پلیس به پیشگیری و کاهش آسیب های اجتماعی می اندیشد

آنچه در دیدار فرمانده انتظامی آذربایجان شرقی با اصحاب رسانه گذشت؛

سردار حسین عبدی می گوید از ابتدای سال‌ جاری تاکنون ۵۷۴ پرونده جرایم اقتصادی در آذربایجان شرقی تشکیل شده و ۶۴۳ نفر در این ارتباط به دام قانون افتاده اند!

? عصرآزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

آذربایجان شرقی یکی از امن‌ترین استانهای کشورمان است که این امنیت گرانبها، مدیون ایثار و تلاش مدافعان امنیت و نیرو‌های انتظامی بوده و توجه به سهولت انجام ماموریت های پلیسی توسط کادر این مجموعه می تواند امنیت دائمی را برای منطقه شمالغرب ایران به ارمغان آوَرَد.
نشست خبری فرمانده انتظامی آذربایجان شرقی با اصحاب رسانه به مناسبت گرامیداشت روز خبرنگار در سالن کنفرانس ستاد فرماندهی انتظامی این استان برگزار شد که حاوی نکات جالبی بود…
▪️ماموریت اول
سردار حسین عبدی با اشاره به اینکه استکبار در تقابل با کشورمان بیشتر در حوزه امپراتوری رسانه اقدام به عملیات روانی می کند گفت: در عصر قدرت ارتباطات، نقش خبرنگاران و اصحاب رسانه موثر و حیاتی است.
وی ادامه داد: اعتماد مردم به پلیس نسبت به گذشته ارتقا یافته که بخشی از آن را باید مدیون خبرنگاران رسانه‌های گروهی باشیم زیرا اگر رسانه ها نباشند و مردم از وضعیت اجتماعی آگاه نشوند احساس امنیت مردم کاهش یافته و به آرامش اجتماعی آسیب وارد می‌گردد.

▪️ماموریت دوم
عبدی افزود: تمرکز و هدف پلیس در حوزه پیشگیری و کاهش آسیب های اجتماعی است و عمده اقدامات ما مبنی بر حضور گشت ها در سطح جامعه است زیرا مردم با مشاهده پلیس در سطح شهر احساس آرامش می کنند که این هدف مهم بدون حضور و مشارکت رسانه‌ها محقق نخواهد شد.
فرمانده انتظامی آذربایجان شرقی سپس به ارائه آماری از حوزه فعالیت‌های فوریتهای ۱۱۰ در چهار ماهه سال جاری پرداخت و اضافه کرد: از ابتدای امسال حدود ۷۲۴ هزار و ۲۷۴ مورد تماس اضطراری با فوریت های پلیسی انجام شده که ۳۱۲ هزار و ۵۲۴ تماس آن منجر به عملیات پلیسی شده و بخشی از آن نیز در خصوص ارشاد و راهنمایی شهروندان بوده است.
▪️ماموریت سوم
وی در خصوص حوزه مبارزه با قاچاق مواد مخدر نیز گفت: تاکنون ۸۸۶ کیلوگرم انواع مواد مخدر شامل هروئین، تریاک، حشیش و امثال آن کشف شده و دو هزار و ۳۴۷ نفر متهم نیز در چهار ماهه سال جاری دستگیر شده‌ و تعداد سه هزار و ۳۰۸ نفر معتاد متجاهر نیز شناسایی و به کمپ های ترک اعتیاد در مناطق مختلف آذربایجان شرقی معرفی شده و دو هزار و ۸۳۲ پرونده هم در حوزه قاچاق مواد مخدر تشکیل شده است.

▪️ماموریت پنجم
مقام ارشد انتظامی آذربایجان شرقی در خصوص تعداد مراجعان مردم به کلانتری ها نیز اظهار کرد: حدود ۳۷۹ هزار و ۳۴ نفر به کلانتری های مناطق مختلف آذربایجان شرقی مراجعه کرده اند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۲ درصد افزایش یافته و تعداد پرونده های مربوط نیز به بیش از ۹۳ هزار مورد رسیده است.
عبدی با اشاره به اینکه برای ۸ هزار و ۳۹ نفر از متهمان نیز حکم جلب صادر شده است اضافه کرد: در حال حاضر پاسگاه ها و کلانتری های ۸ شهرستان آذربایجان شرقی متصل به سامانه الکترونیکی جهت تحویل متهمان به مرجع قضایی هستند که بدون حضور افراد انجام می گیرد و یک هزار و ۵۳۵ پرونده به صورت الکترونیکی به پزشکی قانونی ارجاع و پاسخ الکترونیکی آنها دریافت شده است که این موارد در راستای هوشمند سازی پلیس می باشد.
▪️ماموریت ششم
وی با اشاره به اینکه در حوزه فعالیت پلیس فتا نیز یک هزار و ۸۷۹ فقره پرونده ورودی ثبت شده است گفت: در این خصوص حدود ۵۳۳ نفر دستگیر شده و ۹۰ درصد متهمان گرفتار قانون شدند که جرایم کلاهبرداری رایانه ای، نشر اکاذیب و هتک حیثیت، پرداخت اینترنتی وجوه، سرقت و کلاهبرداری رایانه ای و غیره از جمله آنهاست.

