ظرفیت ها مغفول مانده اند

“عصرآزادی” از ابعاد مختلف تبدیل آذربایجان شرقی به قطب سوم خودروسازی کشور گزارش می دهد؛

? عصرآزادی/ شهرام صادق زاده

 

رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی می گوید برای ساخت نخستین خودروی دانش بنیان در تبریز دو سرمایه گذار داخلی اعلام آمادگی کرده است!

ظرفیت های بالای صنایع مادر و قطعه سازی در تبریز زمینه مناسبی برای سرمایه گذاری تولید خودرو در آذربایجان شرقی در سالهای گذشته بوده که طلسم تحقق آن تا به امروز شکسته نشده است!

داستان تلاشهای مضاعف برای تولید خودرو در تبریز که از آن به عنوان قطب قطعه سازی ایران یاد می شود به حداقل دو دهه قبل باز می گردد که در آن زمان بیش از ۴۰۰ قطعه ساز خودرو در این خطه فعالیت می کردند.

اما کوشش ها برای اقناع کارخانه های بزرگ خودروسازی کشورمان جهت ایجاد خط تولیدشان در آذربایجان شرقی پس از سالها به جایی نرسید و آنان با چشم پوشی از مزیت های نسبی این خطه از منظر اقتصادی، صنعتی و موقعیت جغرافیایی کم مانند، ترجیح دادند در مناطق دیگر سرمایه گذاری و خطوط تولید تاسیس کنند!

بخش خصوصی آذربایجان شرقی نیز به عنوان سرمایه گذار اصلی صنعت در این استان در سالهای اخیر از پا ننشسته و تجربه های ماندگاری در زمینه تولید خودروهای سنگین، اتوبوس و ون ثبت کرده اند که از قرار معلوم نظر مسئولان عالی رتبه صنعتی تنها برای تولید گیربکس مساعد شده و ماجرای خودروسازی کماکان در هاله ای از ابهام قرار دارد!

▪️تولید خودروهای عمومی و تجاری علاوه بر تجارت یک مسئولیت اجتماعی است!

 

آذربایجان شرقی یکی از استان‌های برتر کشور در صنعت قطعه‌سازی بوده و تولید خودرو در تبریز زمینه مناسبی برای توسعه صادرات است.

اکنون در این استان دو واحد خودروسازی سواری با ظرفیت ۳۳۰ هزار دستگاه خودروی سواری و با میزان اشتغال دو هزار و ۴۰۰ نفر وجود دارد و حداقل ۱۷۰ واحد قطعه سازی  با اشتغال پنج هزار نفر به طور مستقیم و ۱۰ هزار نفر به صورت غیرمستقیم وجود دارد.

حال چشم امید فعالان صنعتی آذربایجان شرقی به دولت سیزدهم است تا شاید طلسم تولید خودروی با کیفیت در تبریز شکسته شود؛ انتظاری که نماینده عالی دولت نیز برای تحقق آن با تمام توان می کوشد.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به ظرفیت های قابل توجه خودروسازی و قطعه سازی تبریز گفت: آذربایجان شرقی یکی از استان‌های برتر کشور در صنعت قطعه‌سازی بوده و تولید خودرو در تبریز زمینه مناسبی برای توسعه صادرات است.

عابدین خرّم افزود: آذربایجان‌شرقی بستر مناسب و جذابی برای صادرات به کشورهای همسایه بوده، این استان برای تکمیل زنجیره تولید خودرو در آذربایجان شرقی برنامه‌ریزی منسجمی انجام داده است.

وی فعالیت خودروسازان مجرّب در آذربایجان ‌شرقی را به فال نیک گرفت و اضافه کرد: نیازهای داخل استان اعم از قطعات و خرید خودروهای سنگین باید از ظرفیت‌های تولیدی درون استان تهیه و تامین شود و مدیران صنایع و دستگاه‌های اجرایی این شرایط را فراهم خواهند کرد.

استاندار آذربایجان‌شرقی با اشاره به توانمندی‌های صنعتی درون استان گفت: تولید اتوبوس، خودروهای عمومی و تجاری بیش از آن که تجارت باشد یک مسئولیت اجتماعی است لذا با پیگیری مسئولان و اهتمام مدیران صنایع، ظرفیت تبریز برای تولید این نوع خودروها آزاد خواهد شد.

▪️جریان خودروسازی کشور اجازه نمی‌دهند سایر رقبای استانها وارد میدان شوند!

 

رئیس سازمان صمت آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه در ایران خودروی تبریز به‌ دنبال ایجاد خط بدنه و رنگ هستیم گفت: امیدواریم عملیات اجرایی این طرحها تا پایان سال جاری آغاز گردد.

صابر پرنیان ادامه داد: گروه خودروسازی اسنا که در گذشته تعطیل بود اکنون با شراکت گروه بهمن، اتوبوس‌های نسل جدید و باکیفیت تولید می‌کند و هم اکنون برای تحویل ۳۰۰ دستگاه اتوبوس درون شهری با شهرداری تبریز تفاهم کرده‌اند.‌

وی افزود: کارخانه کاماز نیز مجدداً راه‌اندازی شده است و روزانه ۸ دستگاه خودروی سنگین باکیفیت و کم‌نظیر را تولید می‌‌نماید.

پرنیان اضافه کرد: یک سرمایه‌گذار بومی و فوق‌العاده توانمند دیگری نیز درخواست مجوز خودروسازی سواری کرده است که کارهای مقدماتی‌اش را انجام داده‌ایم و جالب اینکه آقای وزیر هم دستور مساعد داده‌اند.!

