صنعتگران از تحریم ها خسته شده اند

گزارش اختصاصی “عصرآزادی” از نمایشگاه تخصصی صنعت و ماشین آلات ۱۴۰۱ تبریز؛

? گزارش از: شهرام صادق زاده

امروزه با بالا رفتن قیمت ارز، قیمت ماشین آلات صنعتی هم بسیار بالا رفته و از طرف دیگر، سخت شدن مبادلات ارزی بیین صنعتگران داخلی و فروشندگان خارجی به دلیل تحریم ها، صاحبان کارخانه و کارگاه ها را با مشکل بزرگی رو به رو کرده است.

شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی تخصصی صنعت و ماشین‌آلات تبریز که با حضور شرکت‌های معتبر داخلی و نمایندگی برخی شرکت‌های خارجی در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تبریز برپاست بهانه ای برای بررسی مشکلات این عرصه تلقی می شود.

شرکت‌های فعال در زمینه تولید انواع ماشین‌آلات صنعتی از استان‌های مختلف کشور، آخرین دستاوردهای خود را به ویژه در بخش صادرات در شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی تخصصی صنعت و ماشین‌آلات تبریز به نمایش گذاشتند که البته بیشتر در حد دستگاه های وارداتی و مونتاژی می باشد!

در یک نگاه گذرا در این نمایشگاه و گفتگو با برخی از غرفه داران مشخص می شود شرکت های تولیدی ماشین آلات صنعتی حرفی برای گفتن نداشته و تنها با سیلی، صورت خود را سرخ نگه داشته اند زیرا تحریم ها و عدم صادرات سهل و آسان، اهداف برنامه ریزان و مهندسان داخلی را برهم زده است!

▪️چشم‌انداز روشنی در انتظار تولیدکنندگان صنعت ماشین‌آلات صنعتی نیست!

فعالان حوزه ماشین آلات صنعتی معتقدند تحریم‌ها باعث شده است هیچ راه ارتباطی با ماشین‌سازهای دنیا نداشته باشیم و در نتیجه نمی‌توانیم برای انتقال دانش فنی ارتباط برقرار کنیم.

از قرار معلوم، انتظار فعالان اقتصادی از سیاست‌گذاران این است که تدابیری را در دستور کار قرار دهند که بتوان راهی برای انتقال دانش فنی و تکنولوژی‌های روز دنیا فراهم نمود.

در همان فاصله که برجام تایید و دوباره پرونده آن بسته شد اتفاقات بسیار خوبی رخ ‌داد به طوری که درهای کشور به روی صنعتگران سراسر دنیا باز بود و شرکت‌های خارجی تمایل داشتند با فعالان اقتصادی ایران کار کنند و تبادل ارتباطات داشته باشند.

به گفته فعالان این حوزه، در حال‌ حاضر ارتباطات صاحبان صنایع با فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان خارجی بسیار خوب است اما آنان عملاً عنوان می‌کنند به‌ دلیل تحریم‌ها نمی‌توانند فعالیتی با ما داشته باشند و تمایلی به این کار هم نشان نمی‌دهند زیرا آنان مارکت‌های بسیار بزرگی در آمریکا داشته و واهمه دارند که فعالیت‌های کلان خود را در بازارها از دست بدهند.

با این شرایط، می‌توان گفت چشم‌انداز و افق روشنی در انتظار تولیدکنندگان صنعت و البته تولیدکنندگان ماشین‌آلات صنعتی نیست اگر به همین روال ادامه پیدا کند، بسیاری از شرکت‌ها از دایره فعالیت‌های صنعتی خارج خواهند شد.

▪️این روزها حال صنف تولید ابزارآلات صنعتی داخل کشور زیاد خوب نیست!

 

یک تولید کننده الکترود های جوشکاری در تبریز با اشاره به اینکه تاکنون بیش از ۱۰۰ ماده صنعتی را تولید کرده ایم گفت: این تولیدات به صورت تخصصی و منحصر به فرد بوده است که برای شرکت‌های نفت، گاز، پتروشیمی، راه آهن و ذوب آهن، کالاهای مصرفی آنها را مطابق با استانداردهای بین المللی تولید کرده‌ایم.

کاظمی با اشاره به اینکه با این تولیدات نیاز به واردات مشابه آنها نیست افزود: به واسطه تحریم‌ها مشکلات زیادی برای صادرات کالاها و واردات مواد اولیه تولیدات خود داریم که امیدواریم با به نتیجه رسیدن مذاکرات، توسعه صادرات دوچندان گردد.

