زیورآلات ایرانی در انزوای جهانی

“عصرآزادی” از شانزدهمین نمایشگاه تخصصی طلا، جواهر، نقره، گوهر و سنگ تبریز گزارش می دهد؛

? عصرآزادی/ شهرام صادق زاده

 

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تبریز می گوید بر اساس قوانین صادراتی باید طلاها جهت ارزیابی به تهران ارسال شوند که این موضوع کار را برای تولیدکننده و تاجران استانها دشوار کرده است!

شانزدهمین نمایشگاه طلا، جواهر، نقره، سکه و صنایع وابسته تبریز موسوم به Tabriz GOLDINEX 2022 بعد از ۱۰ سال وقفه بار دیگر در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تبریز برپا گردید که نویدبخش توجه فعالان این حوزه به زیورآلات و تزئینات فردی است.

در این نمایشگاه ۱۰ هزار مترمربعی حدود ۸۰ شرکت کننده از حوزه و رسته های گوناگون این صنعت از شهرهای مختلف خراسان، آذربایجان و همچنین حضور پررنگ ماشین سازان اصفهان حضور دارند که عصر ۲۵ تیر ماه به کار خود پایان می دهد.

در حالی که مسئولان‌ و متولیان مربوطه، هدف اصلی شانزدهمین نمایشگاه طلا و جواهر تبریز پس از یک دهه تاخیر، تعامل تولیدکنندگان طلا و جواهر با تولیدکنندگان ماشین آلات، مشتریان و خریداران مصنوعات عنوان کردند اما استقبال کمرنگ طلایی ها و جواهری های داخلی و خارجی از این نمایشگاه نشان داد که باید تمرکز بیشتری بر روی برگزاری قدرتمند نمایشگاه های تخصصی صورت گیرد!

به اعتقاد اکثر فعالان این حوزه، متاسفانه نقش صادرات طلا و جواهر در این بین به دلیل وجود برخی قوانین دست و پا گیر داخلی مفغول مانده و دست تجار صنف طلا و جواهر کشور و تجار کشورهای همسایه را نیز بسته است به طوری که آنها خواستار تسهیل موانع پیش روی صنعت طلا و جواهر هستند!

▪️تعداد تولیدکنندگان فعال طلا و جواهر به یک چهارم کاهش یافته است!

 

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تبریز با اشاره به اینکه برگزاری نمایشگاه ها و حضور تولیدکنندگان در نمایشگاه ها به دلیل عدم فروش و صادرات طلا نتوانسته ارزش افزوده ای برای تولیدکننده ایجاد کند گفت: این امر بازخوردی در فروش تولیدکنندگان نداشته است و لذا متاسفانه شاهد استقبال کم تولیدکنندگان از نمایشگاه ها هستیم!

مهدی بهرمانی با تاکید بر ضرورت اصلاح قوانین حوزه صادرات طلا برای رونق صنعت طلا و جواهر افزود: صنعت طلا و جواهر کشور این پتانسل را دارد که بخشی از نیازهای کشورهای همسایه را تامین کنند ولی به دلیل همین قوانین دست و پا گیر در حوزه صادرات این امکان وجود ندارد!

وی اضافه کرد: فرودگاه تبریز اولین فرودگاهی بود که امکانات صادرات طلا را داشت ولی اکنون بر اساس قوانین صادراتی، باید طلاها جهت ارزیابی به تهران ارسال شود که این موضوع کار را برای تولیدکننده و تاجر سخت کرده است.

بهرمانی با بیان اینکه برای حضور در نمایشگاه طلا و جواهر تبریز از کشورهای دیگر دعوت گردید ولی استقبال چندانی حاصل نشد تاکید کرد: به دلیل تحریم ها و ممنوعیت حمل طلا از کشور، سایر ممالک انگیزه ای برای حضور در نمایشگاه نداشتند چراکه برای خرید مصنوعات باید به ازای طلایی که می خواهند از کشور خارج کنند معادل آن طلا و یا ارز بیاورند و انتقال پول هم به کشور به دلیل تحریم سخت است بنابراین  حضور کشورهای همسایه در نمایشگاه بسیار دشوار بود!

