ماراتن تک برگی

“عصرآزادی” از حواشی جالب انتخابات سال دوم هیئت رئیسه شورای ششم شهر تبریز گزارش می دهد؛

تحلیلگران سیاسی می گویند در حالی انتخابات دومین دوره هیئت رئیسه شورای شهر تبریز برگزار شد که گویا این شورا باید همچنان در مرداب دو قطبی های خودساخته غرق شود!

?عصرآزادی/ شهرام صادق زاده

هشتاد و چهارمین جلسه رسمی شورای ششم شهر تبریز مانند هفته های قبل به ریاست حجت الاسلام رسول برگی با حضور اعضای شورا و در غیاب شهردار تبریز در محل عمارت تاریخی ساعت برگزار گردید.

جلسه این هفته به دلیل قرار گرفتن شورای ششم در آستانه پایان سال اول فعالیت، انتخابات هیئت رئیسه این تشکل مدنی عملیاتی شد و رئیس فعلی شورای ششم برای یک سال دیگر ابقا گردید.

پس از حواشی جالب توجه در تعیین ترکیب هیئت رئیسه، نتایج انتخابات اغلب تک گزینه ای برای سال دوم نشان داد طیف اکثریت شورا، همه کُرسی های هیات رئیسه را فتح کردند اما آرای ضد و نقیض حداقلی و گاهی قاطع آنها جای حرف و حدیث دارد که در ماه های آتی مشخص خواهد شد!

 

▪️حاشیه اول

حجت الاسلام رسول برگی به تنهایی کاندیدای ریاست شورای ششم شهر تبریز شد و با رای حداقلی ۷ نفر از ۱۳ نفر ترکیب شورا رئیس ماند در حالی که او سال گذشته برای رسیدن به کرسی ریاست ۱۰ رای کسب کرده بود!

علیرضا نوای باغبان هم به تنهایی کاندیدای نائب رئیس شورای ششم شهر تبریز برای سال دوم شد و او هم با همان ۷ رای نائب رئیس شد و جایگزین غلامرضا احمدی در سال دوم گردید تا به نوعی ترکیب سردار در هیئت رئیسه شورای چهارم تکرار گردد.

اما سبد آرای دبیر اول شورا متفاوت بود و در جایی که یاسین بجانی به تنهایی کاندیدای دبیر اول شده بود با کسب ۱۳ رای، قاطعانه عضو هیات رئیسه شده و با جایگزینی به جای احد صادقی، موجب شوخی حُضار و خبرنگاران گردید که همانا او می توانست با این میزان مقبولیت، به کرسی ریاست شورا هم تکیه بزند!

در ادامه جلسه علنی این هفته، محمدحسن اسوتچی خزانه دار فعلی و پرویز هادی کاندیدای خزانه داری شورای ششم شهر تبریز شدند و پس از رای گیری، پرویز هادی با ۷ رای در برابر ۶ رای اسوتچی، خزانه دار سال دوم هیئت رئیسه شد.

▪️حاشیه دوم

نکته جالبی که موجب کِش و قوس فراوان در جلسه انتخابات ترکیب هیئت رئیسه شورای ششم برای سال دوم به وجود آمد این بود که هیچ یک از اعضای شورا حاضر به کاندیداتوری برای دبیر دوم یا همان سخنگوی سال دوم نبود و حدود ۲۰ دقیقه در جلسه شورا وقفه پیش آمد و برگی به ناچار ۱۰ دقیقه تایم تنفس اعلام کرد تا روند جلسه بیش از این تلف نشود!

پس از کش و قوس فراوان و تعارف های نمادین اعضا به یکدیگر، سرانجام رئیس شورا پیشنهاد کرد که سید جوان شورای ششم نامزد سمت سخنگویی شود که حجت الاسلام سیدکاظم زعفرانچیلر بالاجبار کاندید شد و کاندیداتوری او نافرجام ماند!

وی پس از دقایقی که به سکوت سپری می شد در اظهاراتی عجیب پای اصحاب رسانه و خبرنگاران حاضر در صحن علنی شورای شهر را پیش کشید و گفت: به شرطی کاندیدا خواهم شد که خبرنگاران رای بدهند!

در همین لحظه رسول برگی برای پایان دادن به توقف روند جلسه رو به خبرنگاران حاضر کرد و گفت: کسانی که موافق عهده دار شدن سخنگویی شورا توسط آقای زعفرانچیلر هستند صلوات ختم کنند که در کمال تعجب، صدای تعداد بسیار کمی به گوش رسید!

حکیمه غفوری دیگر عضو شورای شهر تبریز در واکنش به اینگونه سخنان و رفتارها گفت: باید با نظر قانون پیش برویم و به خبرنگاران جسارتی نمی کنیم ولی انتخاب سخنگویی ایشان باید از طریق قانونی و توسط اعضا صورت گیرد.

سرانجام بعد از کش و قوس فراوان، شهرام دبیری که در بیرون صحن بود در این لحظات وارد تالار شورا گردید به اصرار برخی از اعضای شورا، کاندیدای دبیر دوم و سخنگویی سال دوم شد که در نوع خود جالب بود و در نهایت با ۱۱ رای به هیات رئیسه شورای ششم راه یافت.

