تبریز را قلب تپنده اقتصاد ایران می دانیم

“عصرآزادی” از دیدار سفیر اتریش با صنعتگران و فعالان اقتصادی آذربایجان شرقی گزارش می دهد؛

? عصرآزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

رایزن بازرگانی سفارت اتریش می گوید توسعه روابط تجاری بین نمایندگان شرکت های اتریشی با تبریز به عنوان قلب تپنده اقتصاد ایران مدنظر ماست!
سفیر اتریش در ایران برای اولین بار به آذربایجان شرقی سفر کرد و جهت تقویت مناسبات دوجانبه با صنعتگران و فعالان اقتصادی آذربایجان‌شرقی در اتاق بازرگانی تبریز دیدار و گفتگو نمود.
راه های توسعه همکاری صنعتی و اقتصادی آذربایجان شرقی و اتریش با حضور سفیر، رایزن بازرگانی و مدیر بازاریابی تجاری این کشور اروپایی در اتاق بازرگانی تبریز بررسی گردید.
از نکات جالب توجه این نشست، خرسندی سفیر اتریش از حضور در تبریز و تشابه جغرافیایی آن با شهرهای کشورش بود به علاوه اینکه یونس ژائله نیز از فرصت استفاده کرد و خواستار برقراری پرواز مستقیم تبریز – وین گردید.

▪️همکاری تنگاتنگ صنعتگران آذربایجان شرقی با شرکتهای اتریشی مثمرثمر خواهد بود

یک سوم از قطعه‌سازان خودرویی کشور در آذربایجان شرقی مستقر هستند و علاوه بر آن، وجود شهرک تخصصی قطعه‌سازی و شرکت‌های متعدد خودروسازی و موتورسازی می تواند انتخاب تبریز به عنوان قطب سوم خودروسازی ایران را تقویت نماید که به همین علت، همکاری تنگاتنگ صنعتگران آذربایجان شرقی با شرکتهای کشور اتریش می تواند مثمرثمر واقع گردد.
در حقیقت، توانمندی اتریش در صنعت قطعه‌ سازی و خودروسازی بر کسی پوشیده نیست به طوری که شرکت‌های بزرگ خودروسازی اروپا، موتور‌های خود را در مناطق صنعتی اتریش تولید و توسعه می‌دهند و بر همین اساس، حوزه خودروسازی می‌تواند یکی از حوزه‌های عمده همکاری اتریش با آذربایجان شرقی باشد.
به گفته کارشناسان حوزه صنعت، شرکت‌های اروپایی هم اکنون در تلاشند تا در شرایط دشوار جهانی از عواقب حقوقی برخی از مفاد برجام مصون بمانند از این رو در گام اول می‌توان همکاری‌های آموزشی را در دستور کار قرار داد چرا که این موضوع به هیچوجه نمی‌تواند مشمول تحریم‌ها باشد و به یقین انتقال دانش و فناوری می‌تواند به نفع هر دو طرف تمام شود!
کشور اتریش با داشتن اقتصاد بازار پیشرفته، نیروی کار ماهر و سطح بالای زندگی، ارتباط نزدیک با سایر اقتصادهای اتحادیه اروپا به ویژه کشور آلمان دارد.
اقتصاد این کشور دارای یک بخش بزرگ خدمات، یک بخش صنعتی سالم و یک بخش کشاورزی کوچک اما بسیار توسعه یافته است لذا رشد اقتصادی در سال های اخیر نسبتاً ضعیف بوده است و در سال ۲۰۱۵ به 0.9 درصد نزدیک شده، اما یک سال پس از آن به 1.4 درصد رسیده است که بسیار شگفت انگیز می باشد.

▪️اکنون بهترین زمان برای احیای روابط تجاری آذربایجان‌ شرقی و اتریش است

رئیس اتاق بازرگانی تبریز با اشاره به اینکه ۱۵۰ سال پیش کنسولگری‌های اتریش، آمریکا، انگلیس و سایر کشورها در تبریز وجود داشت گفت: این امر جایگاه والای شهر تبریز را نشان می دهد اما بعدها وضعیت تغییر کرده و حضور دیپلماتیک نمایندگی های کشورهای اروپایی در شهر صنعتی تبریز ضعیف شده است.
یونس ژائله با ذکر این نکته که تبریز در حوزه تولید ماشین آلات سنگین، موتور سازی، قطعه سازی و غیره بسیار پیشگام بوده است افزود: این روند در پس از پیروزی انقلاب دچار فراز و نشیب هایی گردید اما اکنون مناسب ترین زمان برای احیای روابط دوجانبه آذربایجان‌شرقی و اتریش می باشد.
وی ادامه داد: پروازهای مستقیم می‌تواند تجار و بازرگانان ما را به مقصد اتریش برساند زیرا در تبریز یک شرکت هواپیمایی خاص به نام آتا فعالیت می کند و توان آن را دارد که روابط تجاری را از طریق پروازهای دوجانبه به سرانجام رساند.
ژائله اضافه کرد: با صدور سهل ویزا برای فعالان اقتصادی و صنعتگران روند تعاملات صنعتی و دیپلماسی اقتصادی تقویت خواهد شد لذا روابط مالی جزو ضروریات تعاملات دوجانبه است تا بانک های دو طرف بتوانند به خوبی عملیات تجارت را انجام دهند!
رئیس اتاق بازرگانی تبریز تاکید کرد: در ایران مشکلی برای این امر وجود ندارد و باید اتریش موانع مربوطه را مرتفع نماید لذا برای آینده مبلغ ۱.۲ میلیون دلار پیش‌بینی شده است که برای تامین ماشین آلات صنایع و قطعه‌سازی آذربایجان شرقی مهم است.
وی خاطرنشان کرد: در زمینه صادرات امکانات خوبی برای بازارهای اتریش داریم به ویژه در خصوص محصولات کشاورزی فصل زمستان که اتریش به آن نیازمند است.
ژائله در پایان اظهارات خود با اشاره به اینکه در محصولات درایو فروت نیز حرفی برای گفتن داریم یادآور شد: افزون بر سایر موارد، تبریز به عنوان شهر جهانی فرش دستباف مطرح بوده و اخیراً بزرگترین فرش جهان در این شهر بافته شده و برای مشتری خاص خود ارسال گردید که همگی نشان از ظرفیت شهر اولین های ایران است.

