صنعت مکمل سیاست

“عصرآزادی” از اهمیت بهره مندی بخش های صنعتی کشور از تجارب مراکز تحقیقاتی گزارش می دهد؛

?عصرآزادی/ شهرام صادق زاده

 

یونس ژائله می گوید واحدهای تولیدی با سوق دادن نگرش خود به سمت تفکر دانش بنیان قیمت تمام‌ شده محصولات خود را کاهش دهند!

بدون شک اگر كشوری بخواهد صنعت خود را به روز كند تا از گردونه رقابت‌هاي جهاني عقب نيفتد به یک پشتوانه محكم علمي نياز دارد که دانشگاه ها و مراكز تحقيقاتي را مي‌توان در اين زمينه در اولويت دانست و نقش شرکت های دانش بنیان را نادیده نگرفت!

اختصاص روز صنعت و معدن فرصت مناسبی است که به مهم‌ترین موتور محرکه اقتصاد که همانا بخش صنعت است نگاهی اندیشمندانه شود چراکه این بخش به عنوان عامل مولد اشتغال پایدار در افزایش تولید ناخالص ملی و درآمد سرانه نقش بسزایی دارد!

نامگذاری این روز ملی باعث شده تا هر ساله نگرشهای نوین در بخش صنعت موجب پیشرفت‌ های متعددی شود که این امر به طور حتم بدون دیدگاه های تنگ نظرانه عملیاتی تر خواهد شد!

▪️بخش تولید یک اصل بزرگ در کشور و مکمل گفتمان سیاسی است!

مدیرعامل شرکت چرخشگر با اشاره به اینکه مدیران برای حل مشکلات کشور منصوب شده اند گفت: متاسفانه امروزه شرایطی به وجود آمده که مشکلات کشور تنها به بخش صنعت خلاصه شده و هرکس از هر طیف مشکلات را در این بخش می بیند اما باید بدانیم در داخل مشکلات، فرصت های طلایی نیز وجود دارد!

علی اکبر عمرانی با ذکر این نکته که موضوع تحریم به نقل قول اکثر محافل تبدیل شده است ادامه داد: ما هم می دانیم که تحریم جلوی پیشرفت را می گیرد اما باید به دنبال فرصت های آن هم باشیم، زیرا اگر تحریم‌ها نبود شرکت های دانش بنیان کشور تشکیل نمی شدند و در بخش صنعت تا این حد پیشرفت حاصل نمی‌شد!

وی افزود: مدیریت مشکلات جاری کشور باید به نحو احسن مدیریت گردد که اصلی ترین آن قطعی برق در فصل تابستان و قطعی گاز در فصل زمستان است که هر هفته یک روز اتفاق افتاده و بخش صنعت را با مشکل مواجه می‌کند!

عمرانی اضافه کرد: یک روز تعطیلی ناشی از برق به همراه جمعه هر هفته مشکلات زیادی را برای بخش تولید تحمیل می کند که باید تدبیر لازم از سوی وزارت نیرو و واحدهای صنعتی اندیشیده شود که با یک روز تعطیلی می توان چه اقدامات دیگری را انجام داد و از آن استفاده بهینه نمود!

وی تاکید کرد: در حقیقت، با توجه به شرایط اقتصادی کشور باید در قوانین جاری کشور تجدیدنظر گردد به طوری که در قانون آمده است: یک روز از هفته به عنوان جمعه برای کارگران و همکاران واحدهای صنعتی روز تعطیل است منتها آیا این روز حتماً باید در روز جمعه اتفاق بیفتد؟! آیا نمی‌توان مثلاً روز دوشنبه را تعطیل کرد که برق یک واحد صنعتی هم قطع می شود؟! زیرا فرقی نمی کند تعطیل رسمی کارگران چه روزی باشد! جایی هم نوشته نشده است که حتماً باید روز جمعه تعطیل رسمی باشد و لذا این اختیارات باید از لحاظ قانونی به صورت فراگیر اعمال گردد!

