یک گام تا بهبود اقتصاد آذربایجان

“عصرآزادی” از کم و کِیف اولین سفر استانی رئیس دولت سیزدهم‌ به آذربایجان شرقی گزارش می دهد؛

? عصرآزادی/ شهرام‌ صادق زاده

 

ابراهیم رئیسی می گوید مانعی برای استقلال مجتمع مس آذربایجان نیست و خواست دست اندرکاران صنعت مس می تواند عملیاتی گردد!

 

در آخرین روز کاری هفته گذشته و قبل از شروع سه روز تعطیلی اواسط خرداد، رئیس دولت سیزدهم و هیات همراه در بیست و سومین دور سفرهای استانی میهمان مردم آذربایجان شرقی شدند.

در این سفر یک روزه و به رغم تمام فشردگی برنامه های کاری، وزیران و نمایندگان تام الاختیار رئیس جمهور در مناطق مختلف آذربایجان شرقی حاضر شدند تا اگر بتوانند گرهی از مشکلات مردم این خطه را باز کنند!

رئیس جمهور هدف اصلی از سفر استانی به آذربایجان شرقی را ادامه نهضت اتمام طرح های نیمه تمام از قبیل راه آهن میانه – تبریز، معادن مس و مشکلات حوزه چرم عنوان کرد و گفت: ضروری است تا این طرح ها سامان دهی شوند.

سیدابراهیم رئیسی اضافه کرد: آذربایجان شرقی ظرفیت های بسیاری در بخش های معدن، صنعت و کشاورزی دارد لذا این استان را برای تولید، تجارت و صادرات آماده کرده ایم و باید کارهای زیادی در این زمینه انجام دهیم.  

▪️پس از سالها انتظار دستور استقلال معدن مس آذربایجان صادر شد

در سفر وزیران دولت سیزدهم به شهرستان‌ها تخصیص اعتبار به سد‌ها، سالن‌های ورزشی، راه‌های بین شهری و روستایی و تکیمل بیمارستان‌های نیمه تمام از جمله خواسته‌های مردم از اعضای کابینه بود.

وزیران قول دادند مطالبات مردم را در جلسه هیئت دولت مطرح و پیگیری کنند اما مردم معتقدند تا زمانی که تغییر خاصی در روند اصلاح امور جاری شهرهایشان مشاهده نکنند نمی توان به وعده ها دل بست!

معاونان رئیس جمهور، وزرا و نمایندگان عالی دولت نیز در تمام شهرستان‌ها حضور یافته و به‌عنوان نماینده‌ دولت، مسائل و مشکلات شهرستان‌ها را بررسی نمودند.

خوشبختانه در جریان سفر رئیس جمهوری به آذربایجان شرقی و بازدید از مجموعه عظیم مس سونگون ورزقان و گفتگو با کارگران، او دستور استقلال معدن مس آذربایجان را صادر کرد.

رئیسی در جریان این بازدید با اشاره به وسعت، مقياس و بلوغ اقتصادي معدن مس سونگون گفت: سونگون آنقدر وسيع و بزرگ است كه بتواند يک شركت مستقل تشكيل دهد تا از طریق آن در راه توسعه منطقه قدم برداشته شود.

نکته قابل توجه اینکه، كلنگ زنی فاز چهار تغليظ، تأكيد بر تسريع در عمليات اجرايي فاز ٣ تغليظ و همينطور افزايش تولید كُنسانتره مس به یک میلیون تُن با توجه به نیاز کارخانه تولید مسِ کاتُد هم با حضور رئيس جمهور در مجتمع مس سونگون كليد خورد.

▪️تولیدات مشاغل باید به سمت بهره برداری دانش بنیانی سوق داده شوند

 

رئیس جمهور دولت سیزدهم در ادامه اولین سفر خود به آذربایجان شرقی به طور مستقیم و با هلی کوپتر عازم شهرستان ورزقان جهت بازدید از مجتمع مس سونگون شد.

رئیسی با حضور در جمع کارگران این مجتمع و استماع مشکلات آنها در یک سخنرانی خطاب به کارگران گفت: مس ورزقان یکی از ظرفیت های بزرگ آذربایجان‌شرقی و شمالغرب کشور است و بر این اساس باید مس آذربایجان مستقل و استان از عواید آن بهره‌مند گردد.

