وزیر علوم، تحقیقات و فناوری: دشمنان به ضعف دانشگاه‌ها امید بسته‌اند

“عصرآزادی” از نخستین اجلاس سراسری روسای دانشگاه های کشور در تبریز گزارش می دهد؛

? عصر آزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

اولین اجلاس سراسری روسای دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، معاونان این وزارتخانه و روسای بیش از یکصد دانشگاه و مرکز آموزش عالی کشور با محوریت بررسی مسائل مختلف حوزه آموزش عالی به میزبانی دانشگاه تبریز برگزار گردید.
این اجلاس با محوریت تحلیل روند حرکت آموزشی عالی کشور، آموزش مهارت محور، تحول در علوم انسانی، مسائل حوزه رفاه دانشجویی، نظارت و ارزیابی و نیز خیرین آموزش عالی برگزار شد.
نکته قابل توجه این رویداد بزرگ، برگزاری نشست کمیسیون های آموزش، پژوهش، فنّاوری، همکاری های بین المللی، اداری و مالی، دانشجویی و فرهنگی نیز به صورت مجزا جهت بررسی مسائل مرتبط هر حوزه بود.
این اجلاس سه روزه که دانشگاه تبریز به عنوان مشهدالشهدای دانشگاه های ایران میزبان روسای تمامی مراکز علمی کشورمان است پس از برنامه های خاص خود روز چهارشنبه (امروز) به کار خود پایان می دهد.
▪️توسعه‌ همکاری علمی میان کشورهای حوزه‌ قفقاز از اهداف مهم دانشگاه است!

رئیس دانشگاه تبریز در این مراسم گفت: شهر تبریز، شهر علامه‌ها و شهیدان محراب همچون آیت الله مدنی و آیت الله قاضی طباطبایی، لشکریان عاشورایی و فرماندهان دلاوری مانند شهید باکری و یارانش بوده و دانشگاه تبریز نیز مشهدالشهدای دانشگاه‌های کشور است.
صفر نصرالله زاده ادامه داد: دانشگاه تبریز با ۷۵ سال سابقه‌ بعد از دانشگاه تهران به‌ عنوان قدیمی‌ ترین دانشگاه ایران بوده و در میان پنج دانشگاه جامع و ۱۴ دانشگاه برتر کشور، افتخار آفرینی می‌کند.
وی افزود: بیش از ۲۱ هزار دانشجو در ۱۲۰ رشته‌‌ کارشناسی، ۴۴۱ رشته‌ کارشناسی ارشد و ۳۰۳ رشته‌ گرایش دکتری در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند و تعداد ۲۰ دانشکده با بیش از ۹۰ گروه آموزشی در کنار انواع مراکز آموزشی و تحقیقاتی در این دانشگاه فعالیت می‌کنند.
رئیس دانشگاه تبریز در رابطه با زیربنای دانشگاه نیز اظهار داشت: فضای عمومی دانشگاه تبریز ۸ میلیون و ۶۲۳ هزار و ۱۸۷ متر مربع، زیر بنای ساختمانی ۴۰۲ هزار و ۵۷۶ متر مربع و زیر بنای در حال ساخت نیز ۴۰ هزار و ۸۵ متر مربع است.
وی خاطرنشان کرد: با استقرار مدیریت جدید، تلاش همه جانبه‌ای در دانشگاه تبریز برای توسعه‌ دانشگاه در ابعاد متعددی آغاز شده است و برنامه‌ راهبردی دانشگاه، ماهها قبل با استناد بر اسناد بالادستی و هم راستا با برنامه‌های پیشنهادی وزیر محترم علوم که در مجلس تایید شده و به استحضار رسیده است، پس از طرح و تایید در شورای دانشگاه به دستور هیأت امناء رسیده و مبنای پیشرفت و توسعه‌ دانشگاه در کلیه‌ سطوح مدیریتی قرار گرفته است.
رئیس دانشگاه تبریز متذکر شد: این اجلاس از کلیه‌ پشتیبانی‌های لازم و شاخص‌های ارزیابی برخوردار است و در مدت کوتاه دوره‌ مدیریتی ما، کارگروه‌های تخصصی برای ارائه‌ راهکارها و برنامه‌های عملی آغاز شده است.
نصرالله زاده اضافه کرد: ایجاد کریدور شمال و توسعه‌ همکاری علمی میان کشورهای حوزه‌ قفقاز نیز در برنامه‌های دانشگاه قرار گرفته و جلسات متعدد با دانشگاه‌های عراق و ترکیه برگزار و تفاهم‌نامه‌های متعددی منعقد شده است تا دیپلماسی علمی دانشگاه با قدرت پیش برود.
▪️دانشگاه آگاه به مسائل سیاسی نباید محل جولان جریانات سیاسی باشد!

