تلاش تبریز برای وداع با مونتاژ

“عصرآزادی” از فاز جدید ایجاد قطب سوم خودروسازی کشور در آذربایجان شرقی گزارش می دهد؛

?عصرآزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

رئیس سازمان صمت آذربایجان شرقی می گوید واحدهای قطعه ساز استان حدود ۳۵ میلیون قطعه در سال تولید دارند و با تکمیل خط بدنه و رنگ خودرو در تبریز پیگیر اخذ مجوز ایجاد خودروساز سوم هستیم
حدود ۱۳ واحد خودروسازی و واحدهای متعدد صنایع فولاد در مناطق مختلف آذربایجان شرقی فعالیت می‌کنند که به موجب آن یک سوم قطعات خودروی کشور در این استان تولید می‌شود و اهمیت برنامه ریزی جهت استفاده حداکثری از توانمندی های صنعتی منطقه را دوچندان می کند.
از چند سال پیش تبریز به عنوان قطب سوم خودرو در کشور مطرح شده و وعده ایجاد کنسرسیوم تولید خودرو برای تحقق این هدف از سوی مسئولان آذربایجان شرقی و مدیران موفق بخش تولید استان داده شد.
اکنون پس از گذشت چند سال و به اعتقاد کارشناسان حوزه صنعت، اینکه مونتاژ موقت خودرو ایجاد کنیم مناسب تبریز و آذربایجان نیست و در واقع، هدف اولیه ایجاد قطب سوم خودروسازی کشور در شمالغرب ایران را تامین نمی‌کند برای همین قطب سوم خودروسازی وارد فاز جدید می گردد.
طبق نظر متخصصان این حوزه، در گذشته برای ایجاد قطب سوم خودروسازی در تبریز زیرساخت‌ ها فراهم نبود ولی اکنون زیرساخت های آن به لحاظ مسائل فنی، حقوقی و مالکیتی مهیا شده است و زمان عمل فرا رسیده است.
آنطور که نمایندگان مجلس می گویند اقدامی موثر خواهد بود و آثار مثبت در پی خواهد داشت که به‌ صورت زیرساختی و زیربنایی انجام شود که بر اساس آن، با ساخت خودروی برند آذربایجان توسعه صنعتی، اقتصادی و اشتغال مناسب در منطقه ایجاد می شود و یکی از اهداف دوستداران آذربایجان برآورده می گردد.
▪️در کنار هم در مسیر تحقق سومین قطب خودروسازی کشور حرکت کنیم

آذربایجان شرقی و کلانشهر تبریز به عنوان منطقه ای که از دهه های قبل در حوزه صنایع مختلف فعال بوده و همیشه جزو برترین تولیدکنندگان ایران و خاورمیانه قرار داشته، در بحث خودروسازی و قطعه سازی نیز پیشگام بوده و هنوز هم پتانسیل های زیادی برای ارتقای جایگاه خود دارد.
حضور و فعالیت شرکت های بزرگ و با سابقه ای همچون ماشین سازی و چرخشگر به عنوان ویترین عملکرد موفق صنعتی آذربایجان نمایانگر فعالیت کارگاه ها و کارخانه های کوچک و بزرگ قطعه سازی و صنعتی است که همگی در کنار هم، در مسیر تبدیل آذربایجان شرقی به سومین قطب خودروسازی کشور حرکت می کنند.
امروزه و با وجود تولید ۹۷ درصد قطعات تراکتور و انواع قطعات خودرو و وسایل نقلیه سبک و سنگین داخل کشور در آذربایجان شرقی، بدون شک با تکیه بر نیروهای بومی و مطالعات انجام‌ گرفته، ظرفیت لازم برای تبدیل این استان به قطب سوم تولید خودروی کشور وجود دارد.
علیرغم وجود چنین ظرفیت های کم نظیر در استان، طی یک دهه گذشته با وجود مشکلات ناشی از تحریم‌ها و صد البته برخی مشکلات مدیریتی، رتبه قطعه سازی آذربایجان شرقی در کشور به عدد ۷ رسیده است که فرسوده بودن ماشین آلات، کمبود نقدینگی، پرداخت نشدن به موقع مطالبات از طرف خودروسازان، پایین بودن حاشیه سود و نهایتاً بالا بودن نرخ بهره بانکی به کاهش رتبه این استان منجر شده است!
برای عبور از این مشکلات و کمک به رونق قطعه سازی، راهکارهایی همچون مذاکره با شرکت های بزرگ تامین قطعه و از سوی دیگر، تسهیل و رفع موانع تولید، اعطای تسهیلات و همچنین ترغیب خودروسازان استانی مبنی بر تامین قطعات از ظرفیت بومی و درون استانی می تواند تا حد زیادی راه گشا باشد.
▪️به دنبال اخذ مجوز برای ایجاد خودروساز سوم در آذربایجان شرقی هستیم