عمرانی با اشاره به اینکه عمده بحث سال جاری، افزایش وحشتناک هزینه های گمرکی است که مشکلات عدیده‌ای را برای واحدهای صنعتی به وجود آورده است یادآور شد: سالیان متمادی است که شعارهای سالانه مدنظر رهبر انقلاب پیرامون تولید است اما آیا واقعاً به این موضوع لبیک گفته ایم!؟ در حالی که از یک سو از افزایش تولید سخن رانده می شود و از سوی دیگر در هزینه های گمرکی تغییرات غیر قابل تصوری اعمال می گردد به طوری که برخی از شرکت هایی که از بُنیه ضعیفی برخوردار هستند از بابت این قضیه دچار مشکل شده و سرعت تولیدشان کاهش می یابد!

وی خاطرنشان کرد: خودتحریمی موضوع دیگری است که باید به طور حتم کاهش یافته و کنترل گردد به طور مثال وقتی برای واردات قطعات کاربردی مهم در امر تولید اقدام می شود تا از طریق حمل هوایی به کارخانه برسد روزهای متمادی در فرودگاه امام معطل مانده و خروج آن بسیار دشوار می شود!

مدیرعامل شرکت چرخشگر در پایان اظهارات خود تاخیر ثبت واریز وجوه پس از ۷۲ ساعت در حساب بانکی را از دیگر موانع این روزهای بخش صنعت برشمرد و افزود: در حالی که جهان بر روی پرداخت های آنلاین حرکت می کند و باید بلافاصله انتقال وجوه صورت گیرد بخش صنعت ما درگیر اینگونه مشکلات آزاردهنده است وگرنه تولید در مسیر خود حرکت می کند که با افزایش تولید آسیب های اجتماعی کاهش یافته و جامعه به آرامش می رسد زیرا تولید یک اصل بزرگ در کشور و مکمل گفتمان سیاسی است!

▪️جایگزینی صنعت با نفت از ضروری ترین استراتژی های کشور است

 

یک کارشناس حوزه اطلاع رسانی صنعت گفت: در شرایط خاص کشور با توجه به فضای تحریمی ایجاد شده و اثرات پیچیده آن بر زیرساخت های اقتصادی، نوسازی راهبردی حکمرانی اقتصادی مبتنی بر روش های کارآفرینانه و فرصت شناسی های هوشمندانه از ناحیه تصمیم گیران و تصمیم سازان کشور با هدف جایگزینی صنعت به عنوان یک مزیت رقابتی، با نفت از ضروری ترین استراتژی های حال حاضر کشورمان است.

محمدحسن ترابی ادامه داد: بخش صنعت و معدن با سهم حدود ۴۵ درصدی از GDP یا همان ناخالص ملی و ۳۶ درصدی از اشتغال کشور نقش مؤثری در عبور اقتصاد کشور از شرایط سخت تحریم‌ها داشت و در شرایطی که اقتصاد تمام دنیا به سبب شیوع ویروس کرونا با چالش‌های جدی روبه رو بود این بخش، موتور محرکه تأمین نیازهای کشور و توسعه اقتصادی شد و زمینه عبور از تنگناهای پیش رو را فراهم آورد؛ موضوعی که توانایی و توانمندی این حوزه را برای جایگزینی با حوزه نفت بر همگان آشکار ساخت!

وی افزود: این بخش مولد، جریان ساز و پول ساز را به تعبیری در خط مقدم جهاد اقتصادی در جبهه توسعه، کارآفرینی، اشتغال و ارزآوری قرار داد به طوری که ایستادگی، پویایی و توانمندی جامعه تولید و تجارت کشور، تمامی ظرفیت ها را در جهت، تحقق جهش تولید، افزایش کیفیت و تنوع در محصولات ایرانی، تکمیل زنجیره ارزشی و جلوگیری از خام فروشی، جایگزینی واردات و بهبود تراز تجاری کشور، رشد اقتصادی، ایجاد اشتغال، بهبود وضعیت معیشتی و امیدآفرینی در جامعه، توسعه نوآوری و کارآفرینی فناورانه و حرکت در مسیر اقتصاد درون زا و برون نگر و هدایت سرمایه ها به بخش تولید به کار گرفت تا همچنان برای غلبه بر چالش ها و ساختن کشوری آبادتر، سرزمینی پیشرفته تر و زیست پذیرتر امید و انگیزه وجود داشته باشد.

