“عصرآزادی” از ضرورت سهولت شرایط صادرات برای تولیدکنندگان آذربایجان شرقی گزارش می دهد؛ بدون حمایت افق صادرات تیره و تار می شود

رئیس اتاق بازرگانی تبریز می گوید این شهر در حوزه های نفت، پالایش، صنایع پتروشیمی، ماشین آلات صنعتی، موتورسازی و قطعات فولادی جزو قطب های اصلی ایران به شمار می رود

عصر آزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

ظرفیت های استثنائی آذربایجان شرقی در ابعاد مختلف از قبیل صادرات بیش از ۳ میلیارد دلاری سالیانه، همجواری با کشورهای قفقاز جنوبی به عنوان پل دسترسی به بازار اوراسیا و CIS، نزدیکی به ترکیه و عراق، وجود بیش از ۴ هزار واحد تولیدی و صنعتی و تجربه زیسته افزون بر یک قرن این استان در حوزه تجارت خارجی، ضرورت بهره گیری از آنها برای کمک به تحقق دیپلماسی اقتصادی و توسعه مناسبات همسایگی با کشورهای پیرامونی بر بستر داشته های این خطه را مضاعف می کند!
به گفته صادرکنندگان، برخی از مشکلات حوزه صادرات مربوط به آذربایجان شرقی و برخی در سطح ملی است و لذا به هیچ عنوان نباید مانع و مشکلی برای صادرکنندگان ایجاد شود.
احصای فرایندها و کاهش زمان ارائه خدمات به صادرکنندگان از سوی دستگاه‌های مسئول امری بسیار ضروری است که با کسانی که در سطح استان برای صادرات تولیدکنندگان مشکل ایجاد می‌کنند برخورد جدّی صورت گیرد!

▪️اختصاص سهم ۳۵ درصدی از صادرات فرش کشور به آذربایجان شرقی یک استثناست

ناظر گمرکات آذربایجان‌ شرقی با اشاره به اینکه سال گذشته یک میلیارد و ۶۵۴ میلیون دلار کالا از استان صادر گردید گفت: این حجم به لحاظ ارزش ۱۶ درصد افزایش و به لحاظ وزنی ۹ درصد نسبت به سال ۱۳۹۹ کاهش یافت.
لیلی اورنگی ادامه داد: کشورهای عمده مقصد صادرات از گمرکات استان به ترتیب شامل ترکیه، عراق، ارمنستان، افغانستان، آذربایجان، پاکستان، گرجستان، بلغارستان، امارات و ایتالیا بوده است.
مدیرکل گمرک تبریز عمده کالاهای صادراتی آذربایجان شرقی در سال گذشته را شامل فرش و صنایع دستی، شیرینی و شکلات، شیشه و مصنوعات شیشه ای، فولاد و چدن، اشیا ساخته شده از مواد پلاستیکی، مواد معدنی و سنگ، انواع خشکبار، محصولات پتروشیمی، ماشین آلات و وسایل مکانیکی و اجزا و قطعات تراکتور، قطعات صنعتی و خودروئی و چرم و کفش اعلام کرد.
اورنگی افزود: واردات از گمرکات آذربایجان شرقی در سال گذشته نیز به ارزش یک میلیارد و ۱۸۹ میلیون دلار و ۴۴۱ هزار تُن بود که نسبت به سال ۱۳۹۹ از نظر وزنی ۶ درصد کاهش و به لحاظ ارزش دلاری ۱۹ درصد افزایش داشته است.
وی اضافه کرد: سال گذشته در مجموع ۹ هزار و ۲۶۷ میلیارد ریال درآمد از طریق گمرکات استان وصول شد که نسبت به سال ۱۳۹۹، حدود ۳۹ درصد افزایش داشت لذا سال گذشته در مجموع ۹ هزار و ۲۶۷ میلیارد ریال درآمد از طریق گمرکات استان وصول شد که نسبت به سال ۱۳۹۹، ۳۹ درصد افزایش دارد.
اورنگی اظهار کرد: بازار تبریز به عنوان بزرگترین بازار مسقف جهان و وجود ۴۰۰ اتحادیه صنفی با ۱۲۵ هزار صنف تولیدی توزیعی و خدماتی با اشتغال مستقیم و غیرمستقیم ۳۰۰ هزار نفر نقش عمده ای را در اقتصاد منطقه بازی می کند.
مدیرکل گمرک تبریز تاکید کرد: ۲۰۰ هزار قالیباف در سطح آذربایجان شرقی و اختصاص سهم ۳۵ درصدی از صادرات فرش کشور به استان و ثبت تبریز به عنوان پایتخت فرش دستباف در جهان و تابلو فرش سردرود با سالیانه حدود ۳۰۰ میلیون دلار صادرات پشتوانه تولید داخل در این عرصه است.

