فرشکاران: باید مبانی ذاتی تفویض اختیارها اصلاح شود

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی با اشاره به تاکید دولت سیزدهم بر تمرکززدایی و افزایش اختیارات استانداران گفت: باید مبانی ذاتی تفویض اختیارها اصلاح شود.

عصرآزادی آنلاین بر اساس گزارش روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی، محمد فرشکاران در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: تفویض اختیار به استانداران بحثی است که از چندین سال پیش مطرح بوده اما هر دستگاه ملی و استانی وظایف مشخصی دارد و دستگاه های استانی به دستگاه های مادر ملی وابسته هستند. خود استانداران هم وابسته به وزارت کشور هستند و ماهیت اجرایی آنها از نظر دستگاهی ذیل وزارت کشور قرار دارد.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه در تهران وزارتخانه‌ها همسطح هستند، باید در ساختار، جایگاه استانداری ها اصلاح شود در غیر اینصورت تفویض ها همواره در موقعیت تناقض قرار خواهد گرفت.

فرشکاران ابراز داشت: جایگاه ساختاری استانداری در حکمروایی باید به صورت دقیق تعریف شود و ذیل ساختار بالاترین نهاد اجرایی کشور قرار گیرد. در این صورت تفویض اختیار خودبه‌خود اتفاق می‌افتد؛ قدرت اجرایی بالا می‌رود و از حالت بخشی خارج می‌شود.

این مسوول توضیح داد: در حال حاضر مثلا سازمان جهاد کشاورزی زیر نظر وزارت جهاد کشاورزی است و در استان هم سازمان جهاد کشاورزی وظایفی دارد. رئیس سازمان جهاد استان باید به دستورات وزیر جهاد عمل کند و اصلا منصوب وزیر است. در استان هم استاندار وظیفه تنظیم روابط و همکاری و هماهنگی بین دستگاه ها را انجام می‌دهد، اما نمی‌تواند جای وزیر باشد.

وی افزود: باید مبانی ذاتی تفویض اختیارها اصلاح شود؛ در غیر این صورت تزاحم آراء ایجاد و منجر به احتیاط و رفتار محافظه کارانه دستگاه اجرایی خواهد شد. این مسائل می‌تواند به یکدستی، همدلی و در مجموع توسعه استان لطمه زند و وارد فضاهای رعایت کردن سطح و سطوح نظام اداری کشور بر مبنای قوانین شود.

اقدامات استاندار در برقراری ارتباط با کشورهای همسایه منطقی است

فرشکاران در بخش دیگری از صحبت‌های خود یادآور شد: تلاش در جهت برقراری ارتباط با کشورهای همسایه، نشان دادن ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها، روانه کردن تیم‌های اقتصادی، رونق تجارت مرزی و ترانزیت و ایجاد حلقه واسط برای صادرات و واردات با کشورهای همسایه هر قدر بیشتر باشد به نفع توسعه استان خواهد بود. در نتیجه معتقدم اقدامات استاندار در برقراری ارتباطات با کشورهای همسایه بسیار درست و منطقی بوده و می‌تواند پتانسیل ها و ظرفیت‌های استان را به فعلیت برساند.

وی اضافه کرد: در این عرصه نمایندگی وزارت خارجه در استان باید بسیار فعال عمل کرده و معاونت‌های وزارت امور خارجه بویژه معاونت اقتصادی و بخش کنسولی را درگیر سازد تا آنها هم بتوانند اقدامات مقتضی و فضاسازی های لازم را انجام دهند و روابط اقتصادی را به تنظیم درآورند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی مدعی شد: ایجاد بازار در همسایه‌های پیرامونی بهترین حرکتی است که استاندار انجام می‌دهد و این نشان از آینده فهمی و دورنگری وی نسبت به مسائل اقتصادی دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.