تجهیز ۲.۵ میلیون هکتار از اراضی آبی کشور به سامانه‌های نوین آبیاری

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در جلفا خبر داد؛

عصر آزادی آنلاین/ سرویس شهرستانها: معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: در توسعه سامانه‌های نوین آبیاری کشور تاکنون بیش از ۲.۵ میلیون هکتار از اراضی آبی به انواع سامانه‌های نوین آبیاری تجهیز شده‌اند که حدود ۳۰ درصد از اراضی آبی می‌شود.
“فریبرز عباسی” به همراه اکبر فتحی رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی در حاشیه بازدید خود از منطقه آزاد ارس در شهرستان خداآفرین در گفتگو با خبرنگاران افزود: رویکرد اصلی ما در توسعه سامانه‌های نوین آبیاری، توسعه روش‌های با راندمان بالا مثل تیپ و انواع روش‌های موضعی است که در کشور وجود دارد.
وی دلیل اینکه این روش‌ها را راندمان بیشتر آبیاری داخل مزرعه دانست و ادامه داد: در صورتی‌ که این روشها خوب بهره‌برداری شوند می توانند بیش از ۹۵ درصد راندمان آبیاری در داخل مزرعه داشته باشند به همین دلیل بیشترین حمایت و کمکهای بلاعوض دولتی از همین روش‌ها انجام می‌گیرد.
عباسی اضافه کرد: روش دیگری که از تسهیلات خوب دولتی برخوردار است و جزو روش‌های با راندمان بالاست که برای بعضی از مناطق کاربرد دارد ماشین‌های آبیاری مثل لینیرها و سنترپیوت‌ها هستند.
وی بیان کرد: خوشبختانه در حوزه سامانه‌های نوین آبیاری علیرغم اینکه یک تکنولوژی جدید و وارداتی بوده، اکنون به یک درجه‌ای رسیدیم که خدمات فنی، مهندسی را در این حوزه به کشورهای همسایه و خارج از کشور صادر می‌کنیم.
معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد: شاید تا یکی دو سال پیش ۹۵ درصد از لوازم و تجهیزات سامانه‌های نوین آبیاری تولید داخل بود و حدود ۵ درصد واردات داشتیم که خوشبختانه در دو سال اخیر با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی ما آن ۵ درصد را هم که عمدتاً شامل ۳ قطعه اصلی مثل دستگاه‌های فیلتراسیون، قطره‌چکان‌های پی سی، الکترو گیربکس ها در ماشین‌های آبیاری بوده، با کمک صنعتگرهای داخلی و شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی تولید داخل کردیم و اکنون بعضی‌ها تأییدیه‌های نهایی شان را از مراکز ذیربط در داخل کشور گرفتند، بعضی‌ها هم در حال اخذ تأییدیه‌ های مربوطه هستند لذا به ‌محض اینکه این تأییدیه‌ها نهایی شود از واردات این چند قطعه‌ای هم که به‌ صورت محدود وارد می‌شوند جلوگیری خواهیم کرد.
عباسی اضافه کرد: در یک سال اخیر هم شرکت‌ های واردکننده در حوزه سامانه‌ها زیاد نداریم و کمتر از 18 تا هستند، ولی مجوز همان‌ها را هم به‌صورت 6 ماهه تمدید می‌کنیم که به‌ محض اینکه از تولید داخل این شرکت‌های داخلی هم از لحاظ کمی و هم از لحاظ کیفی به اطمینان برسیم واردات آنها را دیگر ممنوع خواهیم کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.