دریاچه اورمیه تراژدی شور ایران

“عصرآزادی” از دیدار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با مدیران صنایع آذربایجان شرقی گزارش می دهد؛

?عصرآزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تبریز می گوید دریاچه اورمیه نیاز به تنفس داشت که با احداث پل میان گذر نفس های آن به شمارش افتاد و با طنابی که بر گردن آن زده ایم او را خفه می کنیم!

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در جلسه مشترک خود با اعضای هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تبریز با مدیران برخی از واحدهای تولیدی صنعتی آذربایجان شرقی دیدار کرد.

در این جلسه مشترک که در اتاق بازرگانی تبریز برگزار گردید توافقنامه صندوق ملی محیط زیست کشور با شهرداری تبریز به امضا رسید و پس از آن مسائل محیط زیست محیط زیستی صنایع آذربایجان شرقی مورد بررسی قرار گرفت.

نکته جالب توجه اینکه در این جلسه، احداث ۸۰ مورد سدّ بر روی نگین آبی آذربایجان، عدم ضرورت احداث پل میان‌گذر، توسعه بخش کشاورزی، عدم شجاعت و ریسک مدیران و نیز انتقاد از دانشگاه تبریز که اساتید آن در این مدت نتوانستند راه حل های علمی برای نجات دریاچه اورمیه ارائه دهند از جمله انتقاداتی بود که اعضای انجمن نجات دریاچه اورمیه مطرح کردند.

▪️سیاست‌های اشتباه مسئولان موجب خشک شدن دریاچه شده است

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تبریز در ابتدای جلسه با اشاره به اینکه سلامتی مردم جهان و حیات وحش در سایه آلودگی محیط زیست به خطر افتاده است گفت: در کشور ما نیز وضعیت به همین منوال است و وضعیت دریاچه اورمیه امروزه کشورمان را تهدید می کند که باید مدنظر مسئولان قرار گیرد.

قاسم قویدل افزود: دریاچه اورمیه زمانی سومین دریاچه شور جهان بود به طوری که در سال ۱۳۴۶ به عنوان پارک ملی و پس از آن به ثبت جهانی رسید تا زیستگاه امنی برای کره زمین باشد.

وی ادامه داد: وجود دریاچه اورمیه باعث تغییر آب و هوای منطقه آذربایجان شده بود اما امروز چه؟! فرصت ها به تهدید تبدیل شده‌اند، وقتی وضعیت دریاچه اورمیه را مشاهده می کنیم خواب از سرمان می پرد و پس از این همه تلاش، نتیجه این شده است که دریاچه اورمیه به کما رفته است.

قویدل با اشاره به اینکه شعاع ۵۰۰ کیلومتری دریاچه از شرّ ریزگردهای نمکی آن در امان نخواهند بود اضافه کرد: اگر دریاچه خشک شود منطقه شمال غرب ایران و حتی مرکز کشور به یک کویر تبدیل شده و موقعیت کشورهای مجاور هم به خطر می افتند!

وی با طرح این سوال که آیا تغییرات اقلیمی باعث وضعیت امروز دریاچه شده است پاسخ داد: خیر! آسیب شناسی کارشناسان نشان می دهد که خودمان و سیاست‌های اشتباه مسئولان و عدم نظارت صحیح بر آن موجب خشک شدن دریاچه اورمیه شده است به طوری که احداث پل میان گذر هیچ لزومی نداشت.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تبریز با ذکر این نکته که دریاچه اورمیه در سال های گذشته به یک تفریح برای هموطنان تبدیل شده بود گفت: مردم با خودروهای خود به وسیله شناور به آن سوی دریاچه می رفتند و می توانستیم با افزایش تعداد آنها به سهولت تردد دو سوی دریاچه کمک کنیم، اگر هم تصمیم داشتیم یک پل احداث کنیم نباید اینگونه احداث می شد زیرا دریاچه اورمیه نیاز به تنفس داشت که با احداث این پل نفس های آن به شمارش افتاده و اکنون طنابی بر گردن آن نهاده ایم و نگین آبی آذربایجان را خفه می کنیم!

