تجهیزات پزشکی در مسیر ناهموار بومی سازی

“عصرآزادی” از هجدهمین نمایشگاه تخصصی تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی تبریز گزارش می دهد؛

?عصرآزادی/ شهرام صادق زاده

 

مدیران شرکتهای دانش بنیان می گویند برخی از تجهیزات پزشکی داخل کشور ضمن برابری کیفی با نمونه های خارجی و رسیدن به خودکفایی در تامین نیازهای داخل، مازاد تولیدات صادر می گردند

هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی – تخصصی تجهیزات پزشکی، دندانپزشکی، دارویی و آزمایشگاهی تبریز با حضور موثر شرکت‌های دانش‌ بنیان از سراسر کشور در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تبریز به کار خود پایان داد.

حضور پررنگ ۱۷ شرکت دانش بنیان تولیدکننده تجهيزات پزشکي، دندانپزشکي و آزمايشگاهی که در مراکز رشد دانشگاه علوم پزشکی تبریز مستقر هستند با تولیدات تخصصی خود در این زمینه پیشتاز بوده و توانستند به رقیبی جدی برای شرکت های خارجی تبدیل شوند.

این در حالی است که بیش از ۹۰ شرکت تولید کننده فعال در تولید تجهيزات پزشکي در آذربايجان شرقی وجود دارد که علاوه بر تولید تجهیزات و دستگاه های پیشرفته بیمارستانی، نقش پررنگی در تولید ملزومات مصرفی پزشکی باکیفیت ایفا می کنند به طوری که حضور کارشناسان و متخصصین تلاشگر آذربایجانی بستر مناسبی برای سرمایه گزاران و تولید کنندگان فراهم نمود.

▪️نبض اول

این نمایشگاه با حضور بیش از ۱۳۰ غرفه و با ۸۰ تولیدکننده تخصصی فعال در حوزه تجهیزات پزشکی، دندانپزشکی، دارویی و آزمایشگاهی تبریز به مدت ۴ روز در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تبریز برگزار گردید.

نکته جالب توجه این نمایشگاه، بهره مندی شهروندان از خدمات واکسیناسیون عمومی غرفه واکسیناسیون کرونا بع منظور بهره مندی عموم بازدیدکنندگان مردم در کنار سایر غرفه های پزشکی بود که نظر افکار عمومی و رسانه ها را به خود جلب نمود.

در این نمایشگاه شرکت هایی از استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، تهران، اصفهان، فارس، کرمان، قم، البرز، گلستان، خراسان رضوی، یزد و زنجان و شرکت های خارجی از کشورهای آلمان، آمریکا، سوئیس، مالزی، هندوستان، ایتالیا و چین در قالب نمایندگی شرکت داشتند.

این نمایشگاه در زمینه های انواع تجهیزات پزشکی، دندانپزشکی، تجهیزات بیمارستانی، ابزار جراحی تخصصی و زیبایی، تجهیزات ارتوپدی، لوازم و البسه پزشکی، اتوانالیزر بیوشیمی، کیسه های یخ ژله ای، تولید انواع محلول های دارویی، پک های جراحی و تجهیزات اتاق عمل، سیستم های تامین برق سالم و دستگاه های ساکشن جراحی دایر گردید.

همچنین در این نمایشگاه هتلینگ بیمارستانی، ارایه کننده انواع تجهیزات مکانیزه نظافت، دستگاه های لیزر، تصویربرداری، هوشمندسازی بیمارستان، کالای پلاستیکی پزشکی، دستگاه بیهوشی و پمپ سرنگ، انواع بند و گاز پزشکی و منسوجات بی بافت، تجهیزات پزشکی پوست، مو و زیبایی به نمایش گذاشته شده و شرکت های دانش بنیان، طراح، تولید کننده و صادرکننده تجهیزات پزشکی حضور فعالی داشتند.

ناگفته نماند که در برخی از تجهیزات پزشکی خوشبختانه ضمن برابری کیفیت شان با نمونه های خارجی و رسیدن به خودکفایی در تامین نیازهای داخل، مازاد تولید این تجهیزات نیز به کشورهای دیگر صادر می شود.

