شورای گفتگو بر روی مدار برق

“عصرآزادی” از اعتراض بخش خصوصی آذربایجان شرقی بر افزایش سهمیه برق صنایع گزارش می دهد؛

? عصرآزادی/ شهرام صادق زاده

 

یک فعال اقتصادی در تبریز پیشنهاد می کند برای عبور از پیک مصرف برق تابستان روزهای جمعه به عنوان روز غیرتعطیل اعلام شود!

هشتاد و هفتمین نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی آذربایجان شرقی یکی از متفاوت ترین جلساتی بود که تاکنون در اتاق بازرگانی تبریز برگزار گردید به طوری که تایم غالب جلسه به مشکل قطعی برق صنایع استان معطوف گردید که در حقیقت بند پیش از دستور بود و اصل دستور جلسه در حاشیه ماند!

در این نشست علاوه بر اینکه استاندار آذربایجان شرقی به عنوان رئیس شورا غائب جلسه بود از قرار معلوم به دلیل ناهماهنگی های به وجود آمده، هیچکدام از نمایندگان مردم استان در مجلس نیز حضور نداشتند و جلسه از روال طبیعی خارج شده و بر روی مدار برق قرار گرفت!

پس از اعتراضات مدیران صنایع در این نشست مشخص گردید با مدیریت برق در حوزه های تجاری، خدماتی و مصارف عمومی می توان قطعی برق صنعتی را به مرحله آخر انتقال داد اما متاسفانه در آذربایجان شرقی برعکس سایر استانها عمل می‌شود!

آن طور که کارشناسان می گویند باید تخصیص برق به واحدهای بزرگ آذربایجان‌ شرقی همانند استان های دیگر عادلانه و متناسب با سهم سرانه صنعتی اتفاق بیفتد نه اینکه کارخانجات این استان تعطیل شوند و به تولید آسیب وارد شود!

 

▪️نباید واحد‌های تولیدی بابت پولی که نمی‌گیرند جریمه شوند!

رئیس اتاق بازرگانی تبریز گفت: امسال نیز مانند سال‌های قبل بحث کمبود برق به‌ دلیل گرمای بیش از اندازه‌ هوا مطرح است که با قطعی برق، واحدهای صنعتی و تولیدی متضرر خواهند شد.

یونس ژائله ادامه داد: وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در نشست قبل اشاره کرد که چرا تبصره‌ ۱۵ قانون بودجه در آذربایجان شرقی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد در حالی که سایر استان‌ها از این تبصره نهایت استفاده را می برند!؟

 وی افزود: در تبصره‌ ۱۵ قانون بودجه آمده است که تعرفه‌ سوخت نیروگاه‌های خود تأمین که با تایید شرکت‌های تابع وزارت نفت دارای شمارشگر جداگانه بوده و یا بنا بر اعلام وزارت نیرو اقدام به تحویل تمام یا بخشی از برق تولیدی خود به شبکه‌ سراسری می‌کنند به‌ میزان سوخت مصرفی برای برق تحویل شده به شبکه در ساعت اوج مصرف معادل تعرفه سوخت نیروگاهی بر‌ اساس متوسط بازدهی نیروگاه‌های حرارتی سال ۱۳۹۹ تعیین می‌شود.

 رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز اضافه کرد: این قانون، قانون بسیار خوبی است که اگر یک کارخانه بتواند نیروگاه ایجاد کند علاوه بر تأمین برق مورد نیاز خود، مازاد برق تولید شده را نیز در اختیار شبکه‌ سراسری قرار می دهد اما توجهی به آن نمی شود!

ژائله در ارتباط با مشکلات بحث مالیات بر ارزش افزوده نیز تاکید کرد: متاسفانه بازارهای کشور از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده خودداری می‌کند که ضربه‌ نهایی این موضوع به تولید کننده وارد می‌شود و می‌بایست صندوق مکانیزه‌ای شکل گرفته و این روند اصلاح شود چرا که اصلاً منطقی نیست واحد‌های تولیدی بابت پولی که نمی‌گیرند جریمه شوند!

▪️جمعه ها غیرتعطیل شوند پیک مصرف تابستان آسان می شود

با بررسی های صورت گرفته توسط وزارت نیرو، در حوزه برق رسانی به مراکز صنعتی و تولیدی آذربایجان شرقی ظلم بزرگی می‌شود به طوری که برای صنایع تولیدی شهرک های صنعتی پایتخت هفته ای یک بار قطعی برق رُخ می دهد اما، در آذربایجان شرقی قطعی برق در طول هفته ۲ روز اعمال می‌شود!

رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی تبریز با اشاره به اینکه مدیریت سهمیه گازوئیل باید به خود استان واگذار شود گفت: زیرا برخی از صنایع از جمله مرغداری ها باید بدون قطعی برق کار کنند.

مسعود بنابیان ادامه داد: واحدهایی هم که ژنراتور دارند باید در نحوه محاسبه سوخت آنها تجدیدنظر به عمل آید لذا واحدی که ماهانه یکهزار لیتر گازوئیل نیاز دارد با مجادله فراوان بالاخره آن را به دست می آورد.