ترابی اضافه کرد: عرصه صنعت ایران در همین شرایط سخت و طاقت فرسا، دستاورهای بزرگی را در یک سال گذشته ثبت کردند که به ثمر نشستن رویای ناباورانه انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان برای توسعه همه جانبه شرق و فلات مرکزی کشور، به عنوان یکی از بزرگترین ابرپروژه های آبی – خاکی تاریخ این سرزمین از مهمترین آنان بود و طلیعه های امیدبخشی را برای رشد و شکوفایی رشد ۷ درصدی بخش صنعت، احیای مسئولیت اجتماعی شرکت ها، احیای واحدهای صنعتی و معدنی تعطیل و نیمه تعطیل و طرح بزرگ و نوین توسعه سرمایه گذاری اقتصاد مقاومتی با شرکت های برتر، آزادسازی ۶ هزار محدوده و معدن غیرفعال کشور و افزایش تولید با رشد بالای صددرصدی در برخی رشته های صنعتی از دیگر اتفاقات مبارکی بود که با تکیه بر همت بلند تلاشگران عرصه صنعت، معدن و تجارت کشور حاصل شد.

این کارشناس خاطرنشان کرد: بررسی آمار یک دهه گذشته شامل رشد ۱۶۰، ۹۹ و ۶۹۷ درصدی به ترتیب تعداد، اشتغال و میزان سرمایه جوازهای تاسیس صادره و رشد ۸.۹، ۷.۷ و ۹۶۱ درصدی به ترتیب تعداد، اشتغال و میزان سرمایه پروانه­ های بهره­ برداری صادره نیز موید این مطلب است که با ارتقای وضعیت موجود و حمایت از این بخش مهم می توان راهبرد جایگزینی “صنعت با نفت” را عملیاتی نمود که این مهم طی سال های گذشته محقق و زمینه ساز اجرایی شدن یکی از مهمترین دغدغه ها و منویات رهبر انقلاب در کاهش و یا حذف وابستگی های افتصاد کشور به نفت خواهد بود.

▪️معافیت‌ ماشین‌آلات صنعتی در حال توسعه آزاد شده و به روال قبلی برگردد!

 

رئیس اتاق بازرگانی تبریز، وحدت و یکپارچگی را رمز عبور از شرایط ویژه اقتصادی کشور عنوان کرده و بر ضرورت وجود اتحاد بین بخش های مختلف جامعه تاکید نمود.

یونس ژائله در ارتباط با ظرفیت بخش تولید آذربایجان شرقی گفت: بخش خصوصی استان با نهایت تلاش و توان خود طی سالهای گذشته در راستای افزایش تولید و فروش محصولات صنعتی استان اقدام کرده‌ و آمارها نیز نشان از تاثیر جدی این بخش در تولید ناخالص ملی دارد اما بخش خصوصی به اندازه‌ای که همت کرده است مورد حمایت قرار گرفته است؟

وی ادامه داد: بخشی از مشکلات، ناشی از حذف ارز ترجیحی و افزایش هزینه‌های گمرکی از ۴۲۰۰ به ETS و سایر هزینه‌های مالی تحمیل شده به بنگاه‌های اقتصادی است که خسارات زیادی را به بار آورده و منجر به توقف سرمایه‌گذاری و کاهش انگیزه‌‌ سرمایه‌گذاران شده‌ است.

ژائله اضافه کرد: اولین پیشنهاد ما برای حل این‌، معافیت‌های ماشین‌آلات صنعتی در حال توسعه است که آزاد شده و به روال قبلی برگردد پیشنهاد دوم نیز این است که با توجه به اینکه خرید ما بر اساس نرخ ETS بوده و تعرفه‌ها نیز از صفر درصد به ۱۵ الی ۲۰ درصد رسیده‌ است باید عوارض گمرکی را کاهش دهیم و همچنین با توجه به مالیات بر ارزش‌ افزوده‌ ماشین‌آلات که ۹ درصد است باید معافیت‌های این حوزه ماشین‌ آلات صنعتی را برقرار و یا نرخ مالیاتی را کاهش دهیم!

وی با اشاره به اینکه هدف غایی توسعه صنعتی، معدنی و کشاورزی افزایش صادرات غیرنفتی است، افزایش کیفیت و بهره‌وری و کاهش میزان ضایعات را عوامل تاثیرگذار در افزایش صادرات و تولید محصولات قابل قبول در بازار جهانی عنوان کرد و افزود: هر بنگاه اقتصادی باید این عوامل را در کار خود قرار داده و با سوق دادن نگرش به سمت تفکر دانش بنیان از طریق همکاری با مراکز علمی از جمله دانشگاه‌ها، قیمت تمام‌ شده محصولات خود را کاهش دهد.

