آذربایجان شرقی قدرتمند در تامین مواد غذایی

“عصرآزادی” از کنفرانس خبری رئیس سازمان‌ صمت آذربایجان شرقی گزارش می دهد؛

?عصرآزادی/ شهرام صادق زاده

 

صابر پرنیان می گوید ابلاغیه محدودیت حضور صنایع در شعاع ٣٠ کیلومتری کلان‌شهرها غیرکارشناسی است زیرا همه صنایع، آلایندگی زیست‌ محیطی ندارند!

مراسم گرامیداشت روز ملی صنعت و معدن آذربایجان شرقی به دلیل تداخل برنامه های کشوری با حدود یک ماه تاخیر روز ۶ مرداد ماه سال جاری (پنجشنبه) در تبریز برگزار می شود.

رئیس سازمان صمت آذربایجان شرقی به بهانه برگزاری این رویداد مهم صنعت استان با خبرنگاران رسانه های گروهی به گفتگو پرداخت که در آن اعضای هیئت مدیره تشکیلات خانه صنعت و معدن آذربایجان شرقی نیز حضور داشتند و درباره موضوعات مختلف استان سخن به میان آمد.

صابر پرنیان در این جلسه تاکید کرد که در حال حاضر هیچ کمبودی از لحاظ تامین کالاهای اساسی در استان نداریم و در چهار ماه نخست امسال ۲۷ هزار و ۳۹۷ مورد بازرسی انجام شده که ۳ هزار و ۳۶۱ فقره پرونده تخلفاتی به ارزش ۱۷۳ میلیارد تومان به صورت الکترونیکی به سازمان تعزیرات حکومتی ارجاع داده شده است!

▪️آذربایجان شرقی در جواز تاسیس واحدهای صنعتی رتبه اول کشوری را داراست

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه در ۹ ماهه آغاز دولت سیزدهم ۱۰۰ واحد صنعتی راکد در استان احیا و به چرخه تولید بازگشته اند گفت: ۲۰ واحد صنعتی نیز که تحت تملک بانک ها درآمده بودند از تملک آنها خارج و تولید خود را از سر گرفتند.

صابر پرنیان افزود: ۱۸۰ واحد صنعتی جدید نیز با حجم سرمایه گذاری ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان راه اندازی شده است که البته پیش از این نیز واحدهای صنعتی طرح های توسعه ای خود را اجرا کردند که ۶ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان در مجموع سرمایه گذاری جدید در حوزه صنعت با اشتغالزایی ۵ هزار و ۲۰۰ نفر راه اندازی شده است که در کشور رتبه دوم را داریم.

وی خاطرنشان کرد: آذربایجان شرقی در حوزه جواز تاسیس واحدهای صنعتی نیز رتبه اول را با صدور ۱۴۳ جواز سرمایه گذاری در کشور حائز هستیم.

پرنیان یادآور شد: در صدور پروانه بهره برداری نیز با ۳۸۰ پروانه بهره برداری رتبه چهارم کشور و با ۱۷۴ فقره پروانه بهره برداری ایجادی با سرمایه گذاری سه هزار میلیارد تومان در رتبه چهارم قرار داریم.

وی با اشاره به افزایش ۲۶ درصدی صادرات محصولات صنعتی در آذربایجان شرقی ادامه داد: امسال در سه ماهه اول ۳۳۳ میلیون دلار صادرات صنعتی در این بخش توسط گمرکات آذربایجان شرقی صورت گرفته است که صنایع پتروشیمی، صنایع معدنی و صنایع صنعتی بیشترین میزان سرمایه گذاری و صادرات را در سطح استان به خود اختصاص دادند.

▪️در سه ماهه اول ۳۳۳ میلیون دلار صادرات صنعتی از استان صورت گرفته است

پرنیان با اشاره به اینکه در بخش معدن به خصوص حوزه مس اتفاقات خوبی در حال رخ دادن است گفت: دستور رئیس جمهور برای تشکیل شرکت مستقل مس آذربایجان و دستور توسعه مس سونگون از جمله رویدادهای مهم در حوزه مس کشور و آذربایجان شرقی است که در حال انجام بوده و اکنون مراحل اجرایی تشکیل مس آذربایجان با جدیت دنبال می شود.

