زبان میراث یک جامعه است

دکتر محمود رضا اکرامی فر، درآستانه برگزاری نخستین جشنواره آیین سخن اظهار کرد:

عصر آزادی آنلاین/ علیرضا نیاکان:
دکتر محمودرضا اکرامی فر اعلام نمود: از زبان فارسی باید به عنوان یک زبانی ملی و به عنوان یک میراث ملی یاد کرد.
به گزارش سرویس فرهنگی عصر آزادی آنلاین، محمود رضا اکرامی‌فر، متخلص به «خزان» شاعر معاصر ایرانی است وی تحصیلات تکمیلی خود را در رشته مردم‌شناسی و در مقطع دکتری گذرانده است.
محمود اکرامی‌فر هم اکنون بعنوان مدرس در دانشگاه‌های آزاد اسلامی، علمی- کاربردی و الزهراء مشهد تدریس می‌کند.
این شاعر و استاد پیشکسوت زبان و ادبیات فارسی که کارشناس مجری برنامه «راه شب‌های شنبه» رادیو ایران است اظهار داشت: زبان یکی از ارکان هویتی هر جامعه‌ای است. به عبارت دیگر زبان کیستی و چیستی را معرفی می‌کند.
این استاد ادبیات ادامه داد: از دو منظر زبان را می‌توان واکاوی کرد؛ منظر نخست اینکه زبان یک «وسیله» است، وسیله‌ی ارتباطی که تفهیم و تفاهم را بین انسانها تسهیل می‌کند.
زبان می‌تواند دانش و دانسته‌های انسان‌های قبل را منتقل کند و برای آیندگان انباشتگی فرهنگی تولید کند.
از منظر دیگر، از آنجایی که زبان معنا را با خودش حمل می‌‌کند قابل اعتناست.
یعنی هر کلمه یک بار معنایی دارد و کلمه در خلاء نیست کلمه باردار است.
این بارِ معنایی شامل دانسته‌ها و فرهنگ معنوی جامعه می‌شود و از این حیث که هر کلمه به عنوان یک عنصر فرهنگی، فرهنگ معنوی جامعه را در خود نهفته دارد قابل اعتنا است.
اکرامی فر افزود: اگر یک کلمه در طول زمان گم شود، عملا معناهای نهفته در آن کلمه هم فراموش می‌شود و چنین می‌شود که زبان فقیر و ناتوان به اصطلاح از حیّز انتفاع ساقط می‌شود.
وی یادآوری کرد: زبان پویاست و در طی زمان تغییر می‌کند اما این تغییرات نباید با سرعتی همراه باشد که از آن تحت عنوان تحول یاد کنیم.
ما ناگزیر از وام گرفتن واژه‌ها هستیم اما باید مراقب باشیم در حد امکان واژه‌هایی را که می‌گیریم بومی سازی کنیم.
زبان میراث یک جامعه است و باید در حفظ و نگهداری آن کوشا باشیم.
وی تاکید کرد: از زبان فارسی باید به عنوان یک زبانی ملی و به عنوان یک میراث ملی یاد کنیم.
مجری کارشناس «راه شب شنبه‌های » رادیو ایران خاطرنشان شد: سازمانها و نهادهایی که در حوزه زبان فارسی کار می‌کنند باید مردم را دغدغه‌مند زبان فارسی کنند؛ این دغدغه‌مند‌سازی حرکتی رو به جلوست.
وی اظهار داشت: رسانه یک رکن قدرت و یک رکن دیپلماسی و یک رکن اساسی ارتباط است.
زبان در واقع مجموعه ای از کلمات است که در گردونه‌ی ارتباط نقش نماد را ایفا می کند.
مهمترین ابزار ارتباطی رسانه و اصحاب رسانه با مردم همین زبان است.
اکرامی فر در پایان خصوص برگزاری نخستین جشنواره ملی «آیین سخن» یک مثال زد و گفت: یک کشاورز خوب، کشاورزی است که سه عمل کاشت، داشت و برداشت را داشته باشد، وقتی کشاور، بذر خوب و اصلاح شده‌ای را در زمین خوب بپاشد، آفت زدایی و آبیاری کند، آن هنگام است که محصول خوبی درو خواهد کرد.
حال اگر جشنواره «آیین سخن» هم سه مرحله‌ی تعیین محتوا، تولید محتوا و ارزیابی محتوا اثرگذار باشد بی شک این جشنواره پربار خواهد بود.
گفتنی است دکتر محمود اکرامی‌فر در گستره زبان فارسی، کوشش‌های بسیار کرده و در برنامه‌های رادیو ایران و رادیو پیام سروده‌هایی را به همین مناسبت نگاشته و خوانده است و بیشتر این سروده ها را درکتاب ” عشق به زبان فارسی” منتشر کرده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.