▪️از لحاظ ویژگی های جغرافیایی حِس تشابه تبریز با شهرهای اتریش را دارم!

سفیر اتریش در ایران هم با ابراز خرسندی از اولین حضور خود در شهر تاریخی – صنعتی تبریز گفت: حِس نزدیک بودن تبریز از لحاظ جغرافیایی به شهرهای اتریش برایم بسیار جالب توجه است!
ولف دیتریش هایم Wolf Dietrich Heim با اشاره به اینکه ساختار اقتصادی اتریش متشکل از شرکت‌های کوچک و متوسط است افزود: اما ابعاد شرکت‌های ایرانی بسیار بزرگتر از آنهاست و علاقه مندی دو طرف برای توسعه روابط اقتصادی و سیاسی در طول تاریخ بسیار شگفت انگیز بوده است.
وی اضافه کرد: علاوه بر خطوط پروازی، روابط دوجانبه ریلی نیز برای تعاملات دو طرف حائز اهمیت است، در حوزه حمل و نقل بار نیز اتریش دارای تجارب خوبی است که می‌تواند آن را به استانهای ایران انتقال نماید.
هایم تاکید کرد: تبریز می تواند از بابت مسافت کمتر نسبت به سایر مناطق ایران از طریق هواپیماهای کوچک با کشورهای آلمانی زبان اروپا در ارتباطات اقتصادی و تجاری فعال باشد.
سفیر اتریش در ایران یادآور شد: می‌توان با همکاری اتاق‌های بازرگانی، تسهیل‌کننده امور صدور ویزای آسان باشیم لذا بانکهایی در اتریش وجود دارند که در موضوع تجارت با ایران آشنایی دارند اما همیشه اینگونه اقدامات ساده نیست و باید به تعاملات دوجانبه دست‌ یافت!
هایم در پایان اظهارات خود خاطرنشان کرد: بانکها فرصت باقی مانده را در اختیار دارند تا در بحث صادرات مشارکت کنند و اگر مذاکرات برجام در پایتخت اتریش به نتیجه برسد می تواند بهتر از این باشد!

▪️اتریش به عنوان دروازه ای برای به دست آوردن بازرهای کشورهای اروپایی است

اتریش به عنوان یکی از مرفه ترین و پایدارترین کشورهای عضو اتحادیه اروپا، شرایط ایده آلی را به سرمایه گذاران خود ارائه می دهد لذا با در نظر گرفتن اعضای جامعه، اقتصاد اتریش می تواند به عنوان یک اقتصاد بازار آزاد شناخته شود.
این کشور دارای بخش صنعت بسیار پیشرفته و دارای بخش خدمات مهمی است که مهمترین آنها صنایع مواد غذایی و لوکس، مهندسی مکانیک، ساخت فلز، مواد شیمیایی و ساخت وسایل نقلیه است کمااینکه در زمینه کشاورزی، این کشور شاهد گرایش شدید به سمت کشاورزی ارگانیک است که با سهم کلی 22 درصد، مزارع ارگانیک در اتریش جایگاه اصلی را در بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا به دست آورده است.
رایزن بازرگانی سفارت اتریش نیز در این دیدار با اشاره به قدرت، توانمندی و پویایی تجار آذربایجان شرقی گفت: تجار و بازرگانان تبریزی و آذربایجانی می توانند اتریش را به عنوان دروازه و پایگاهی برای به دست آوردن بازرهای کشورهای اروپایی در نظر بگیرند.
کریستوف گراب مایر افزود: سفارت اتریش علاقه مند توسعه روابط تجاری بین نمایندگان شرکت های اتریشی و شرکت های ایرانی و به ویژه تبریز به عنوان پایتخت و قلب تپنده اقتصاد ایران است.
وی اظهار داشت: این سفارتخانه آماده دریافت نظرات و پیشنهادهای تجار و بازرگانان آذربایجانی در زمینه صادرات محصولات به اتریش است زیرا چیزی که برای تعاملات دوجانبه لازم است از طریق شرکت‌های ایرانی در اتریش می توان به تقویت مناسبات اقتصادی دوجانبه پرداخت.

شایان ذکر است در پایان این نشست نمایندگان شرکت های اتریشی و فعالان اقتصادی آذربایجان شرقی ظرفیت ها و توانمندی های خود را برای همکاری متقابل معرفی نموده و به صورت رو در رو به بررسی موانع و مشکلات فی مابین پرداختند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.