تمرکز بر روی گِرِه هزار پیچ تولید

“عصرآزادی” از دیدار رئیس کل بانک مرکزی ایران با فعالان اقتصادی آذربایجان شرقی در نشست شورای گفتگو گزارش می دهد؛

فعالان اقتصادی آذربایجان شرقی می گویند سیاست های بانک مرکزی منطبق بر شرایط بازار نیست و نباید جراحی اقتصادی منجر به سلاخی اقتصادی گردد!

? عصرآزادی/ شهرام صادق زاده

در ایامی که فعالان‌ حوزه تولید با مشکلات عدیده مالی – بانکی دست و پنجه نرم می کنند رئیس کل بانک مرکزی ایران به همراه جمعی از مدیران بانک‌های کشور به منظور بررسی مسائل بانکی آذربایجان شرقی در سفری یک روزه به تبریز آمد.

وی با حضور در جلسه فوق العاده شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی آذربایجان شرقی در محل اتاق بازرگانی تبریز از مشکلات، انتقادات و پیشنهادات فعالان اقتصادی و مدیران واحدهای صنعتی آگاهی یافته و قول بررسی داد!

در این جلسه تعدادی از فعالان بخش خصوصی به بیان نقطه‌ نظرات خود در خصوص مشکلات و چالش‌های بخش تولید پرداخته و خواستار حل مشکلات بانکی واحدهای تولیدی استان شدند که با تشویق تاییدگونه حاضرین مواجه گردید.

آنها با اشاره به محدویت‌های منابع و اختیارات بانک‌ها در آذربایجان شرقی معتقدند بعد از حذف ارز ترجیحی، واحدهای تولیدی در تامین مواد اولیه خود دچار مشکل هستند در حالی که سال گذشته به کمک بخش خصوصی، چرخه‌ تولید استان حفظ گردید لذا به گفته رئیس اتاق بازرگانی تبریز، اکنون ۴۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی نیاز است تا چرخه‌ تولید حفظ شود!

برخی تُجّار و صنعتگران نیز از ممنوعیت مسدودی منابع واحدهای تولیدی برای ارائه تسهیلات و یا بلوکه کردن بخشی از تسهیلات از سوی بانک ها سخن گفتند که به علت مشکلاتی همچون عدم توازن نرخ سود و بهره رخ می دهد!

▪️نیازمند ۴۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی برای حفظ چرخه‌ تولید استان هستیم!

 

رئیس اتاق بازرگانی تبریز با اشاره به اینکه اکنون نیازمند ۴۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی هستیم تا چرخه‌ تولید در استان حفظ شود گفت: علیرغم سهم جمعیتی ۴.۸ درصدی آذربایجان شرقی، تنها ۱.۵۱ درصد تسهیلات کشور به استان پرداخت می‌شود که نشان دهنده‌ جایگاه پایین استان در شاخص سنجش وضعیت توان تولید با رتبه‌ ۱۶ کشوری است.

یونس ژائله سهم تولید ناخالص داخلی موسوم به GDP آذربایجان شرقی از GDP‌ کل کشور را ۳.۵ درصد دانست و افزود: در حالی که سهم استان تهران ۲۲.۲ درصد، استان اصفهان ۵.۷ درصد و ایلام ۱.۱ درصد است که به‌ دلیل خام فروشی و محاسبات برخی مجموعه‌های دولتی در استانهای تهران و کرمان، سهم استان ما ناعادلانه به نظر می‌رسد!

وی اضافه کرد: سهم آذربایجان شرقی در ارزش افزوده‌ بخش کشاورزی چهار درصد، نفت و سایر معادن ۰.۸ درصد، صنعت ۶.۹ درصد، حامل‌های انرژی ۱.۳ درصد، حمل‌ و نقل، انبار داری و پُست سه درصد، بخش ساختمانی ۳.۴ درصد، بخش مالی و بیمه ۱.۶ درصد، عمده فروشی و خرده فروشی ۳.۸ درصد و املاک و مستغلات ۲.۹ درصد است.

رئیس اتاق بازرگانی تبریز با اشاره به ضرورت افزایش نسبت تسهیلات به سپرده برای بخش تولید استان نیز گفت: افزایش قیمت نهاده‌های تولید به دلیل حذف ارز ترجیحی شامل افزایش نیاز به سرمایه در گردش و پایین بودن نرخ تشکیل سرمایه‌ ثابت شامل ایجاد واحدهای تولیدی از متوسط کشوری از جمله‌ این دلایل محسوب می‌شود.

