خیز بلند صنعت فولاد آذربایجان شرقی برای رتبه دوم

گزارش اختصاصی “عصرآزادی” از نمایشگاه تخصصی متافو ۲۰۲۲ تبریز؛

? گزارش از: عصر آزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی متالورژی، فولاد، ریخته گری، آهنگری و ماشین‌آلات وابسته موسوم به “متافو ۲۰۲۲ تبریز” با مشارکت فعال ۱۰۰ شرکت ملی و نمایندگان شرکت های خارجی در محل دائمی نمایشگاههای بین المللی تبریز برپا شده است که روز اول تیر ماه به کار خود پایان می دهد.
حضور شرکتهای معتبر مرتبط با رویداد صنعتی “متافوی تبریز” نظیر شرکت ملی صنایع مس ایران، مجتمع مس سونگون آذربایجان، مجتمع معدنی و صنعتی مس سرچشمه، تعدادی از واحدهای فولادی بناب، هشترود، اورمیه و غیره در این نمایشگاه، از اهمیت نگاه تخصصی نمایشگاه بین المللی تبریز به مقوله صنعت فولاد حکایت دارد!
در گفتگو با تعدادی از شرکت های فعال در حوزه فولاد و ریخته گری می توان به این نتیجه رسید که علاوه بر مشکلات تحریم ها که عملاً قضیه صادرات را تحت الشعاع خود قرار می دهد، ضررهای ناشی از قطعی برق بر تولیدات صنایع نیز نکته قابل توجهی است که اکثر مدیران واحدهای صنعتی بر روی آن نظر مشترک دارند!
✔آذربایجان شرقی رتبه سوم تولید فولاد در کشور را داراست

رئیس سازمان صمت آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه ایران از لحاظ تولید فولاد در جایگاه دهم جهان قرار دارد گفت: این نمایشگاه ها می‌تواند در ارتقای فناوری کشور، گسترش بازارهای صادراتی، کیفی سازی محصولات فولادی و همچنین تکمیل زنجیره و کمک به رشد اقتصادی آذربایجان شرقی و کشور نقش ایفا کند.
صابر پرنیان افزود: پس از گذراندن دو سال پاندمی کرونا، این نمایشگاه هم از لحاظ کیفی و هم از لحاظ کمی در حد قابل قبولی است که ۳۵ درصد آنها از آذربایجان شرقی هستند.
وی با اشاره به اینکه آذربایجان شرقی رتبه سوم تولید فولاد در کشور را داراست اضافه کرد: امیدوارم چنین نمایشگاه‌ها ادامه داشته باشد و بتوانیم در راستای کیفی سازی و ارتقای فناوری رشته صنعت‌های مختلف و صنعت فولاد به عنوان پایه و مادر صنایع نقش ایفا نماییم.
پرنیان یادآور شد: در مجموع نمایشگاه رضایت بخش بود و عمدتاً غرفه داران از کیفیت برگزاری نمایشگاه راضی بودند و امیدواریم در ادوار آینده هم ذی نفعان این صنعت در نمایشگاه متافو حضور پیدا کرده و با توامندی‌های تولید فولاد کشور آشنا شوند و ما نیز بتوانیم این توانمندی را به بازارهای اطراف و کشورهای دیگر معرفی نماییم.
✔نباید سرمایه‌ گذاران آذربایجانی به ویژه از خطه بناب از استان خارج شوند!

آن طور که مسئولان و متخصصان بخش صنعت می گویند در دو سال آینده آذربایجان شرقی به قطب دوم تولید فولاد در کشور تبدیل می‌شود.
آذربایجان‌شرقی هم اکنون قطب سوم فولاد کشور را در اختیار دارد و با توجه به برنامه‌ریزی هایی که در حال انجام است پیش‌بینی می‌شود با افزایش فازهای جدید واحدهای متالوژی و ریخته گری، ظرف دو سال آتی این استان به قطب دوم تولید فولاد در کشور تبدیل گردد!
کارشناسان می گویند باید تلاش شود تا سرمایه‌ گذاران آذربایجانی به ویژه از خطه بناب از استان خارج نشوند زیرا قطعاً ایجاد و توسعه واحدهای جدید نه تنها به ایجاد اشتغال و افزایش نقدینگی کمک می‌کند بلکه به امنیت کشور نیز کمک می‌نماید و سعی بر آن است تا مسیر برای توسعه فعالیت واحدهای تولیدی و صنعتی هموار گردد!
نکته جالب توجه اینکه صادرات بیش از ۲۵۰ هزار تنی شهرستان بناب به عنوان یکه تاز میدان فولاد در سال گذشته نقطه عطفی در راستای برنامه ریزی های صنعتی آذربایجان شرقی محسوب می گردد.
در حقیقت، این مقدار صادرات بیش از ۱۸۰ میلیون دلار برای بناب ارز آوری داشته و همین امر باعث شده که گمرک این شهرستان رتبه سوم مناطق آذربایجان شرقی را به دست آورد که با کمال تاسف اداره گمرک این شهرستان به شکل دفتر جای بسی تامل دارد!
پورشریف – مسئول یکی از شرکت های نصب و احداث کارخانجات فولاد – گفت: عمده تجهیزات ما برای احداث کارخانجات و واحدهای فولادی از خارج از کشور تهیه می شود که به خاطر تحریم ها محدودیت زیادی وجود دارد و برای رفع آن تنها باید از طریق درون سازی به خودکفایی رسید.
✔هم اندیشی صنعتگران حول محور تولید داخلی می تواند امیدوارانه باشد

