همايش روز جهاني تخم مرغ با هدف فرهنگسازي ترويج مصرف تخم مرغ براي زندگي بهتر در تبريز برگزار شد

برگزاري جشنواره روز جهانی تخم مرغ در سالن همايشهای پتروشيمی تبريز با تجليل از پيشکسوتان اين عرصه

جشنواره روز جهاني تخم مرغ در سالن همايش هاي پتروشيمي تبريز با شرکت استان‌هاي تهران ،اصفهان، آذربايجان شرقي، آذربايجان غربي، اردبيل، زنجان، قزوين و البرز و تعداد ديگري از استان هاي کشور با تجليل از پيشکسوتان اين عرصه برگزار شد.
عصر آزادی آنلاین بر اساس گزارش روابط عمومي سازمان جهاد کشاورزي استان، رئيس سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان شرقي در اين مراسم گفت: ۹.۶ درصد توليدات تخم مرغ کشور در آذربايجان شرقي توليد مي‌شود و اين توانمندي استان را نشان مي دهد.
اکبر فتحي ادامه داد: از هشت واحد فرآوري مرغ و تخم مرغ در کشور 3 واحد در آذربايجان‌شرقي مستقر بوده و فعاليت مي‌کند که از ديگر توانمندي هاي اين استان مي باشد.
وي افزود: در خصوص ارائه تسهيلات بانکي به بخش صنعت مرغداري و اتحاديه مرغ هاي تخمگذار در استان بخشي از آن و در واقع ۵۰ درصد ارزش سرمايه در گردش مرغداران به آنها پرداخت شده و ساير مشکلات اعلام شده پيگيري و رفع خواهد شد.
رئيس سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان شرقي همچنين از همت و تلاش مرغ داران و صنعت مرغداري و بخش مرغ هاي تخمگذار در رفع مشکلات اصلاح يارانه ها تقدير کرد و افزود: شما مرغداران با تلاش هايي که انجام داديد کمترين مشکلات را در تغيير ارز ترجيحي به نيمايي داشته و در اين جراحي اقتصادي کشور همکاري مناسب داشتيد تا اين طرح با موفقيت اجرا شود.
وي افزود: مشکلاتي در اين صنعت وجود که يکي از مهمترين آنها جايگزيني ارز نيمايي به جاي ارز ترجيحي براي تامين نهاده‌ها است که از جمله دلايل افزايش هزينه تمام شده توليد تخم مرغ و سخت شدن رقابت با کشورهاي ديگر است و اين مساله را با افزايش بهره‌وري در واحدهاي توليدي، افزايش تراکم در سطح و توليد تخم مرغ با کيفيت بالاتر و بسته بندي مطلوب‌تر و اعطاي مشوق‌هاي صادراتي از سوي دولت مي توان رفع کرد.
فتحي  گفت: اين صنعت علي رغم فراز و نشيب هاي بسيار صنعتي وزين و اقتصادي بوده و باعث اشتغال بيشتر و به دنبال آن باعث توسعه کشور و استان شده و قسمت اعظم پروتئين مصرفي مورد نياز مردم را تامين مي کند.
ابراهيم بوسليکي رييس هيات مديره اتحاديه مرغ تخمگذار آذربايجان شرقي نيز در اين جشنواره گفت: حذف ارز ترجيحي و تبديل آن به ارز نيمايي مشکلاتي را براي اين صنعت به وجود آورد.
مصطفي هاشم زاده محتشم، مدير عامل اتحاديه مرغ هاي تخم گذار آذربايجان شرقي نيز در اين جشنواره گفت: آذربايجان شرقي با توليد سالانه بيش از ۹۷ هزار و ۸۰۰ تن تخم مرغ يکي از قطب‌هاي توليد تخم مرغ کشور است، اما توليد تخم مرغ در استان، کفاف مصرف آن را نمي دهد.
وي افزود: اين موضوع به علت استفاده تخم مرغ در صنعت شيريني و شکلات و ساير صنايع مواد غذايي در استان مي باشد  بر اين اساس تلاش مي‌کنيم تا نياز استان را در آذربايجان شرقي برطرف کنيم تا از استانهاي مثل قزوين، البرز و زنجان تخم مرغ وارد استان نشود.
دبيرکل کانون سراسري انجمن هاي پرورش دهندگان مرغ تخمگذار ايران در  اين مراسم گفت: سرانه مصرف تخم مرغ در کشور از ۱۸۰ عدد به ۲۳۰ عدد براي هر نفر رسيده است.
سيد فرزاد طلاکش اظهار کرد: متاسفانه فرهنگ غذايي ايران به سمتي حرکت کرده که برخلاف کشورهاي اروپايي و آسياي شرقي استفاده از تخم مرغ کمتر است.
وي با اشاره به فوايد غذايي تخم مرغ، گفت: تخم مرغ سرشار از پروتئين، مواد معدني و ويتامين است بر اين اساس استفاده تخم مرغ در کشورهايي مثل اندونزي و مالزي بيش از ۲هزار عدد است.
طلاکش ادامه داد: مصرف سرانه تخم مرغ در کشورهاي افريقايي نيز ۵۰ عدد است ولي متوسط جهاني ان به ۱۹۰ عدد براي هر نفر در روز مي رسد که البته ما اين رقم را با توجه به تناسب جمعيتي ايران مناسب نمي دانيم.
وي هدف گذاري کانون سراسري انجمن پرورش‌دهندگان مرغ تخم‌گذار ايران و اتحاديه هاي مرغ هاي تخمگذار کشور را ۲۵۰ عدد در سال براي هر شهروند ايراني اعلام کرد.
گفتني است: در اين مراسم از ۲۱ نفر از پيشکسوتان واحدهاي مرغداري استان و همچنين از ۲۱ برگزيده مسابقه نقاشي از 1222 اثر ارسالي روز جهاني تخم مرغ که با هدف آشنايي دانش آموزان با ارزش غذايي تخم مرغ برگزار شده بود تجليل شد.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.