وی با بیان اينکه سهم آذربایجان شرقی در خصوص نسبت مانده‌ تسهیلات به سپرده‌ به تفکیک استان‌ها، ۶۶ درصد است یادآور شد: یکی از علل مهم بالابودن رقم تسهیلات و سپرده‌ها در استان تهران استقرار دفاتر بسیاری از شرکت‌ها و موسسات تولیدی سایر استان‌هاست.

ژائله اظهار کرد: سهم بانک‌های دولتی و نیمه دولتی استان در بخش منابع تا پایان آذرماه ۱۴۰۰، ۶۵ درصد و سهم بانک‌های خصوصی ۳۵ درصد و در بخش مصارف نیز سهم بانک‌های خصوصی هشت درصد و دولتی و نیمه دولتی ۹۲ درصد است.

▪️اجازه ندهیم جراحی اقتصادی دولت به سلاخی اقتصادی تبدیل شود!

 

یکی از نکات جالب توجه جلسه، اظهارات دبیر انجمن صنایع غذایی آذربایجان شرقی بود که در سخنانی قابل تامل خطاب به رئیس کل بانک مرکزی گفت: اجازه ندهید جراحی اقتصادی به سلاخی اقتصادی تبدیل شود!

رضا جعفری افزود: سیاست های بانک مرکزی منطبق بر شرایط بازار نیست و این در شرایطی که دولت به دنبال جراحی اقتصادی است منجر به سلاخی اقتصادی می گردد.

وی با انتقاد از اینکه سنّت حسنه قرض الحسنه را از نظام بانکی حذف کرده اید خطاب به صالح آبادی افزود: در خصوص اعمال معدل باید عرض کنم آن را نظام بانکی از بخش تولید حذف کند چرا که واحدهای مختلفی دچار بحران شده اند!

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی نیز این استان را صنعتی ترین استان بخش خصوصی کشور دانست و گفت: تولیدات بخش های شیرینی و شکلات، فرش، کیف، کفش، وجود شهرک های برق، الکترونیک، فولاد و تنها شهرک خارجی سرمایه گذاری خارجی کشور در تبریز همگی از پتانسیل‌های آذربایجان شرقی حکایت دارد.

صابر پرنیان افزود: سال گذشته ۳۰ درصد سهم عادلانه استان در برش بانک ها دیده شده است که ۷۰ درصد مورد بی‌مهری قرار گرفته اند لذا ۵۷۰ واحد تولید غذایی داریم که مواد اولیه آن ها ۳۰۰ برابر افزایش یافته و در تولیدات آنها اخلال به وجود آمده است که باید نگاه ویژه‌ای به اقتصاد استان شود.

وی اضافه کرد: تسهیلات بانکی باید به سوی بخش مولد سرازیر گردد تا بخش خصوصی آذربایجان شرقی از این حیث متحمل آسیب و بحران نگردد!

عضو جوان‌ هیات رئیسه مجلس نیز با اشاره به حذف ارز ترجیحی گفت: با اجرای این طرح، شرکت‌های تولیدی در بحث گردش مالی بسیار تحت فشار هستند که انتظار می‌رود سیستم بانکی با حرکتی جهادی این خلأ را پر کند.

روح الله متفکر آزاد ادامه داد: باید سهم تسهیلات آذربایجان‌شرقی به ویژه در بانک‌های خصوصی افزایش یابد چرا که اثرات اقتصادی و اجتماعی بالایی خواهد داشت و متاسفانه به‌ دلیل مشکلات موجود در این مسیر این دیدگاه ایجاد شده که امکان استفاده از این منابع در منطقه ما وجود ندارد.

وی تاکید کرد: در بحث بانک‌های خصوصی استان بر خلاف بانک‌های دولتی که حتی بیش از منابع در اختیار خود نیز تسهیلات داده‌اند با چالش‌های جدی روبه‌رو هستیم.

▪️مدیران بخش خصوصی آذربایجان شرقی همواره یار دیرین دولت بوده اند!

استاندار آذربایجان شرقی هم‌ گفت: بخش خصوصی استان همواره پای کار و جدی است و هر موقع که در عرصه‌های اقتصادی، صنعتی، معدنی و کشاورزی ورود پیدا کرده بسیاری از مشکلات حل شده است.

عابدین خرّم با بیان اینکه بخش خصوصی آذربایجان شرقی یار دیرین دولت بوده اند افزود: بدون شک هر دستوری که از سوی بانک مرکزی به بانک‌های استان داده می‌شود، نتایج و تحرک خوبی در شمالغرب کشور ایجاد خواهد کرد.

