با اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها محقق شد؛ رشد 1500 میلیارد تومانی و افزایش بهره وری 180 کیلویی در هر هکتار

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: با اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها به رشد 1500 میلیارد تومانی و افزایش بهره وری 180 کیلویی در هر هکتار دست یافته ایم.

عصر آزادی آنلاین بر اساس گزارش روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان، اکبر فتحی در جلسه بررسی اجرای طرح جهش تولید در دیم زارها، ضمن تسلیت ایام حزن و اندوه و سوگواری اباعبدالله الحسین، این ایام را سوگواری برای فردی دانست که جان خود را فدا نمود تا جامعه خود را اصلاح نماید و ادامه داد: باید از منش سیدالشهدا درس بگیریم و در حوزه فعالیت خودمان هر آنچه می توانیم انجام دهیم چرا که بی شک این بهترین نوع سوگواری است که مد نظر بزرگان ماست.
وی اقدامات انجام شده در حوزه جهش تولید در دیمزارهای استان را طی دو سالی که از اجرای آن می گذرد را قابل قبول و مناسب دانسته و اظهار داشت: امسال سومین سالی است که این طرح با مشارکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) اجرا می شود و در ملاقات های میدانی و برخوردهای چهره به چهره ای که با کشاورزان داشته ام عینا مشاهده نمودم که از اجرای این طرح و برداشت مازادی که در نتیجه آن از زمین های خود داشته اند ابراز مسرت نموده و نتایج طرح جهش تولید را به صورت ملموس احساس کرده اند.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر باقی مانده زمین به صورت آیش معنا و مفهومی در آذربایجان شرقی ندارد، گفت: ما از اولین استان هایی بودیم که در کشور اجرای این طرح را آغاز کردیم و در زمین هایی که باید آیش می ماند، حبوبات، کلزا و گلرنگ کشت می گردد. این کشت تناوبی باعث شده است تا در هر هکتار نیز 180 کیلو افزایش عملکرد داشته ایم.
فتحی سودآوری اجرای این طرح را 1500 میلیارد تومان دانست که به ازای سرمایه گذاری 16 میلیارد تومان سرمایه گذاری مستقیم و اعطا تسهیلات بانک ملی به کشاورزان برای خرید ادوات دنباله بند، بازدهی بسیار فوق العاده ای است.
وی تلاش بیشتر را لازمه کسب موفقیت های بزرگتر در اجرای این طرح دانسته وافزود: البته ما باید همه توان خود را به کار بگیریم تا از مرحله کاشت تا داشت و برداشت را مکانیزه کنیم.
وی با اشاره به ابراز رضایت مقام معظم رهبری از اجرای این طرح و دستور ایشان در خصوص اجرای با قدرت طرح جهش تولید در دیمزارها با توجه به موفقیت کسب شده را مایه مسرت مجموعه جهادکشاورزی دانسته و گفت: از ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) تشکر و قددانی می کنیم که در تمام مراحل اجرای این طرح در کنار کشاورزان و سازمان جهاد کشاورزی بوده است.
فتحی تبیین این طرح برای مسئولین، سیاستگذاران و مردم را از اقدامات ضروری در راستای اجرای آن معرفی نموده و عنوان کرد: باید توجه ویژه ای به توسعه نرم افزاری در اجرای طرح های اقتصادی داشته باشیم چرا که در توسعه اقتصادی، توسعه نرم افزاری نقش بسیار پر رنگی دارد.
وی ادامه داد: قطعا با همراهی استانداری، فرمانداران، بخشداران و سایر ارگانهای مربوطه توفیقات بیشتری از اجرای این طرح نصیبمان خواهد شد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی مطالبه گری تشکل ها را امری ضروری دانسته و خاطر نشان کرد: البته تشکل ها و تشکیلات کشاورزی باید نقش و جایگاه خود را در فرآیند کشاورزی استان مشخص نموده و بر اساس فلسفه وجودی خود به اجرای وظایفشان بپردازند تا شاخص معینی برای ارزیابی عملکرد آنها وجود داشته باشد.
فتحی کلی گویی را از آفات اجرای هر طرحی دانسته و خاطرنشان کرد: طرح ها باید بعد از بررسی عملی و تحقیقاتی، اجرای آزمایشی و مشخص شدن نقاط ضعف و قوت به کشاورزان معرفی شوند تا اعتماد کشاورز نسبت به سازمان خدشه دار نشود.
وی آموزش به کشاورزان را از دیگر بایدهای اجرای این طرح دانسته، گفت: برای اجرای بهتر این طرح باید تفاهم نامه ای با سازمان صداوسیما منعقد نماییم تا آموزش های لازم از طریق رسانه ملی به روستاییان منتقل گردد و زمان درست کاشت، داشت و برداشت در هر مرحله اعلام شود.
وی کاشت حبوبات و علوفه در زمین هایی که قرار بود آیش شوند را از دیگر عوامل استقبال کشاورزان از اجرای این طرح اعلام نموده و اظهار داشت: استان آذربایجان شرقی یکی از قطب های دامپروری کشور نیز می باشد و کاشت علوفه در زمین هایی که قرار بود آیش شوند، می تواند علوفه این دام ها را نیز مهیا نماید که از دیگر محسنات اجرای این طرح است.
فتحی محدود نمودن تعریف مکانیزاسیون در کشاورزی به خرید تراکتور را نادرست توصیف نموده و اضافه کرد: مصداق شاخص مکانیزاسیون در کشاورزی دنباله بندها هستند که نقش اصلی را در مکانیزه نمودن این حوزه دارند.
وی افزود: باید در هر شهرستان مشخص نماییم که طرح تا چه سطحی و در حوزه چه محصولاتی اجرا شود تا اجرای طرح به راحتی ارزیابی شده و بتوان بازخوردگیری کرد.
وی در خصوص اهمیت اجرای این طرح گفت: اجرای این طرح به مساله امنیت غذایی پیوند خورده است. اجرای طرح ها در حوزه های مختلف از قبیل راه و شهرسازی، پالایشی و … همواره دارای اهمیت خاص خود می باشد اما اولین امنیت غذایی مساله مهمی است که اگر دچار تهدید شود، فعالیت در سایر حوزه ها را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.
فتحی در پایان حضور مستمر کارشناسان در همه مراحل اجرای طرح در سطح زمین های کشاورزی، حضور کارگزاران بیمه ها در روستاها برای بیمه نمودن دیمزارها، تامین کود مورد نیاز، تامین به موقع بذور اصلاح شده را از دیگر باید های اجرای طرح دانسته و بر لزوم رفع چالش های و مشکلات آن تاکید کرد.
مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در استان آذربایجان شرقی نیز در این جلسه، ضمن تسلیت ایام سوگواری سیدالشهدا، عملکرد سازمان و همکاران در اجرای این طرح دلسوزانه و مبتکرانه توصیف نموده و از تلاش های سازمان جهاد کشاورزی استان تقدیر و تشکر کرد.
مصباح ربانی عملکرد این ستاد را محرومیت زدایی در حوزه های مختلف عنوان نموده و گفت: ما در اجرای طرح جهش تولید در دیم زارها به طور کامل در کنار جهاد کشاورزی هستیم و برنامه ریزی که داریم تلاش خواهیم کرد بهترین نتیجه را از اجرای آن به دست آوریم.
وی نقش صداوسیما در آموزش کشاورزان را پررنگ توصیف نموده و افزود: در حوزه تامین کود نیز هر آنچه بتوانیم انجام می دهیم تا نتیجه مطلوب به دست آید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.