“عصرآزادی” از بلبشوی افزایش ناگهانی قیمت خودروها در سطح کشور گزارش می دهد؛ همه انگشت به دهان ماندند

یک نماینده ادوار مجلس می گوید خودروسازان داخلی بی رقیب هستند و هر قیمتی که برای خودروها اعلام شود مردم مشتاق خرید می گردند!

? عصر آزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

اگر چند سال گذشته یک شخص درباره افزایش سرسام‌آور خودروهایی همچون پراید، پژو یا سمند پیش بینی می کرد، باورتان می شد؟!
اما در آخرین روز هفته گذشته قیمت پراید ۱۱۱ به نرخ ۱۹۹ میلیون تومان رسید و پراید ۱۳۱ نیز دو میلیون تومان نسبت به یک روز قبل از آن افزایش یافت و به نرخ ۱۶۸ میلیون تومان رسید!
قیمت خودروی تیبا هاچ بک پلاس هم به نرخ ۲۰۵ میلیون تومان رسید، پژو ۲۰۶ تیپ دو با پنج میلیون تومان افزایش نسبت به یک روز قبل از آن به ۲۸۸ میلیون رسید و پژو ۲۰۶ تیپ پنج هم ۳۳۵ میلیون تومان اعلام‌ گردید!
قیمت خودرو‌های داخلی بعد از تعطیلات نوروزی سال جدید حدود ۱۵ درصد افرایش یافت… این گفته فعالان بازار خودرو است؛ خودرویی که قرار بود به جای این میزان افزایش قیمت، حتی ۱۵ درصد هم ارزان شود اما چه شد؟!
این وعده کاهش قیمت خودرو را خود وزیر صنعت، معدن و تجارت در سال گذشته داده بود، رضا فاطمی امین گفته بود خودرو سال آینده ۱۵ درصد ارزان می‌شود و به منظور افزایش ۵۰ درصدی تولید در سال ۱۴۰۱ برنامه دو شرکت بزرگ خودروسازی اخذ شده است!
این افزایش قیمت تنها در خودرو‌های داخلی نبوده و شامل خودرو‌های وارداتی هم شده به طوری که خودرو‌های بالای یک میلیارد افزایش ۵۰ تا ۱۰۰ میلیونی داشته است که برخی کارشناسان علت آن را عرضه کم خودروسازان می‌دانند.

▪️برخی از خریداران در انتظار ورود خودروهای مدل ۱۴۰۱ به بازار در آغاز سال بودند!

افزایش قیمت خودرو در روزهای اخیر هرچند دلایل متعددی دارد اما واقعاً در سطح کشور تاثیر بسیار منفی برجای گذاشته و مردم را به تعجب واداشته است.
کارشناسان معتقدند یکی از دلایل این بلبشوی قیمت ها، کاهش عرضه خودرو از سوی خودروسازان به بازار مصرف است، به طوری که در روزهای اخیر نسبت به اواخر سال گذشته عرضه خودرو توسط خودروسازان کاهش یافته است و همین موضوع بر افزایش قیمت خودرو در بازار تاثیر گذاشته است.
رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو هم گفت: نوسانات ارزی و همچنین مباحث مطرح شده در رابطه با ممنوعیت واردات خودرو نیز بر افزایش قیمت خودرو در روزهای اخیر موثر بوده است.
موتمنی افزود: اگرچه خودرو یک کالای مصرفی است اما با توجه به وضعیت تولید و عرضه در مبادلات ما یک کالای سرمایه‌ای قلمداد می‌شود، بنابراین تغییرات نرخ ارز بر قیمت آن موثر است و با کاهش یا افزایش قیمت شاهد تغییرات قیمت در این کالا هستیم.
وی به تقاضای بیشتر برای خودروهای مدل ۱۴۰۱ اشاره کرد و گفت: در روزهای نخست سال اختلاف قیمت خودروهای مدل ۱۴۰۱ با خودروهای مدل سال گذشته حدود ۱۶ میلیون تومان بود که این اختلاف قیمت اکنون تا ۲۲ میلیون تومان فراتر رفته است!
این منبع آگاه اظهار داشت: برخی از خریداران خودرو در انتظار ورود خودروهای مدل ۱۴۰۱ به بازار بودند بنابراین تقاضای خرید این خودرو در بازار افزایش یافته و افزایش تقاضا نیز باعث افزایش قیمت این خودروها شده است.
وی یادآور شد: اگر چه تقاضای خرید خودرو در بازار زیاد نیست، اما تقاضا نسبت به عرضه بیشتر است و همین موضوع نیز منجر به افزایش قیمت‌ها و اختلاف قیمت بازار و کارخانه می‌شود.
موتمنی افزود: اثری از افزایش عرضه خودرو در بازار مشاهده نمی‌شود زیرا اگر افزایش عرضه صورت گرفته بود قیمت‌ خودرو افزایش نمی‌یافت.
وی گفت: در روزهای اخیر نیز عرضه خودرو نسبت به اواخر سال گذشته از سوی خودروسازان کاهش یافته است و همان طور که اشاره شد این موضوع نیز یکی از دلایل افزایش قیمت خودرو است.

