دارو یاری می طلبد

“عصرآزادی” از مشکلات بیماران کشور در روزهای اجرای طرح دارویاری گزارش می دهد؛

? عصرآزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

رئیس کمیسیون بهداشت مجلس می گوید به دلیل عدم اجرای قانون دارویاری از اول سال جدی مردم مابه‌التفاوت قیمت دارو را از جیب خود پرداخت کرده‌اند!
در میان سیل مشکلات بیماران کشور از بابت دارو و درمان، این بار طرح جدیدی مورد اجرا گذاشته شده است تا شاید مُسکِنی بر آلام‌ و دردهای این طیف از جامعه گردد اما معلوم نیست در مرحله اجرا دچار لغزش شود یا خیر!
دارویار طرحی است که از یک هفته پیش با هدف جلوگیری از قاچاق معکوس دارو اجرا می‌شود اما به گفته کارشناسان با وجود مزایای بسیار، چنانچه ابهامات آن برطرف نشود ناکام می‌ماند!
شایعه افزایش قیمت دارو خیلی زود به واقعیت تبدیل شد و حالا دولت با طرح دارویار قرار است اثرات آن را برای مصرف‌کننده نهایی تخفیف دهد اما به گفته آگاهان، حذف ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی از دارو و تبدیل آن به ۲۳ هزار تومانی ابهاماتی را در تحقق این طرح ایجاد کرده است!
به هر حال اگرچه این طرح خوب می‌تواند دست دلالان و قاچاقچیان دارو از کشور را قطع و به رونق تولید دارو در داخل کشور کمک کند اما، عدم تخصیص به موقع منابع و پیش بینی نکردن دقیق مشکلات و البته اجرای پر مشکل آن، برای مردم مشکل ساز شده و ممکن است اثرات مثبت آن را تحت الشعاع قرار دهد و باید فوراً مورد رسیدگی قرار گیرد.
در عین حال تاکید شده که با اجرای این طرح، به‌ گونه‌ای برنامه‌ ریزی شده که وقتی بیماران به مراکز درمانی و داروخانه‌ها مراجعه می‌کنند هیچ تغییری در پرداخت هزینه‌های دارویی‌شان نداشته باشند؛ ایده ای که باید ببینیم و تعریف کنیم…!
▪️پوشش بیمه مردم از اجزای طرح دارویاری است که در هاله ای از ابهام قرار دارد!

دارویاری طرحی است که از یک هفته پیش در کشور اجرایی شده و در آن با اصلاح سیاست‌های ارزی و انتقال ارز دارو به بیمه‌ها، در واقع یارانه دارو به بیمار می‌رسد و در نتیجه قیمت دارو با نسخه پزشک، هیچ‌گونه افزایشی برای بیمار نخواهد داشت به طوری که قیمت‌ها ثابت و مانند قبل بوده و باتوجه به افزایش پوشش بیمه‌ای در برخی موارد برای بیمار کاهش قیمت نیز خواهند داشت.
در قالب اجرای این طرح، ۳۶۶ قلم از داروهای پرمصرف مورد استفاده بیماران مزمن تحت پوشش بیمه قرار گرفته است و بنابراین افزایش قیمت این داروها در تغییر سیاست‌ ارزی توسط سازمان‌های بیمه‌گر پوشش داده می‌شود و بیماران افزایش پرداختی را بابت این داروها ندارند.
همچنین با اجرای طرح دارویاری داروهای بدون نسخه موسوم به OTC نیز هیچ گونه تغییر قیمتی ندارند و ۱۱۹ قلم از این داروها مشمول پوشش بیمه‌ای شدند و بیماران در صورت مراجعه با نسخه به داروخانه جهت دریافت این داروها، حتی شاهد کاهش قیمت هم نسبت به قبل از اجرای طرح خواهند بود!
البته باید توجه کرد کسانی که می‌خواهند دارو را بدون نسخه پزشک و به صورت آزاد خریداری کنند، به جز در برخی داروهای OTC، با افزایش هزینه‌ها مواجه خواهند شد لذا در طرح دارویاری قرار است یارانه دارو از مسیر بیمه‌ها به مردم تخصیص یابد بنابراین بیمه شدن همه مردم یکی از اصول اجرای این طرح است که معلوم نیست چگونه انجام خواهد گرفت!
یک هفته از اجرای طرح “دارویاری” به عنوان طرح ارتقا و کارایی بیشتر بیمه‌ها می‌گذرد؛ ۱۹۹ قلم داروی پر مصرف که قبلاً بیمه نبودند تحت پوشش بیمه قرار داده شده و همچنین افزایش قیمت ۳۶۶ قلم داروی ضروری پرمصرف برای بیماران مزمن مانند بیماران دیابتی، قلبی و عروقی و غیره نیز تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند تا پرداختی از جیب بیمار نسبت به قبل فرقی نداشته باشد و البته که پوشش بیمه ای این داروها منوط به ارائه نسخه پزشک هنگام مراجعه به داروخانه است!
▪️برخی شرکت های پخش تنها محصولات بهداشتی عرضه می کردند!

