بمناسبت عید سعید غدیر، واپسین پیام پیامبر نوشتاری از على‌اصغر شعردوست

عصرآزادی آنلاین/ دکتر على‌اصغر شعردوست
‏«الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی و رضیت لکم الاسلام دینا»
«‏امروز دین شما را کامل نمودم و نعمتم را بر شما تمام کردم و اسلام را دین شما پسندیدم.» ‏این ندای سروش الهی جبرئیل امین بود که در خجسته روز عید غدیر بر پیامبر خاتم نازل شد و اکمال دین و اتمام نعمت را به سبب ابلاغ وظیفۀ مهمی، که رسول اکرم(ص) بر دوش داشته و به انجامش رسانید. بود، بشارت داد.
*
«ده ‏سال از هجرت سپری شده است پیامبر خاتم، به فرمان الهی، قصد حج خانه خدا را دارد. افواج جمعیت د‏ر مدینۀ النبی گد آمده‌اند تا در اولین و آخرین حج پیامبر بعد از مهاجرت به مدینه. همراه حضرتش باشند. د‏ر روز بیست و چهارم ذیقعد. قبایل گوناگون، کجاوه‌های مملو از جمعیت، مهاجرین، انصار و اهل بیت پیامبر، در حالی که وجود اقدس رسول اکرم(ص) را همچون نگینی در میان گرفته اند، از مدینه خارج شدند. راه طولانی بین مدینه و مکه در ده روز طی شد و روز سوم یا چهارم ذیحجه بود که پیامبر اکرم وارد مکه شدند. حجاج بیت الله الحرام این افتخار را داشتند که مناسک و اعمال حج را در حضور آخرین صفیر الهی انجام داده و به رموز عملی آن آشناتر شوند. آفتاب وجود پیامبر در ایام حج، دل و جان زائران خانۀ خدا را روشن کرده و اینک، پس از اتمام اعمال، کاروانیان عازم اوطانشان هستند. کاروان عظیم حجاج به «جحفه» ‏رسیده اند؛ همانجایی ‏که باید مسافران مدینه و عراق و مصر از هم جدا شوند. در این هنگام، امین وحی الهی، ‏این آیه را از جانب حق تعالی به پیامبر ندا می دهد:
«یا ایهاالرسول بلغ ما انزل الیک من ربّک و ان لم تفعل فما بلغت رسالته و الله یعصمک من الناس.»
«ای رسول، آنچه را که از جانب خدایت بر تو نازل شده ابلاغ کن و اگر چنین نکنی، پیام خداوندی را نرسانده ای و خداوند تو را از مردم حفظ می کند.‏»
‏پیامبر، برکنار برکۀ غدیر فرود می آید و دستور می دهد آنان که رفته اند برگردند و آنان که نرسیده‌اند، به جمع کاروانیان بپیوندند. اینک نزدیک ظهر روز هیجدهم ذیحجه ‏است. مؤذن فرا رسیدن هنگام اقامه نماز را ندا می دهد؛ مسلمین نماز جماعت را به ‏امامت رسول مکرم اسلام برگزار می کنند. پس از نماز، رسول خدا بر جایگاه بلندی که از ‏جهاز شتران فراهم شده جای گرفته و خطابه ای مهم ایراد می فرمایند. حضرت پس از تحمید و تقدیس ذات اقدس ربوبی از رحلت خویش خبر می دهد.
‏«ای مردم! من به زودی دعوت خداوند را اجابت خواهم کرد و به عالم باقی خواهم رفت. بیندیشید و مواظب باشید که بعد از من با دو یادگار ذی‌قیمت و گرانقدری که در میان شما باقی می گذارم، چگونه رفتار خواهیدکرد.‏»
‏در این هنگام کسی پرسید: یا رسول الله آن دو یادگار کدامند؟
‏پیامبر فرمود: «کتاب الله و عترتی» ‏یکی کتاب خداوند است که یک طرف آن در دست خدا و طرف دیگر آن در دست شماست؛ و دیگری عترت و اهل بیت من است و این دو هرگز از یکدیگر جدا نشوند تا درکنار حوض کوثر بر من وارد شوند».
‏آنگاه پیامبر اسلام دست حضرت علی را بالا برده و اینگونه به فرمایشاتش ادامه داد:
«همانا خداوند مولای من و من مولای مؤمنین هستم. پس هرکس که من مولای اویم، علی مولای اوست.»
‏حضرت این جمله را سه بار تکرار فرموده آنگاه دست به دعا برداشته و اینگونه دعا ‏فرمود: «‏بار خدایا، دوستان علی را دوست بدار و دشمنانش را دشمن بدار، یارانش را نصرت و خوارکنندگانش را خواری عطاکن.»
‏پیامبر سپس فرمود:
‏«حاضران باید این امر را به غایبان ابلا‏غ کنند.»
‏غلغلۀ جمعیت همچنان برپا بود و مردم به حضور علی(ع) رسیده و انتصاب حضرتش به امامت و ولایت را تهنیت می گفتند که جبرئیل امین نازل شد و آیه‌ای را که در مطلع سخن بیان کردیم به پیامبر ندا داد:
‏«امروز دین شما را کامل و نعمت خویش را بر شما تمام کردم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.