تداوم جنگ جهانی با کرونا تا سال ۲۰۲۴

“عصرآزادی” از کم توجهی اجتماعی نسبت به آغاز موج هفتم کرونا در سطح کشور گزارش می دهد؛

? عصرآزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

یک فوق متخصص ICU می گوید نمی‌توان مردم را مجبور به قرنطینه کرد بلکه باید با واکسیناسیون عمومی ایمنی کشور را افزایش داد!
طبق تجربه کشورهای پیشرفته، زیرسویه جدید اُمیکرون که سرعت عجیبی در انتقال دارد اغلب افرادی را درگیر می‌کند که نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و تکمیل واکسیناسیون کم‌ توجه هستند.
این روزها تقریباً رعایت پروتکل های بهداشتی به پایین ترین حد ممکن رسیده و میزان مراجعه بیماران با علائم کرونا به مراکز درمانی کشورمان‌ نیز همچنان متوالی است و آن طور هم که متخصصان می گویند کرونا تا سال ۲۰۲۴ مهمان ماست و باید طریقه برخورد منطقی با او را یاد بگیریم!
زیرسویه BA.5 که از خانواده اُمیکرون است خیلی سریع همه را درگیر می‌کند و آن طور که متخصصان علوم‌ پزشکی بارها عنوان کرده‌اند ویروس کرونا تمام نشده و شاید هرگز نابود نشود و تنها چهره عوض کند!
همان‌طور که دلتا و اُمیکرون آمدند و کلی تلفات دادیم حالا نوبت فرزند خوانده اُمیکرون است؛ سویه BA.4 و BA.5، که البته از بین این دو، به نظر می‌رسد BA.5 جای پای خود را محکم کرده و می‌خواهد بتازد!
آمارهای رسمی وزارت بهداشت هم‌ نشان می‌دهد موارد مراجعات سرپایی افراد مشکوک به کرونا، طی هفته گذشته در کشور روند صعودی داشته و باعث شده بخش‌های کرونایی بیمارستان‌ها که تا دو هفته قبل خالی شده بودند دوباره اشغال شوند که این امر می‌تواند زنگ خطری برای شروع رسمی موج هفتم کرونا در سطح کشور باشد!
▪️دولت باید بداند که جنگ جهانی با ویروس کرونا همچنان ادامه دارد!

شهروندان مسئولیت پذیر این روزها یک سوال می پرسند و آن اینکه؛ حال راهکار پیش رو در برابر این موج جدید کرونا که گریز و فراری نیز از آن نیست چیست؟
یک کارشناس اورژانس در پاسخ به این سوال گفت: اول آنکه دولت باید با کادر درمان مهربان‌تر باشد و بداند که بر اساس آنچه پیش بینی می‌شود این بیماری تا سال ۲۰۲۴ به صورت رفت و برگشت و ادامه دار است، لذا با انواع موج‌ها و جهش‌های این ویروس روبرو خواهیم بود.
حسین کرمانپور افزود: باید به سربازان خط مقدم حوزه سلامت و درمان کمک کرده و بیش از پیش هوای نیروهای درمانی اعم از پزشکان، پرستاران و سایر نیروها را داشته باشیم و به راحتی دستور اخراج یا عدم بکارگیری پرستاران و کادر درمان را صادر نکنیم اما متاسفانه این اتفاق رخ داده و در گذشته موجب نوعی بی انگیزگی و سرخوردگی در بین این نیروها گردید!
وی اضافه کرد: دولت باید بداند که جنگ جهانی با ویروس کرونا همچنان ادامه دارد لذا با اختصاص بودجه‌ های لازم برای این منظور کاری کرد که با آمار کمتری از مرگ و میر و آسیب‌های اجتماعی از موج‌های مختلف این بیماری گذر نماییم.
کرمانپور تاکید کرد: باید ضمن تدارک ذخایر لازم از واکسن‌های داخلی و خارجی، محیط‌ های بیمارستانی را از فضای خشک حاکم بر آن خارج کرده و کمک کنیم تا کادر درمان با سیاست‌های تشویقی و رفاهی تجدید قوا نمایند و جدای از مباحث مالی، با کسب آرامش فکری بتوانند کیفیت خدمات خود را حفظ کنند!
وی یادآور شد: بدین ترتیب اگر دارو، سرم، واکسن و امکانات بهداشتی و درمانی در مناطق مختلف شهری و روستایی کشور دچار آسیب یا کمبود شده است باید سریعاً جایگزین شود تا در روزهای آتی موج‌ بعدی کیفیت خدمات درمانی کاهش پیدا نکند.
▪️نظریه پایان دوران کرونا رَد شده و در آینده‌ای نزدیک اتفاق نخواهد افتاد!