قویدل با اشاره به اینکه با احداث تونل چند کیلومتری می شد به حل این معضل پرداخت یادآور شد: سدها دلیل دیگری بر حاکمیت وضعیت موجود است به طوری که باید سریعاً آب آنها به سوی دریاچه سرازیر شود، تسریع در آبرسانی از طریق رودخانه زاب، اصلاح الگوی کشت که طی آن می‌توان به قطب تولید گل محمدی تبدیل شد، بستن چاه های غیرمجاز و مهم تر از اینکه در نظر گرفتن حقابه دریاچه اورمیه از راه‌حل‌های احیای دریاچه هستند.

وی میزان شوری دریاچه اورمیه را ۳۰۰ گرم در لیتر دانست و افزود: باید مقدار آن کاهش یابد لذا می توان با استفاده از واحدهای صنعتی از نمک آن استفاده نمود زیرا احیای دریاچه ارومیه احیای زندگی در ایران است و کمک به احیای آن یک وظیفه همگانی می باشد.

▪️نباید به بهانه حفظ محیط زیست فعالیت بخش صنعت را متوقف نماییم

معاون امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی هم با اشاره به اینکه این استان به لحاظ ساختار اقتصادی متعلق به بخش خصوصی است گفت: ما به توسعه پایدار می‌اندیشیم اما نباید به بهانه حفظ محیط زیست، فعالیت بخش صنعت و معدن را متوقف نماییم.

محمد کلامی افزود: ساختار قوانین سازمان محیط زیست یک پَک سنتی است که با شرایط امروزی محیط زیست همخوانی ندارد لذا رعایت شاخص‌های محیط زیست نکته مهمی است که باید برای آن فاصله شعاعی تعریف شود.

وی با ذکر این نکته در برخی از کشورهای اروپایی همچون آلمان، واحدهای صنعتی در وسط شهرها فعالیت می کنند اضافه کرد: شاخص های آنها مرتباً کنترل می شود اما در کشور ما نگاه فاصله محور و رویکردهای خاصی وجود دارد که متاسفانه به رسیدن سهم آذربایجان شرقی در بخش معدن به ۲ درصد منجر شده است که مایه تعجب است!

کلامی تاکید کرد: لذا باید در بخش های زیست محیطی شاخص های مربوط لحاظ شود تا موجب توقف واحدهای صنعتی نگردد پس، باید بدانیم دریاچه اورمیه برای تمام آذربایجانی ها حیاتی و مهم است و با زیست محیط و اقتصاد پیوند خورده است و باید به کارهای عملیاتی کارساز و موثر دست یابیم.

▪️تنها راه حل موجود تفویض اختیارات لازم به مدیران استانی است

شهردار تبریز نیز با اشاره به اینکه مشکل اساسی آذربایجان شرقی عدم تفویض اختیار مدیران استانی است گفت: عدم وجود این امتیاز ویژه موجب بروز خسارات فراوانی شده است زیرا مدیره همت کار را دارد اما اختیارات لازم را ندارد!

یعقوب هوشیار افزود: باید از خود سانسوری فاصله بگیریم زیرا منطقه ای به نام منطقه آزاد ارس را در اختیار داریم و اجازه تردد خودرو ۱۰ میلیارد تومانی را می‌دهیم اما اجازه ورود اتوبوس و تاکسی های وارداتی باکیفیت و مقرون به صرفه را جهت ارائه خدمات به شهروندان نمی دهیم که بسیار خنده دار است!

وی اضافه کرد: آماده‌ایم به رانندگان تاکسی وام ۴ درصدی ارائه دهیم اما چندین ماه است که شرکت ایران خودرو نتوانسته خودروهایی را تحویل دهد تا در سطح شهر به طرف بپردازند در حالی که از منطقه آزاد ارس می توان چند صد دستگاه خودروی باکیفیت و ارزان را در عرض چند روز وارد نمود.

هوشیار با اشاره به اینکه دفن زباله در کشور آذربایجان زیر ۱۰ درصد است اظهار کرد: در حالی که در کشورمان که نگاه زیست محیطی هم داریم تمام کلانشهرهای ما به سوی دفن زباله حرکت می کنند به طوری که اگر نیروگاه زباله‌سوز تبریز وارد مدار شود این مشکل تا حدودی حل می شود.

