ذوق زدگی برای گرانی

“عصرآزادی” از رِخنه موج گرانی ناشی از حذف ارز ترجیحی به لوازم خانگی کشور گزارش می دهد؛ 

? عصر آزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

یک کارشناس بازار می گوید اگر روند فعلی تداوم یابد شاهد بروز موج تعدیل نیرو در شرکت های تولیدکننده لوازم خانگی خواهیم بود!
این روزها قضیه کلنجار رفتن دولتی ها درباره میزان افزایش قیمت جدید لوازم خانگی دست به دست می شود که از قرار معلوم، فروش لوازم خانگی با قیمت جدید از اول تیر ماه اجرایی خواهد شد!
سخنگوی وزارت صمت از صدور مجوز افزایش قیمت لوازم خانگی خبر داده که قرار است افزایش ۱۵ درصدی قیمت برای تلویزیون و ۱۰ درصدی برای یخچال، یخچال فریزر و ماشین لباسشویی و ظرفشویی لحاظ شود!
این در حالی است که اعلام افزایش قیمت بخشی از کالاهای اصلی خانوارها از سوی یک مقام دولتی و با ذوق زدگی خاص و رسمی می تواند تبعات منفی زیادی را به همراه داشته باشد که اصلی ترین آن، دشواری تهیه لوازم خانگی خانواده ها به ویژه پدران تازه عروسان است!
جالب اینکه چند روز پیش هم دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی از درخواست افزایش قیمت لوازم خانگی به سازمان حمایت خبر داده و گفته بود که بازار، کشش افزایش قیمت را ندارد و تولید کنندگان از افزایش قیمت استقبال نمی‌کنند!
▪️برخی ها از ویژگی‌ها و قابلیت‌های غیرضروری محصولات چشم‌ پوشی می کنند!

مدتی است مردم کشورمان شاهد گرانی بی سابقه ای در حوزه لوازم خانگی هستند و این گرانی در حدی است که بسیاری از زوج‌های جوان توان لازم برای تهیه لوازم ضروری منزل خود را ندارند و به همین دلیل نمی‌توانند زندگی مشترک خود را شروع کنند.
در بسیاری از موارد قیمت، اصلی‌ترین عامل تعیین‌کننده برای خرید یا عدم خرید یک محصول است که بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند کالای مورد نظر خود را صرفاً بر اساس بودجه خود انتخاب کرده و از ویژگی‌ها و قابلیت‌های غیر ضروری محصول چشم‌ پوشی نمایند!
گران شدن لوازم خانگی به عوامل متعددی بستگی دارد که از مهم‌ترین این دلایل، افزایش ۳۹ درصدی نرخ دستمزد، نوسان نرخ ارز و افزایش قیمت مواد اولیه می‌باشد.
بیشتر تولیدکنندگان لوازم خانگی ایرانی جهت افزایش کیفیت و افزایش اعتماد مردم به محصولات، قطعات اصلی دستگاه‌های خود را از سایر کشورها وارد می‌کنند؛ در نتیجه تولید محصولات با مشارکت کشورهای دیگر انجام می‌شوند یا در نهایت تحت لیسانس کشورهای تامین‌کننده قطعات قرار می‌گیرند.
با وجود گران شدن لوازم خانگی، هنوز هم بعضی از برندهای ایرانی به نسبت سایر برندها، قیمت مناسب‌تری دارند و در این اوضاع گرانی ها، این برندها می‌توانند یکی از گزینه‌های اصلی خرید باشند که گاهی مورد استقبال برخی از خانوارها قرار می گیرند.
به اعتقاد فعالان بازار، در حال حاضر اکثر فروشندگان لوازم خانگی از رکود قابل توجه در معاملات گله‌مند هستند و می گویند با افزایش قیمت کالاهای مصرفی، عمده خانواده ها ترجیح می دهند تا سبد درآمدی خود را به خرید آن کالاها اختصاص دهند و خرید لوازم خانگی در اولویت چندم قرار گیرد.
فروشندگان هم تاکید می کنند که رکود بازار بیشتر از اواخر سال گذشته است و اکثر کارخانجات تولیدی، هنوز لیست قیمت‌های جدید را اعلام نکرده اند به همین منظور افزایش قیمتی نبوده که به سال گذشته برگردانده شود.
فروشندگان لوازم خانگی معتقدند در حال حاضر کالاهای قاچاق یکه تاز بازار هستند و کسی هم رصد قیمتی را در این بخش نمی تواند انجام دهد و تنها زورشان به برندهای داخلی می رسد که آنهم نرخ بالایی دارند!
▪️با کاهش تقاضای خرید مردم برخی تولیدکننده ها تیراژ تولید خود را کاهش داده اند!