پرنیان اضافه کرد: در ۱۵ سال گذشته در معدن مس سونگون کنسانتره تولید می شد در حالی که مالیات و درآمد آن به استان نمی آمد ولی اکنون شرکت ملی مس ایران و سازمان امور مالیاتی به دنبال صدور فاکتور و وارد شدن فواید مالی مس سونگون به جریان مالی آذربایجان شرقی هستند.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون ۲۴ هزار میلیارد تومان کنسانتره مس از استان خارج شده، اما جریان مالی آن خود را در استان نشان نداده است؛ بر این اساس مقرر شده ۲۰ درصد سود و ۹ درصد ارزش افزوده مس وارد جریان مالی استان شود که تحول بزرگی را منجر خواهد شد.

رئیس سازمان صمت آذربایجان شرقی با بیان اینکه ایجاد مرکز اکتشاف مس در شمال غرب کشور مصوب شده و به زودی این مرکز در تبریز ایجاد می شود تاکید کرد: تاکنون تنها ۷ درصد اکتشافات مس کشور انجام شده که با راه اندازی این مرکز اکتشافات مس، اکتشافات جدید انجام می شود که بر اساس قانون باید ۲۷ درصد حقوق معدنی به مردم منطقه ای که معدن در آن قرار دارد، بازگردد!

▪️سهم ارزش افزوده صنعت در تولید ناخالص داخلی استان ٣٣ درصد است

 

پرنیان با ذکر این نکته که آذربایجان شرقی در تراز اول حوزه صنعت و تجارت کشور قرار دارد و در توسعه اقتصادی نیز همیشه پیشرو بوده است یادآور شد: از جمله بزرگترین پروژه های توسعه ای سرمایه گذاری استان مربوط به صنعت پتروشیمی تبریز است که طی آن طرح اتیل بنزن و استایرن مونومر به ظرفیت ۱۰۰ هزار تُن در سال با سرمایه گذاری ۳ هزار میلیارد تومان، پروژه احداث واحد جدید پلی اتیلن سنگین HDPE به ظرفیت ۳۱۰ هزار تن با تکنولوژی دوغابی با سرمایه گذاری ۵ هزار میلیارد تومان، طرح احداث واحد پلی پروپیلن به ظرفیت ۳۰ هزار تُن در سال با سرمایه گذاری یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان و طرح نیروگاه تامین برق پروژه های توسعه ای با سرمایه گذاری ۲ هزار میلیارد تومان در آینده نزدیک به بهره برداری خواهند رسید که ظرفیت بزرگی را در زنجیره های پایین دستی استان ایجاد می کند.

وی اصافه کرد: حوزه صنعت آذربایجان شرقی ۷.۲۱ درصد سهم ارزش افزوده استان را در بخش صنعت به خود اختصاص داده و ۴۰ درصد از سهم اشتغال استان مربوط به صنعت آذربایجان شرقی است.

رئیس سازمان صمت استان، آذربایجان شرقی را استان طراز اول و قطب صنعتی کشور عنوان کرد و افزود: ۴٠ درصد اشتغال در آذربایجان شرقی مربوط به بخش صنعت است و سهم ارزش افزوده صنعت در تولید ناخالص داخلی استان ٣٣ درصد می‌باشد.

پرنیان ابلاغیه محدودیت حضور صنایع در شعاع ٣٠ کیلومتری کلان‌شهرها را غیرکارشناسی دانست و ادامه داد: همه صنایع، آلایندگی زیست‌ محیطی ندارند و صنایع بزرگ پرتعدادی در تبریز فعال هستند که به دلیل وجود این قانون در محدوده کمتر از ٣٠ کیلومتری تبریز با پروانه کسب فعالیت می‌کنند و در آمار صنایع بزرگ استان قرار نگرفته و متاسفانه از تسهیلات و امکانات قابل ارائه توسط وزارت صنعت محروم هستند که این مسئله باید با پیگیری همه جانبه و منسجم همه مسئولان و نمایندگان مجلس حل شود.

