واکنش ترکیه در خصوص منشاء گرد و غبار در ایران

سخنگوی وزارت خارجه ترکیه گفت: غیرعلمی است که سدهای کشورشان باعث طوفان شن در ایران شده است.

به گزارش عصر آزادی آنلاین، تانزو بیلزیک سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه در بیانیه ای کتبی در واکنش به دیدگاه ایران اظهار داشت: ترکیه هوای ایران را با طوفان شن و گرد و غبار آلوده کرده است. سدها در ترکیه باعث طوفان های شن می شوند و طوفان های گرد و غبار در جغرافیای ما غیر علمی است. طوفان های شن تا حد زیادی یک پدیده طبیعی هستند و به طور کلی پذیرفته شده اند.

وی معتقد است: گرد و غبار بیابان آفریقا و خاورمیانه عامل اصلی طوفان های شن در ترکیه و ایران، دو منبع اصلی گرد و غبار در جهان است. در واقع، جنگل زدایی، جنگل زدایی، بیابان و خشکسالی ناشی از تغییرات آب و هوایی نیز باعث تشدید این طوفان ها می شود.

بیلزیک افزود: سدهای ترکیه باعث ایجاد مشکلات زیست محیطی ناشی از طوفان های شن و گرد و غبار اخیر در ایران شده است و این بیانیه که آلودگی هوای تهران به اوج خود رسیده است به شدت در رسانه های ایران منعکس شده است. مقصر دانستن ترکیه برای بلایای طبیعی از سوی دولت تهران واقع بینانه نیست. برای جلوگیری از طوفان شن و گرد و غبار و به حداقل رساندن اثرات منفی آن، هر کشوری باید ابتدا به وظیفه خود عمل کند و اقدامات لازم را برای استفاده پایدار از منابع آب و خاک انجام دهد.

وی با بیان این‌که ترکیه رویکردی بسیار انسانی در قبال مشکل آب دارد، گفت: ترکیه معتقد است که آب فرامرزی عامل همکاری است تا درگیری بین کشورهای ساحلی. ترکیه همواره به قوانین بین المللی پایبند بوده است.

بیلزیک تصریح کرد: ترکیه آماده هرگونه همکاری منطقی و علمی با ایران در این زمینه است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.