تلخ ترین روز تیم تراکتور/ جمعه سیاه فوتبال تبریز

25 اردیبهشت سالروز تلخ ترین روز تیم تراکتور است، هفت سال پیش در چنین روزی تیم تراکتور قهرمانی لیگ برتر را از دست داد.
عصر آزادی آنلاین/ فرهاد فرهادپور: تیم فوتبال تراکتور فصل 93/94 لیگ برتر را با هدایت رسول خطیبی آغاز و این تیم قهرمان نیم فصل شد. با شروع نیم فصل دوم تراکتور در کسب نتایج با مشکل مواجه شده و تونی اولیویرا جانشین رسول خطیبی شد.
تیم تراکتور مجددا در مسیر نتایج خوب دور رفت قرار گرفت و در نهایت در هفته پایانی در تبریز در صورت پیروزی برابر نفت تهران، به نخستین قهرمانی خود در لیگ برتر و آرزوی دیرینه فوتبال تبریز می‌رسید.
پیش از این تاریخ تراکتوردو با نایب قهرمانی لیگ برتر شده بود و حالا در یک قدمی قهرمانی لیگ قرار داشت.
تراکتور در صورت پیروزی قهرمان لیگ برتر می‌شد، همین امر برای تیم نفت تهران هم صدق می‌کرد و تساوی تیم دو تیم، به سپاهان این فرصت را می‌داد تا در صورت برتری برابر سایپا قهرمان شود.

برتری محسوس تراکتور
تیم نفت تهران خیلی زود و در دقیقه 6 توسط علیرضا عزتی به گل دست یافت. در دقیقه 37 ادینهو گل تساوی تراکتور را زده و خود را بیست گله کرد. در آخرین دقیقه نیمه نخست آندرانیک تیموریان گل دوم تراکتور را به ثمر رساند تا ورزشگاه یادگار امام که بیش از 80 هزار تماشاگر به خود جای داده بود، از شادی منفجر شود.

نیمه دوم هم تراکتور توسط فرید کریمی به گل سوم دست یافت. در این صحنه مهاجم تراکتور موفق شد توپ را از بین پاهای بیرانوند به درون دروازه تیم مهمان رساند.
همه چیز برای برای قهرمانی تراکتور آماده به نظر می رسید. تماشاگران تراکتور سرود جشن قهرمانی را در ورزشگاه یادگار امام(ره) سرداده بودند، حتی بدبینانه‌ترین هواداران تیم میزبان هم فکر نمی‌کردند، سیلی از اتفاقاتی عجیب در راه است که قهرمانی را از این تیم بگیرد.

اشتباهات سریالی فغانی
همه چیز از یک تصمیم سختگیرانه داور شروع شد، اخراج آندرانیک تیموریان از سوی داور آب سردی بود که بر روی تماشاگران میزبان ریخته شد. 30 دقیقه زمان تا اتمام بازی باقیمانده و تراکتور 2 گل از نفت پیش بود.
دقایقی بعد فغانی دومین اشتباه تاثیرگذار خود را نمود و خطای پنالتی صد در صد تراکتور را نگرفت.
بعد از اتمام بازی اکثر داوران فوتبال ایران اعلام کردند که فغانی هم در صحنه اخراج آندو و هم در نگرفتن پنالتی واضح تراکتور اشتباهات تاثیرگذاری داشته است.
نفت در دقیقه 76 توسط قربانی اختلاف را به یک گل کاهش داد.