گسترش اولیه و شیوع سویه اُمیکرون، سرعت بالایی داشت به‌ طوری‌ که در کمتر از سه ماه کل جهان را درگیر خود کرد و البته این شیوع ناگهانی با سرعت زیاد، فروکش کردن با سرعت بالا را هم به همراه داشت.
پس از گذر از پیک ششم کرونا و فروکش‌کردن تعداد مبتلایان و به رقم صفر رسیدن آمار مرگ‌ و میر کرونا در سطح کشور آن هم برای چند روز موقت، برخی ها گمان کردند که کرونا تمام‌ شده و به‌ زودی جشن پایان آن را خواهیم گرفت اما این روزها در نیمه دوم تیر ماه ۱۴۰۱ مبتلایان در کشور افزایش یافته و رنگ‌بندی شهرها از آبی در حال تغییر است!
اکنون همه کشورهای جهان موج ششم کرونا را پشت سر گذاشته‌اند و تا به‌ حال روند کاهشی بیماری را تجربه می‌کردند و پس از این فروکش ناگهانی، استفاده از ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی کاهش یافت و برخی پایان کرونا را تصور می‌کردند.
با کاهش آمار مبتلایان و فوتی‌های ناشی از ویروس کرونا، برخی صاحب‌نظران نظریه پایان کرونا را مطرح کردند که دیگر امکان موج جدید وجود نخواهد دارد و کرونا در حال پایان است اما آمارها نشان می‌دهد که در بیشتر کشورها از جمله ایران پس از روند کاهشی بعد از پیک ششم، حالا شاهد افزایش تعداد مبتلاها هستیم لذا فعلاً با این‌ وجود، نظریه پایان کرونا رد شده و در آینده‌ای نزدیک اتفاق نخواهد افتاد!
طبق گزارش وزارت بهداشت و درمان، تاکنون تنها ۲۸ میلیون نفر در ایران سه دُز واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و بنا بر آمار منتشر شده، ۶۴ میلیون و ۶۸۵ هزار نفر دُز اول و ۵۸ میلیون و ۴۳ هزار نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده‌‌اند.
گرچه وضعیت بیمارستان‌ها و مراکز درمانی کشور خبر از افزایش شمار مبتلایان به کرونا می‌دهند اما، آمار رسمی روزانه وزارت بهداشت که بر اساس تست‌های P.C.R ارزیابی می‌شود همچنان اندک است!
▪️دوران قرنطینه به سر آمده و تنها واکسیناسیون عمومی راهکار ایمنی است!