▪️اگر بخواهند با شرکت های متخلف برخورد کنند صدها هزار نفر بیکار می‌شوند!

یک نماینده ادوار پیشین مجلس در مورد علل افزایش قیمت خودرو گفت: نبود نظارت کافی بر بازار خودرو، انحصار خودروسازان و همچنین نگاه سرمایه ای مردم به خودرو باعث شده در حالی که کیفیت خودروها ثابت مانده است قیمت ها اضافه شود.
سیدمحمد جواد ابطحی ادامه داد: خودروسازان گاهی ادعا می کنند که ارز گران شده و به همین جهت ما هم مجبور به افزایش قیمت خودرو هستیم در حالی که تجربه نشان داده با کاهش قیمت ارز، قیمت خودرو کاهش نمی یابد لذا این مسئله نشان‌دهنده عطش سیری ناپذیر خودروسازان و دلالانی است که در این عرصه مافیایی به ایفای نقش می پردازند.
وی افزود: خودروسازان داخل کشور بی رقیب هستند به همین جهت هر قیمتی که برای خودرو ها اعلام شود مردم مشتاق خرید خودرو هستند که نمونه آن در پیش فروش ها قابل مشاهده است به عنوان مثال شاهد هستیم برای تعداد محدودی خودرو ۵ میلیون نفر ثبت نام کرده بودند!
ابطحی اضافه کرد: تا وقتی نگاه سرمایه ای به بازار خودرو حاکم باشد و از طرفی، تولیدات خودرو هم متناسب با نیاز بازار تنظیم نشود شاهد افزایش روزانه قیمت ها خواهیم بود که این امر باعث می‌شود کسانی که مستحق داشتن خودرو ارزان قیمت هستند توانایی خرید خودرو را نداشته باشند!
نماینده ادوار مجلس اظهار کرد: مجلس در دوره های مختلف تحقیق و تفحص های زیادی از شرکت‌های خودروساز داشته است ولی به نتیجه مطلوب نرسیده، چرا که خودروسازی در ایران بازار بی‌رقیبی بوده و اگر بخواهند با شرکت های متخلف برخورد کنند صدها هزار نفر بیکار می‌شوند که باعث به راه افتادن سونامی بیکاری در کشور می گردد بنابراین چاره‌ای جز چشم پوشی از اینگونه اقدامات خودروسازان وجود ندارد لذا واردات خودرو هم ظاهراً به نتیجه مشخصی نرسیده که این امر هم یکی دیگر از عوامل گرانی در بازار خودروهای داخلی و خارجی می باشد.

▪️بازارهای اقتصادی پتانسیل گرانی را دارند و قیمت خودرو از دست می رود!