در اصفهان نیز سپاهان با 2 گل از سایپا پیش بود و هواداران این تیم از طریق رادیو و تلویزیون اتفاقات تبریز را دنبال می‌کردند.
دقیقه 80 تیم نفت تهران به یک کرنر دست یافت. این ضربه ایستگاهی با ضربه سر پادووانی و اشتباه فاحش حامد لک به گل سوم تیم نفت تهران منجر شد.
حالا در اصفهان جشن و شادی برپا بوده و در تبریز 80 هزار تماشاگر در سکوت مرگبار منتظر اتفاقات 10 دقیقه پایانی بودند.
تیم تراکتور کاملا روحیه خود را باخته و عملا قادر به طراحی حملات برای زدن گل چهارم را نداشتند، از سوی نفتی‌ها هم روحیه گرفته و آنها نیز به دنبال زدن گل برتری بودند تا قهرمان شوند.
دقیقه 90 بازی همچنان بازی با تساوی در حال پیگیری بود که خبری عجیب در ورزشگاه پیچید. سایپا 2 گل به سپاهان زده و بازی اصفهان با تساوی به اتمام رسید.
نیمکت تیم تراکتور سریع این خبر را به بازیکنان داده و از آنها خواسته شد 5 دقیقه وقت اضافی را مدارا کرده تا بازی با تساوی به اتمام رسد.
با اتمام بازی بازیکنان تیم تراکتور شروع به شادی و خوشحالی کردند. گزارشگر تلویزیونی بازی که از نتیجه بازی سپاهان با سایپا خبر داشت و می‌دانست با این نتیجه سپاهان قهرمان شده است با اظهار نظر عجیب عنوان کرد که بازیکنان تیم تراکتور برای نایب قهرمانی در حال جشن و شادی هستند.

اما خبرهای در ورزشگاه کاملا متفاوت بود. مشخص نشد چه کسی شایعه تساوی سپاهان با سایپا را در ورزشگاه تبریز منتشر کرد. قطع اینترنت و تلفن‌های همراه سبب شده بود که افراد حاضر در ورزشگاه ارتباط‌شان با خارج از ورزشگاه قطع و عملا از نتیجه واقعی بازی سپاهان و سایپا بی‌خبر باشند و به همان شایعه استناد کرده و قهرمانی تیم تراکتور را جشن گیرند.
حالا در 2 شهر ایران برای قهرمانی تیم‌هایشان جشن و سرور برپا شده بود.
در حالی که بازیکنان تراکتور به همراه کادر فنی و تعدادی از تماشاگران که وارد زمین مسابقه شده بودند در حال جشن و شادی بودند، خبر نتیجه درست بازی سپاهان و ساپیا رسید.
ورزشگاه به شکل باورنکردنی در کمترین زمان از شادی به ماتم تبدیل شد. کم کم اعتراضات به داوری بین تماشاگران بالا گرفته و عده‌ای دست به تخریب ورزشگاه زدند.
واکنش‌ها بعد از بازی
واعظی وزیر وقت ارتباطات و فناوری اطلاعات و فوقانی مدیرکل مخابرات استان آذربایجان‌شرقی اختلال در خطوط مخابرات در دقایق پایانی با تراکتور با نفت تهران را رد کردند.