این رویداد صنعتی و تخصصی که در فضایی به وسعت ۱۰ هزار متر مربع در معرض بازدید متخصصان و دانشجویان مرتبط با حوزه صنعت فولاد قرار گرفته دارای اهدافی است که هم اندیشی و مشورت صنعتگران حول محور تولید داخلی می تواند نویدبخش روزهای خوش آتی فولاد و متالوژی باشد.
بومی سازی صنایع فولاد و متالورژی با هدف حمایت از صنایع داخلی، ارتقای حجم مبادلات بازرگانی با رویکرد صادراتی، بهبود روش‌های توزیع و تولید مواد اولیه فولادسازی، تکمیل فرآیندهای تحویل محصولات فولادی مرتبط با صنعت متالورژی و ریخته‌گری، فراهم کردن زمینه‌های لازم جهت سرمایه‌گذاری شرکت‎‌های داخلی و خارجی در راستای کارآفرینی و ایجاد اشتغال پایدار و همچنین به روزرسانی دانش فنی مرتبط با صنعت فولاد، متالورژی و ریخته‌گری از اهداف برگزاری این نمایشگاه تخصصی می باشد.
بزرگترین و معتبرترین مراجع تخصصی توزیع انواع فولادهای آلیاژی، آهن آلات صنعتی و ساختمانی، استنلس استیل‌ها و سوپر آلیاژها در این نمایشگاه تخصصی بسیار حائز اهمیت بود.
طبق مشاهدات میدانی خبرنگار “عصرآزادی” واحدهای شرکت کننده در این نمایشگاه آخرین و جدیدترین دستاوردهای خود در زمینه متالوژی، فولاد و ریخته گری را به نمایش گذاشتند که البته جوانان دانش بنیانی رنگ و بوی فناورانه ای به متافو ۲۰۲۲ تبریز دادند.
غرفه مجتمع مس سونگون آذربایجان که این روزها به سرخط خبرهای کشوری تبدیل شده است از دستگاه چگالی سنج مایعات همگن و ناهمگن خود که توسط یکی از کارکنان این مجتمع اختراع شده بود رونمایی کرد و جالب اینکه حسن محمدی – مخترع این دستگاه – گزارش کلی از دستگاه و چگونگی اختراع و ثبت آن را به بازدیدکنندگان ارائه نمود.

✔عدم حمایت از شرکت های دانش بنیان مشکل اصلی جوانان دانشگر است

مدیر اجرایی یکی از شرکت‌های دانش بنیان تبریزی حاضر در نمایشگاه که به تولید ماسه مجرای پانیل، ماسه کرومیتی ریخته گری و جرم کوبیدنی فعالیت دارد گفت: روی اینگونه مواد کار می کنیم تا آنها را بومی‌سازی نموده و مشکلاتی که از بابت تامین مواد اولیه آنها در داخل کشور احساس می‌شود را برطرف کنیم.
علی پوراسماعیل با اشاره به اینکه اخیراً بر روی ماده دی اکسید تیتانیوم متمرکز شده ایم افزود: برای بهینه سازی این ماده در سال گذشته مبحث دانش بنیانی آن را به دست آوردیم که در ادامه به تولید نانو و میکروی آن خواهیم پرداخت تا در کارخانجات رنگ سازی، آرایشی، بهداشتی و حتی غذایی مورد استفاده قرار گیرد!
وی عدم حمایت کافی از شرکت های دانش بنیان را عمده ترین مشکل پیش روی جوانان دانشگر دانست و اضافه کرد: اینگونه شرکت‌ها توان پرداخت هزینه های کلان را ندارند و نمی توانند از پس هزینه ها برآیند لذا اگر حمایت ها عملی تر شود نتایج خوبی خواهد داشت.
پوراسماعیل یادآور شد: طبق آمارها برای تامین محصول دی اکسید تیتانیوم سالانه ۳۰ هزار تُن از کشورهای چین و آلمان وارد کشور می‌شود که با بومی سازی آن از طریق ماده اصلی آن که در داخل کشور موجود است می‌توان جلوی واردات را گرفت!
مدیر یکی از واحدهای تولید غلتک و نوردهای سخت و نرم نیز در خصوص مشکلات محصولات کارخانه خود گفت: این غلتک ها یک محصول نیمه استراتژیک هستند که تعداد بسیار محدودی از واحدهای صنعتی به تولید آن می پردازند و لذا اگر در داخل کشور تولید نشوند باید همه آنها از خارج وارد گردند!
علیرضا رضاپور افزود: این روزها قطعی برق مشکل بزرگ صنعت فولاد به شمار می رود که موجب شده در شیفت شب تنها ۸ ساعت فعالیت نماییم و در این صورت هم تعهدات صادراتی مان زیر سوال می‌رود!
وی با اشاره به اینکه تولیدات ما اکثراً به کشورهای همسایه صادر می گردد اضافه کرد: در کشورهایی که در آنها کارخانه نورد وجود دارد می توانند فعالیت خود را ادامه دهند ولی تداوم فعالیت ما به حمایت های دولت بستگی دارد تا همچنان سرپا بمانیم!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.