آذربایجان شرقی تشنه ارزش افزوده است

در دیدار رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان با اصحاب رسانه تاکید شد؛

محمد فرشکاران می گوید در بحث معدن ادعا داریم زیرا آذربایجان شرقی در تراز اول ذخایر معدنی مطلوب قرار دارد اما ارزش افزوده این حوزه تنها ۲ درصد است!

? عصر آزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه به مناسبت هفته دولت با بیان اینکه آذربایجان شرقی دارای پتانسیل های مطلوبی از بُعد سرمایه ای و نیروی انسانی است گفت: در شاخص های کلان استان در حوزه سرمایه گذاری و جذب سرمایه در بحث بهره وری نیروی کار و به تبع آن بهره وری سرمایه، از نرخ های بسیار پایین و گاها منفی برخوردار هستیم.
“محمد فرشکاران” ادامه داد: با توجه به آمار سال 99، حدود 9.3 از تولید ناخالص داخلی یا همان GDP سهم آذربایجان شرقی بود و سهم فعلی نسبت به سرانه جمعیت نزدیک به 8.4 GDP است.
وی افزود: این امر نشان می دهد سرانه درآمدی ما نسبت به میانگین کشوری از سرانه خوبی برخوردار نیست و فعالیت های اقتصادی و مدار توسعه اقتصادی استان به دلیل تورم، تحریم، کمبود نقدینگی و غیره به نحو مطلوبی در گردش نبوده است.
فرشکاران در عین حال اضافه کرد: در حالی که استانی با سابقه صنعتی 70 ساله، با توجه به شرایط اقلیمی خاص، توانایی معدنی و نیروی انسانی خوب، باید نسبت به سایر استان ها از جایگاه مطلوب تری برخوردار می شد!
وی خاطرنشان کرد: در بخش رتبه GDP آذربایجان شرقی در سال ۱۳۸۹ در رتبه ۱۴ کشوری، در سال ۱۳۹۲ در رتبه ۱۶ کشور و در سال ۱۳۹۹ هم در رتبه ۱۸ کشوری قرار داشت که این نشان از اُفت استان در این بخش است.
▪️افزایش جذب سرمایه گذار موجب رشد استان در جدول GDP کشور می شود

فرشکاران با اشاره به اینکه نرخ رشد اقتصادی استان در دوران تحریم نرخ مطلوب تری نسبت به میانگین کشوری می توانست باشد بیان کرد: در بحث توسعه، مجموع عواملی همچون فرهنگ توسعه و تولید، نقش رسانه ها در تبیین، نقد و بررسی و به چالش کشاندن اهداف و موقعیت ها می تواند با ایجاد فرهنگ مطالبه گری در توسعه استان موثر باشند.
وی تاکید کرد: افزایش سرمایه ثابت و جذب سرمایه گذار موجب رشد استان در جدول GDP می شود که باید در این عرصه تلاش های مضائف کنیم لذا شتاب رشد کشور نسبت به استان بیشتر است که این کُند بودن روند شتاب موجب شده سهم و سرانه جمعیت استان مان پایین باشد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی اذعان کرد: در سال ۱۳۹۹ سهم استان در بخش خدمات ۵۳ درصد، در بخش کشاورزی ۷/۶ درصد، در بخش صنعت ۳۷ درصد و در بخش معدن ۲/۲ درصد بود.
وی افزود: در GDP سال ۱۳۹۹ استان در بخش اشتغال کشاورزی ۲۰ درصد، در بخش اشتغال صنعت ۳۷ درصد و در بخش اشتغال خدمات ۴۱ درصد است.
▪️ارزش افزوده و سهم GDP آذربایجان شرقی از ۳/۵ به ۷/۸ درصد رسیده است

فرشکاران ابراز کرد: تامین کننده سرمایه در حال گردش یکی از چالش ها و مشکلات استان است که موجب ایجاد خیلی از موانع در بحث شتاب اقتصادی کشور است که امید است با تدابیر ویژه این مشکل برطرف شود.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی گفت: ارزش افزوده و سهم GDP استان از ۳/۵ درصد به ۷/۸ درصد رسیده است که البته حدود ۳۰ همت لازم است این ارقام افزایش یابد لذا در سال ۱۴۰۰ توانستیم تراز اعتباری و مالی استان را نسبت به اعتبار مصوب استان جذب کنیم و امیدوارم در سال ۱۴۰۱ از محل جذب اعتبارات متفاوت مرکز و دستگاه های اجرایی استان نیز این اعتبارات را جذب کنیم که البته در مسیر رشد و توسعه استان اعتبارات، بیشتر از این مدنظر است.
وی یادآور شد: در سفر ریاست جمهوری به آذربایجان شرقی که یک اتفاق تاثیرگذار برای پروژه های عمرانی شروع شده با میانگین ۱۵ سال سن بود حدود ۴۰ همت برای این پروژه ها تعلق گرفت به طوری که در این سفر، سه حوزه آب، بهداشت و راه بیشترین میزان از بودجه اختصاص یافته را به خود اختصاص دادند.

