با توجه به آسیب های نوپدید دیگر مدل خطی جوابگوی نیازها نیست و باید به سمت ضرب مفاهیم و تأکید کارکردی حرکت نمائیم

قرارگاه اجتماعی استان البرز با حضور دکتر عبداللهی استاندار البرز و کلیه مدیران اجرایی و مسئولین ارشد سطح استان البرز در سالن شهدای دولت استانداری با محوریت هفته بهزیستی برگزار شد.

به گزارش عصرآزادی آنلاین، مدیرکل بهزیستی البرز در این جلسه طی سخنانی ضمن قدردانی از حضور استاندار همزمان با اولین روز هفته بهزیستی در اداره کل بهزیستی استان و تبریک این هفته به کارکنان افزود: در ابتدا جا دارد از جناب آقای دکتر عبداللهی استاندار محترم که با حضور گرمشان الحق و الانصاف انرژی بسیار خوب و مضاعفی به مجموعه بهزیستی تزریق کردند تقدیر و تشکر نمایم، همچنین تشکر میکنم از تمامی نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، فرمانداران و مسئولین استان و سایر شهرستان ها که در هفته بهزیستی در مراکز و ادارات بهزیستی حضور پیدا کردند و با حضور سبز خود باعث دلگرمی همکاران ما گردیدند و از نزدیک با فعالیت های بهزیستی آشنا شدند.

وی در ادامه صحبتهای خود با اشاره به اینکه اختصاص یک روز در تقویم شمسی بنام روز بهزیستی نشان از اهمیت تلاش برای بهتر زیستن آحاد جامعه دارد افزود: سازمان بهزیستی بعنوان مولود انقلاب اسلامی به همت شهید والا مقام دکتر فیاض بخش پایه گذاری شد و سال جاری چهل و دومین سالگرد تأسیس سازمان بهزیستی بود که گرامیداشت این هفته از تاریخ ۲۵ لغایت ۳۱ تیرماه از سوی بهزیستی کشور با شعار «شروعی دوباره برای بهتر زیستن» نام گذاری شده بود.

مدیرکل بهزیستی به ارائه گزاش مبسوطی از فعالیت های بهزیستی استان پرداخت و در بخشی از سخنان خود گفت: در قانون برنامه ششم توسعه بهزیستی را متولّی سلامت اجتماعی معرفی کرده اند که البته مسائل حوزه های اجتماعی بسیار وسیع و در هم تنیده و چند وجهی است و دستگاههای متعددی متولّی مسائل این حوزه هستند که سازمان بهزیستی نیز یکی از این دستگاههای اجرایی است.

وی افزود: در سازمان بهزیستی ۱۸۴ ریزفعالیت پیگیری می شود که البته هیچ دستگاهی از دستگاههای اجرایی به این اندازه ریزفعالیت و شرح وظایف ندارد و حوزه کار بهزیستی بسیار گسترده و از قبل تولد شروع و تا زمان سالمندی افراد جامعه ادامه دارد.

وجیهه محمدی فلاح افزود: جمعیت تحت پوشش بهزیستی در استان البرز حدود ۵۲ هزارنفر میباشد و در واقع با احتساب بُعد خانوار این افراد بهزیستی بصورت مستقیم به ۱۵۲ هزار نفر خدمات مستمر و غیر مستمر ارائه مینماید.

مدیرکل بهزیستی البرز با بیان اینکه ۵۸۶ مرکز از بهزیستی مجوز دریافت نموده و در حال فعالیت و ارائه خدمات میباشند افزود: کودکان بی سرپرست، بد سرپرست، بانوان سرپرست خانوار، افراد دارای معلولیت، بیماران اعصاب روان، سالمندان و افرادی که دارای سوء مصرف مواد مخدر هستند در گروه هدف بهزیستی قرار دارند.

وی اضافه کرد: ارائه خدمات در بهزیستی با ۴۸۰ نفر پرسنل رسمی و دولتی و ۲۶۱۲ نفر پرسنل شاغل در مراکز غیردولتی بعنوان شرکای کاری انجام میپذیرد.

وی با تاکید بر اینکه برخی از مسائل اجتماعی در حال تبدیل شدن به مسائل امنیتی و اجتماعی هستند افزود: میطلبد که در این حوزه توجهی ویژه صورت بگیرد، باید گفت با توجه به نوع آسیب های نوپدید دیگر مدل های خطی جواب گوی نیازها نخواهد بود و باید به سمت ضرب مفاهیم و در واقع تأکید کارکردی حرکت کنیم.

وی با اشاره به اشکالات تقنینی و معضلات آن افزود: اشکالات تقنینی گاهاً دستگاهها را رو به روی هم قرار میدهد که باید با پیشنهاد نماینده عالی دولت در استان و در شورای تأمین استان طرح مسئله و حل گردد.

مدیرکل بهزیستی البرز افزود: در حکمرانی مطلوب به ویژه در حوزه بهزیستی هیچ راهی جز مشارکت مردم و برون سپاری خدمات بدست خود مردم وجود ندارد، اما چالشی که با آن مواجهیم اینست که با عدم دانش مدیریتی در مسائل اجتماعی مواجه هستیم و اطلاعات متقن در حوزه اجتماعی بصورت تمام و کمال در استان موجود نمیباشد.

وی افزود: جمع آوری، رصد، ارزیابی، صحت سنجی در آمارهای اجتماعی متولّی مشخصی ندارد و ما هیچ مکانیزم هشدار دهنده ای در مسائل اجتماعی نداریم، بنابراین لزوم ایجاد بانک اطلاعاتی جهت مؤسسات مردم نهاد و گروههای جهادی و خیریه ها در سطح استان کاملا مشهود است.

محمدی فلاح پیشنهاد داد کارگروهی با محوریت استانداری تشکیل گردد تا حرکت در جهت رتبه بندی مؤسسات و گروههای جهادی و خیریه ها شروع و وضعیت آنها بر اساس توان فنی و تخصص هایی که دارند جهت بهره مندی هرچه بیشتر مشخص گردد.

وی موضوع آمایش سرزمین، نقش راهبری و آینده پژوهی که از وظایف سازمان مدیریت و برنامه ریزی است را از مطالبات جدی عنوان نمود و عنوان داشت: نیاز است برای دستگاههای درگیر مسائل اجتماعی از جمله بهزیستی افق پنج ساله یا ده ساله استان مشخص گردد و بدانیم در مسائل اجتماعی قرار هست با چه افقی و در کدام راستا حرکت کنیم.

مدیرکل بهزیستی استان در پایان گفت: حجم معضلات و مشکلات در استان بسیار زیاد است و در راستای حل این مشکلات بهزیستی دست یاریِ تک تک دستگاههای فعال در حوزه اجتماعی و خیرین، مردم و گروههای جهادی را میفشارد تا انشالله بتوانیم از این دوران گذار با موفقیت و سربلندی عبور نمائیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.