▪️ماموریت هفتم
فرمانده انتظامی آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: در حوزه سرقت اموال، در گذشته بیش از ۴۰ درصد از سرقت ها مربوط به سرقت خودرو، لوازم داخلی خودرو و پلاک خودرو جهت انجام تخلفات بود و این امر در سال ۹۴ حدود ۴۴ درصد بود اما امروزه ۱۰ درصد کاهش یافته و به ۳۴ درصد رسیده است که ناشی از آگاهی مردم در نگهداری از اموال شخصی می باشد زیرا ۲۴ درصد سرقت ها مربوط به لوازم داخل خودرو است که مالکان باید در این خصوص دقت نظر داشته باشند و خودروی خود را در اماکن خلوت و تاریک رها نکنند.
▪️ماموریت هشتم
عبدی با اشاره به اینکه در این مدت هیچگونه سرقت مسلحانه موفق از طلافروشی ها، بانک ها و غیره نداشته‌ایم گفت: در تمام موارد، سرقت های مسلحانه ناموفق بوده و سارقان ناکام مانده اند لذا در این خصوص نیازمند مشارکت اجتماعی شهروندان هستیم و باید مردم در موارد مشکوک نسبت به آگاه سازی پلیس جهت ایجاد امنیت عمومی اقدام نمایند.

▪️ماموریت نهم
این مقام انتظامی آذربایجان شرقی در بخش دیگری از اظهارات خود به میزان کلاهبرداری های سطح استان پرداخت و افزود: حدود یک هزار و ۳۷۸ پرونده کلاهبرداری داریم که ۸۲ درصد آنها در سطح استان کشف شده اند و باید مردم در معاملات مختلف از قبیل خودرو، کالا، املاک و غیره دقت کنند زیرا ۲۱ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است!
▪️ماموریت دهم
وی در خصوص آمار تصادفات درون و برون شهری مناطق مختلف آذربایجان شرقی نیز تاکید کرد: بیش از دو سال بود که شیوع ویروس کرونا آنچنان شهروندان را خانه‌نشین کرده بود که جاده های منتهی به شهرها قفل و مسدود شده بودند و مسافرتی در سطح کشور و استان انجام نمی‌گرفت اما از امسال وضعیت مقداری بهبود یافته و مسافرت ها آغاز شده اند که خوشبختانه از ۲۲ درصد کاهش تلفات درون و برون شهری برخوردار هستیم، در داخل شهرستان های آذربایجان شرقی ۸۵ نفر تلفات با ۳۹ نفر کاهش نسبت به سال گذشته و بیش از ۷ هزار نفر مجروح و مصدوم برون شهری حدود ۷ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

▪️ماموریت یازدهم
عبدی گریزی هم به آمادگی نیروی انتظامی در خصوص روز اربعین کرد و یادآور شد: زائران اربعین حسینی باید جهت رفت و آمد به کربلای معلی باید پاسپورت داشته و تا یک ماه اعتبار آن می توانند نسبت به عزیمت به عراق اقدام نمایند اما ذکر این نکته ضروری است که در صورت استفاده از خودروی شخصی، باید مباحث ترافیکی را مدنظر قرار داده و مراقبت های لازم را انجام دهند تا دچار مشکل نشوند و در صورت بروز مشکلات احتمالی، به کنسولگری های ایران در شهرهای نجف و کربلا مراجعه نمایند.

▪️ماموریت دوازدهم
وی سامانه ۱۹۷ را بستری جهت نظارت همگانی برای عملکرد پلیس عنوان کرد و افزود: وجود این مرکز نظارت بسیار مهم است که در حوزه انتقادات حدود ۵ درصد و در حوزه شکایت از پلیس ۱۷ درصد نسبت به سال گذشته کاهش وجود داشته است و مردم همواره می توانند برای تقدیر از عملکرد پلیس نیز با ۱۹۷ تماس گرفته و برای نحوه خدمات نیروهای انتظامی نظر دهند.

▪️ماموریت سیزدهم
فرمانده انتظامی آذربایجان شرقی با ذکر این نکته که بیش از یک هزار پرونده در موضوع معدن طلای اندریان تشکیل شده است گفت: این تعداد پردنده از زمان حفاری ها و استحصال های غیرقانونی سوءاستفاده کنندگان به منابع طبیعی استان تشکیل شده و نیروی انتظامی به شدت پیگیر تخلفات این منطقه بوده و به صورت قانونی پیش می رود.

▪️ماموریت چهاردهم
عبدی در موضوع بدحجابی نیز از اعمال قانون پلیس برابر مقررات جاری کشور خبر داد و گفت: آذربایجان شرقی مشکلی در این خصوص ندارد و کمترین درگیری در قضیه عفاف و حجاب وجود داشته و با تذکرات لسانی، این موضوع حل می گردد زیرا مقوله حجاب عموماً از سوی شهروندان آذربایجانی رعایت می‌شود و خوشبختانه در دهه اول محرم نیز هیچ مورد امنیتی در سطح مناطق مختلف استان وجود نداشت.
▪️ماموریت آخر
این مقام ارشد انتظامی در پایان اظهارات خود در خصوص حساسیتی که درباره استفاده برخی پزشکان از گاز اشک آور مطرح شده بود تاکید کرد: اقشاری از جامعه هستند که می توانند به شرکت های قانونی درخواست داده و اقلام دفاع شخصی را در صورت تایید صلاحیت مراجع بالادستی به کار گیرند که طبق قانون رفتار می شود و مشکلی از این بابت وجود ندارد.
شایان ذکر است به گفته فرمانده انتظامی آذربایجان شرقی، از ابتدای سال‌ جاری تاکنون ۵۷۴ پرونده جرایم اقتصادی در سطح این استان تشکیل شده است که ۶۴۳ نفر در این ارتباط دستگیر شده و ارزش پرونده های مربوطه حدود ۸۶ میلیارد تومان برآورد می گردد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.