وی اضافه کرد: یکی از اهداف مهم دولت سیزدهم، افزایش تولید و اشتغال است که خوشبختانه مس سونگون ورزقان و معادن آذربایجان شرقی به خصوص این معدن ظرفیت تولید و افزایش اشتغال را دارند و این زمینه برایشان فراهم است.

رئیسی خاطرنشان کرد: تلاش می کنیم با توجه به منویات مقام معظم رهبری مبنی بر توسعه دانش بنیان، تولیدات و مشاغل را نیز به سمت علوم دانش بنیان شدن و بهره برداری هر چه بیشتر سوق دهیم.

رئیس جمهور بلافاصله پس از شنیدن  مشکلات کارگران، ضمن دستور به وزیر صنعت، معدن و تجارت برای رسیدگی به این درخواست به حق کارگران افزود: با توجه به اینکه تعداد کارگران داخل مجتمع مس سونگون محدود بوده و بیشتر از  چهار هزار نفر را شامل نمی شود بر همین اساس دریافتی عادلانه نیز باید به طور جدی داشته باشند.

▪️علیرغم بی برنامگی ها قوت قلب دادن به مردم و کارگران جالب بود!

 

وی سپس عازم جلفا و نقطه صفر مرزی منطقه آزاد ارس شد و از یک گروه صنعتی تولید خودرو در این منطقه بازید کرد و با کارگران این واحد صنعتی صحبت کرده و در جریان مشکلات آنان قرار گرفت.

رئیس جمهور همچنین در این سفر از پایانه مرزی جلفا نیز بازدید کرد و در جریان کیفیت فعالیت آن قرار گرفت و بر لزوم بهره گیری حداکثری از ظرفیت های تولیدی و صنعتی منطقه آزاد ارس تاکید کرد.

بازدید از آرامگاه شهدای شهریور ۱۳۲۰ در حاشیه رود ارس و مرز مشترک ایران و آذربایجان و ادای احترام به آنان از دیگر برنامه های سفر رئیس جمهوری به شهرستان جلفا بود.

نکته قابل توجه در این سفر علیرغم بی برنامگی های مربوط به هماهنگی ها، قوت قلب دادن رئیس دولت سیزدهم به مردم و کارگران بود تا جایی که خطاب به کارگرانی که در اطراف وی جمع شده بودند و درباره حل مشکلاتشان درخواست عاجزانه کردند گفت: چرا درخواست عاجزانه می کنید؛ با آقایی حرفتان را بگوئید!

رئیسی با تاکید بر اینکه به شدت برای تحقق عدالت تلاش می کند اظهار داشت: بر همین اساس وزیر صمت و استاندار آذربایحان شرقی موظف هستند با حضور نمایندگان کارگران موضوع را به دقت بررسی کرده و اگر احساس کنند پرداختی ها عادلانه نیست، تصمیم سریع و فوری اتخاذ نمایند.

▪️وزرا قول دادند تا بدون کاستی مطالبات را به رئیس جمهوری برسانند!

 

رئیس جمهور در ادامه برنامه سفر خود به آذربایجان شرقی با اقشار مختلف مردم تبریز دیدار کرد و گفت: دولت کار خود را با  دو موضوع مهم که یکی اهمیت جان مردم و صیانت از آن ها و دومی معیشت، اقتصاد و نان مردم است، پیگیری می کند.

رئیسی افزود: دولت تمام اهتمام خود را برای تامین عدالت اجتماعی و اقتصادی در حوزه های مختلف در جامعه گذاشته است و در این راستا بودجه ۱۴۰۱ را با محوریت عدالت تقدیم مجلس شورای اسلامی کرده است.

وی با تاکید بر اینکه دولت به دنبال اصلاح ساختارهای فسادزا، رانت خواری و ویژه خواری در جامعه است اضافه کرد: امروز دولت آماده است گام هایی در جهت اصلاح امور اقتصادی بردارد که این اصلاح به عدالت اجتماعی بیانجامد و به قطع کردن  دست مفسدان و رانت خواران منجر شود.

نمایندگان تام الاختیار و وزیران دولت سیزدهم نیز در این سفر یک روزه، ساعات پرکاری را سپری کردند و با حضور در مناطق مختلف آذربایجان شرقی، مطالبات مردم را گوش داده و تنها قول دادند تا بدون کم و کاست، آنها را به استحضار رئیس جمهوری برسانند!

