سازه های آبخیزداری، استان را از بحران نجات داد

سیل البرز باعث تقویت سفره های آب زیرزمینی و چشمه‌ها و قنوات شد

مدیرکل منابع طبیعی و حوزه آبخیزداری البرز با عنوان اینکه اجرای طرح های آبخیزداری، شدت خسارت سیل را کاهش داد، گفت: وقوع سیل در استان به ویژه در بخش آسارا باعث تقویت سفره های آب زیرزمینی و چشمه ها و قنوات شد.

به گزارش عصر آزادی آنلاین، حامد فرضی در ارتباط با حادثه وقوع سیل در برخی مناطق استان البرز، اظهار داشت: با توجه به بروز سیل در روستای واریان طالقان بیشترین آسیب در بالاطالقان بود که منجر به تخریب خودروها و ورود آب به منازل و مغازه ها شد که در حال جمع بندی میزان خسارت وارده هستیم.

وی افزود: با توجه به عدم همکاری تعدادی از مسافران به این منطقه، خساراتی به خودروهایی وارد شد که در حریم رودخانه پارک بود.

فرضی با اشاره به اجرای پروژه های آبخیزداری در استان البرز، گفت: اگر این طرح های مهم در مناطق بحرانی، اجرا نمی شد قطعا امروز با فاجعه عظیم روبرو بودیم.

وی با اشاره به وقوع سیل روز گذشته در سیجان، تاکید کرد: شدت این سیل، ۸ برابر شدیدتر از سیل سال ۹۴ سیجان بود اما دلیل مهم کاهش خسارت به منطقه، اجرای پروژه آبخیزداری در سیجان است.

مدیرکل منابع طبیعی البرز اذعان داشت: علاوه بر این روستا در تمام مناطق بحرانی استان همچون کندر، آزادبر و … که در طول چهار سال گذشته، سازه های آبخیزداری اجرا شده است باعث شد به رغم شدت بارندگی و سیل اخیر، سازه ها بدون تخریب و همگی سالم و با کارایی و اثربخشی بالا و بدون هیچگونه خسارت همراه بود.

مدیر منابع طبیعی که همزمان در منطقه کندر مشغول بازدید بود گفت: شدت بارندگی در زمان کوتاه، دو مقوله مهم بود که خودبخود زمینه ایجاد سیل را در منطقه فراهم کرد و اگر سازه های آبخیزداری در مناطقی مانند روستاهای حاشیه رودخانه در جاده چالوس نبود، منجر به آسیب جدی منطقه می شد. این موضوع باعث رضایت خاطر ساکنین منطقه شد چرا که این پروژه ها در زمان و مکان مناسب احداث شد.

وی با عنوان اینکه اغلب زمین های کشاورزی و باغات در حریم و بستر رودخانه ها قرار گرفته، افزود: خوشبختانه با توجه به قرار گرفتن درست سازه های آبخیزداری، بجز تخریب جزئی لوله های آبیاری، خساراتی به زمین های کشاورزی روستاییان وارد نشد و این نتیجه زحمات همکاران در این بخش است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.