ژائله با اشاره به کاهش میزان صادرات لبنیات، صنایع غذایی مانند ماکارونی، شیرینی و شکلات خاطرنشان کرد: یکی از دلایل کاهش صادرات این محصولات صحیح نبودن و عدم تطابق نرخ‌های اعمال‌شده برای بخش کشاورزی در کشورمان است که این نرخ، نرخ صحیحی نبوده و مطابق قیمت‌های جهانی نیست به‌ طوری‌ که به‌ عنوان مثال قیمت FOB گندم ۲۹۰ الی ۳۲۰ دلار است که اگر دلار ۲۵ هزار تومانی را ملاک عمل برای صادرکننده قرار دهیم، هر کیلو گندم برای صادرکننده ۷ هزار و ۵۰۰ تومن درمی‌آید و این در حالی است که نرخ رسمی فروش گندم در ایران ۱۲ هزار تومان است لذا این اختلاف قیمت در نرخ تمام شده قیمت مصرف‌ کننده به‌ شدت تاثیر صعودی داشته و این نه تنها منجر به افزایش تولید محصولات کشاورزی نخواهد شد، قدرت خرید را با افزایش قیمت کاهش خواهد داد.

▪️بخش صنعت جهت نیل به اهداف علمی خود نیازمند دانشگاههاست

طی سال‌های اخیر، کشورمان در جهت مقررات‌ زدایی و آزادسازی تجارت گام‌های اساسی و ارزنده‌ای برداشته و به موفقیت‌های قابل تحسینی دست یافته‌است.

اصلاح تعدیل نرخ‌های مالیاتی، تجمع عوارض و دریافتی‌ های دولت از صنایع از جمله فعالیت‌ های بنیادینی بوده که برای بخش خصوصی و کارآفرینان شوق برانگیز است.

همچنین، تصویب نهایی قانون جدید و حمایت از سرمایه‌گذاری‌های خارجی یک گام اساسی در غلبه بر یکی از مهم‌ترین موانع سرمایه‌گذاری در کشور محسوب می‌شود لذا طبیعی است که رفتار هماهنگ و همسان در قبال سرمایه‌های داخلی و خارجی می‌تواند در افزایش سرمایه‌گذاری کل نقش سازنده داشته باشد.

گلایه‌های برحقّی از صاحبان صنایع در زمینه کمبود اعتبارات و مشکلات نقدینگی وجود دارد؛ پس لازم است تا مقامات بانکی با توجه به همه جوانب امر از جمله حفظ ارزش پول ملی و کنترل تورم، در رفع مشکلات پولی و مالی و اعتباری صنایع مجاهدت و مساعدت نمایند.

در حال حاضر صنایع ما با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو است که از جمله آنها می‌توان به عدم نقدینگی، دشواری در نوسازی واحد‌های تولیدی، هزینه بالای تولید، نداشتن بازار صادراتی مطمئن و‌ غیره اشاره کرد.

بخش صنعت همواره در جهت نیل به اهداف خود با پشتوانه علمی، نیازمند دانشگاه هاست و باید برای حل مسائل حوزه فعالیت خود نگاهی فراتر به دانشگاه و بسترهای علمی کشور داشته باشد.

ماه گذشته تفاهمنامه همکاری مشترک بین دانشگاه آزاد اسلامی و گروه صنعتی تراکتورسازی ایران – تبریز به امضای مدیران دو مجموعه علم و صنعت رسید که هدف از انعقاد این تفاهم نامه استفاده از توانایی های علمی و توسعه همکاری های آموزشی، تحقیقاتی و فناوری در جهت استمرار ارتباط سازمان یافته بین دانشگاه و تراکتورسازی به منظور برطرف کردن نیازهای متقابل و هم افزایی بیشتر اعلام شد.

در واقع، بخش صنعت و معدن عامل مولد اشتغال پایدار در افزایش تولید ناخالص ملی و درآمد سرانه است لذا نامگذاری روز صنعت و معدن باعث شده تا هر ساله نگرشهای نوین در این بخش موجب پیشرفت‌های متعدد شود که این امر به طور حتم بدون دیدگاه های تنگ نظرانه عملیاتی تر خواهد شد!

? عکسها از: وحید پوررضوی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.