بوی انحصار طلبی در آموزش و پرورش!

گزارش “عصرآزادی” از بررسی نرخ سرویس مدارس در شورای ششم شهر تبریز؛

عصرآزادی آنلاین/ سرویس شهرستانها: نود و یکمین جلسه علنی شورای ششم شهر تبریز به ریاست حجت الاسلام رسول برگی و با حضور اعضای شورا و شهردار تبریز در عمارت تاریخی ساعت تبریز برگزار شد.

اکثریت تایم جلسه این هفته شورای شهر تبریز به بحث و بررسی نرخ سرویس دانش آموزان مدارس اختصاص یافت و با اظهارات مختلف از سوی مسئولان شهری و استانی در نهایت نظر مثبت اعضای شورا به افزایش نرخ آن تایید گردید اما سخنان شهردار تبریز بسیار جالب توجه بود!

یعقوب هوشیار با اشاره به اینکه نرخی که ما حساب و کتاب می کنیم تمام آن به جیب رانندگان نمی رسد گفت: بیشتر آن به جیب مدارس می رود لذا ثبت نام باید بر اساس جغرافیای مناطق باشد و حالا یک انحصار ایجاد شده است و این انحصار هم به مردم تحمیل می شود.

▪️اعداد و ارقام مصوب با مبالغی که مدارس اخذ می کنند متفاوت است!

در این جلسه، نامه سرپرست آموزش و پرورش آذربایجان شرقی با موضوع پیشنهاد متمم نرخ سرویس های حمل و نقل مدارس مورد بررسی اعضای شورا قرار گرفت.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهری شهرداری تبریز در این باره گفت: امسال شرایط متفاوت تر شده است چون دو سال مدارس تعطیل بودند و نزدیک به ۱۸۰ درصد افزایش کرایه داشتیم.

وحیدکیا ادامه داد: مدارس غیرانتفاعی با اولیا به توافق رسیدند و اعداد و ارقامی که ما تصویب کرده ایم با مبالغی که مدارس می گیرند تفاوت دارد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهری شهرداری تبریز اضافه کرد: قرار شد در مهرماه به صورت علی الحساب پول دریافت کنند و بعد در این زمینه تجدیدنظر کنیم و در خصوص تامین خودرو شخصی هم مشکل نداریم و در بحث سرویس مینی بوس کمی با مشکل مواجه هستیم زیرا اکثر آنان جذب ادارات و کارخانجات شده اند.

وحیدکیا با بیان اینکه از تعاونی ۴۳۲ آمار گرفته ایم که ۵۰ درصد افت مینی بوس وجود دارد گفت: ۸۰ درصد سرویس ها در مدارس دولتی و غیر انتفاعی در مدارس مستقر شدند.

علیرضا باغبان رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر در این خصوص گفت: نرخ جدید پیشنهادی آموزش و پرورش در کمیسیون بررسی شده است، عددهای قبلی منطقی است ولی این رقم با استقبال رانندگان مواجه نشده است.

وی افزود: نرخ تاکسیرانی مستقیم به جیب راننده می رود ولی در شرکت های مینی بوس رانی مالیات و غیره برای عوامل اجرایی وجود دارد لذا برای عبور از این وضعیت و ترافیک که در ساعات مدارس ایجاد می شود چند درصدی به روی مبلغ مصوب شده افزایش دهیم.

شهرام دبیری دیگر عضو شورا هم گفت: پیشنهادی که از طرف آموزش و پرورش داده بودند مبالغ بسیار بالا بود و اعلام کردیم تجدید نظر کنند.

وی بیان داشت: تصمیمی که گرفتیم منطقی تر بود و از واقعیت ها متفاوت است و مدارس غیرانتفاعی چندین برابر آن را می گیرند و مشکلی هم پیش نمی آید.

روح الله رشیدی هم تاکید کرد: مردم از هر طرف تحت فشار هستند نباید زیر هر تصمیمی برویم زیرا دو سوم مدارس تبریز غیرانتفاعی است و این یک فاجعه می باشد.

در ادامه، نماینده اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی گفت: مصوبه ای که از شورای شهر گرفتیم منطقی تر بود، مدارس دولتی مبلغ های زیادی گرفتند و نتوانستند کنترل کنند.