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی در خصوص شاخصه‌های دانشگاه اسلامی از دیدگاه رهبر انقلاب گفت: ایشان فرموده اند که دانشگاه باید دینی و اسلامی باشد و اسلامی بودن دانشگاه‌ها به معنای متدین کردن دانشجویان و متمایل کردن دانشگاه‌ها به سمت ارزش‌های اسلامی و انقلابی است.
حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمد علی آل هاشم افزود: دانشگاه، ترکیبی از شش عنصر مدیریت سیستم آموزشی، محتوای آموزشی، اساتید، فضای آموزشی و دانشجویان است و از منظر ایشان، مدیریت دانشگاه در درجه‌ اول باید اسلامی باشد و اسلامی بودن و سالم بودن اولین ویژگی یک رئیس دانشگاه است.
وی ادامه داد: علت تاکید رهبر انقلاب بر دینی بودن و انقلابی بودن، این است که اگر در رأس یک مجموعه سستی باشد، این سستی در سایر لایه‌ها هم دیده خواهد شد.
وی اضافه کرد: اساتید نیز از نگاه ایشان جایگاه خاصی دارد؛ چرا که دانشگاه، عهده دار تعلیم و تربیت دانشجویان است و دانشجویان بیش از همه، با اساتید داد و ستد فکری دارند.
نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: مهم‌ترین موضوع در دانشگاه‌‌ها پرورش نیروهای متخصص و متعهد است و استقلال فکری و عدم وابستگی به غرب نیز باید مد نظر باشد.
وی با بیان اینکه دانشگاه، بهشت دانش و حل مشکلات تلقی می‌شود متذکر شد: در جهان امروز، دانشگاه نباید تنها برای آموزش و تولید علم باشد، بلکه باید در کنار آن، نسل سوم دانشگاه‌ها که ایجاد دانشگا‌ه‌های کارآفرین است، محقق شود که فعلا چنین نیست!
آل هاشم اظهار کرد: اساتید و مدیران باید آینده نگر باشند و دانشگاه‌ها نیز باید انعطاف پذیری خوبی نسبت به مسائل روز داشته باشد و چشم امید همه‌ ما به دانشگاه‌ها است و دانشگاهی آرمانی است که با رکود و خمودگی فاصله داشته باشد.
وی با بیان اینکه نشاط علمی، نشاط معنوی و نشاط سیاسی یه ضلع تشکیل دهنده‌ دانشگاه‌ها هستند اظهار کرد: نشاط سیاسی، به معنای سیاسی بازی نیست و دانشجو و دانشگاه باید نسبت به مسائل سیاسی آگاهی داشته باشد اما نباید محل جولان جریانات سیاسی باشد.
▪️هویت سازی جامعه‌ دانشگاهی از طریق مشوق‌های دولتی از اهداف ماست!

