معصومه کریمی: از الزامات توسعه اقتصادی ایجاد زیرساخت فرهنگی و هنری است

عصر آزادی آنلاین/ مصاحبه از علیرضا نیاکان:
گفتگویی داشتیم با خانم معصومه کریمی هنرمند نگارگر
لطفا از خودتان بگویید؟
معصومه کریمی، متولد تهران، نقاش، محقق نگارگری، تذهیب، تشعیر و فارغ‌التحصیل رشته هنرهای معاصر از دانشگاه هنر و مدرس دانشگاه که مدتهاست به بررسی طرح ها و نقشه های قالی و فرش های ایرانی می پردازم من کارشناس فلسفه؛ منطق و عرفان اسلامی از دانشگاه امام خمینی قم سال 1386 بوده و لیسانس هنرهای معاصر از دانشگاه هنر و معماری تهران 1394 می باشم. گواهی افتخاری درجه 2 هنری در رشته نگارگری از شورای ارزشیابی هنرمندان به استناد آیین نامه مصوب جلسه 569 شورای عالی انقلاب فرهنگی در تاریخ 14 بهمن ماه 1397 برای من صادر شده است.
گواهینامه هنری صادرشده معادل مدرک دانشگاهی فوق لیسانس رشته نگارگری می باشد.

_چرا فرهنگ و هنر هنوز در کشور ما اقتصادی نشده است؟
سرمایه های فرهنگی و هنری شامل هنجارها و ارزش‌های مشترک در میان گروهی از مردم است که سبب ترویج همکاری و ایجاد اعتماد در بین آنها می‌شود..
یکی از الزامات اساسی برای توسعه اقتصادی در کشور ایجاد زیرساخت‌های مناسب فرهنگی و هنری است و توسعه اقتصادی بدون توجه به توسعه فرهنگی ممکن نیست، اینجاست که فرهنگ، هنر و توسعه اقتصادی به هم مربوط می‌شوند.
در این فضا، خرید و فروش آثار هنری از یک سو نیاز به تخصص، بازاریابی و برنامه ریزی دقیق و تبلیغات دارد و از سوی دیگر بنگاه های بزرگ اقتصادی و مراکز فرهنگی و اسپانسری هستند که به عنوان حامیان و خریداران آثار هنری محسوب می شوند که به این نکات در جامعه ما کمتر پرداخته شده و اگر اندک توجهی هم صورت گرفته سرمایه گذاران توقع بازگشت سریع سرمایه خود را دارند. گویی با آثار هنری مثل سکه و خودرو و مسکن برخورد می کنند و می خواهند در کمترین زمان بدون کوشش به بیشترین سود برسند، آنها در این عرصه آثار هنری را با کالای سرمایه ای چون (سکه و خودرو و مسکن) برابر می دانند. در صورتی که در عرصه خرید و فروش آثار هنری صبر و وقت لازم است. تا مخاطب و خواهان خود را بیابد. چون آثار هنری تنها سرمایه های فرهنگی هستند که در گذر زمان به بهای آن افزوده می شود.

_ وظیفه ی حمایت از هنر و هنرمندان بر عهده دولت است یا بخش خصوصی، هر یک به چه میزان؟
ورود بخش خصوصی به عنوان حامی مالی در تمام دنیا مرسوم است. اما متاسفانه در کشور ما دراین حوزه کمتر ورود دارد، درهنرهای تجسمی هم اگر بخش خصوصی واردشده، هنرمندان مطرح مورد نظر آنهاست و سفارش های خود را به هنرمندان سرشناس می دهد و کمتر به هنرمندان کمتر شناخته تر سفارش کار داده می شود.
تا زمانی که بازخورد تبلیغاتی اسپانسرها در فضای جامعه هنری ایران دیده نشوند در این حوزه کمتر سرمایه گزاری می کنند چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی اگر واقعا شرایط حمایت وجود داشته باشد هیچکدوم نباید دریغ کنند زیرا رسالت هنر در افزایش خلاقیت و خردورزی است تا جامعه را از مرحله تجاری به تولیدی تغییر دهد تا جامعه از شرایط خلاقیت ایده به خلق اثر تغییر یابد و این امر میسر نیست بجز حمایت همه جانبه دولت از هنر و هنرمندان …

_ به جوانانی که علاقه مند به فعالیت در حوزه فرهنگ و هنر هستند چه پیامی دارید؟
در هر حوزه ی هنر که مشغول به فعالیت شدند. اول آموزش سپس پژوهش در آخر تولید و خلق اثر را هدفمند و باکوشش و تلاش خود دنبال کنند و سعی کنند در هر کاری مطالعه داشته باشند و به خدا تکیه کنند.

_از مسولین فرهنگی و هنری چه تقاضایی دارید؟
در شرایط کنونی بد اقتصادی جامعه اقتصاد هنر و هنرمندان را طوری مهیا کنید که هنرمند به خاطر هزینه های سرسام آور امکانات مورد نیاز مجبور به ترک هنرخود نشود.

_در حوزه استانداردسازی فعالیت های هنری در چهارچوب باشد یا خیر؟
هنر باید عالی و تعالی باشد اما از این که در چهارچوب باشد در یکسری مسائل صحیح است اما در جاهایی باید خارج از این فضا باشد، بدین سبب که خلاقیت ذهنی هنرمند را به تصویر میکشد اما زمانی که چهارچوب را در نظر میگیریم باید مسائل داخل کشور چه از لحاظ مذهبی و دینی و چه از لحاظ ساختارهای اولیه که پایه هنر منظور را مشخص می کند باید مورد توجه قرار گیرد.

_اوقات فراقت خودتان را چطور می گذرانید؟
طراحی می کنم، کتاب می خوانم، ساز می نوازم و گاهی هم ساعت ها در سکوت می نشینم و در ذهنم خیال پردازی و تصویر سازی می کنم برای طرح هایی که می خواهم در آینده به تصویر بکشم.

_ علاقه مند به مطالعه چه کتاب هایی هستید؟
بیشتر فلسفه، کتاب های شعر از شاعران کشور مخصوصا مولانا و حافظ و کتاب هایی که جایزه ی برترین کتاب سال امریکا و اروپا شده اند را حتمآ مطالعه می کنم.

_ آیا به عقیده شما در زمینه فرهنگ و هنر در آینده زنان ما کسی معتبرترین جایزه را دریافت می کند؟
با توجه به فعالیت های گسترده بانوان هنرمند در عرصه های مختلف آینده ای روشن در حوزه آموزش و پژوهش و خلق اثر برای بانوان هنرمند کشور می بینم انشاالله

_ برنامه آینده شما؟
انشاالله در فصل بهار یک نمایشگاه از آثار مینیاتور در فرهنگسرای رسانه و رونمایی از تابلو دیگری را با مشارکت بنیاد قرآن و یک نمایشگاه و فروش تابلو مینیاتور در یکی از کشور های حوزه خلیج فارس برنامه ریزی نموده ایم ..

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.