شهردار تبریز دلیل آلودگی هوای تبریز را در زیر سایه تردد خودروهای فرسوده دانست و گفت: باید در این خصوص اقدامات لازم به عمل آید زیرا ظرفیت های قانونی در پیشبرد اهداف زیست محیطی بدون تحمیل مخاطرات آن به مردم بسیار مهم است که باید به آن دقت شود و تنها راه حل موجود، تفویض اختیارات لازم به مدیران استانی است.

▪️در بحث آلایندگی صنعتگر باید بداند که چرا واحد تولیدی او آلاینده است

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور نیز با اشاره به اینکه بخش معدن ارزش اقتصادی دارد گفت: نقش ما در خام فروشی جهانی کجاست؟ پس از اینکه مجوزهای زیست محیطی در راه اندازی واحدهای صنعتی انجام می شود سایر مسائل زیست محیطی ۱۸گانه در صدور مجوزها فراموش می‌شود!

علی سلاجقه افزود: محیط زیست ما یک محیط زیست تعاملی است زیرا نمی توان از جاده یکطرفه برگشت لذا در بخش محیط زیست وصنعت فرهنگ سازی نکرده‌ایم و نباید انتظار زیادی داشته باشیم.

وی اضافه کرد: سالانه حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان در کشور صرف هزینه بیماری‌های ناشی از آلایندگی هوا می‌شود که باید علت آن ریشه‌یابی شود زیرا ما به بخش خصوصی کشور اعتقاد داریم و دولت در کنار شماست و با شرایط اکوسیستمی کشور خاص امروزی کشور باید گِرِه‌ها گشوده شوند و تا جایی که قوانین اجازه دهد تفویض اختیارات صادر خواهد شد.

سلاجقه تاکید کرد: فرزندان ما حق زندگی در آینده کشور را دارند لذا باید به فکر کنترل شیرابه ها، زباله ها و سایر آلودگی ها باشیم لذا صنعتی که آلایندگی ایجاد می کند باید صرف رفع آلودگی خود واحد تولیدی باشد اما فعلاً مورد صرف پرداخت جریمه آن می شود که همانا به دست شهرداری ها و دهیاری ها می رود و صرف هزینه و صرف هزینه‌های آنها می‌گردد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به اینکه باید روند تغییر کاربری دریاچه اورمیه را بررسی کنید یادآور شد: در حوالی سال های ۸۹ الی ۹۰ جلسات متعددی برگزار شد تا برای مشکلات ۵ میلیون هکتاری پهنه آبی راه حل پیدا شود که نهایتاً ستاد احیا شکل گرفت و حدود ۶ هزار میلیارد تومان هزینه شد اما به جایی نرسید.

سلاجقه با ذکر این نکته که تصفیه خانه های تبریز، اورمیه و شهرهای مُشرف دریاچه اورمیه ۴۵۰ میلیارد تومان هزینه نیاز دارد تا ۱۲۰ میلیون مترمکعب آب به سوی دریاچه سرازیر شود بیان کرد: دولت سیزدهم دولت عملیاتی است و مدیریت نرم‌افزاری دریاچه هم باید لحاظ شود و ارزش گذاری اقتصادی در مبنای سرمایه دهی اهمیت بالایی خواهد داشت و در بحث آلایندگی باید شفاف باشیم و صنعتگر بداند که چرا واحد تولیدی او آلاینده شده است!

با توجه به ضرورت توجه به مقوله حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست، صندوق ملی محیط زیست در سال ۱۳۹۳ و با هدف کمک به کاهش آلاینده های محیط زیستی جلوگیری از تخریب، حفاظت از منابع طبیعی واحیاء و بهره برداری پایدار از منابع پایه و محیط زیست و تنوع زیستی تاسیس شده است.

این صندوق یک نهاد عمومی غیردولتی است که ضمن تجهیز منابع پولی از محل و در آمار ناشی از گردش مالی و فعالیت های صندوق و سایر درآمدها به استفاده از این منابع در راستای سرمایه گذاری های حافظ محیط زیست و پرداخت تسهیلات در راستای اهداف صندوق بپردازد.

شایان ذکر است در پایان این جلسه توافقنامه صندوق ملی محیط زیست کشور با شهرداری تبریز به امضای علی سلاجقه و یعقوب هوشیار رسید تا راه حل های نجات دریاچه اورمیه طی بازدید معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان محیط زیست کشور در جلسات کارشناسی آتی مورد بررسی قرار گیرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.