یک کارشناس بازار لوازم خانگی کشور با اشاره به اینکه رکود بازار لوازم خانگی از نیمه دوم سال گذشته آغاز شده و اکنون عمیق تر شده است گفت: در سالهای اخیر برخی از مسئولان وعده کاهش قیمت ها یا از سرگیری واردات لوازم خانگی داده بودند به همین دلیل عده ای فعلاً از خریدهای خود صرفه نظر کردند و منتظر ورود کالاهای خارجی یا کاهش قیمت ها بودند، اما برخلاف این وعده ها مذاکرات برجام هم کاملاً پیچیده شد!
احسان فدایی ادامه داد: لذا واردات لوازم خانگی منتفی گردید و این مسئله نه تنها باعث آسیب به اعتماد عمومی مردم شد بلکه باعث افزایش رکود بازار و حتی خسارت به تولیدکنندگان نیز شد زیرا تقاضا در بازار اُفت داشته و از طرف دیگر قدرت خرید مردم هم به شدت کاهش یافت که این موضوع به سادگی قابل جبران نیست و اگر روند فعلی ادامه داشته باشد شاهد بروز موج تعدیل نیرو در شرکت های تولیدکننده لوازم خانگی خواهیم بود.
وی با بیان اینکه نباید فراموش کرد که رکود سال های اخیر بازار لوازم خانگی که در نتیجه کرونا، وعده های خیالی و آمارسازی های غیرکارشناسی و غیره به وجود آمده بود و بیشتر منجر به بیکاری تعداد زیادی از نیروکار صنعت لوازم خانگی شده بود افزود: در واقع با کاهش تقاضا برای لوازم خانگی برخی تولیدکننده ها تیراژ تولید خود را کاهش دادند یا برنامه های افزایش تولید را به تعویق انداختند و همین مسئله اشتغال این صنعت را تحت تاثیر قرار داد و از سوی دیگر تعطیلی بخش اعظم نمایندگی های فروش برندهای کُره ای هم منجر به بسته شدن برخی فروشگاه ها شد و این موضوع هم خود باعث بیکاری تعدادی از نیروی کار فعال در این بازار شده بود.
فدایی اضافه کرد: حالا با عمیق تر شدن رکود بازار لوازم خانگی بسیاری از فعالان بازار نگران تعطیلی برخی شعب فروشگاه های لوازم خانگی و بیکاری ناشی از آن هستند، هرچند نباید فراموش کرد که اگر این اتفاق بیفتد در مرحله بعد شاهد تعدیل نیروی انسانی کارخانه های لوازم خانگی خواهیم بود و لذا نیروی متخصص پس از بیکاری از این صنعت مهاجرت می کنند که افزایش بیکاری می تواند تبعات شکننده ای برای کشور داشته باشد!
▪️قدرت خرید مردم آنقدر پایین آمده که حتی خرید کالای ایرانی هم سخت شده است

