اجرای طرح کشاورزی قراردادی در آذربایجان شرقی

رييس سازمان جهاد کشاورزي استان آذربايجان شرقي با بيان ضرورت اجراي طرح کشاورزي قراردادي به عنوان ناجي مشکلات ابن بخش در استان عنوان کرد: اين طرح در سال گذشته در سطح 27 هزار هکتار اراضي ديمي استان با موفقيت اجرا شده است و توسعه آن در دست اجراست.
به گزارش عصرآزادی آنلاین، اکبر فتحي در نشست خبري با اصحاب رسانه با اشاره به طرح اصلاح نظام يارانه اي در بخش کشاورزي گفت: در اين طرح بيشترين فشارها روي کشاورزان علي الخصوص پرورش دهندگان دام و طيوربود و علي رغم تمام فشارهاي که بابت اجراي اين اصلاح براي دامداران و مرغداران ايجاد شد آنها همچنان پاي کار هستند و تامين امنيت غذايي را عهده دارند.

وي ادامه داد: با توجه به اينکه در اثر کاهش تقاضا در بازار مصرف امکان داشت محصولات توليد کنندگان روي دستشان بماند بنابراين با برنامه ريزي دقيق توسط شرکت پشتيباني امور دام، مازاد محصول توليدي خريداري شد که اين نيز يک کارنامه قابل قبول محسوب مي گردد.

وي با بيان اينکه اعطاي تسهيلات سرمايه در گردش براي جبران زيان واحدهاي توليدي لازم بود، افزود: اين امر اتفاق بي نظيري بود که برخلاف بروکراسي هاي خاص بانکي، انجام شد و بر اين اساس و تا به امروز 600 ميليارد تومان تسهيلات پرداخت شده است.

وي با اشاره به اينکه يکي از محصولات اساسي و استراتژيک کشاورزي گندم است گفت: در حدود 270 هزار تن خريد انجام شده است که که از اين مقدار 220 هزار تن به شرکت غله تحويل داده شده و اين رقم نسبت به سال گذشته 140 درصد افزايش يافته است.

فتحي با اشاره به ضرورت مديريت منابع آبي گفت: بايد از اتلاف منابع آب جلوگيري کنيم و وسعت گلخانه هاي استان را افزايش دهيم که بر اين اساس شهرک گلخانه‌‍اي مرند با 500 هکتار راه اندازي شده است.

وی با بيان اينکه در کشت گلخانه اي جزو استانهاي برتر کشور هستيم افزود: استفاده از تکنولوژي هاي جديد کشاورزي با اولويت توسعه کشت گلخانه اي را در برنامه داريم.

فتحی در تشریح فرایند طرح اصلاح الگوی کشت در استان گفت: این طرح طی سال‌های گذشته همواره مدنظر جهادکشاورزی بوده اما از سال گذشته با تاکید بیشتری اجرایی می‌شود. همراهی کشاورزان به خصوص در حوضه دریاچه ارومیه افزایش یافته و محصولاتی چون زعفران، پسته و گیاهان دارویی جایگزین محصولات پر آب بر حوضه دریاچه شده است که صرفه اقتصادی برای استان دارد.

رئيس سازمان جهادکشاورزي آذربايجان شرقي افزود: طرح کشاورزی قراردادی سال گذشته در گستره آزمایشی اجرایی شد و در 27 هزار هکتار از اراضی زراعی استان با موفقیت اجرا شد و برای اجرای این طرح در گستره بیشتری از آذربایجان شرقی برنامه ریزی کرده ایم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.