نماینده یک شرکت بزرگ صنعتی در آذربایجان شرقی نیز با اشاره به اینکه حال صنف ابزار صنعتی در کشورمان زیاد خوب نیست گفت: زیرا ۹۵ درصد ابزار های صنعتی و ساختمانی ما وارداتی هستند!

عابدی افزود: خوشبختانه از ۴ سال پیش، تولیدات داخلی این تجهیزات آغاز شده و تجار و بازرگانانی که از کشورهای چین، تایوان، هند و غیره واردات داشتند در داخل کشور با همکاری و دانش مهندسان داخلی، تولیدات به روز را آغاز کرده‌ و کالاهایی با طرحهای بومی سازی شده را به خوبی انجام می‌دهند.

وی اضافه کرد: سازمان صمت و گمرک باید طوری برنامه ریزی نمایند که از لحاظ ارزی، حمایت شده و در عرصه تولید نسبت به کشورهایی مانند ترکیه که در رشد تولیدات باکیفیت پیشرو بوده و نسبت به کشورهای منطقه غرب آسیا فعالیت‌های خوبی دارد عرض اندام کنیم!

▪️تهیه و توسعه ماشین‌آلات صنعتی داخلی با دست‌ اندازهای زیادی مواجه است!

 

یک کارشناس حوزه صنعت با اشاره به اینکه تامین مواد اولیه در داخل کشور با مشکلات زیادی همراه است گفت: یک تولیدکننده برای تهیه مواد اولیه بیش از چندین ماه در نوبت است تا ارز نیمایی به آن تخصیص داده شود، این درحالی است که بعد از اینکه ارز به تولیدکننده تخصیص داده شد، مکان مشخصی برای تهیه ارز دولتی تعبیه نشده است.

امیر دمیرچی ادامه داد: از سوی دیگر ارزی که امروز با نرخ دولتی به فعالان اقتصادی داده می‌شود هیچ تفاوتی با نرخ ارز آزاد ندارد و مشاهده می‌شود که ساز و کار بازگشت ارز حاصل از صادرات نیز نابسامانی‌هایی را در تامین ارز مورد نیاز به‌ وجود آورده است.

وی افزود: در این میان، تولیدکنندگان ماشین‌آلات صنعتی نه‌ تنها هیچ یارانه‌ای دریافت نمی‌کنند بلکه در مکاتبه با متولیان سردرگم‌اند و نمی‌دانند که کدام سازمان یا وزارتخانه متولی اصلی تامین ارز این گروه صنعتی هستند.

دمیرچی اضافه کرد: بانک‌ها هم ادعا می‌کنند هیچ ارزی ندارند و نرخ ارز ارائه شده از سوی صرافی‌ها هم هم‌تراز با نرخ ارز بازار است اما به نام ارز حاصل از صادرات به فعالان اقتصادی تخصیص داده می‌شود لذا این سیاست‌ها باعث شده تهیه ماشین‌آلات صنعتی با دست‌اندازهایی مواجه شود و در نتیجه رشد و توسعه صنعت هم متحمل آسیب‌هایی شود.

▪️برگ آخر

ارزیابی‌ها نشان می‌دهد ما از ماشین‌آلات و تکنولوژی روز دنیا عقب افتاده‌ایم به طوری که وضعیت تولیدکنندگان مواد صنعتی از لحاظ تکنولوژی و ماشین‌آلات در ایران حاکی است که رقابت بسیار نزدیکی با کشورهای توسعه‌ یافته ندارند!

در حقیقت، تکنولوژی و نوع ماشین‌آلات صنعتی که در ایران تولید می‌شود با تکنولوژی روز دنیا تفاوت زیادی دارد و البته این اتفاق مزایایی هم دارد زیرا بسیاری از کارخانه‌ها به‌ دلیل مباحث ارزی، اختلاف قیمت‌ها و عدم حواله‌کرد، برای تامین ماشین‌آلات مورد نیازشان رو به ماشین‌آلات داخلی آورده‌اند.

این موضوع به رشد و توسعه صنعت ماشین‌آلات داخلی کمک شایانی می‌کند و در این شرایط، تولیدکنندگان این صنعت مجبور می‌شوند خود را با استانداردهای بازارهای بین‌المللی تطبیق دهند بنابراین سازندگان ماشین‌آلات صنعتی هیچوقت تمایل ندارند که اجازه داده شود ماشین‌آلات صنایع، وارداتی باشند!

شایان ذکر است شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی و تخصصی صنعت و ماشین‌آلات که از ۷ الی ۱۱ به مدت ۵ روز در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تبریز دایر است روز شنبه به کار خود پایان می دهد.

? عکسها از: وحید پوررضوی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.