▪️نبض دوم

در این نمایشگاه از دو محصول تجهیزات و ملزومات پزشکی شرکت های فناورانه مرکز رشد فناوری تجهیزات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با حضور معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تبریز و معاون غذا و داروی این دانشگاه رونمایی گردید.

در این مراسم محصول فناورانه ظروف کشت سلول و بافت محصولی از شرکت فناور آرکا پژوهان آریانا و تخت احیای نوزاد محصولی از شرکت فناور سینا حمد آریا رونمایی به عمل آمد.

مدیرعامل آركا پژوهان آريانا و تولیدکننده محصول ظروف كشت سلول و بافت نیز با اشاره به ویژگی ها این محصول گفت: ظروف كشت سلول به منظور رشد دادن سلول و بافت در دانشگاه ها، پژهشگاه ها، مراكز ناباروري ، مراكز واكسن سازي و داروسازي مورد استفاده قرار می گیرد.

محسن رشيد افزود: وجود فرمولاسيون اختصاصي در كف اين ظروف يه سلول ها اين امكان را مي دهد تا به كف ظروف اتصال پيدا كرده  و رشد کنند.

وی با اشاره به وارداتی بودن این محصول اظهار کرد: اين ظروف يه صورت كامل وارداتي بوده و مشابه  داخلي ندارد اما با تلاش های صورت گرفته در حال حاضر این محصول به صورت انبوه تولید می شود.

رشید با اشاره به اینکه تخت احیای نوزاد با نام تجاری لیونا و قابلیت های منحصر به فرد طراحی و تولید شده است تاکید کرد: این محصول در بخش NICU و اتاق عمل جهت احیا و مراقبت نوزادان تازه متولد شده کاربرد دارد.

مدیر شرکت دانش بنیان نوین تشخیص نیز که به تولید لوازم بیس آزمایشگاهی می‌پردازد گفت: شرکت‌های دانش بنیان حوزه پزشکی وابستگی کشور به لوازم پزشکی خارجی را کاهش داده و به یک قدرت بزرگ منتهی می گردند.

رضایی، حس استقلال به وجود آمده در عدم نیاز به واردات تجهیزات حوزه تجهیزات پزشکی و دندانپزشکی را بسیار شیرین خواند و افزود: اما متاسفانه حمایت اندکی از شرکت‌های دانش‌بنیان به عمل آمده و دشواری های زیادی را متحمل می گردیم.

وی اضافه کرد: در تولید و عرضه نمایشگاهی تنها هستیم و نیاز به سرمایه‌گذاری بیشتر و ارائه امتیازات ویژه جهت فعالیت افزون تر هستیم تا بتوانیم بهتر از قبل به فعالیت بپردازیم.

▪️نبض سوم

مدیرتولید شرکت همگام درمان نوین هم در حاشیه هجدهمین نمایشگاه بین المللی تجهیزات پزشکی تبریز گفت: شرکت های دانش بنیان در توسعه علم تجهیزات پزشکی و فناوری های پزشکی می توانند نقش بسزایی داشته باشند.

صادق زاده با اشاره به اینکه بیشترین ارزبری کشور و خروج ارز غالباً در تکنولوژی های نوین اتفاق می افتد که در انحصار کشورهای جهان اول است افزود: در هر اندازه ای که بتوان این توسعه را در داخل کشور بومی‌سازی کرد هم می‌توان برای کشور ارزآوری داشت و هم این که ارزی که به خاطر واردات این نوع کالاها با تامین مواد موردنیاز مراکز درمانی صورت می‌گیرد کاملاً به کنترل آن پرداخت.

وی اضافه کرد: اکنون محصولی که شرکت ما تولید می کند شاید سالانه بالغ بر ۵۰ میلیون دلار خروج ارز از کشور داشت که با حضور شرکت‌های دانش‌بنیان ۱۰۰ درصد این ارز در کشور مانده و شرکت‌های تولیدی خودشان کاور کرده و انتقال تکنولوژی و صادرات کالاها به کشورهای همسایه را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

صادق زاده تاکید کرد: تجهیزات پزشکی به خاطر نوپا بودن این صنعت و اینکه بسیاری از کشورها تصور می‌کنند که نمی‌توان به راحتی به این حوزه ورود پیدا کرد با ورود شرکت‌های دانش‌بنیان این سدّشکنی به راحتی انجام گرفته و باعث می شود که تمام این شرکت ها با حضور در حوزه پزشکی ثابت کنند که ایران در این بخش حرف‌های بسیاری برای گفتن داشته و می‌تواند بسیاری از نیازهای کشور را بدون وابستگی تحریم‌ها، ریالی و دلاری کنترل کند.

