زخم های قدیمی بر تَن کارآفرینان

“عصرآزادی” از موانع اشتغالزایی کارگاه های تولیدی سطح کشور گزارش می دهد؛

یک کارشناس اقتصادی می گوید اگر امکان پیش‌بینی تورم وجود داشت مشکلات اقتصادی کارآفرینان هم کمتر می‌شد!

? عصرآزادی/ شهرام صادق زاده

حتماً شما هم شنیده اید که برخی تئوریسین های اروپایی درباره کارآفرینی اظهارات جالبی را بر زبان می آورند که شاید برای ما خوشایند باشد، مثلاً می گویند کارآفرینی یعنی اینکه چند سالی از عمرت را طوری زندگی کن که اکثر آدم‌‌ها زندگی نمی‌کنند، آن‌ وقت می‌توانی بقیه عمرت را طوری زندگی کنی که اکثر آدم‌‌ها نمی‌توانند… اما این شرایط در کشور ما به این آسانی هم نیست و به قول تورک ها “ننه اوره یی ایستیر کی ایاق قویاسان قاباغا” که بتوانی گام در میدان بگذاری و از هفت خان رستم عبور کنی!

در حال حاضر یکی از مشکلات جدی اقتصاد کشور، مسئله اشتغال است به طوری که دولت از کارآفرینی به عنوان یکی از راهکارهای اصلی ایجاد اشتغال پایدار یاد می‌کند و این در حالی است که به باور بسیاری از کارشناسان، کارآفرینی در ایران با موانع بسیاری مواجه است و تا زمانی که سدهای مقابل آن از میان برداشته نشوند نمی‌توان انتطار توسعه این حوزه را داشت!

▪️افزایش ضریب نفوذ کارآفرینی مستلزم گسترش فرهنگ آن در سطح جامعه است

یک فعال بازار پول و سرمایه بحث تامین مالی برای فعالیت‌های کارآفرینانه را یکی از معظلات جدی این حوزه قلمداد کرد و گفت: در حال حاضر هزینه تامین مالی برای کارآفرینی بسیار بالاست به نحوی که این امر از عهده بسیاری از افراد خارج است و اگر کسی نیز بخواهد فعالیت کارآفرینانه انجام دهد، با توجه به مباحث مالی شاید نتواند این فعالیت را به مرحله عمل درآورد.

عباس آرگون مشکلات و معظلات مرتبط با فضای کسب و کار را نیز از دیگر مشکلات این حوزه دانست و ادامه داد: موانع حقوقی، بیمه‌ای، مالیاتی، بانکی و غیره که پیش روی کارآفرینان قرار دارد، آن‌ها را عملاً از اهداف اولیه خود دور می‌سازد ضمن اینکه به دلیل شرایط نامناسب فضای کسب و کار، یک کارآفرین برای شروع فعالیت خود با یک فرآیند پیچده اداری و به اصطلاح کاغذبازی‌های بی مورد روبروست که وقت و توان بسیاری را از او می‌گیرد!

وی افزود: این نوع سیستم اداری و بروکراسی باید با تغییر و تحول روبرو شود در غیر این صورت نمی‌توان انتظار داشت فضای کارآفرینی گسترش یابد، از سوی دیگر در حال حاضر با قوانین دست و پاگیر قدیمی روبرو هستیم که آنها باید مورد بازنگری و اصلاح قرار بگیرند و بسیاری از آیین نامه‌ها و مقررات اضافی نیز حذف گردند!

این فعال بخش خصوصی ایجاد سرمایه‌گذاری های جدید را پیش‌شرط لازم توسعه کارآفرینی دانست و اضافه کرد: انباشت سرمایه باید در بخش مولد اقتصادی صورت گیرد نه در بخش غیر مولد و واسطه‌ای، چراکه اگر بخش مولد تقویت شود به تبع آن نیز شرایط و بسترهای لازم برای اقدامات و فعالیت‌های کار آفرینان محیا خواهد شد!

آرگون، اصلاح قوانین را یکی از ضروریات اصلی بهبود فضای کارآفرینی قلمداد کرد و یادآور شد: اصلاح و بازنگری در قوانین و مقررات بانکی، بیمه‌ای، مالیاتی، گمرکی، قانون کار و قانون تجارت از جمله مواردی هستند که باید در دستور کار دولت و مجلس قرار بگیرد و با توجه به ضروریات روز، آنها را دگرگون سازند.