▪️سرمایه گذار قطب سوم خودروسازی کشور در حال طی مراحل کسب مجوز است

پرنیان در پاسخ به سوالی در خصوص سرنوشت قطب سوم خودروسازی کشور که توسط بخش خصوصی در تبریز پایه‌ریزی می‌شد گفت: خودروساز سوم کشور از تبریز که توسط بخش خصوصی سرمایه‌گذاری می‌شود در حال طی مراحل قانونی کسب مجوزهاست.

وی با بیان اینکه در حوزه تولید خودروهای تجاری رتبه اول کشور را داریم یادآور شد: طراحی و تولید اولین گیربکس اتوماتیک کشور در شرکت چرخشگر تبریز در حال انجام است لذا بخش خصوصی در صنعت خودروسازی یکی از فعالترین بخش‌هاست و از ظرفیت‌های بخش خصوصی در این صنعت حمایت می‌کنیم.

پرنیان تاکید کرد: در بخش خودروهای سنگین، شرکت‌های رخش خودرو دیزل و اسنا مجدداً فعال شده و به تولید خود ادامه می‌دهند!

وی افزود: اکنون برای ۲۶ مگاپروژه در سطح آذربایجان شرقی بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان از سوی بخش خصوصی در حال سرمایه گذاری است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی تاکید کرد: ۸۰۰ واحد صنعتی در استان در مرحله اتمام است یعنی با بهره برداری از این واحدها اشتغالزایی جدیدی ایجاد خواهد شد لذا با توجه به ماهیت بخش خصوصی صنعت استان بیشتر درخواست فعالان اقتصادی در زمینه رفع موانع است.

وی اضافه کرد: متراکم ترین مرکز تولید لوازم خانگی در منطقه کوجووار تبریز قرار دارد که علاوه بر تنوع تولیدات از لحاظ تکمیل زنجیره و قیمت محصولات مزیت بزرگی برای استان تلقی می شود و باید مورد ساماندهی قرار گیرند.

▪️حفاری های غیرمجاز تبعات زیست محیطی زیادی را به همراه خواهد داشت!

رئیس سازمان صمت آذربایجان شرقی با بیان این که با برنامه‌ریزی‌های مناسب در سطح مدیریت ارشد استان به زودی مشکلات معدن طلای اندریان برطرف می‌شود گفت: در حال حاضر یکی از مشکلات اساسی معدن اندریان، فعالیت حفاران غیرمجاز در محدوده معدن است که با شناسایی رگه‌های پُرعیار اقدام به برداشت و استحصال غیرمجاز طلا می‌کنند.

پرنیان افزود: بدون تردید حفاری های غیرمجاز و استفاده از روش های غیراستاندارد استحصال و فرآوری طلا در محدوده معدن طلای اندریان تبعات زیست محیطی برای منطقه را به همراه خواهد داشت که در این زمینه تمام تلاش خود را انجام می دهیم تا این مسایل برطرف شود.

وی بیان کرد: در زمینه مسائل و مشکلات معدن اندریان، سازمان صمت تاکنون به مسئولیت های قانونی و نظارتی خود عمل کرده است و از این بابت قصوری متوجه سازمان نیست!

رئیس سازمان صمت آذربایجان شرقی اظهار کرد: با توجه به بازدیدی که اخیراً از این منطقه انجام شد از سوی شورای تامین استان با محوریت شخص استاندار آذربایجان شرقی، برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات جدی برای رفع بحران در دستور کار قرار گرفته که به زودی نتایج و ثمرات آن مشخص خواهد شد.

پرنیان صیانت از معدن طلای اندریان را ماموریت اصلی دستگاه‌های نظارتی و مدیریت ارشد استان عنوان کرد و گفت: طبق قانون، شرکت بهره بردار موظف به صیانت از معدن و محدوده معدنی تحویل گرفته شده است ولی با توجه به کوهستانی بودن منطقه و تعداد زیاد حفاران غیرمجاز، متاسفانه در حال حاضر این شرکت توان لازم برای صیانت از معدن و یا برخورد با حفاران غیرمجاز را ندارد.

وی در خاتمه اظهارات خود ابراز امیدواری کرد با هماهنگی‌های بین بخشی در آذربایجان شرقی، مسائل و مشکلات مربوط به این بخش از فعالان غیرمجاز برطرف گردد…

? عکسها از: عصرآزادی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.