وی یادآور شد: سفر مسئولان اقتصادی دولت از جمله معاون اقتصادی رئیس جمهوری، وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس کل بانک مرکزی به استان نیز نشان دهنده‌ نگاه ویژه‌ دولت به آذربایجان شرقی است و تمام تلاش ما این است که مشکلات پیش روی بخش خصوصی را حل کنیم.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اينکه بعضی از مشکلات جنبه‌ی ملی دارند اظهار کرد: بخش عمده‌ تولیدکنندگان و سرمایه گذاران بخش خصوصی مشکل آب، برق و گاز دارند و زمانی‌ که در فصل تابستان با قطعی چندین ساعته‌ برق مواجه می‌شدند، نجیبانه رفتار کردند و در فصل زمستان نیز تلاش کردیم تا گاز هیچ واحد تولیدی قطع نشود!

معاون اقتصادیِ عابدین خرم نیز طی سخنانی گفت: آذربایجان شرقی دیار مردمان کارآفرین، صنعتی  و با ذکاوت است و بارزترین ویژگی اقتصاد آذربایجان‌شرقی مبتنی بودن بر روی بخش خصوصی است.

محمد کلامی ادامه داد: واحدهای تولیدی استان در موضوعاتی مانند ارز ترجیحی، افزایش دستمزدها، و افزایش حامل‌های انرژی نیازمند حمایت بانک‌ها هستند.

وی، خواستار حمایت ویژه‌ نظام بانکی از تولیدکنندگان استان شد و افزود: اگر نظام بانکی نقدینگی لازم در حوزه‌ تولید را تامین کند مردم آذربایجان به‌ خوبی می‌توانند فعل خواستن را صرف کنند چرا که آذربایجان شرقی الگوی سایر استان‌ها برای موفقیت است!

▪️بانک‌ها در ارائه تسهیلات باید اولویت اول را اعتبار مشتری در نظر بگیرند

رئیس کل بانک مرکزی انتقادها از عملکرد بانک‌های خصوصی را به حق دانست و گفت: این بانک‌ها با وجود مشکلات خاص خود باید توجه ویژه‌ای به حل مشکلات و نقایص عملکردی به ویژه در زمینه پرداخت تسهیلات داشته باشند.

علی صالح آبادی ادامه داد: موضوع سرمایه در گردش بنگاه‌های اقتصادی با توجه به اصلاح قیمتی صورت گرفته در کشور، مورد توجه ویژه سیستم بانکی است و تعهدات بانکی از جمله LC داخلی نیز از دیگر موضوعاتی است که در مورد آن به بانک‌ها تایید کرده‌ایم.

وی افزود: تسهیل فرآیند تامین مالی زنجیره تامین نیز موضوعی است که در کنار دیگر حمایت‌ها اعم از تسهیلات و ضمانت به دنبال اجرایی کردن آنها هستیم. هر چند بانک‌ها نیز با مشکل روبه‌رو هستند و مطالباتی از دولت دارند که یا باید در قالب پول، یا اوراق، یا سهام و یا اموال به بانک‌ها پرداخت شود.

صالح آبادی با اشاره به تشکیل شورای هماهنگی بانک های دولتی در آذربایجان شرقی اضافه کرد: بر همین اساس تشکیل جلسات کانون بانک‌های خصوصی و البته جلسات مشترک بانک‌های دولتی و خصوصی برای حل مشکل فعالان تولیدی و اقتصادی آذربایجان شرقی ضروری است.

وی خاطرنشان کرد: بانک‌ها در ارائه تسهیلات باید اولویت اول را اعتبار مشتری در نظر بگیرند و در مرحله بعدی بر ارائه وثیقه معتبر تأکید کنند که در این زمینه برای دریافت کننده خرد با تدوین بسته ای هم دسترسی و هم دریافت تسهیلات را تسهیل کرده‌ایم و مقررات احراز هویت غیرحضوری برای دریافت تسهیلات را ابلاغ کرده‌ایم.

صالح‌ آبادی با تأکید بر لزوم هدایت نقدینگی به سمت فعالیت‌های تولید اظهار کرد: با توجه به نیاز شدید این بخش به اعتبارات، نظارت بر هزینه کرد صحیح این اعتبارات ضروری است و برنامه های خاصی برای تحقق این هدف در دست اجرا داریم.

رئیس کل بانک مرکزی در خصوص انتقال حساب‌های بانکی خارج از استان نیز تاکید کرد: برخی شرکت‌های آذربایجانی در تهران دفتر مرکزی دارند و تسهیلات و حساب‌های آنها نیز در پایتخت متمرکز است اما تسهیلات دریافتی را در استان مصرف می‌کنند اما این امر نافی هزینه کرد درآمدهای استان در خود آن نمی‌شود!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.