شفایی افزود: به مدارس ابلاغ کرده ایم که طبق مصوبه شورا اگر مبالغ زیادی گرفته شود تعزیرات حکومتی جریمه خواهد کرد زیرا نظر شورا برای ما محترم می باشد و شرکت هایی که پای کار آورده ایم به مدارس اعلام کرده مبلغ علی الحساب واریز کنند تا نرخ سرویس مدارس تعیین تکلیف شود.

روح الله دهقان نژاد دیگر عضو شورا هم در این باره گفت: رانندگان شخصی را به سرویس مدارس اضافه کنیم و اولیایی که دانش آموز خود را می برند چند دانش آموز دیگر هم سوار کنند و درصد مدارس را حذف کنیم، به این قضیه منطقی تر نگاه کنیم بنده فرزندان خودم را با خودرو شخصی به مدرسه می برم.

شهردار کلانشهر تبریز نیز گفت: دلیل ترافیک این است که طرف از نصف راه فرزند خود را به باغمیشه می برد باید به این موارد رسیدگی شود.

یعقوب هوشیار با بیان اینکه آموزش و پرورش تبدیل به تجارت شده است افزود: ما کمبود خودرو نداریم اگر این شرکت ها کنار بروند ما مشکلی نخواهیم داشت.

وی اضافه کرد: نرخی که ما حساب و کتاب می کنیم تمام آن مبلغ به جیب رانندگان نمی رسد بیشتر آن به جیب مدارس می رود لذا ثبت نام باید براساس جغرافیای مناطق باشد، انحصار ایجاد شده است و این انحصار هم به مردم تحمیل می شود.

مدیر عامل شرکت تاکسیرانی شهرداری تبریز نیز گفت: با توجه به شرایط خوشبختانه شرکت ها استقبال می کنند، تمام خودروهای ون را ملزم کرده ایم در اختیار مدارس باشند و اگر این کار را انجام ندهند کارت آنان باطل خواهد شد.

قاصدی با اعلام اینکه نرخ کرایه ها به صورت تخصصی بررسی شده بود و منطقی بود افزود: دوگانگی کرایه ها توسط مدارس غیردولتی صورت گرفت و این بیشتر به چشم می خورد زیرا مدارس غیردولتی برای هرماه از اولیا یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان می گیرند و باید به تعهدات خود پای بند باشند!

بدین ترتیب و پس از کِش و قوس فراوان پیرامون نرخ سرویس مدارس، این طرح با رای اکثریت اعضای شورا ۱۰ درصد کرایه نسبت به مصوبه قبلی افزایش پیدا کرد.

▪️یک سالن استاندارد در شأن شهر تبریز برای کودکان احداث می شود

در بخش دیگری از این جلسه نیز مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان شرقی به مناسبت هفته کودک گفت: کودکان به عنوان شهروندان از خدمات عمومی بهره مند هستند اما بخش مهمی از نیازها به اقتضای سنی و ضرورت مسائل فرهنگی، خدمات فرهنگی می باشد.

علی بینش افزود: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در تمامی شهرها مشغول فعالیت بوده و خدمات فرهنگی، هنری و ادبی به صورت تخصصی با کادر مجرب و توانمند در خدمت کودکان هستند.

وی اضافه کرد: این کانون به عنوان متولی فرهنگ و هنر کودکان، تامین محتوای تخصصی مشغول فعالیت می باشد و به اقتضای فرهنگی، بازوی فرهنگی شورای شهر می باشد.

بینش به برنامه های این اداره کل برای هفته کودک اشاره کرده و افزود: ویژه برنامه های متنوع در هفته کودک برای کودکان و نوجوانان برگزار خواهد شد و کیفیت و اجرای محتوا برای ما بسیار مهم می باشد.

وی بیان کرد: تنها سالن سینمای تخصصی کودکان در حال بازسازی می باشد و یک سالن استاندارد در شأن شهر تبریز برای کودکان احداث میشود.

روح الله رشیدی عضو شورای شهر گفت: متاسفانه افراد متخصص و کارشناس برای تربیت نوجوانان کم می باشد و باید حرف این قشر شنیده شود.

حجت الاسلام زعفرانچیلر دیگر عضو شورا نیز گفت: یکی از دغدغه های مهم شورای ششم، بحث کودکان و نوجوانان می باشد و هفته آینده یک نشست تخصصی در این زمینه برگزار خواهد شد.

وی افزود: فرهنگ سرای الغدیر را از لحاظ نرم افزار و سخت افزاری بروزرسانی کرده ایم و این هفته برنامه کودک و نوجوان برگزار خواهد شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.