یک کارشناس صنعت خودرو به مسئله گرانی خودرو اشاره کرد و گفت: در طول سال جاری قیمت خودرو افزایشی می‌شود، نوسانات قیمت ارز، افزایش ۶ برابری هزینه تولید و گرانی ۵ برابری واردات قطعه و در نهایت ایجاد شرایط روانی در جامعه، موانع اصلی کاهش قیمت خودرو در بازار است لذا اگر توافقی صورت نگیرد مانند سال گذشته متغیر‌ها تعیین کننده قیمت محصولات در بازار خواهد بود.
امیرحسن کاکایی ادامه داد: موضوع مهم دیگر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی است که با حذف این دلار از چرخه اقتصاد هزینه‌های تولید در صنعت خودروسازی کشور شش برابر افزایش می‌یابد، یعنی ۲۰ تا ۲۱ درصد به قیمت تمام شده افزوده می‌شود، با حذف دلار ترجیحی تعرفه واردات قطعات خودرو ۵ برابر گران‌تر می‌شود؛ یعنی معادل ۲ هزار دلار قیمت تمام شده خودرو بالا می‌رود.
وی افزود: اگر قیمت دلار را در بهترین شرایط ثابت نگه دارند با برنامه و بودجه‌ای که برای سال ۱۴۰۱ پیش‌بینی شده، ۴۰ درصد تورم در راه است پس قیمت خودرو بالا خواهد رفت، پس در صورت عدم اجرای برجام، واردات و افزایش تولید منتفی خواهد شد لذا برای افزایش تولید موانع زیادی وجود دارد و قیمت‌ها چند درصد بیشتر از ۴۰ درصد گران خواهد شد!
این کارشناس خودرو اضافه کرد: برای کنترل بازار خودرو باید واردات آزاد شود لذا وقتی واردات با مانع روبه‌رو باشد یک جوّ روانی به وجود می‌آید و مردم به این نتیجه می‌رسند که بازار پتانسیل افزایش قیمت را دارد پس از واردات نرخ ارز و مسئله برجام تعیین‌کننده شرایط در بازار خودرو هستند، وضعیت قضیه برجام چند روز است که بلاتکلیف بوده و این معلق بودن، خود سبب افزایش قیمت در بخش‌های مختلف از جمله صنعت خودرو می گردد.
کاکایی اظهار کرد: بعد از عید نوروز قیمت بسیاری از کالاها افزایشی بود و دولت خود استارت گرانی در بخش‌های مختلف را زده است مثلاً بیمه تامین اجتماعی به یکباره ۵۰ درصد افزایش یافت، کرایه حمل و نقل قیمت میوه و سبزیجات به یکباره افزایش یافته است. وقتی استارت گرانی زده شود خود به خود این سیگنال داده می‌شود که بازارهای اقتصادی پتانسیل گرانی را دارند و قیمت خودرو از دست می رود!

▪️برداشت آخر

آشفتگی و نابسامانی در بازار خودرو از اواخر سال ۹۷ یعنی از زمانی که عرضه خودرو به بازار کم شده، ایجاد گردید.
سال گذشته هم قرار بود یک میلیون دستگاه خودرو در کشور تولید شود اما تولید آن حدود ۸۰۰ هزار دستگاه بود لذا نیاز کشور به خودرو سالانه یک میلیون دستگاه است و وقتی تقاضای مورد نیاز تامین نمی‌شود واسطه‌گری هم افزایش می‌یابد.
با این اوصاف، اگر نمی‌توان نیاز بازار را تامین کرد باید اجازه واردات داده شود زیرا با تامین نیاز بازار می‌توان تعادل قیمت را در بازار ایجاد کرد!
نقطه بسیار جالب توجه اینکه بر اثر عرضه محدود خودرو، قیمت درب کارخانه‌ و قیمت خودرو بازار آزاد حدود ۱۲۰ میلیون تومان تفاوت دارد و مشتری مجبور به پرداخت هزینه بیشتر است.
بدین ترتیب وقتی نیاز بازار تامین نمی‌شود در نتیجه مصرف کننده نهایی باید هزینه زیادی بپردازد و این در حالی است که می‌تواند با واردات خودرو بازار خودرو متعادل گردد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.