▪️رئیس جلسه شورای اداری اجازه صحبت به نماینده مردم در مجلس را نداد!

حواشی جلسه شورای اداری آذربایجان شرقی هم یکی از بخش های جالب توجه سفر سیدابراهیم رئیسی به تبریز بود که با تاخیر غیرقابل قبول آغاز شد و به درازا کشید.

به گفته برخی منابع، یکی از مهمترین فرصت های بررسی مشکلات آذربایجان شرقی و ارائه پیشنهاد و راه‌حل برای آنها با سفر رئیس جمهور در جلسه شورای اداری استان فراهم شده بود که با حاشیه روبرو گردید.

طبق تصمیم و توافق نمایندگان مردم شهرهای مختلف آذربایجان شرقی در مجلس، قرار بود احمد علیرضابیگی از این فرصت طلایی استفاده کرده و به نمایندگی از مردم، مشکلات استان را در این جلسه در حضور رئیس جمهور مطرح کند اما علی رغم اعلام قبلی، در اقدامی عجیب استاندار آذربایجان شرقی به عنوان رئیس جلسه اجازه صحبت به نماینده مردم در مجلس را نداد!

این اقدام و فرصت سوزی از سوی استاندار آذربایجان شرقی در حالی صورت گرفت که دود اختلاف شخصی او با بیگی به چشم مردم آذربایجان شرقی می رود و عایدی برای مردم ندارد!

احمد علیرضابیگی هم در واکنش به اینکه نتوانست در حضور رئیس جمهور سخنرانی کند اعلام کرد “کسی که مردم و به ویژه مردم تبریز را نبیند تکلیفش معلوم است!” و سپس به نشانه اعتراض جلسه را ترک کرد!

پس از خروج اعتراضی علیرضابیگی، حضار به تکاپو افتادند که حتماً یکی از نمایندگان تبریز سخن بگوید که پزشکیان نپذیرفت سخنرانی کند و در نهایت یکی از نمایندگان غیرمنتقد و هماهنگ با دولت دقایقی برای رفع تکلیف به اظهارنظر پرداخت!

▪️مانعی برای استقلال مجتمع مس آذربایجان نیست و می تواند عملیاتی شود

 

رئیس جمهور در آخرین مرحله سفر استانی خود به آذربایجان شرقی و پس از انتظار ۳ ساعته اهالی رسانه در پاویون فرودگاه تبریز، در کنفرانس مطبوعاتی خود با خبرنگاران گفت: همه امور و صنایع باید دانش بنیان شوند و وزارتخانه ها و دستگاه های اجرایی موظف هستند که کارهایشان را با شرکت های دانش بنیان پیش ببرند.

سیدابراهیم‌ رئیسی افزود: آذربایجان شرقی ظرفیت های بسیاری از قبیل معادن مس و طلا دارد که می تواند با افزایش تولید منجر به اشتغال زیاد شود لذا حتماً باید صنایع پایین دستی معادن مس فعال شوند تا ضمن ایجاد ارزش افزوده، منجر به اشتغال زایی گردند!

وی اضافه کرد: مانعی برای استقلال مجتمع مس آذربایجان نیست و خواست دست اندرکاران صنعت مس می تواند عملیاتی شود.

رئیس جمهور با اشاره به ظرفیت های تجاری و صادراتی آذربایجان شرقی گفت: در بازدید از منطقه مرزی جلفا مشاهده کردم که زمینه تجارت در آنجا کاملاً فراهم است، اما مشکلاتی در جلفا بین منطقه آزاد و سرزمین اصلی وجود داشت که تصمیماتی برای حل آنها گرفته شد که اگر اجرایی شوند می تواند به طور حتم موجب تحول در تجارت و صادرات منطقه گردد.

وی اتمام طرح های نیمه تمام را اولویت اساسی دولت سیزدهم اعلام کرد و یادآور شد: نه همه طرح های نیمه تمام، بلکه طرح های نیمه تمام اولویت دار در این سفر استانی مشخص شده و اعتباراتی برای آنها تعیین گردید که کار اجرایی شان باید انجام گیرد و رسانه ها حتماً می توانند ناظران این طرح ها باشند تا آثار این مصوبات و سفرهای استانی برای مردم ملموس شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.