یک فعال حوزه دارو با اشاره به شرایط بازار دارو قبل از اجرای طرح دارویاری گفت: با وجود مشکلات حوزه تخصیص ارز دارو و هزینه‌های بالای تولید دارو، تولید برای شرکت‌های داروسازی صرفه نداشت، یعنی اجازه داده نشده بود که قیمت دارو همراه با تورم رشد کند به طوری که سال‌هایی به طور میانگین قیمت دارو بین ۱۰ تا ۱۵ درصد رشد قیمت داشت در حالی که تورم‌ها ۳۵ درصد به بالا بوده است!
بهمن صبور افزود: باید توجه کرد که ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی هم فقط به ماده موثر داده می‌شد در حالی که تولید دارو نیاز به تجهیزات، مواد بسته‌بندی، مواد پُر کننده و غیره دارد که باید آنها را با قیمت آزاد تهیه کند، از طرفی هم حقوق پایه ۵۷ درصد افزایش پیدا کرد بنابراین هزینه‌های حوزه دارو به صورت سرسام آوری بالا رفت و عملاً دیگر تولید دارو برای داروسازان توجیه نداشت و عملاً تولید نمی‌کردند.
وی ادامه داد: با ادامه چنین روند تحمیل فشار مالی شدید بر کارخانه های داروسازی و عدم صرفه اقتصادی تولید، هیچ توجیهی برای ادامه تولید باقی نگذاشته بود و طبق اظهار برخی داروخانه داران در مورد وضعیت تامین دارو، حتی داروهای ساده تولید داخل اوضاع رو به وخامت میرفت و برخی شرکت های پخش تنها محصولات بهداشتی مانند گوش پاکن برای عرضه داشتند!
صبور با ذکر این نکته که تنها نگرانی داروخانه ها در مورد پرداخت بیمه هاست اضافه کرد: با اجرای این طرح قرار شده که قیمت واقعی را به داروسازان بدهند تا صنایع بتوانند تولیدشان را تقویت کنند و با قدرت قبل دارو تولید شود لذا اگر این طرح به خوبی اجرا شود و منابعی که مشخص شده به خوبی از سوی سازمان برنامه و بودجه و بیمه ها پرداخت شود کمبودهای دارویی طی یکی دو ماه آینده رفع خواهد شد و امیدواریم با اجرای طرح دارویاری کمبود داروهای تولید داخلی مرتفع گردد!
▪️از سال جدید مابه‌التفاوت قیمت دارو از جیب مردم پرداخت شده است!