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تبریز با بیان اینکه در حال حاضر با توجه به شرایط موجود کشور مصرف داخلی مصنوعات طلا نیز در کشور کاهش یافته است گفت: در حال حاضر میزان تولید مصنوعات ۳ برابر میزان مصرف داخلی بوده و تعداد تولیدکنندگان طلا و جواهر نیز به یک چهارم کاهش یافته است به طوری که در تبریز یک هزار و ۱۵۰ سازنده وجود دارد که ۶۰۰ تولید کننده کُد استاندارد داشته و فعال محسوب می گردند.

▪️ایران برخلاف تایلند و ترکیه در بخش زیورآلات جایگاه صادراتی ندارد!

 

نقش و اهمیت طلا در جهان غیرقابل انکار است زیرا طلا در سیاست، اقتصاد و قدرت نقش های متفاوتی از خود به جا گذاشته است به طوری که طلا نه تنها اعتبار اجتماعی می آورد بلکه دامنه قدرت را می گستراند و می تواند به عنوان یکی از ابزارهای مهم قدرت تلقی شود!

یک کارآفرین ملی حوزه طلا و جواهر کشور به عصرآزادی گفت: توانایی های جواهری کشورمان در جهان و هویت آن بر هیچ کس پوشیده نیست زیرا ایران جزو ۱۲ کشور غنی جهان از نظر ذخایر معدنی و جزو ۵ کشور مصرف کننده زیورآلات، فلزات گرانبها و سنگ های قیمتی در جهان است.

هومن زنگنه افزود: تایلند رتبه ۱۲۷ را از نظر مصرف جهانی دارد اما اولین صادرکننده سنگ های قیمتی به دنیاست و ترکیه نیز در سالهای اخیر به اولین تولیدکننده محصولات طلا تبدیل شده است در حالی که ایران متاسفانه در خصوص زیورآلات مختلف جایگاه صادراتی ندارد!

وی اضافه کرد: طی ۲۵ سال گذشته ترکیه توانسته است نخستین صادر کننده به دنیا باشد ولی متاسفانه ایران در حال حاضر با توجه به اینکه صادراتش مطابق با استاندارهای بین المللی است و می تواند با کشورهایی همچون ایتالیا، هنگ کنگ، مالزی، سنگاپور رقابت کند و از سوی دیگر در زمینه تراش استانداردهای ایران رتبه اول و بهترین درجه کیفیت را دارد اما متاسفانه در زمینه صادرات نتوانسته ایم با هند، سنگاپور، تایوان، تایلند و آمریکا رقابت کرده و بتوانیم درآمد غیرنفتی داشته باشیم!

زنگنه تاکید کرد: برای سهولت امور، در طرح افق ۱۴۲۰ دولت سیزدهم‌ پیش نویس توجه به صنعت طلا و جواهر کشور را در نظر دارد تا در اتحادیه کشوری شاهد اتفاقات خوبی باشیم زیرا صادرات محوری این صنعت می تواند شرایط فعلی بازار جواهر و سنگهای قیمتی را از برون رفت نجات دهد تا با رقابت و شرایط ارز ۳۲ هزار تومانی، سود و ارزش افزوده آن رقم خورده و عاید کارآفرینی گردد!

▪️نفرات اول جواهرسازی جهان از تبریز توانایی تولیدات برتر را دارند

 

انسان در طول تاریخ همیشه علاقه وافری به طلا، نقره و سنگ‌های قیمتی داشته و همواره شیفته آن ها بوده است زیرا زیبایی و جذابیت این فلزات و سنگ های قیمتی از نظر زیبایی شناسی و صنعت اهمیت بسیار زیاد دارد و همین موضوع سبب شده که بشر در طول تاریخ با استفاده از ابزارآلات گوناگون و پیشرفت تکنولوژی، روش‌های حرفه ای و خاصی را اختراع کند که بتواند به این فلزات گرانبها و سنگها شکل و شمایلی داده و به این ترتیب تاریخچه جواهرات را شکل دهد.

