اولین نوآوری های کشور در تبریز

“عصرآزادی” از سفر یک روزه معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری به آذربایجان شرقی گزارش می دهد؛

? عصر آزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

اولین دستگاه تصفیه هوا با جلبک و بزرگترین واحد دانشجویان تولیدکننده بُردهای الکترونیکی لوازم خانگی کشور در تبریز مورد بازدید سورنا ستاری قرار گرفت و وی از نحوه فعالیت شرکت های دانش بنیان مستقر در مجموعه های فنی ابراز رضایت نمود!
معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در سفر یک روزه خود به تبریز و در راستای تجاری سازی محصولات دانش بنیان از شهرک صنعتی سهند دیدار کرده و از محصولات حوزه اینترنت اشیاء رونمایی به عمل آورد.
“سورنا ستاری” سپس ضمن بازدید از شرکت دانش بنیان زیست اندیشان، سالن کشت اسپیرولینا را افتتاح کرده و از دستگاه تصفیه هوا با جلبک رونمایی نمود.
وی از مرکز نوآوری و رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز بازدید کرده و در جریان فعالیت های ۱۵ واحد مستقر در این مجموعه قرار گرفته و از ۷ محصول دانش بنیان پارک علم و فناوری رونمایی کرد.
ستاری همچنین خانه خلاق و نوآوری تبریز را افتتاح کرده و از شرکتهای مستقر در آن بازدید نمود و راهنمایی های لازم به جوانان کارآفرین دانش بنیان را ارائه نمود.
افتتاح همزمان به صورت ویدئوکنفرانس مرکز رشد بناب، سراب و مرند و امضای تفاهم نامه همکاری جهت راه اندازی کارخانه نوآوری تبریز با مشارکت شهرداری تبریز به همراه بازدید از واحدهای فناورانه مستقر در مرکز رشد دانشگاه هنر تبریز و آشنایی با فعالیت کارآفرینان جوان این مرکز علمی از جمله برنامه های سفر ستاری به تبریز بود.

▪️ساعت اول

معاون علم و فناوری رئیس جمهوری در بازدید از فعالیت های دانش بنیان، مراکز رشد، شتابدهی، فناوری دانشگاه های تبریز و بخش خصوصی آذربایجان شرقی به تبریز ابراز رضایت کرد.
مرکز رشد مرند با همکاری دانشگاه آزاد واحد مرند و پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی در مساحتی به متراژ یک هزار مترمربع با تمام زیرساخت مورد نیاز شرکت های دانش بنیان فعالیت خود را آغاز کرد.
جذب فناوران در این مرکز آغاز شده و ۷ شرکت در مرحله پیش رشد و رشد مستقر هستند و ۵ واحد دانش بنیان نیز در حال عقد قرارداد با مرکز رشد شهرستان مرند هستند.
این مرکز در راستای پاسخگویی به نیاز جوانان علاقمند و خلاق مرند و مناطق اطراف آن به فعالیت در حوزه نوآوری و فناوری ایجاد شد.
همچنین مرکز رشد سراب نیز همزمان با مرکز رشد مرند و خانه خلاق و نوآوری تبریز به دست معاون علم و فناوری رئیس جمهور به صورت ویدئو کنفرانس افتتاح گردید.
معاون پارک و فناوری آذربایجان شرقی در مراسم افتتاح خانه خلاق و نوآوری تبریز با اشاره به اینکه در حال حاضر ۲۲۳ شرکت فعال و ۴۷۶ شرکت هم در پارک علم و فناوری مستقر هستند گفت: حدود ۵۲۰۰ نفر در این شرکتها مشغول به کار هستند و میزان فروش داخلی آنها در سال گذشته افزایش یافته است لذا پس از تشکیل دو صندوق ارس و پژوهش و نوآوری، اخیراً برای ایجاد دفتر تعاملات علم و فناوری ایران و پیمان شانگهای چین نیز اقدامات موثری انجام گرفته است.

▪️ساعت دوم

همزمان با سفر معاون علمی و فناوری رئیس جمهور به آذربایجان شرقی، از هفت طرح فناورانه و دانش بنیان پارک علم و فناوری و دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز رونمایی شد.
طرح کشت جلبک اسپیرولینا که به همت یک شرکت دانش بنیان با هزینه ۲۵ میلیارد ریالی راه اندازی شده بود، یکی از طرح هایی بود که با حضور سورنا ستاری رونمایی شد.
اسپیرولینا گونه‌ای جلبک سبز ـ آبی از شاخه سیانوباکترها است که در آبهای مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری رشد می‌کند و در زمینه‌ های مختلف از جمله تولید مکمل‌های غذایی، آرایشی و بهداشتی، داروسازی، تصفیه و تولید کود کاربرد دارد.
همچنین از دستگاه تصفیه هوا با جلبک که نخستین بار در تبریز طراحی و ساخته شده است و ۵ طرح فناورانه در مرکز رشد مشترک پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی و دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز رونمایی شد.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در سفر به آذربایجان شرقی همچنین از بزرگترین واحد دانش بنیان تولید کننده بوردهای الکترونیکی لوازم خانگی کشور در تبریز بازدید کرد.