رئیس سازمان صمت آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه ما در گذشته فرصت‌سوزی کرده‌ایم تاکید کرد: تبریز باید به قطب سوم خودروسازی تبدیل می‌شد و این ظرفیت هم به لحاظ‌ ظرفیت‌های زیرساختی، اتصال به قفقاز و اوراسیا، موقعیت جغرافیایی و هم نیروی انسانی در تبریز وجود دارد. منتها جریان خودروسازی در کشور اجازه نمی‌دهند رقبای دیگر وارد شوند.

وی افزود: متاسفانه با یک مدیریت ناکارآمد باعث شده‌اند خودروها کیفیت حداقلی را نداشته و انتظارات مشتری برآورده نشود و اکنون پس از چند دهه حمایت، حتی نتوانسته‌اند رضایت مصرف کننده و مردم را تامین کنند!

پرنیان خاطرنشان کرد: پیشنهاد داده‌ایم و ییگیریم که تولید گیربکس اتوماتیک در شرکت چرخشگر برای اولین بار در سطح کشور آغاز شود زیرا صنعتگران ما در آذربایجان شرقی صنعتگران قوی و قدرتمندی هستند و توانایی تولیدات باکیفیت را دارند.

▪️برای ساخت خودروی دانش بنیان در تبریز دو سرمایه گذار اعلام آمادگی کرده اند

رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی با بیان اینکه مدیران شرکت های دانش بنیان در خط مقدم مبارزه در جنگ اقتصادی هستند گفت: نخستین خودروی دانش بنیان در تبریز طراحی و ساخته می شود و در این خصوص دو سرمایه گذار داخلی اعلام آمادگی کرده است.

عبدالرضا واعظی افزود: حدود ۹۰ درصد قطعات خودرو در آذربایجان شرقی تولید می شود بر این اساس امکان تولید خودروی دانش بنیان در تبریز وجود دارد در حالی که این قطعات در تهران و برخی استانها در ساخت خودرو مونتاژ می شوند در حالی که تبریز این توانمندی را دارد تا بر اساس فرمایشات رهبری پیش از عید در خصوص خودروسازی و اکنون با تبعیت در تحقق شعار سال خودروی با کیفیت دانش بنیان تولید کند.

وی اظهار کرد: پس از فرمایشات رهبر انقلاب در خصوص خودروسازی و کیفیت نامطلوب برخی خودروهای داخلی جلساتی را با قطعه سازان آذربایجان شرقی و سرمایه گذارانی که اعلام آمادگی کردند، داشتیم که معتقد هستند توانمندی استان برای تولید خودروی با کیفیت دانش بنیان مد نظر رهبری وجود دارد.

واعظی تاکید کرد: تاکنون دو نام «سهند» و «تبریز» برای تولید خودروی جدید دانش بنیان در آذربایجان شرقی پیشنهاد شده است.

وی از ایجاد کارخانه نوآوری تراکتورسازی در تبریز خبر داد و افزود: برای ایجاد این مکان یک سوله بزرگ از طرف این گروه صنعتی در اختیار پارک علم و فن آوری آذربایجان شرقی قرار گرفته تا ضمن راه اندازی مرکز نوآوری تراکتور محل تمرکز و استقرار شرکت های دانش بنیان خودرو در تبریز باشد.

رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی با اشاره به سایر برنامه های این مجموعه گفت: تلاش می کنیم صنایع بزرگ آذربایجان شرقی را دانش بنیان کنیم و در این راستا کریدور فناوری در اطراف آزادراه تبریز – سهند نیز ایجاد می شود.

▪️ظرفیت لازم برای تبدیل آذربایجان شرقی به قطب سوم خودروسازی کشور وجود دارد

آذربایجان شرقی و شهر تبریز به عنوان منطقه ای که از دهه های قبل در حوزه صنایع مختلف فعال بوده و همیشه جزو برترین تولیدکنندگان ایران و خاورمیانه قرار داشته، در بحث خودروسازی و قطعه سازی نیز پیشگام بوده و هنوز هم پتانسیل های زیادی برای ارتقای جایگاه خود دارد.

حضور و فعالیت شرکت های بزرگ و با سابقه ای همچون ماشین سازی و چرخشگر به عنوان ویترین عملکرد موفق صنعتی آذربایجان نمایانگر فعالیت کارگاه ها و کارخانه های کوچک و بزرگ قطعه سازی و صنعتی است که همگی در کنار هم، در مسیر تبدیل آذربایجان شرقی به سومین قطب خودروسازی کشور حرکت می کنند.

امروزه و با وجود تولید ۹۷ درصد قطعات تراکتور و انواع قطعات خودرو و وسایط نقلیه سبک و سنگین کشور در آذربایجان شرقی، بدون شک با تکیه بر نیروهای بومی و مطالعات انجام‌گرفته، ظرفیت لازم برای تبدیل استان به قطب سوم تولید خودرو در کشور وجود دارد.

علیرغم وجود چنین ظرفیت های کم نظیر در این استان اما، طی یک دهه گذشته با وجود مشکلات ناشی از تحریم‌ها و صد البته برخی مشکلات مدیریتی، رتبه قطعه سازی آذربایجان شرقی در کشور به عدد هفت رسیده است که فرسوده بودن ماشین آلات، کمبود نقدینگی، پرداخت نشدن به موقع مطالبات از طرف خودروسازان، پایین بودن حاشیه سود و نهایتا بالا بودن نرخ بهره بانکی به کاهش رتبه استان منجر شده است!

برای عبور از این مشکلات و کمک به رونق قطعه سازی، راهکارهایی همچون مذاکره با شرکت های بزرگ تامین قطعه و از سوی دیگر، تسهیل و رفع موانع تولید، اعطای تسهیلات و همچنین ترغیب خودروسازان استانی مبنی بر تامین قطعات از ظرفیت بومی و درون استانی می تواند تا حد زیادی راه گشا باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.