وی خواستار توسعه و ترویج فرهنگ کارآفرینی شد و افزود: افزایش ضریب نفوذ کارآفرینی مستلزم این است که فرهنگ آن نیز در جامعه گسترش یافته و کارآفرینی و اقدامات کارآفرینانه به عنوان یک ارزش در جامعه تلقی گردد.

▪️عدم پرداخت دیونات مالی به ورشکستگی کامل کارآفرینان منجر می گردد!

قطعاً مشکلات اقتصادی کشور از مسائل گوناگونی ناشی شده است که یکی از علل به‌ وجود آمدن وضعیت فعلی اقتصاد کشور، سنگ اندازی دستگاههای اجرایی به بهانه صدور مجوزهای مختلف کسب و کار است.

پس از پیمایش محیط کسب‌ و کار بی‌شک یکی از بزرگ‌ترین موانع فعالیت‌های اقتصادی، مجوزهای کسب‌ و کار شناخته می‌شود که راه فراری هم ندارد!

مجوزهای شروع، تمدید و گسترش کسب‌ و کار، توان و همت کارآفرینان را تلف کرده و بعضاً پس از گذشت چند سال از درخواست مجوز، کارآفرین بیچاره منصرف شده و به ناچار مسیر دیگری را برای زندگی خود انتخاب می‌کند!

مدیرعامل یک مجموعه نوپا که برای حدود ۱۵۰ نفر ایجاد اشتغال کرده است در خصوص موانع موجود برای کارآفرینان گفت: در حال حاضر تهیه مواد اولیه و تغییرات نرخ ارز، مشکلات عمده ما هستند و به دلیل اینکه مواد اولیه را خیلی گران وارد می‌کنیم و اگر سرمایه در گردش به زودی بازنگردد و یا بهای تمام‌ شده تولیدات ما به‌ قدری گران است که اگر بخواهیم درصدی را برای فروش در بازار روی آن بکشیم از بازار رقابت خارج خواهیم شد!

ن. منفرد افزود: از طرفی سازمان‌های دولتی مشکلات زیادی را برای ما به وجود می‌آورند، از جمله سازمان تأمین اجتماعی برای رد کردن لیست بیمه و جرائمی که برای ما تعیین می‌کند و اداراتی مانند دارایی و مالیات که هر کدام مشکلات خاصی را جلوی پای ما می‌گذارند.

وی اضافه کرد: علاوه بر اینکه گرانی تعرفه گاز به دلیل وجود کوره اَمانمان را بریده است بانک‌ها هم از لحاظ اعتباری پرداختی درصد سود بالای آن و جرائمی که برای دیرکرد پرداخت تسهیلات می‌گیرند واقعاً چالش‌برانگیز هستند.

منفرد تاکید کرد: بانک‌ها قوانین غیرقابل نفوذی دارند که اگر صنعت دچار آن شود و به تبع آن نتواند دیونات مالی خود را پرداخت کند گرفتار شده و حتی به ورشکستگی کامل دچار خواهد شد!

▪️بی‌ثباتی حاصل از افزایش تورم آسیب سنگین‌ تری به کارآفرینان وارد می‌کند

یک استاد دانشگاه با بیان اینکه در هر بخش اقتصادی افزایش تورم منجر به افزایش قیمت‌ها و آسیب به اقتصاد کشور می‌شود گفت: بی‌ثباتی حاصل از افزایش تورم، آسیب سنگین‌تری به اقتصاد کارآفرینی وارد می‌کند زیرا مشخص نیست در دوره‌های زمانی مختلف چه میزان از این مسیر طی می‌شود.

حبیب انصاری سامانی افزود: در شرایط تورمی، فعالان بازار همواره با نااطمینانی مواجه شده و تصمیم‌های آنها برای هر اقدامی همانند خرید کالا و برنامه‌های تولید به هم می‌ریزد و این همان آسیبی است که تورم بر اقتصاد وارد می‌کند.

وی ادامه داد: تجربه نشان داده در شرایطی که برخی کالاهای اساسی تا ۲۰۰ درصد افزایش قیمت داشته‌اند نبود تقارن در بازارها، فعالان بخش اقتصادی را آرام آرام از میدان رقابت به در خواهد کرد و در این میان افرادی که برای تجهیزات تولید، توان مالی ندارند بعد از فروش تجهیزات دیگر نتوانسته‌اند تجهیزات جدید خریداری کنند و از بازار رقابت جا مانده‌اند!