دبیری بعد از اینکه کسی حاضر به کاندیداتوری برای این کرسی نمی شد اعلام آمادگی کرد و با ۱۱ رای، اعتماد برخی از نفرات را جلب کرد تا جایگزین یاسین بجانی شود اما پذیرش این سمت از سوی او جای تامل و تعجب دارد.

حضور دبیری که ملقب به آقای همیشه رئیس بوده در پُستی غیر از ریاست تعجب برانگیز بوده اما عده ای از تحلیلگران و آگاهان، آن را فتح آرام آرام کرسی ریاست در سال های بعدی تعبیر می کنند!

▪️حاشیه سوم

در حالی انتخابات دومین دوره هیئت رئیسه شورای شهر تبریز برگزار شد که به اعتقاد تحلیلگران سیاسی، گویا شورای شهر تبریز باید همچنان در مرداب دو قطبی های خودساخته غرق شود.

شورا به عنوان یک نهاد مردمی به واسطه رای شهروندان برای شهر تصمیم می گیرد ولی در جریان انتخابات های حساس از جمله شهردار و هیئت رئیسه کاملاً مشخص می شود که احزاب و لیست ها هیچ تاثیری در روند تصمیم گیری منتخبان شان ندارند!

از ۱۳ عضو شورای شهر تبریز ۱۰ نفر از لیست شورای انقلابی وارد عمارت تاریخی ساعت تبریز برای تصدی کرسی های شورای شهر شده اند ولی از اولین روزهای فعالیت، دو قطبی آشکاری ایجاد شد که نشان از عدم توافق و تفاهم بر پیمان نامه های انتخاباتی دارد.

محمدحسن استوتچی، روح الله رشیدی، روح الله دهقان نژاد، احد صادقی، غلامرضا احمدی همگی از طیف اصولگرایان و شورای انقلابی به همراه فریدون بابایی اقدم  موسوم به ۱ + ۵ در جناح اقلیت و حجت الاسلام رسول برگی، علیرضا نوای باغبان، حجت الاسلام سیدکاظم زعفرانچی لر و یاسین بجانی همگی از طیف اصولگرایان و شورای انقلابی به همراه شهرام دبیری و پرویز هادی در جناح اکثریت قرار دارند.

این تقسیم بندی جناحی و دو قطبی در شورای ششم موجب شده است تا انتخاب های مهم و کلیدی شورای شهر با آرای ناپلئونی ۷ نفره انجام گیرد که قطعاً پشتوانه پرقدرتی نخواهد بود!

▪️حاشیه ماقبل آخر

علیرضا نوای باغبان نیز که پیش از این برای پوشیدن ردای رئیس شورای شهر آماده می شد؛ با هفت رای نائب رئیس شد.

در انتخابات سال دوم هیئت رئیسه شورای ششم شهر تبریز به غیر از سمت خزانه داری، تقریباً تمام پست ها برای یک نفر کاندیدا مورد محک قرار گرفت به طوری که پرویز هادی در رقابت با محمدحسن اسوتچی با ۷ رای مثبت، رای اعتماد اکثریت اعضای این شورا را کسب کرد و بر کرسی خزنه داری شورای شهر تبریز نشست.

اسوتچی که در دوره اول شورای ششم در سمت خزنه داری این شورا تکیه زده بود در دوره دوم با ۶ رای صندلی خود را به دست پهلوان پرویز هادی سپرد تا پیش بینی قبل از انتخابات او درباره احتمال بسیار کم رای آوری مجدد خویش درست از آب درآید.

▪️حاشیه آخر

و اما شهرام دبیری عضو باسابقه و کار کُشته ادوار شورای شهر تبریز که تجربه دو دوره ریاست شورای شهر تبریز را در کارنامه خود دارد با وجود اینکه در اقلیت محض شورا قرار داشت ولی موفق شد با ۱۱ رای وارد هیئت رئیسه شورای ششم شود تا احتمال پررنگ تر شدن نقش وی در این شورا نیز قوت بگیرد.

با این نوع دوقطبی شدن آشکار شورای ششم قطعاً مسئولیت کمیسیون های حساس و کلیدی نیز با رای اکثریت تعیین و تکلیف خواهد شد و اقلیت ۶ نفره شورا باید منتظر بمانند تا شاید یکی از اکثریت ۷ نفره را جذب کرده و به اکثریت موقت و شاید دائم تبدیل شوند!

دومین سال فعالیت ششمین دوره شورای شهر تبریز نیز با یک چشم بر هم زدن به پایان خواهد رسید ولی آنچه که خواهد ماند تاثیر تصمیم های اعضای شورای شهر تبریز برای این کهن شهر است که در روزگارانی نه چندان دور یکی از زیباترین شهرهای ایران بود و اکنون در سایه سرگرم شدن شورای شهر به بازی های جناحی و سیاسی روزهای دشواری را در مقایسه با شهرهای همتراز سپری می کند…

? عکسها از: عصرآزادی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.