▪️ساعت سوم

با توجه به شعار سال ۱۴۰۱ مبنی بر حمایت از تولید دانش‌بنیان و در راستای عمل به فرمایشات مقام معظم رهبری و همچنین نیاز مدیریت تفاهم نامه ایجاد کارخانه نوآوری تبریز با همکاری شهرداری تبریز و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری منعقد گردید.
بر اساس این طرح، شهرداری مکلف است با بهره‌گیری از نظرات کارشناسی و تجربیات کلانشهرهای دیگر نسبت به انتخاب یکی از مکان‌های مناسب تحت تملک خود و تجهیز آن با همکاری و حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، استانداری آذربایجان شرقی، پارک علم و فناوری و دیگر دستگاه‌های مسئول در این حوزه، حداکثر در مدت ۶ ماه نسبت به راه‌اندازی کارخانه نوآوری تبریز اقدام کند.
در سفر سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور به تبریز، با مشارکت مدیریت شهری نسبت به راه اندازی این کارخانه اقدام گردید زیرا مراکز نوآوری شهری مراکزی هستند که در آن برای هوشمند سازی و بهینه‌سازی روش‌های اجرایی و ساخت سامانه‌ها، دستگاه‌ها، قطعات موردنیاز و حل مسائل مدیریت شهری اقدام و برنامه‌ریزی می‌شود.
فعالیت‌های این مراکز با تأکید بر ارتباط مستمر و مؤثر با مراکز علمی، پژوهشی و صنعتی با اولویت استارتاپ‌ها، مراکز رشد و شرکت‌های دانش‌بنیان که در حال حاضر در اغلب کلانشهرها در حال فعالیت هستند، صورت می‌پذیرد.

▪️ساعت چهارم

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: دولت سیزدهم در راستای این سیاست کلان و راهگشا، از نخستین روز فعالیت خود مصمم به استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان و فناوری های نوین برای رشد اقتصادی کشور بوده است.
سورنا ستاری افزود: در بودجه سال ۱۴۰۱ حمایت از علم و فناوری بیش از پیش لحاظ شده و تشکیل صندوق فناوری، حمایت ویژه از پارکهای فناوری، تقویت منابع اعتباری مرجعیت علمی، دادن جایزه تا ۲۵ درصد معادل تحقیقاتی که برای بخش خصوصی انجام می شود، ردیف درآمد هزینه برای اعاده مالیات بر ارزش افزوده برای شرکت های مستقر و انتشار ۲ هزار میلیارد تومان اوراق مالی برای حمایت ویژه از دانشگاه ها از جمله حمایت هایی است که در بودجه سال جاری لحاظ شده است.

▪️ساعت پنجم

نکته جالب توجه اینکه در آذربایجان شرقی مدیریت ارشد استان از نخستین روز فعالیت خود بر توسعه و حمایت از شرکت های فناور و دانش بنیان تاکید داشته است به طوری که تلاش برای پویایی بیشتر اقتصاد دانش بنیان استان به عنوان جایگزین بی رقیب درآمدهای نفتی را وجهه همت خود قرار داده است.
ایجاد زیست‌ بوم فناوری و توسعه اقتصاد دانش‌ بنیان از اولویت‌های اصلی مدیریت ارشد آذربایجان شرقی در دولت سیزدهم است که بر حرکت قاطع به سمت اقتصاد دانش‌بنیان برای اصلاح رشد اقتصادی و ایجاد ارزش افزوده، رونق تولید و افزایش درآمد ملی با حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و تلاش برای تبدیل ایده‌های فناورانه و نوآورانه به محصول تاکید دارد.
شایان ذکر است نشست با نخبگان آذربایجان شرقی و شرکت در جلسات مجزای یک شرکت دانش بنیان شیمی جهت رسیدگی به مشکلات و همچنین جلسه ستاد اقتصاد دانش بنیان و اشتغال آفرین آذربایجان شرقی از دیگر برنامه‌های سفر معاون علمی و فناوری دولت های دوازدهم و سیزدهم در سفر یک روزه خود به تبریز بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.