یک فوق‌ تخصص مراقبت‌های ویژه در این باره گفت: نشانه‌های ورود کشورمان به موج هفتم کرونا پدیدار شده و افزایش آمار مراجعه‌ کننده‌ها با علائم کرونا به بیمارستان‌ها، مطب‌ها و درمانگاه‌ها مزید بر علت است.
محمدرضا هاشمیان با اشاره به اینکه سالمندان و افرادی با بیماری‌های زمینه‌ای و نقص ایمنی در خطر بیشتری قرار دارند ادامه داد: آن‌ طور که تصویربرداری از بیماران نشان می‌دهد در مراحل حاد، ریه بیماران هم درگیر عفونت می‌شود که بسیار خطرناک است!
وی با ذکر این نکته که علائم ابتلا شبیه سرما خوردگی است افزود: البته اگر عفونت‌ها از بالا به پایین باشد حکایت از درگیری ریه دارد لذا هم‌ اکنون سویه غالب همان BA.4 و BA.5 است و با اینکه تغییرات محسوس در تعداد مبتلایان دیده می‌شود اما هنوز روی آمار بستری‌ شده‌ های ICU این تغییرات را نمی‌بینیم بنابراین این امید وجود دارد که بیماری با شدت پایین، افراد را به مدت حدود ۳ هفته درگیر کرده و تعداد فوتی‌ها افزایش پیدا نکند!
هاشمیان اضافه کرد: بعید به نظر می‌رسد که دوباره درگیر پاندمی شدید کرونا شویم اما به‌ هر حال اینها نشانه‌ های ورود به موج هفتم کروناست و اگر موارد ابتلا افزایش یابد ممکن است درگیر پیک شویم باید بدانیم که اُمیکرون مانند دلتا نیست، نباید مردم را هم ترساند اما باید احتیاط کرد زیرا درمان کرونا پرهزینه است و حالا هم نسبت به قبل، میزان هزینه درمان آن بسیار بیشتر است بنابراین هر ابتلا و بستری، بسیار هزینه‌بر خواهد بود و برای همین منظور باید از ابتلای افراد جلوگیری شود.
این فوق‌ تخصص مراقبت‌های ویژه با تأکید بر استفاده از ماسک در فضاهای بسته تاکید کرد: نمی‌توان به مردم گفت مانند گذشته پروتکل‌ها را رعایت کنند اما به‌ هر حال شیوع کرونا هم مانند گذشته نیست و دیگر نمی‌توان مردم را محدود یا مجبور به قرنطینه کرد لذا سازمان جهانی بهداشت هم این اجازه را به کشورها نمی‌دهد پس، باید با واکسیناسیون عمومی ایمنی جامعه را افزایش داد!

▪️برخی از روزها شاهد سیر نزولی آمار هستیم که فریبنده بوده و جای نگرانی دارد!

حدود یک هفته است که ویروس کرونا دوباره در سطح کشور اوج گرفته و در عین حال، شاهد نوسان آمار روزانه ابتلا، بستری و مرگ و میرها در مناطق مختلف هستیم.
در هفته سوم تیر ماه سال جاری، موارد بستری به حدود یک هزار و ۴۷۱ مورد رسیده بود که این رقم در هفته قبل از آن ۵۹۱ مورد ثبت شد!
همچنین موارد مثبت شناسایی شده سرپایی از سه هزار و ۲۶۰ مورد در هفته دوم تیر ماه به ۹ هزار و ۳۴۹ مورد در هفته سوم ماه جاری و فوتی‌ها نیز در کل کشور از ۱۸ نفر در هفته دوم به ۴۰ نفر در هفته سوم تیر ماه افزایش یافت!
اینگونه روند صعودی آمار کرونا در حالی اتفاق افتاده است که در بعضی از روزها، شاهد سیر نزولی آمار هستیم و برخی روزها نیز به شدت افزایش می‌یابد.
در هفته آخر تیر ماه که اکنون در این ایام قرار داریم آماری که وزارت بهداشت و درمان منتشر کرد نشان می دهد که دو هزار و ۷۰۴ بیمار جدید مبتلا به کووید – ۱۹ در سطح کشور شناسایی شده‌اند که ۵۳۲ نفر از آنها بستری شده اند.
این در حالی است که در دو روز نزدیک به هم در تیر ماه، ۴۷۷۲ بیمار جدید مبتلا به کووید – ۱۹ در کشور شناسایی شده‌اند که ۵۶۵ نفر از آنها بستری شدند!
با نگاهی به آمار روزانه کرونا در سطح کشور در یک نگاه گدرا می توان دریافت که موارد ابتلا با نوسان همراه بوده است اما نکته حائز اهمیت در این خصوص، آمار فزاینده موارد بستری است به طوری که به عنوان مثال، از ۴۰۶ مورد بستری در ۲۰ تیر ماه به عدد ۵۳۲ نفر بستری در ۲۴ تیر ماه افزایش یافته است و این اختلاف رقم ۴ روزه بسیار قابل تامل می باشد.
بر اساس تجربه‌ای که از موج‌های قبلی کرونا در کشور داشته‌ایم فاصله بین بستری تا مرگ و میر، حدود ۲ الی ۳ هفته است یعنی اگر قرار بر سیر صعودی بستری‌ها باشد میزان فوتی‌ها در هفته بعد، به مراتب افزایش خواهد یافت که باید از هم اکنون به فکر مقابله با آن باشیم زیرا پشیمانی آتی سودی نخواهد داشت!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.