ایجاد فرهنگ سالم یک سرمایه مادام العمر است

آنچه در نشست وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اصحاب رسانه آذربایجان شرقی گذشت؛

عصرآزادی/ شهرام صادق زاده: وزیر علوم، تحقیقات و فناوری که جهت شرکت در اولین اجلاس روسای دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور به تبریز سفر کرده بود در آخرین روز از حضور خود در آذربایجان شرقی در کنفرانس مطبوعاتی شرکت کرد.

“محمدعلی زلفی گل” با اشاره به تئوری محور بودن دانشگاه ها در مقطع کارشناسی گفت: دانشگاه ها باید به سمت مهارت پروری بروند و بخشی از آموزش ها مهارت محور باشد.

وی با بیان اینکه سازمان هایی همچون صمت، جهاد کشاورزی و غیره باید دانشجو پذیرتر باشند افزود: کمی با محدودیت روبرو هستیم و آموزش مهارت محور و ارتباط با صنعت نیاز به عظم بالایی دارد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه پیگیر ایجاد سند نظام ملی نوآوری هستیم ادامه داد: در بحث توسعه اقتصاد دانش بنیان بازیگران بسیاری نقش دارند و نیاز به هم افزایی دستگاه های مختلف داریم در این راستا سندی با عنوان نظام ملی نوآوری در حال آماده سازی است.

زلفی گل اضافه کرد: اخیراً سامانه ای با عنوان نظام ایده ها و نیاز ها موسوم به نان که یکی از ابزارهای قدرتمند جهت ایجاد نظام ملی نوآوری مبتنی بر ایجاد ارتباط مستقیم بین نیازهای جامعه، صنایع خصوصی دولتی و پژوهشگران، شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق، پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد است، راه اندازی شده است.

وی ادامه داد: با ایجاد این بانک اطلاعاتی متمرکز زنجیره پژوهش فناوری و نوآوری تکمیل شده و با هدفمند و نیاز محوری کردن بخش مهمی از فعالیت‌های پژوهشی در جهت رفع نیازها کشور در مسیر توسعه همه جانبه علمی قرار خواهد گرفت.

زلفی گل افزود: این سامانه نیازهای صنعت را ثبت می کند تا دانشجویان به آن دسترسی داشته باشند، ایده پروری کنند و پژوهش ها از مقاله محور بودن به سمت محصول محور برود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به تدوین قانون جهش تولید دانش بنیان افزود: این قانون، ظرفیت های بسیار خوبی برای شرکت های دانش بنیان ایجاد کرده است که به جزئیات آن در اجلاس روسای دانشگاه ها و پارک های علم و فناوری که در شهریور ماه برگزار می شود خواهیم پرداخت.

وی اضافه کرد: در این قانون، صنایع خصوصی و دولتی که مالیات را به دانشگاه ها و پارک های علم و فناوری پرداخت کنند و از برخی موارد مالیاتی معافیت کسب می کنند.

زلفی گل در خصوص افزایش مهاجرت جوانان نخبه به خارج از کشور گفت: مهاجرت در عرصه علمی بد نیست چرا که دانشمندان متعلق به جغرافیای خاصی نیستند اما اگر مهاجرت یک طرفه باشد آسیب زاست.

وی اضافه کرد: دانشگاه و دانشجویان باید دیپلماسی علمی را جدی بگیرند و رفت و امد داشته باشند، اگر شرایط شغلی و رفاهی برای فارغ التحصیلان در کشور فراهم باشد، مهاجرت هم متعادل می شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه معضل ما بیکاری است افزود: بیکاری در کشور برای دانش اموختگان یک چالش است، نبود شغل متناسب با تحصیل، انسان نخبه را وادار به مهاجرت به مکانی می کند که از سرمایه اجتماعی و علمی آن استفاده کنند و درآمد و شغل خوبی داشته باشد.

وی افزود: اگر دل مسئولان به حال کشور می سوزد، مشکل بیکاری را حل کنند زیرا اگر جوان شغل مناسب داشته باشد امید دارد، ازدواج می کند و درآمد خواهد داشت لذا مسئولین باید تمام امکانات را بسیج کنند و امکان شغل ایجاد کنند.

زلفی گل ادامه داد: کشور ما هم سرمایه دارد و ثروت، پس باید نخبه پذیر و مهاجر پذیر باشد نه بر عکس، در این خصوص باید پویش، پالایش و پیرایش فرهنگی نیز باید انجام دهیم.

وی در ادامه به لزوم بازنگری سرفصل دروس آموزشی اشاره کرد و گفت: این مورد به یکباره ممکن نیست، دانایی تدریجی اتفاق می افتد، برخی تغییرات نیز به تدریج ممکن است.

زلفی اضافه کرد: چهارچوب خاصی برای تالیف کتاب های اموزش عالی نداریم، فقط از منابع دانشمندان کشورهای خارجی و تحقیقات خارجی استفاده می کنیم، کتاب ها اکثرا ترجمه هستند، باید از ظرفیت های دانشمندان و پژوهش های انجام شده در کشور خود نیز صحبت کنیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در انتها به جمله ای در خصوص سرمایه انسانی گفت: اگر می خواهید سرمایه گذاری یک ساله کنید گندم بکارید، اگر سرمایه گذاری ده ساله می خواهید درخت بکارید و اگر سرمایه ۱۰۰ ساله می خواهید انسان پرورش دهید و در سرمایه مدام العمر فرهنگ سالم ایجاد کنید زیرا فرهنگ سالم همانند ژن از نسلی به نسل دیگر انتقال می یابد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.