استاندار آذربایجان شرقی هم گفت: تبریز و آذربایجان دیار عالمان و اندیشمندان برجسته‌ای بوده است که هر یک در مقام و عرصه‌ علمی نمود داشته و انسان‌های والایی نیز پرورش داده‌اند.
زین العابدین عابدین رضوی خرّم ادامه داد: اینجا تبریز، مهد علما و مراجعی چون جعفری‌ها، قاضی طباطبایی‌ها، ملکوتی‌ها، سبحانی‌ها، فاطمی نیا‌ها و آل هاشم‌هاست که هر کدام از چهره های ماندگار این دیار هستند.
وی افزود: دانشگاه تبریز در بستری از زمان، انسانی‌هایی را تربیت کرده اند که امنیت کشور را تامین نموده اند که ۲۲ شهید دانشکده فنی، به‌ عنوان میراث گرانبهای کشور از آن جمله است، همچنین شهدای بزرگواری همچون شهید باکری، دانش آموخته‌ این دانشگاه بوده و شهید پورشریفی و شهید کسایی نیز متخصصین جهادسازندگی در این دانشگاه پرورش یافته‌اند.
خرّم خاطرنشان کرد: اکنون نیز دانشمندان دانشگاه تبریز در اقصی نقاط کشور و جهان مجاهدت می‌کنند و تاکید بر هویت علمی و دینی تبریز از وظایف اعتقادی و دینی ما است و جوانان باید از اندوخته‌های گرانبهای دانشگاه استفاده کنند، البته باید بستر مناسبی برای پرورش دانشمندان جدید فراهم شود و دانشجویان نیز، سختی علم اندوزی را تجربه کنند تا مانند شهید باکری و پروفسور هشترودی در صفحه روزگار تجلی کنند.
وی یادآور شد: در آذربایجان شرقی پس از ابلاغ شعار سال، سند بزرگ دانش بنیان استان را تدوین کردیم که تکمیل اکوسیستم فناوری و ایجاد کارخانه نوآوری استان، فعال سازی منطقه ویژه‌ علمی ربع رشیدی، تعریف پهنه نوآوری در داخل تبریز، راه اندازی ناحیه‌ نوآوری، گسترش پارک‌های علم و فناوری و ظرفیت سازی در شهرک صنعتی شهید سلیمانی و ایجاد شهرک فناوری خودرو که قطب سوم تولید خودرو در استان است از آن جمله است.
استاندار آذربایجان شرقی تاکید کرد: راه‌اندازی هاب صادراتی، ارتباط با کشورهای دیگر علمی، ایجاد فضای اشتراکی تولیدی، ایجاد نمایشگاه‌های فناورانه، کاهش فرآیند تجاری سازی و ایجاد فضاهای اشتراکی عمومی، تربیت نیروی کارآمد، تلاش برای هویت سازی جامعه‌ دانشگاهی از طریق مشوق‌های دولتی، ایفای نقش سازنده در استان، احصا نیازهای فناورانه و واحدهای صنعتی، ایجاد کریدور ارتباطی با سایر زیست بوم‌ها و غیره از جمله موضوعاتی است که در استان شکل گرفته و تداوم خواهد داشت.

▪️امروزه تروریست‌ها، جلادان و قاتلین از مدافعان حقوق بشر جایزه می‌گیرند!

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: بنا به فرموده پیامبر اسلام(ص) هر کسی که در این دنیا حداقل بر ۱۰ نفر مدیریت کند در روز قیامت با دستانی بسته به غل و زنجیر در صحنه‌ محشر حاضر می‌شود و هرکس درست عمل کند، از غل و زنجیر آزاد می‌شود.
حجت الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی ادامه داد: دانشگاه‌ها و دانشجویان بزرگ ترین سرمایه‌ ملت‌ها ‌و امانتی در اختیار ما هستند و ما در این فرصت محدود استفاده کنیم، چرا که مشخص نیست چه مدت مسئولیت داریم اما باید در نظر بگیریم که ما تا روز قیامت پاسخگوی اقدامات خود هستیم و تنها مجلس شورای اسلامی و دیوان محاسبات نباید ملاک باشند؛ بلکه خداوند آگاه و ناظر و قاضی خواهد بود.
وی با بیان اینکه نزاع انقلاب اسلامی با نظام سلطه، هویتی است افزود: انقلاب اسلامی محور احیا دین و اداره‌ جامعه بر اساس دین است؛ در حالی که تمام طاغوت‌های عالم دست در دست هم داده‌اند تا این انقلاب را شکست دهند و امروز تروریست‌ها، جلادان و قاتلین از حقوق بشر جایزه می‌گیرند.
رستمی با اشاره به اهانت به ساحت مقدس امام رضا(ع) در جشنواره‌ کن نیز گفت: دشمنان قدم به قدم به سمت سلب کردن امید، ارزش‌ها و اراده‌ها پیش می‌روند و صالح ترین رهبران نیز در جامعه‌ای که اراده در آن ضایع شود زمین می‌خورند.
وی تاکید کرد: دانشگاه‌ها باید مسائل کشور را حل کنند که خوشبختانه این امر تاکنون با افتخار محقق شده و دانشگاه‌ها در خدمت جامعه بوده اند.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با اشاره به موضوع هویت دانشگاه‌ها اظهار کرد: آیا ما منتظر هستیم که بعد از ۵۰ سال بگوییم به هویت دانشجو و دانشگاه توجه نکرده‌ایم؟ دوره‌ ریاست شما در دوران دولت سیزدهم بسیار ویژه است و امیدهای زیادی به این دولت منعطف شده است؛ بنابراین با توکل به‌ خدا پاسخگوی اقدامات خود باشید.!