▪️بخش خصوصی تبریز آمادگی لازم برای توسعه همکاری های اقتصادی با حوزه قفقاز را دارد

رئیس اتاق بازرگانی تبریز نیز با تاکید بر توانمندی های اقتصادی، تجاری و مهندسی شرکت های این مجموعه گفت: بخش خصوصی تبریز آمادگی لازم و کافی برای توسعه همکاری های تجاری و اقتصادی با کشورهای همسایه و حوزه قفقاز را دارد اما تحقق آن نیازمند فراهم شدن زمینه از سوی دستگاه دیپلماسی کشورمان است.
یونس ژائله افزود: در حال حاضر شرکت های بسیار مجرب در حوزه های مختلف اعم از ساخت و ساز، فنی و مهندسی، کشاورزی و کشت و صنعت، قطعات صنعتی و بخش فولاد در تبریز و شمال غرب وجود دارد که سوابق درخشانی در اجرای طرح های گوناگون کشورهای مختلف و به خصوص همسایه دارند که می توانند با مساعدت و هموارسازی زمینه های حضور توسط دستگاه دیپلماسی، نسبت توسعه روابط با کشورهای منطقه وارد عمل شوند.
وی با اشاره به سابقه بیش از ۱۰۰ ساله اتاق بازرگانی تبریز در عرصه اقتصادی ایران از عضویت ثابت تعداد ۵ هزار نفر از تجار، بازرگانان و تولیدکنندگان صنعتی و اقتصادی آذربایجان شرقی در این تشکل خبر داد و اظهار کرد: تبریز در بسیاری از رشته های صنعتی از جمله نفت، پالایش، صنایع پتروشیمی، ماشین آلات صنعتی، موتورسازی و قطعات فولادی جزو قطب های اصلی ایران به شمار می رود.
ژائله اضافه کرد: بر همین اساس تبریز جزو مراکز عمده و اصلی تولید صنایع مرتبط با ساختمان سازی به شمار می رود که تولیدات شیشه، سیمان، آجر، صنایع مربوط به سوله سازی، درب و پنجره، کاشی و سرامیک و سایر مصالح ساختمانی آن حتی به کشورهای خارجی نیز صادر می شود.
وی با بیان اینکه هم اکنون تعداد ۲۰ انجمن در قالب اتاق بازرگانی تبریز فعال است که یکی از آنها انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی است تاکید کرد: بدون تردید با توجه به ظرفیت های کمی و کیفی این شرکت ها، تبریز از آمادگی کامل و کافی برای حضور در کشورهای آذربایجان، ارمنستان، ترکیه، عراق و حتی کشورهای قفقاز مانند گرجستان و روسیه هم دارد.
ژائله، تولیدات مربوط به صنایع ساختمان سازی آذربایجان شرقی و تبریز در تراز استانداردهای جهانی دانست و گفت: در صورتی که شرکت های این منطقه در سایر کشورها حضور و مشارکت داشته باشند، منافع اقتصادی چنین همکاری هایی هم به نفع ایران و هم به نفع کشورهای مقابل خواهد بود.