انصاری اضافه کرد: اگر امکان پیش‌بینی تورم وجود داشت مشکلات اقتصادی کارآفرینان هم کمتر می‌شد اما با توجه به اینکه بازارها ویژگی‌های مختلفی دارند، این اثرات متفاوت است لذا عدم تقارن هم بخش‌های مختلف تولیدی و هم طبقات اجتماعی را با آسیب مواجه می‌کند.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: تولیدکنندگانی که در فضای دانش بنیان قصد تولید دارند متاسفانه در برخی مواقع با افرادی مواجه می‌شوند که از دلالی ملک و خودرو بازده ۳۰۰ درصدی کسب کرده اند و این اتفاق، انگیزه لازم برای تولید دانش بنیان یا هرگونه تولید کارآفرینی دیگری را از بین می‌برد زیرا تورم انگیزه تفکر، نوآوری و فن‌آوری را از بین برده و افرادی که در فضای پر ریسک فعالیت اقتصادی می‌کنند خود را هر لحظه از دیگران عقب‌تر می‌بینند.

وی بی ثباتی و نااطمینانی ناشی از تورم را مشکل بزرگ کارآفرینان دانست و اظهار کرد: شرکت‌های کارآفرین به حمایت ویژه ای نیاز دارند تا در این شرایط خاص، دغدغه‌ای برای اثرات تورم نداشته باشند زیرا در شرایط تورمی، فعالان بازار همواره با نااطمینانی مواجه شده و تصمیم‌های آنها را برای هر اقدامی همانند خرید کالا و برنامه‌های تولید به هم می‌ریزد!

▪️لزوم اعمال انعطاف در قوانین مرتبط با کار، مالیات و بیمه بسیار با اهمیت است

مسئولان باید امکانات لازم را برای کارآفرینان فراهم کنند تا جوانان برای حضور پر رنگ‌تر در عرصه کارآفرینی تشویق شوند زیرا امروزه باید توجه داشت که کارآفرینان برای مردم فعالیت می‌کنند و باید هوای آنها را داشت!

زمانی که به روزهای سخت کارآفرینان نگاه کنیم متوجه خواهیم شد که آنها قابل ستایش هستند، کارآفرینانی که با عشق برای مردم سعی می‌کنند در راستای امنیت اقتصادی و اجتماعی مردم گام بردارند لذا در همین راستا ضرورت دارد به جای سنگ‌اندازی های بی مورد، کارآفرینان مورد حمایت قرار گیرند.

وضعیت کارآفرینی کشور در نقطه ای غیرقابل تحمل می شود که طول چند سال گذشته همواره تاکید بر ایجاد اشتغال و توسعه فضای کسب و کار بوده است که هدف از آن استقلال اقتصادی در تمام بخش های اقتصادی کشور می باشد اما متاسفانه در لایه های مختلف اجرایی، اعمال بعضی سلایق شخصی در اجرا که می توان از آن تحت عنوان عدم همراهی با کارآفرینان نام برد، موجب گردیده ضمن عدم تحقق اشتغال، برعکس آن شاهد افزایش بیکاری و حتی تعطیلی واحد های صنعتی نوپا باشیم!

مطالعه آمار و تحلیل عملکرد چند سال اخیر در بخش های مختلف اقتصادی بیانگر عدم تحقق اهداف پیش بینی شده در شاخص تولید، اشتغال و سرانه درآمد می باشد که نتایج حاصل از بررسی های انجام گرفته برای آسیب شناسی موضوع، حاکی از عدم همراهی دستگاه های اجرائی، سازمان ها و نهادهای مجری با کارآفرینان می باشد.

قوانین کار، بیمه و مالیات به عنوان عوامل تاثیر گذار در شاخص کیفیت و کمیت در تولید قلمداد می گردند که هم دغدغه فکری کارآفرینان بوده و هم دغدغه فکری کارگران می باشد که دلیل آن وجود نگرانی از آینده از حیث تورم، معیشت، نقدینگی مورد نیاز و غیره است و آنچه که مهم است لزوم اعمال انعطاف در قوانین مرتبط با کار، مالیات و بیمه بسیار با اهمیت می باشد.

بدین ترتیب، ضروری است متولیان و مجریان قوانین در تدوین، اعمال و اجرای آنها بازنگری نموده و اعمال انعطاف و همراهی نمایند زیرا توسعه كسب و كار در وضعيت فعلي فقط با انعطاف پذيري قوانين كار، بيمه و ماليات امكان پذير است!

? عکسها از: وحید پوررضوی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.