▪️مدیری که برنامه نداشته باشد نمی‌تواند مدیریت راهبردی داشته باشد!

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه رؤسای دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها سرمایه‌های نمادین کشور هستند گفت: نگاه ما به شما نگاه سرمایه نمادین است و این نگاه باعث می‌شود مسئولیت شما افزایش یابد و انتظارات جامعه از شما زیاد می‌شود.
محمدعلی زلفی گل با اشاره به اینکه فرزندانی که در دانشگاه‌ها تحصیل می‌کنند سرمایه‌های ارزشمند هستند بیان کرد: انتظار می‌رود رؤسای دانشگاه‌ها امانت دار شایسته ای باشند، چرا که مردم فرزندانشان را به امانت می‌سپارند.
وی با تاکید به اینکه رؤسای دانشگاه‌ها باید از تمام توان خود استفاده کنند ادامه داد: تلاش کنیم نسلی عاقل و دانا تر به جامعه تحویل دهیم لذا دانشگاه توسعه دهنده شبکه فضائل در کشور است و برای پیشبرد این هدف باید برنامه داشت.
وزیر علوم ادامه داد: مدیری که برنامه نداشته باشد نمی‌تواند مدیریت راهبردی داشته باشد، حتماً برنامه‌های کوتاه مدت و بلند مدت داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه در برنامه‌های راهبردی باید اسناد بالادستی دیده شود اضافه کرد: پنج اولویت بسیار مهم از جمله مرجعیت و دیپلماسی علمی فناوری، آموزش و پژوهش هدفمند، نوآوری فرهنگ و فرهنگ نوآوری، شاگرد و نوآور پروری، تولید، خدمت، تولید ثروت و سرمایه از دانش حتماً در تبیین برنامه‌ها در نظر گرفته شود.
زلفی گل تاکید کرد: رتبه اول بلامنازع تولید دانش در منطقه را داریم و ۲ درصد تولید دانش جهان با ایران است، در بحث نانو به رتبه تک رقمی رسیدیم و تسلیحات نظامی و امنیتی رتبه برتر را دارا هستیم. در زمینه پزشکی نیز افتخارات برای ایران است و به همین دلیل رهبری از دانشگاه‌ها دفاع کردند چرا گه دشمنان ما به ضعف دانشگاه‌ها امید بسته‌اند.‌
وزیر علوم ابراز داشت: هویت‌مداری و امیدوار کردن نسل جوان مورد تاکید رهبری است لذا فکر نکنیم که دیگران می‌توانند و ما نمی‌توانیم لذا با دستهای شما هر ناممکنی ممکن است، لذا اولویت ما کشورهای همسایه است که ۶۳۰ میلیون جمعیت را در بر می‌گیرد و در بحث دیپلماسی علمی ارتباطات‌مان باید قوی باشد و جامعه فرهیخته دانشگاهی همه با هم دیده شود!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.