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: پولی که باید برای طرح دارویار از منابع خاص تامین می‌شده، تامین نشده و از نظر ما سازمان برنامه و بودجه هنوز پولی بابت این طرح پرداخت نکرده است!
حسین‌علی شهریاری در مورد ارزیابی خود از طرح دارویار افزود: در حال حاضر ارزیابی‌ از این طرح نمی‌توان داشت زیرا باید حداقل دو تا سه هفته از اجرای آن زمان بگذرد و رصدهای لازم انجام و در عمل اشکالات طرح دیده شود.
وی با بیان اینکه در اجرای طرح دارویار یک نگرانی وجود دارد ادامه داد: مصوبه مجلس این بوده که پرداختی از جیب مردم در رابطه با دارو نباید افزایش پیدا کند لذا این قانون از اول سال باید اجرا می‌شد که متاسفانه نشده است؛ یعنی در چهار ماه ابتدایی سال جدید مابه‌التفاوت قیمت دارو را مردم از جیب خود پرداخت کرده‌اند که این موضوع صحیح نیست!
شهریاری در پاسخ به علت اجرا نشدن طرح دارویار از ابتدای سال عنوان کرد: پولی در اختیار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گذاشته نشد که وزارتخانه بتواند این طرح را عملیاتی کند.
وی با اشاره به اینکه برداشت ما این بود که ۱۱۷ هزار میلیارد تومان برای اجرای این طرح نیاز است افزود: مجلس ۸۰ هزار میلیارد تومان برای اجرای این طرح تصویب کرد؛ یعنی سازمان برنامه و بودجه باید تقریبا ماهی ۷ هزار میلیارد تومان برای این طرح پول می‌داده اما طی چهار ماه گذشته در مجموع تنها ۲۸ هزار میلیارد تومان به آن اختصاص پیدا کرده است!
رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تاکید کرد: پولی که در حال حاضر برای اجرای این طرح در نظر گرفته شده، از منابعی است که رهبری اعطا کرده است.
وی خاطرنشان کرد: هفته قبل سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد برای اینکه کمکی به اجرای این طرح داشته باشد می‌خواهد ۴ هزار میلیارد تومان برای اجرای این طرح پیشاپیش پرداخت کند.
▪️برای اجرای ناقص طرح دارویاری پاسخ درخوری دریافت نمی شود!

آن طور که خبرنگاران رسانه ها از سطح شهرها گزارش دادند روزهای اولیه اجرای طرح دارویار برای اصلاح یارانه دارو داد مردم را از اجرای ناقص طرح درآورد!
اصلاح یارانه دارو بر اساس طرحی به نام “دارویار” که باید با وجود اصلاح ارزی واردات و تولید دارو‌ها در کشور، از مردم در برابر گرانی دارو‌ها حفاظت کند اما از قرار معلوم در روز‌های ابتدایی طرح نگرانی‌هایی که مردم و مسئولان از آن سخن گفته بودند در برخی موارد به وقوع پیوسته است!
در گذشته این اشکالات اجرایی بیان و برای آن راهکار‌های مناسب پیش بینی می‌شد اما حالا در عمل داد مردم از گرانی دارو که به دلیل اجرای ناقص این طرح به وجود آمده، بالا رفته ولی متولیان استانها پاسخ درخوری نمی‌دهند و لذا این همان زنگ خطری است که پیش از این هم برای طرح‌های مناسب پیش آمده و پای اجرا در آن می‌لنگیده است!
طبق وعده وزارت بهداشت و درمان، با اجرای طرح دارویار قیمت دارو‌هایی که با نسخه پزشک برای بیمار تجویز می‌شود نباید هیچ افزایش قیمتی داشته باشد تنها خرید دارو به صورت آزاد و بدون نسخه که البته به غیر از دارو‌های OTC، شامل افزایش قیمت خواهد بود.
تعدادی از بیماران ادعا می‌کنند برای آمپول خون سازی که برای بیماری خاص دریافت می‌کرده اند پیش از این قیمت آن ۴۵ هزار تومان بوده، اما حالا از داروخانه‌های بزرگ و مرکزی شهرهای بزرگی همچون مشهد، تبریز، شیراز و غیره علاوه بر این، باید ۳۰۰ هزار تومان ما به التفاوت قیمت دارو را پرداخت نمایند!
در یکی از داروخانه‌های بزرگ دیگر نیز مردم با مشکل دیگری در این زمینه روبه رو بودند؛ چندین نسخه و همراهان بیماران که ساعت‌ها منتظر بودند اما سیستم بیمه هیچ دارویی را قبول نمی‌کرد و داروخانه هم اعلام کرد که اگر نیاز فوری به دارو دارند باید آزاد حساب کنند… و این‌ها بخشی از مشکلات روز‌های ابتدایی اجرای طرح دارویار بود که باید برای حل مشکلات مردم چاره اساسی کرد!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.