تماشاگران تیم تراکتور در سفر رئیس جمهور به تبریز که تنها 5 روز بعد از بازی تراکتور با نفت بود، خواستار بررسی این بازی و برخورد با مسبب از دست دادن قهرمانی تراکتور شدند.
روحانی پس از حضور در بین مردم تبریز در ورزشگاه تختی تبریز گفت: هیچ‌کس نمی‌تواند با احساسات مردم بزرگ ایران آن هم مردم آذربایجان و تبریز بزرگ بازی کند. اگر کسی در حادثه اخیر مقصر باشد تردید نکنید که دولت با همه توان برای تنبیه او ایستادگی خواهد کرد. تیم تراکتورسازی دیگر مربوط به آذربایجان نیست بلکه متعلق به ایران است، تیمی که آرزوی قهرمانی‌اش را در مسابقات آسیایی خواهیم داشت.
همچنین رئیس‌جمهور قبل تر نیز در جلسه هیئت دولت دستور رسیدگی دقیق و جدی به وزیر ورزش و جوانان داده و خواستار برخورد جدی مدیریتی در صورت ثبوت تخلف یا تقصیر شده بود.
سرمربی تیم تراکتور در حالی که به شدت ناراحت است و از دست دادن قهرمانی تیمش را باور ندارد و تعدادی از هواداران تراکتور در حال دلداری به وی هستند.
تونی اولیویرا، سرمربی تیم تراکتورسازی تبریز، بعد از پایان بازی به شدت از عملکرد داوری انتقاد کرد و معتقد بود فغانی با اشتباهاتی عَمدی مانع قهرمانی تیمش شده‌است. وی فغانی را طرفدار تیم سپاهان دانست.
علیرضا منصوریان در مصاحبه با رسانه‌ها اعلام کرد این ۸ دقیقه تلخ تا همیشه در ذهن فوتبال ایران می‌ماند.
حسین فرکی سرمربی سپاهان هم گفت: باشگاه سپاهان هیچ نقشی در اتفاقات ورزشگاه یادگار امام نداشته و حتی بازی سپاهان با سایپا زودتر از بازی تبریز به اتمام رسیده و تراکتور و یا نفت می‌توانستند در 10 دقیقه پایانی نتیجه بازی را به سود خود کرده و قهرمان در تبریز معرفی شود.
وی گفت: من خیلی ناراحتم از اینکه سوءاستفاده از مردم تبریز شده‌ است. باید دید چه اتفاقی در آن ۳ دقیقه آخر افتاده است که همه چیز را به هم ریختند. ما ۶ هفته پایانی را بردیم که بتوانیم قهرمان شویم. آمار نشان می‌دهد که ما قهرمانیم. ما نشان دادیم لیگ ۳۰ هفته است نه ۲۹ هفته.
مدیرعامل باشگاه نفت تهران نیز خواستار مؤاخذه افرادی که این شایعه را به راه انداختند شد.‌‌‌
چند روز پس از پایان بازی، باشگاه نفت تهران از سازمان لیگ درخواست کرد که دقایق پایانی بازی این تیم مقابل تراکتورسازی تجدید شود.‌ در حالی که محمود گودرزی از این پیشنهاد استقبال کرد،‌ علی کفاشیان این خواسته را رد و عنوان کرد که مسابقه به صورت قانونی برگزار و به اتمام رسیده و نتیجه قابل تغییر نیست.‌‌
باشگاه تراکتورسازی نیز در بیانیه‌ای، فدراسیون فوتبال و کمیته داوران را به تبانی و فساد متهم و قهرمانی سپاهان را خارج از مستطیل سبز دانست.‌‌‌
نمایندگان آذربایجان‌شرقی در مجلس و خصوصا نمایندگان تبریز، استاندار آذربایجان‌شرقی، فرماندار تبریز و شورای اسلامی شهر تبریز با ارسال نامه‌های جداگانه خواستار بررسی دقیق اتفاقات بازی تراکتور با نفت تهران و برخورد با خاطیان شدند.
ورود تماشاگران تراکتور به ورزشگاه برای جشن قهرمانی/ جشنی که پایانی خوشی نداشت
24 ساعت بعد از بازی حسین عسگری رئیس دپارتمان داوری کشور از سمت خود استعفا داد.
یکی از مسوولان کمیته داوران هم اعلام کرد که برای این بازی محسن ترکی انتخاب شده بود اما به دلیل وی چند سال پیش در بازی تراکتور با استقلال اشتباهات فاحش و تاثیرگذار داشته بود، فغانی به جای ترکی روانه تبریز شد.
فغانی بعد از بازی تراکتور با نفت تهران، با محرومیت قضاوت در 3 بازی مواجه شد.
رای اعلام شده بازی تراکتور با نفت تهران
تراکتور در سال 73 و در فینال جام حذفی هم با حق کشی مسلم از قهرمانی بازمانده بود. در آن سال فدراسیون فوتبال برای دلجویی از تراکتور، این تیم را به عنوان نماینده ایران به جام میلز هندوستان اعزام کردند.
‌این بازی در سایت های و خبرگزاری های معتبر جهان بازتاب فراوانی داشت.
کمتر از یک ماه بعد از برگزاری بازی رای این دیداراعلام شد که برکناری رئیس دپارتمان داوری فدراسیون فوتبال و محرومیت داور بازی تا اطلاع ثانوی و محرومیت ناظر سازمان لیگ تا اطلاع ثانوی مهمترین آرای صادره بودند که عملا این رای نفعی برای تیم تراکتور به همراه نداشت.
طبق ارزیابی ناظر بازی تراکتورسازی- نفت تهران با توجه به پایین بودن نمرات داور در این بازی، علیرضا فغانی ۳ جلسه از داوری محروم شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.