تبریز پیشتاز در عرضه بنزین یورو ۵ در ایران

مدیرعامل شرکت پالایش نفت تبریز در جمع خبرنگاران تاکید کرد؛

? عصرآزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

مدیرعامل شرکت پالایش نفت تبریز به مناسبت سالروز عملیات مرصاد در کنفرانس خبری خود با تعدادی از اصحاب رسانه آذربایجان شرقی گفت: این شرکت در یک دهه اخیر بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان برای اجرای طرحهای مختلف زیست محیطی خود سرمایه گذاری کرده است.

“غلامرضا باقری” با اشاره به اینکه شرکت های توسعه یافته نیازمند انسان های توسعه یافته هستند افزود: شرکت پالایش نفت تبریز روند سوددهی صعودی داشته و در سال گذشته ۷ هزار میلیارد تومان و در ۴ ماهه سال جدید نیز بیش از ۴ هزار میلیارد تومان به سهامداران خود سود پرداخت کرده است.

وی از شرکت نفت تبریز به عنوان بزرگترین بنگاه اقتصادی شمالغرب کشور یاد کرد که ماهانه بیش از ۸۰ میلیارد تومان هزینه گاز مصرفی پرداخت می کند و ادامه داد: این امر به همراه پرداخت مالیات و ارزش افزوده نشان از عملیات سنگین کاری دارد لذا اگر صنایع پالایشی و وابسته به نفت توسعه یابند مطمئن ترین مکان سرمایه گذاری محسوب شده و به طور حجم سوددهی بسیار زیادی خواهند داشت.

غلامرضا باقری با اشاره به طرحهای زیست محیطی اجرا شده افزود: احداث واحد بنزین سازی جدید با ۲۶۵ میلیون یورو سرمایه گذاری در سال ۱۳۹۲ با ظرفیت تولید روزانه سه هزارو 700 مترمکعب بنزین یورو ۵ و با هدف افزایش درجه آرام سوزی بنزین تولیدی، استخراج و حذف بنزن از بنزین تولیدی، تولید بنزین با استاندارد روز و کاهش آلودگی‌های زیست محیطی به بهره برداری رسید.

وی ادامه داد: طرح گرانول سازی گوگرد در سال ۱۳۹۴ با ۸۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری و با هدف کاهش انتشار ریزگرد‌های گوگرد ناشی از حمل و نقل گوگرد کلوخه‌ای و پروژه تفکیک لجن‌های نفتی، بیولوژیکی وآهکی نیز در سال ۱۳۹۳ با ۱۷ میلیارد ریال و با هدف بهبود عملکرد سیستم تصفیه فاضلاب، کاهش قابل توجه میزان پسماند‌ها و ضایعات و کاهش بار آلودگی واحد بازیافت افتتاح شد.

مدیرعامل پالایشگاه تبریز افزود: بازیافت گاز‌های ارسالی به فلر در سال ۱۳۹۵ با ۵ میلیون یورو سرمایه گذاری با هدف امکان بازیافت گاز‌های ارسالی به فلر به ظرفیت دو هزار کیلوگرم در ساعت، کاهش ضایعات، بهینه سازی سوخت و کاهش آلاینده‌های زیست محیطی و امکان استفاده از تجارت کربن در سطح ملی CDM به بهره برداری رسید.

باقری اضافه کرد: مرکز پایش آنلاین نیز با هدف پایش و اندازه گیری آلاینده‌های گازی خروجی از دودکش‌های شرکت و رعایت قوانین و استاندارد‌های زیست محیطی در سال ۱۳۹۷ با سرمایه گذاری یکصد میلیارد ریال و پروژه تصفیه نفت گاز با هدف تولید نفت گاز با استاندارد EU – V با ۷۰ میلیون یورو سرمایه گذاری در سال ۱۳۹۷با ظرفیت تولید روزانه دو هزار و 200 مترمکعب گازوئیل یورو ۵ و پروژه برج‌های خنک کننده با هدف نوسازی سیستم خنک کننده پالایشگاه و کاهش مصرف آب به اندازه یکصد متر مکعب در ساعت و سرمایه گذاری ۶ میلیون یورو در سال ۱۳۹۹ افتتاح شد.

