نیمه شمالی آذربایجان‌شرقی از فردا بارانی می‌شود

رییس گروه پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: رگبار باران نیمه شمالی استان را فرا می‌گیرد.

به گزارش عصرآزادی آنلاین، محمد امیدفر با بیان اینکه این وضعیت از امروز تا بعد از ظهر جمعه در استان حاکم می شود، افزود: نقشه های هواشناسی نشان می دهد در این مدت وزش باد تا گاهی شدید در استان روی خواهد داد.

وی با بیان اینکه در نیمه جنوبی استان خیزش و یا نفوذ گرد و خاک پیش بینی می شود، اظهار داشت: احتمال سقوط و یا پرتاب اجسام سبک، سقوط تابلوهای تبلیغاتی و خسارت به سازه های سبک و احتمال آتش سوزی جنگل ها و مراتع وجود دارد.

رییس گروه پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: این وضعیت در نیمه جنوبی استان موجب کاهش دید و کیفیت هوا، احتمال خسارت به تاسیسات حساس به گرد و خاک و در نیمه شمالی استان موجب آبگرفتگی معابر عمومی و سیلابی شدن رودخانه ها و مسیل ها و اصابت صاعقه می شود.

امیدفر، خواستار عدم اتراق در اطراف رودخانه ها، مسیل ها و صعود به نواحی مرتفع، محکم کردن سازه های سبک، تابلوهای تبلیغاتی، احتیاط در عبور از کنار ساختمان های نیمه کاره و درختان فرسوده، عدم روشن کردن آتش در جنگل ها و مراتع و در نیمه جنوبی استان عدم حضور کودکان، سالمندان و بیماران قلبی در فضای باز شد.

وی بیان کرد: در ۲۴ ساعت گذشته هوراند و کلیبر با دمای ۲۸ درجه و جلفا با دمای ۳۸ درجه سانتی گراد بالای صفر به ترتیب خنک ترین و گرمترین شهرهای استان بودند و دمای تبریز در این مدت به ۳۵ درجه سانتی گراد رسید.

آذربایجان شرقی منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می آید.

آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک است ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است.

این استان همواره تحت تأثیر باد های سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.