▪️توسعه صادرات غیرنفتی آذربایجان شرقی در تعامل با کشورهای همسایه محقق می شود

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی نیز گفت: صادرات به ۱۵ کشور همسایه و هند و چین در سال ۱۴۰۰ یک هزار و ۴۴۰ میلیون دلار هدف گذاری شده بود که ۸۷.۳ درصد آن معادل یک هزار و ۲۵۷ میلیون دلار تحقق یافت.
صابر پرنیان با اشاره به اینکه در سال گذشته ۲۵۰ میلیون دلار صادرات به کشورهای اوراسیا انجام شد ادامه داد: در سال گذشته دو هزار و ۸۳۹ تن کالا از آذربایجان شرقی صادرات شد که این مقدار در سال ۱۴۰۰ به دو هزار و ۵۴۳ تن کاهش یافت ولی به لحاظ ارزش دلاری ۱۶ میلیون و ۸۸ هزار دلار افزایش یافته است.
وی افزود: تشکیل کنسرسیوم ها، شرکت های مدیریت صادرات و شتاب دهنده های استانی جهت تقویت بنگاه های کوچک و متوسط، تشکیل میز توسعه صادرات محصولات دانش بنیان در راستای تحقق شعار سال، شناسایی مشکلات زیرساختی و فرایندی مبادی خروجی در استان‌های مرزی و پیگیری و پایش رفع آنها و توجه ویژه به توسعه صادرات صنایع اصیل استان شامل کیف و کفش، اقلام چرمی، فرش دستباف، آجیل و خشکبار، شیرینی و شکلات و طلا و جواهر بخشی از اقداماتی است که در این خصوص دنبال خواهد شد.
پرنیان توسعه صادرات غیرنفتی در تعامل با کشورهای همسایه، گسترش دیپلماسی تجاری، اصلاح تراز تجارت خارجی و پیوستن به زنجیره ارزش بین المللی صادرات محور را از جمله مهم ترین برنامه های دولت و وزارت صمت در حوزه صادرات غیرنفتی عنوان کرد.
رئیس سازمان صمت آذربایجان شرقی با اشاره به بخشی از نتایج اقدامات برای تحقق اهداف برنامه توسعه صادرات استان در سال ۱۴۰۰ بر اساس آمارهای سازمان توسعه تجارت ایران اظهار کرد: میزان تحقق اهداف کمی در بخش صادرات به ۱۵ کشور همسایه و هند و چین ۸۷.۳ درصد، در حوزه صادرات به ۱۵ کشور اول مقصد صادراتی ۹۱.۴ درصد، صادرات به کشورهای اورآسیا ۶۱.۶ درصد و صادرات محصولات کشاورزی و صنایع غذایی ۶۹.۵ درصد بوده است.
رئیس سازمان صمت آذربایجان شرقی تاکید کرد: پتروشیمی و پایه نفتی، صنعت، فرش و صنایع دستی، کشاورزی و صنایع غذایی و معدن و صنایع معدنی از عمده کالاهای صادراتی استان در سال گذشته بوده اند.

▪️شرایط صادرات آذربایجان شرقی برای تولیدکنندگان باید سهل‌تر از استان‌های دیگر باشد

مزایا و ظرفیت های آذربایجان شرقی برای تبدیل به دروازه صادراتی ایران فراوان است که برخورداری از ظرفیت های مناسب حمل و نقل هوایی، داشتن گمرکات کافی با زیرساخت های مناسب دارای استانداردهای بین المللی، وجود منطقه آزاد ارس، وجود کارخانه ها و واحدهای صنعتی، ظرفیت های معدنی، صنعتی، خودروسازی، صنایع غذایی و غیره از جمله آنهاست.
آذربایجان شرقی در حوزه دیپلماسی اقتصادی با اولویت استفاده از توانمندی های اقتصادی و سرمایه گذاری کشورهای پیرامونی، تجربه موفقی دارد که احداث و توسعه تنها شهرک سرمایه گذاری خارجی کشور در ۲۰ کیلومتری غرب تبریز در دهه ۸۰ با حجم سرمایه گذاری بیش از ۱۰۰ میلیون دلاری و اشتغال زایی برای بیش از ۵ هزار نفر، نمونه ای از آن است که جایگاه استراتژیک سیاسی و اقتصادی مرکز شمالغرب کشور را دوچندان می کند!
روابط ایران با کشورهای همسایه استانهای شمال غرب در طول سالیان متمادی بسیار عمیق و استراتژیک بوده و این روابط در شرایط کنونی نیز باید بسط و توسعه یابد لذا مسئولان وزارت امور خارجه و استانداری های آذربایجان شرقی، غربی، زنجان و اردبیل باید زمینه و مسیرهای ورود شرکت های بخش خصوصی در این کشورهای دوست و همسایه را فراهم نمایند.
اشتراکات فراوان فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی استانهای شمال غرب با کشورهای همسایه بسیار مناسب و وسیع است که باید از چنین موقعیتی برای گسترش روابط فی مابین به بهترین شکل ممکن بهره برداری کرد زیرا هر گونه تعلل در این رابطه منجر به خسارت های اقتصادی می گردد!
در این شرایط وخیم اقتصادی و تداوم تحریم ها، مسئولان حوزه اقتصادی آذربایجان شرقی باید بدانند که شرایط استان برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان سهل‌تر از استان‌های دیگر باشد تا صادرات کالاها از مبادی سایر مناطق انجام نگیرد که در این صورت برای جایگاه آذربایجان مایه آبرو ریزی خواهد بود!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.