مدیر یک آموزشگاه طراحی و ساخت طلا و جواهر در تبریز گفت: در مسابقات لایپزیک ۲۰۱۳ آلمان جوانان بااستعداد ما توانستند مقام دوم جهان در رقابت های جواهرسازی را به دست آورند زیرا تبریز و ایران از جایگاه مناسبی در بین کشورهای تولیدکننده جواهر برخوردار است اما اطلاعات بین المللی آنچنانی از حوزه طلا و جواهر نداریم و این امر، کار فعالیت را مشکل کرده است.

وحدت قلی زاده افزود: برای همین منظور جایگاه جواهری ایران در سطح جهان به رتبه های پایین تر از آن تنزل کرده است ولی با توجه به استعداد جوانان کشور با تمام قوت در حال فعالیت هستیم و خوشبختانه جزو ۵ کشور اول جهان در توان ارتقای رتبه خود هستیم زیرا کارگاه‌ها و طراحان جواهری زُبده ای را در اختیار داریم و می‌توانیم به رده های بالا و صاحب نظری در این عرصه نائل گردیم!

وی اضافه کرد: آذربایجان شرقی یَد طولانی در ساخت طلا و جواهرسازی دارد و جوانان با استعداد این منطقه نیازمند اطلاع رسانی هستند تا به فعالیت در این عرصه تداوم دهند به طوری که نفرات اول مسابقات جهانی جواهرسازی جهان از کشورمان توانایی تولید و ساخت محصولات برتر و باکیفیت را دارند و تنها و تنها نیازمند یاری هستند!

▪️صنعت طلا و جواهر در کلیه سطوح به نوعی زمین گیر شده است!

 

یک کارشناس حوزه طلا و جواهرات با اشاره به معضلات صنفی جواهرات زینتی گفت: مشکلات صنعت طلا و جواهر مشکل تازه ای نیست؛ از رکود گرفته تا عدم ثبات در برنامه های اقتصادی و مهمتر از همه بحث مالیات ها که به دلیل کارشناسی نادرستی که در سالیان گذشته صورت گرفته به پاشنه آشیل صنف طلا و جواهر بدل شده است!

سعید رضوی افزود: این معضلات از آنجا شروع شد که مالیات بر ارزش افزوده بدون هیچ بررسی کارشناسی برای این صنف تعریف شد، این در حالی بود که میزان مالیات تعیین شده با سطح درآمد صنف طلا همخوانی نداشت به طوری که سودی که از بابت فروش طلا کسب می شود ۷ درصد بوده در حالی که ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده برای آن تعریف شده است که این معادله از نظر اقتصادی توجیه ندارد!

وی ادامه داد: البته موضوع اصلاح مالیات بر ارزش افزوده در ۱۰ سال گذشته بارها از سوی اتحادیه و صنف طلا فروشان بررسی و پیگیری شده و متولیان امر بارها با مقامات ذی صلاح جلساتی برگزار کرده اند ولی نتیجه خاصی به دست نیامد که همین سردرگمی میان فعالان صنف، باعث دلسردی آنان هم شده است.

رضوی به نقش سرمایه ای این حوره اشاره کرد و گفت: در حال حاضر اگر کسی بخواهد طلا بخرد و بعد آن را بفروشد با ۵۰ درصد زیان مواجه می شود و به همین خاطر دیگر طلا به عنوان یک فرصت سرمایه گذاری محسوب نمی شود و همین موضوع هم به کسادی بازار طلا فروشان دامن زده و می توان گفت صنعت طلا و جواهر در کلیه سطوح به نوعی زمین گیر شده است.

کارشناس حوزه طلا و جواهر با ذکر این نکته که تا وقتی که نگرش دولت به مباحث اقتصادی تغییر پیدا نکرده و محرک های پولی – مالی در جهت ایجاد رونق در این مقطع فراهم نشود تغییر خاصی در بازار به وجود نخواهد آمد اضافه کرد: متاسفانه دولتمردان از این صنف غافل شده اند و همین بی توجهی، به ورشکستگی بسیاری از تولیدکنندگان و تعطیلی بسیاری از طلا فروشان انجامیده است در حالی که اگر به این صنعت توجه شده و برای حل مشکلات آن گامی برداشته شود می تواند فرصت مناسبی برای سرمایه گذاری و حتی صادرات زیورآلات ایجاد نماید!

? عکسها از: عصرآزادی 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.