توليد ۱۲ درصد عدس کشور بر عهده ورزقان است

آذربايجان شرقي در رتبه دوم توليد عدس؛

عصرآزادی آنلاین/ سرویس شهرستانها: مدير امور زراعت سازمان جهادکشاورزی آذربايجان شرقي گفت: آذربايجان شرقي با ۱۷ درصد توليد عدس کشور رتبه دوم توليد عدس در کشور را به خود اختصاص داده است.
جلال رحيم زاده در گفتگو با خبرنگاران با بيان اينکه در سال زراعي جاري ۲۱ هزار هکتار از اراضي زراعي اين استان به ويژه در منطقه ورزقان به زير کشت محصول عدس رفته بود افزود: از اين ميزان سطح زير کشت، بيش از ۱۳ هزار و ۶۵۰ تن محصول برداشت شده و روانه بازار مصرف مي‌شود.
وي با بيان اينکه آذربايجان شرقي هم در سطح زير کشت و هم در زمينه ميزان برداشت رتبه دوم کشور را بعد از استان اردبيل به خود اختصاص داده است ادامه داد: کيفيت محصول عدس به ويژه عدس ورزقان در رتبه نخست کشوري قرار داشته و عدس ورزقان داراي شهرت ملي است.
رحیم زاده با بيان اينکه محصول عدس آذربايجان شرقي به علت توليد به شکل اُرگانيک و محصول سالم از مرغوبيت و سلامت بالايي برخوردار است اضافه کرد: بعد ورزقان، شهرستانهای اهر، سراب، ميانه و هريس به ترتيب بيشترين سطح زير کشت عدس را به خود اختصاص داده اند.
▪️توليد ۱۲ درصد عدس کشور به شهرستان ورزقان اختصاص دارد

مدير جهادکشاورزي شهرستان ورزقان نيز با بيان اينکه سطح زير کشت عدس در شهرستان ورزقان 13 هزار و 916 هکتار بود گفت: توليد محصول عدس شهرستان بالغ بر 9700 تن بوده است.
سعيد پورحيدر با بيان اينکه شهرستان ورزقان رتبه نخست توليد عدس آذربايجان شرقي را به خود اختصاص داده است افزود: توليد ۱۲ درصد عدس کشور به شهرستان ورزقان اختصاص دارد.
وي با بيان اينکه عدس از محصولات اصلي زراعي شهرستان ورزقان و در شهرستان بعد از گندم در رتبه دوم قرار دارد اضافه کرد: عدس در تناوب با غلات کشت مي شود و نقش بسزايي در بهبود حاصلخيزي، ساختار خاک و افزايش عملکرد دارد. مدير جهادکشاورزي شهرستان ورزقان افزود: امسال 9 هزار و 205 هکتار از مزارع عدس شهرستان در قالب طرح جهش توليد در ديمزارها کشت شده است و کشاورزان طرف قرارداد از توصيه هاي آموزشي ترويجي و توزيع رايگان کودهاي بذر مال و اسيد آمينه بهره بردند.
وي با توجه به اينکه کشت پاييزه اين محصول به دليل استفاده بهينه از بارش ها توليد بالايي نسبت به کشت بهاره دارد گفت: لذا مديريت جهاد کشاورزي تلاش دارد با برگزاري مزارع نمايشي و کلاسهاي آموزشي ترويجي کشت پاييزه اين محصول را افزايش دهد.
پورحيدر در خاتمه افزود: از جمله مشکلات عدس کاران منطقه نبود ماشين آلات برداشت و واحدهاي بسته بندي در شهرستان مي باشد.

▪️استان هاي اردبيل، آذربايجان شرقي و لرستان پيشرو توليدات عدس را دارند

عدس يکي از قديمي ترين منابع غذايي شناخته شده است که بيش از ۳ هزار سال قدمت دارد و بومي کشورهاي جنوب آسيا، مصر و نواحي مديترانه مي باشد از جمله خواص عدس مي توان به موثر بودن در لاغري، سلامت قلب، مغز، معده، پوست، مو و عضله سازي اشاره کرد.
همچنين عدس براي درمان کم خوني، ديابت، کلسترول و فشار‌خون نيز مفيد بوده و نسبت به ساير حبوبات بيشترين ميزان آهن را دارد، به طور کلي عدس به دو نوع سبز و قرمز تقسيم مي‌شود که عدس سبز در سه سايز درشت و متوسط و ريز و عدس قرمز فقط در سايز ريز کشت مي‌شود. ميزان متوسط توليد عدس در ايران برابر با ۸۰ هزار تن است که ۹۱ درصد آن را کشت ديمي و ۹ درصد باقي مانده را کشت آبي تشکيل مي‌دهد. استان هاي اردبيل، آذربايجان شرقي و لرستان به ترتيب در رتبه هاي اول، دوم و سوم استان هاي پيشرو در توليدات عدس قرار دارند و سرانه مصرف در ايران در حدود ۳ کيلوگرم است و نسبت به ساير حبوبات از محبوبيت بيشتري در ميان مصرف کنندگان قرار دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.