این مدیر جوان با ذکر این نکته که به طرف کالاها و تجهیزاتی حرکت می‌کنیم که قبلاً تولید نداشتند و یا تولیدات بی کیفیتی وجود داشتند اظهار کرد: باید از این طریق جلوی واردات آن گرفته شود زیرا تک‌تک این محصولات حجم بالای مالی دارند که هر شرکتی نمی تواند وارد تولید آن شود و لذا این حوزه یک بخش بسیار مهم است.

صادق زاده بیان کرد: بیشترین مشکلات ما در این است که حمایت ها اغلب به صورت شعاری است و نمی توان در فروش و برگشت سرمایه شرکتهای دانش بنیان حساب باز کرد زیرا مسیر فعالیت این شرکتها در کل جهان یک مسیر R & D یا همان تحقیق و توسعه است که هزینه‌بَر است و هر هزینه ای که انجام می شود امکان سوخت و یا عدم بازگشت سرمایه به داخل کشور را دارد.

▪️نبض آخر

نمايشگاههای تخصصي يکي از مهمترين راههاي بازاريابي و معرفي محصولات در صنعت تجهيزات پزشکي است؛ فرصتي که با گردهم آمدن مصرف کنندگان، خريداران و فعالان صنعتي فرصتهاي جديدي براي قراردادهاي کاري و خريد و فروش محصول را پيش پای شرکتها می گذارد.

نمايشگاه هاي بين المللي نيز دروازهایی براي شناساندن صنعت و توان متخصصان داخلی به ديگر نقاط جهان است زیرا صنعت تجهيزات پزشکی به عنوان يک صنعت نوپا در ايران از بدو فعاليت خود ارتباط وثيقي با کشورهاي اروپايي داشته است.

با توجه به جايگاه اين علم در آن کشورها بخشي از اهداف بلند پروازانه فعالان داخلي اين عرصه انجام همکاري هاي چندجانبه با طرفهاي اروپايي و آمريکايي و ساخت و توليد محصول همگام با اين کشورها بوده است از اين رو حضور در نمايشگاه هاي بين المللي که به نوعي تمام شرکت های برتر و فعالان باتجربه بزرگ دنيا در آن حضور دارند امري ضروري و مهم است.

با پیشرفت تکنولوژی و به خصوص هوش مصنوعی، صنعت پزشکی نیز این روزها تحولات زیادی را به خود می بیند که نوید تحولات گسترده را در آینده نزدیک می دهد به طوری که امروزه هم در ایران و هم در کشورهای پیشرو، شرکت هایی شکل گرفته اند که با کمک فناوری های جدید مثل نانو تکنولوژی، هوش مصنوعی و فناوری اطلاعات به خلق راهکارهای جدید در عرصه پزشکی مشغول هستند تا با این راهکارهای نو، در بهداشت، پیشگیری، تشخیص، درمان و مراقبت های پزشکی به کمک پزشکان و البته بیماران بیایند و اینگونه حرکت ها در هجدهمین نمایشگاه تجهیزات پزشکی تبریز کاملاً محرز بود.

جای خوشحالی دارد که ایران همگام با دیگر کشورها در زمینه ساخت تجهیزات پزشکی، دارویی و آزمایشگاهی پیش قدم است لذا فعالیت در این مسیر، ضمن کاهش وابستگی کشور به سایر دولتها و تامین نیازهای پزشکی مردم، در اقتصاد کشور نیز نقش مثبت و مهمی دارد اما نباید از مشکلات و موانع پیش روی تولیدات حوزه پزشکی غافل شد زیرا هرچقدر هم تولید مهم است به همان اندازه هموار نمودن مسیر تولیدات باکیفیت داخلی هم حائز اهمیت می باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.