▪️برای به حرکت درآوردن تولید ناخالص داخلی 30 همت سرمایه گذاری نیاز است

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی گفت: خروج ارزش افزوده از استان بحث هایی بود که از بدو ورود به سازمان درگیر این موضوع بودیم لذا در بحث معدن ادعا داریم زیرا در تراز اول ذخایر معدنی مطلوب قرار گرفته ایم ولی ارزش افزوده در این حوزه تنها ۲ درصد است!
وی با بیان اینکه در بخش معدن هیچگونه منفعتی به نفع استان اضافه نشده است تاکید کرد: نگران کننده ترین حالت ممکن در بحث استفاده از ذخایر معدنی این است که آب و خاک و انرژی استان به کار گرفته می شود ولی هیچ ارزش افزوده ای به استان ندارد لذا تنها بُردی که از این فضا داشتیم بحث اشتغال و دریافت حقوق برای صنایع و کارگران بوده است اما نمی توان گردش مالی و ارزش افزوده صنایع مهم آذربایجان همچون پتروشیمی، مس سونگون و غیره را نادیده گرفت.
فرشکاران عنوان کرد: هدف گیری و جهت گیری تغییر و حرکت GDP از ۳ درصد به ۸ درصد است بنابراین برای به حرکت درآوردن تولید ناخالص داخلی 30 همت سرمایه گذاری در بخش های مختلف لازم است.
وی بیان کرد: در استانی که در بخش صنعت و بخش کشاورزی بسیار مستعد است ما نگرش نو به مفهوم اصلی دانش بنیان داریم که باید گام های بزرگی برداریم و در بخش فرهنگ نیز غفلت هایی شده است که در یکی از برنامه های خود نگاه اساسی به آن خواهیم داشت.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی با بیان اینکه 52 درصد ظرفیت صنایع استان خالی از نیروی کار است تاکید کرد: این امر، یعنی اینکه نیروی کار فعال مهاجرپذیر به سمت سایر استانها و کشورهای همسایه است!

▪️آذربایجان شرقی در بین ۵ استان موثر در صادرات کشور در آخر است

فرشکاران تاکید کرد: توانایی صادرات ما با توجه به پتانسیل استان بسیار پایین است به طوری که متاسفانه در بین ۵ استان موثر در صادرات کشور، رتبه پنجم را داریم، در حالی که با تقویت گمرکات می توانیم این ظرفیت و توانایی صادرات را افزایش داده و فرآیندهای موثر نیز تقویت و اصلاح شود و همچنین سرمایه گذاران را وارد استان کنیم زیرا سرمایه گذار وقتی یک ثروتی را به دست می آورد ارزش افزوده ای که در استان های دیگر به دست می آورد چند برابر آذربایجان شرقی است.
وی اظهار کند: انتقال آب ارس به تبریز جزو پروژه های مهم استانی است تا بخش کشاورزی و آب شرب تبریز را تامین کند.
فرشکاران با بیان اینکه اگر منابع تغذیه دریاچه اورمیه را حذف کرده و اقدامات جایگزینی مانند ویلاسازی انجام دهیم قطعاً باید منتظر خشکی دریاچه اورمیه باشیم تاکید کرد: باید روی تثبیت و حفظ آبی که بر دریاچه سرازیر می‌شود تدابیری اندیشیده شود تا آب صرف شده برای جلوگیری از خشکی این دریاچه هدر نرود.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی گفت: بورس استان متاسفانه در این مدت بسیار اُفت شدید داشته که این اتفاق بسیار مهم و نگران کننده است و امیدواریم با اقداماتی که با یاری سرمایه گذاران انجام خواهد شد این روند از تنگنا خارج شده و رشد آن به طور ملموس احساس شود.

▪️تقویت صندوق های نوآوری و شکوفایی آذربایجان شرقی فریز است

فرشکاران با اشاره به اینکه فعالیت و قدرت رقابت در استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان بسیار پایین است افزود: باید بر مبنای مزیت های نسبی بازارهای مالی کنارشان قرار بگیرد زیرا سرمایه گذاران مدیون آذربایجان هستند و باید کمک کنند تا مفهوم اولین ها حفظ شده و تنها در اسم خلاصه نگردد.
معاون استاندار آذربایجان شرقی در پایان این نشست تاکید کرد: ایجاد فرهنگ توسعه بسیار مهم است چرا که واگرایی فرهنگ استان بالاست، لدا اگر نخواهیم محرومیت ها را خودمان از بین ببریم هیچ کس برای رفع محرومیت ها کمک یارمان نخواهد بود پس هدف گذاری ما تغییر و تحول است و این تغییرها سخت و تلخ خواهد بود ولی موضوع اصلی این است که هر کس در تبریز بتواند کار کند در همه جای کشور می تواند به فعالیت بپردازد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.