نائب رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی کشور گفت: با تولید در سطح کیفیت جهانی فاصله داریم اما نیاز بازار تامین شده و تا حدودی کیفیت و خدمات پس از فروش مطلوب وجود دارد لذا سهم بسزایی از بازار را تولیدات ایرانی پوشش داده و می‌توان گفت در حد ۷۰ درصد به خودکفایی در لوازم خانگی رسیده‌ایم.
محمدحسن اسلامیان افزود: قدرت خرید مردم کاهش یافته و افزایش قیمت را هم در ۳ سال اخیر شاهد بوده‌ایم که این موضوع تاثیر مستقیم در توزیع و خرید مردم دارد ولی به نسبت کالاهای خارجی قیمت کالای داخلی مناسب‌تر است!
وی درباره حق انتخاب مردم برای انتخاب کالای خانگی مورد نیاز خود خاطرنشان کرد: قدرت مقایسه و انتخاب برای مردم زمانی شکل می‌گیرد که کالای خارجی هم در بازار وجود داشته باشد در حالی که کالایی به صورت قانونی وارد نشده و این قدرت انتخاب را از مردم می‌گیرد.
اسلامیان درباره قیمت کالاها هم اضافه کرد: متاسفانه قدرت خرید آنقدر پایین آمده که حتی خرید کالای ایرانی هم برای مردم سخت شده است لذا برای مثال پایین‌ترین قیمت یک یخچال و فریز ایرانی معمولی حدود ۱۰ میلیون تومان است، یخچال و فریزر ایرانی هم داریم که در حدود ۳۵ میلیون تومان قیمت دارد اما وقتی قدرت خرید مردم برای خرید این کالاها هم پایین آمده، تقاضا در بازار هم وجود ندارد!
وی درباره نیاز کشور به واردات کالای خانگی گفت: آن قسمتی که ما توانمندی تولیدش را نداریم و در بازار نیاز آن احساس می‌شود قطعاً باید وارداتش انجام شود زیرا واردات هدفمند ایجاد رقابت و تا حدودی از قاچاق کالا جلوگیری می‌کند.
اسلامیان اضافه کرد: وقتی ورودی کالایی را ببندیم و نخواهیم به صورت قانونی وارد شود اما نیازش در بازار وجود داشته باشد این کالا به صورت قاچاق تامین می‌شود و وقتی کالای قاچاق خدمات پس از فروش ندارد در نهایت این مصرف کننده است که ضرر می‌کند.

▪️سیاست اقتصادی دولت در حذف ارز ترجیحی بر قیمت لوازم خانگی تاثیر گذاشت!

در حال حاضر بازار لوازم خانگی شاهد رکود است به طوری که فروشندگان، برخی کالاهای خود را به طور مدت دار می‌فروشند و در اصل، واحدها هم از افزایش قیمت استقبال نمی‌کنند چرا که بازار کشش ندارد و از این باب بازار لوازم خانگی دچار بلبشوی قیمتگذاری شده است که به نفع مردم نیست!
اگرچه فرآیند حذف ارز ترجیحی در مواد غذایی برای مردم ملموس بوده اما حذف این نوع ارز در افزایش قیمت لوازم خانگی نیز تاثیرگذار است!
با توجه به اینکه برخی اقلام در تولید لوازم خانگی، وارداتی هستند اما سیاست اقتصادی دولت در حذف ارز ترجیحی بر قیمت این اقلام نیز تاثیر گذاشته و باعث شده بهای نهایی کالا افزایش یابد!
نکته جالب توجه اینکه اخیراً عباس هاشمی – دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی – اعلام کرده است با گذشت بیش از ۸۰ روز از سال جدید هنوز سیاست‌های قیمتی دولت در مورد قیمت لوازم خانگی مشخص نشده است، در حالی که نرخ مواد اولیه به‌ صورت میانگین حداقل ۵۰ تا ۲۰ درصد افزایش یافته و از سوی دیگر نیز با افزایش دستمزد، افزایش هزینه حمل‌ و نقل، تغییر مبنای نرخ ارز در گمرک مواجه هستیم!
اظهارات او در حالی مطرح می‌شود که مشاهدات خبرنگاران از بازار لوازم خانگی نشان می‌دهد برخی از تولید کنندگان به‌ صورت خودسرانه نسبت به افزایش قیمت محصولات خود اقدام کرده‌اند اما هنوز مجوزی مبنی بر افزایش قیمتها صادر نشده و این اقدام غیرقانونی است!
فروشندگان لوازم خانگی نیز اعلام می‌کنند لیست قیمت‌های جدید از سوی برخی از تولیدکنندگان ارسال شده است و آنها باید براساس قیمت‌های جدید محصولات را به فروش برسانند لذا اقدام خودسرانه تولیدکنندگان در افزایش قیمت لوازم خانگی در ماه های اخیر نشان می‌دهد باید وزارت صمت و به‌ ویژه ستاد تنظیم بازار به این موضوع ورود پیدا کنند و اگر موافقتی مبنی بر افزایش قیمت‌ها مصوب شده است آن را رسانه‌ای کنند و در غیر این صورت باید با متخلف برخورد لازم صورت گیرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.