وی قطعی دو روزه برق برای واحدهای تولیدی آذربایجان شرقی را نگران کننده دانست و افزود: طی جلسه ای با حضور مسئولان استانی، پیشنهاد شد تا روز جمعه به عنوان روز غیرتعطیل برای صنایع اعلام شود تا دوره دو ماهه پیک مصرف تابستان را سپری نماییم!

بنابیان با اشاره به محدودیت های ایجاد شده برای صاحبان صنایع و واحدهای تولیدی استان در رابطه با موضوع مصرف برق اظهار کرد: در مدت دو ماه جاری باید شرایط طوری باشد که واحدهای تولیدی بتوانند به سهولت سوخت مورد نیاز خود را فراهم آورند.

این فعال حوزه چرم و پوست یادآور شد: بخش خصوصی آذربایجان شرقی بر افزایش سهمیه برق صنایع تاکید دارد و قرار بر پیگیری موضوع توسط مسئولان حوزه برق و برگزاری جلسات مرتبط در روزهای آینده شده تا با توجه به شرایط موجود با کمترین هزینه از بحران دو ماهه پیک مصرف برق تابستانی عبور کنیم.

▪️قطعی برق واحدهای تولیدی به هیچوجه مورد قبول نیست!

 

با فرا رسیدن پیک گرما از اواسط خرداد، مصرف برق به صورت تصاعدی افزایش یافته و از آنجا که برنامه‌ریزی مناسبی برای رشد تولید برق متناسب با نیاز کشور نداشته‌ایم با خاموشی‌ و قطعی برق واحدهای صنعتی و تولیدی آذربایجان شرقی رو به رو هستیم!

به گفته کارشناسان، طبق ماده ۲۵ تسهیل فضای کسب و کار، در صورت کمبود انرژی باید در مرحله آخر به سمت واحدهای صنعتی و تولید رفت نه اینکه صنایع تولیدی استان در مرحله نخست با خاموشی روبرو شده و تولیداتشان تحت الشعاع بی تدبیری قرار گیرد!

دبیر انجمن صنایع غذایی آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه وضعیت فعلی قطعی برق واحدهای تولیدی به هیچوجه مورد قبول نیست گفت: شخصاً عدالتی را در این خصوص مشاهده نمی کنم زیرا لوستر فروشی ها و اصناف مشابه کماکان در ساعات روز به روشن کردن چراغ ها اقدام می کنند آنگاه برق واحدهای تولیدی و صنایع را محدود می‌کنند!

رضا جعفری افزود: روشنایی معابر شهری نیز به همین روال است اما سازمانهای بیمه و دارایی باید مطلع شوند که صنایع استان در چنین شرایط بُغرنجی به سر می برند لذا باید تخفیفات لازم را در نظر بگیرند!

وی اضافه کرد: گاهی اوقات انسان به نوع تصمیم گیری برخی ادارات و مدیران در برخورد با واحدهای تولیدی شک می کند لذا چه خوب است در دو ماه پیک مصرف فصل تابستان جمعه ها برای واحدهای صنعتی و تولیدی روز غیرتعطیل محسوب شود تا به دلیل مصرف کم انرژی در این روز، کلرخانه ها به راحتی به فعالیت خود ادامه دهند و با تعطیل شدن شنبه ها، دوران پیک مصرف برق در فصل گرما را به سهولت سپری نماییم!

▪️منافع دولتی جدا از منافع فعالان بخش خصوصی نیست

 

معاون امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی نیز در غیاب عابدین خرم گفت: کارگروه‌ها و جلسات زیادی با حضور شخص استاندار برگزار شده و تمام تلاش ما بر عدم قطعی واحد‌ها و رسیدن کمترین آسیب به آنهاست.

محمد کلامی ادامه داد: مدیریت برق تاکنون برعهده‌ استان بود و نهایت سعی خود را انجام می دهیم تا مدیریت در استان باقی بماند.

وی افزود: گلایه‌ ما از بعضی واحدها این است که علی‌رغم توانایی مالی و امکاناتی برای ایجاد نیروگاه و با اینکه بعد از استقرار تیم مدیریتی استان در دولت جدید چندین جلسه در این خصوص برگزار شده، تاکنون اقدامی نکرده‌اند!

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی اضافه کرد: تمام تلاش ما بر این است واحد‌های با مصرف بالای ۷ مگاوات برق، نسبت به ایجاد نیروگاه داخلی مجموعه خود اقدام کنند و به‌ هیچ عنوان نباید واحد‌های با توان پایین با واحد‌های با توان بالا را مقایسه کنیم.

کلامی خاطرنشان کرد: ما منافع خود را جدا از منافع فعالان بخش خصوصی نمی‌بینیم و موفقیت شما به منزله‌ موفقیت ماست.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به دستاورد‌های سفر رئیس جمهوری به آذربایجان شرقی گفت: اعتباری بالغ بر ۲۳ همت و ۱۸ همت نیز در قالب تسهیلات برای قسمت‌های مختلف عمرانی، گردشگری، دانش‌بنیان و غیره اختصاص یافته است.

کلامی یادآور شد: اعتبارات فوق دو ساله بوده و تاثیرات زیادی در رونق اقتصادی استان خواهد داشت و ما همواره پشتیبان و تسهیل‌گر اقدامات بخش خصوصی هستیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.