رئیس سازمان صمت آذربایجان شرقی اخیراً با اعلام یک خبر خوش امیدها جهت تصاحب استان برای قطب سوم خودروسازی کشور را دوچندان کرد و گفت: به دنبال اخذ مجوز برای ایجاد خودروساز سوم با تولید محصولاتی با برند روز دنیا در استان هستیم که در این زمینه ۴۵ شرکت دانش بنیان در حوزه خودرو در حال فعالیت هستند.
صابر پرنیان با اشاره به اینکه آذربایجان شرقی با ۲ هزار و ۵۶۰ طرح صنعتی در حال اجرا در رتبه اول و با ۴ هزار و ۲۳۸ واحد صنعتی در رتبه چهارم کشور قرار دارد ادامه داد: در حال حاضر ظرفیت تولید خودروی سبک در استان ۳۳۰ هزار دستگاه است.
وی افزود: بر اساس آمار، حدود ۳۰ درصد قطعات مورد نیاز کشور در این استان تولید و عرضه می‌شود و در این میان بخش عمده‌ای از این واحدها طبق قراردادهای منعقد شده با شرکت‌های بزرگ خودرویی کشور، تأمین قطعات خودروهای تولیدی این شرکت‌ها را بر عهده دارند.
پرنیان ظرفیت اسمی واحدهای قطعه ساز استان را حدود ۳۵ میلیون قطعه در سال دانست و اضافه کرد: با توجه به اقدامات انجام شده برای تکمیل خط بدنه و رنگ خودرو در آذربایجان شرقی امیدواریم به زودی شاهد اتفاقات خوبی در استان باشیم همچنین در این زمینه پیگیر اخذ مجوز ایجاد خودروساز سوم هستیم.
رئیس سازمان صمت استان تاکید کرد: موضوع تولید موتورهای euro 5 و euro 6 را در شرکت ایدم IDEM و تولید گیربکس اتوماتیک را در شرکت چرخشگر به صورت ویژه پیگیری می کنیم.
پرنیان یادآور شد: به دنبال اخذ مجوز برای ایجاد خودروساز سوم با تولید محصولاتی با برند روز جهان در آذربایجان شرقی هستیم که در این زمینه ۴۵ شرکت دانش بنیان در حوزه خودرو در حال فعالیت هستند.

▪️در حال حاضر صنعت مونتاژ در فرآیند تولید خودروی استان پاسخگو نیست

داستان هزار و یک شب تلاش برای تولید یک برند خودروی داخلی در تبریز با استانداردهای جهانی به حداقل ۲ دهه قبل باز می گردد که در آن زمان بیش از ۴۰۰ قطعه ساز خودرو در این خطه فعالیت می کردند.
اما تلاش ها برای اقناع کارخانه های بزرگ خودروسازی کشور جهت ایجاد خط تولیدشان در آذربایجان شرقی به عنوان استانی با ظرفیت های بالای قطعه سازی به جایی نرسید و آنان با چشم پوشی از مزیت های نسبی این خطه از منظر اقتصادی، صنعتی و موقعیت جغرافیایی کم مانند، ترجیح دادند در مناطق دیگر سرمایه گذاری و خطوط تولید تاسیس کنند.
اکنون به غیر از کم لطفی مدیران واحدهای خودروسازی پایتخت، از چندی پیش در این استان ۲ واحد خودروسازی سواری با میزان اشتغال ۲ هزار و ۴۰۰ نفر وجود دارد و حداقل ۱۷۰ واحد قطعه سازی با اشتغال ۵ هزار نفر به طور مستقیم و ۱۰ هزار نفر به صورت غیرمستقیم وجود دارد.
در واقع ظرفیتی که به آذربایجان شرقی در گروه خودروسازی ایران خودروی آذربایجان اختصاص یافته است ظرفیت کمی نیست و نیازمند کار بیشتر و دقیق می باشد به طوری که ایجاد حلقه رنگ و بدنه و استفاده از ظرفیت خالی صنعت خودروسازی کشور در این مورد را می توان از فرصت های سرمایه گذاری برای استان دانست.
بدین ترتیب، در حال حاضر صنعت مونتاژ در فرآیند تولید خودرو پاسخگو نیست و هزینه بالایی صرف ارسال قطعات و اتاق رنگ شده به آذربایجان شرقی و بازگشت مجدد بعد از مونتاژ به مرکز کشور می‌شود که با استفاده از ظرفیت های صنعت خودروسازی استان، می توان از اتلاف هزینه و زمان جلوگیری نمود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.