وی با اشاره به طرح‌های زیست محیطی در حال اجرای شرکت پالایش نفت تبریز نیز گفت: طرح بازیافت گاز‌های انتهائی واحد گوگرد سازی موسوم به TGT با ۱۲ میلیون یورو سرمایه گذاری و با ۹۹ درصد پیشرفت در شهریور ماه سال جاری به بهره برداری خواهد رسید.

باقری هدف از اجرای این طرحها را کاهش آلایندگی ناشی از انتشار گاز‌های گوگردی و آلایندگی زیست محیطی عنوان کرد و افزود: احداث واحد گوگردسازی جدید موسوم به SRP نیز با ۲۵ میلیون یورو سرمایه گذاری با هدف بهینه سازی واحد گوگرد سازی و کاهش آلاینده‌های زیست محیطی در دست اجراست که تا پایان شهریور ماه امسال افتتاح خواهد شد.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت تبریز اظهار کرد: احداث واحد RO با هدف حداکثر رسانی بازیافت آبهای آلوده و کاهش هدررفت آب و ۷ میلیون دلار سرمایه گذاری با ۳۰ درصد پیشرفت در حال اجراست که تا پایان سال جاری به بهره برداری خواهد رسید.

وی یادآور شد: طرح جامع شرکت پالایش نفت تبریز نیز با سرمایه گذاری ۱.۴ میلیارد یورو با هدف کاهش تولید نفت کوره و توسعه پایدار با انطباق کلیه فرآورده‌ها با استاندارد‌های روز و پیشرفت فیزیکی ۸ درصد در حال اجراست که تا پایان سال ۱۴۰۵ به بهره برداری خواهد رسید.
باقری با تاکید بر اینکه در تلاش هستیم میزان آلاینده‌های زیست‌محیطی این شرکت را به صفر برسانیم یادآور شد: این شرکت در سال‌های گذشته موفق به کسب رتبه اول زیست محیطی در میان پالایشگاه‌های کشور شده که گواه بر اهتمام جدی و واقعی این پالایشگاه در صیانت از محیط زیست و حرکت در مسیر توسعه پایدار است.

وی خاطرنشان کرد: شـرکـت پالایـش نفـت تبریـز هـم اکنـون سهـم حـدود ۷ درصـدی از تـوان تصـفیه نفـت خـام کـل کشـور را با تبـدیل به فـرآورده هـای اصلی و ویژه به خود اختصاص داده و تأمیـن بخـشی از سوخـت مایـع مورد نیـاز شـمال غـرب کشــور شامل اسـتان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، زنجان و کردستان را برعهده دارد.

باقری از تولید سوخت هواپیما در این پالایشگاه خبر داد و افزود: سوخت جِت و هواپیماهای شمال غرب کشور در پالایش نفت تبریز تولید می‌شود و میزان تولید این محصول به قدری رسیده که آماده صادرات هستیم!

مدیرعامل شرکت پالایش نفت تبریز با اشاره به تراز‌های مالی این شرکت نیز گفت: سال گذشته این شرکت یکهزار و ۴۰۰ میلیارد تومان مالیات و در سال ۹۸ نیز ۶۰ میلیارد تومان عوارض آلایندگی پرداخت کرده است که نشان دهنده توجه این مجموعه به ایجاد پالایشگاه سبز را دارد.

شایان ذکر است به گفته باقری، استراتژی شرکت پالایش نفت تبریز توسعه پایدار و سیستمی کسب و کار از طریق مدیریت زنجیره تامین، معماری برند و ارتقای کیفی محصولات با تاکید بر توانمندی‌ها، پتانسیل‌های داخلی و تقویت سازمان یادگیرنده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.