ضرورت بهره مندی از فرصت های معافیت مالیاتی

فعالان واحدهای تولیدی آذربایجان شرقی از مدیرکل امور مالیاتی استان خواستار شدند؛

عصرآزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده: در نشست فعالان واحدهای صنعتی و تولیدی آذربایجان شرقی با مدیرکل و معاونان امور مالیاتی استان مشخص شد که بخشودگی جرائم مالیاتی، خواسته‌ واحدهای صنعتی و تولیدی آذربایجان شرقی است.
▪️در میزان رددفاتر آذربایجان شرقی جزو استان های رده آخر کشور هستیم

رئیس اتاق بازرگانی تبریز با اشاره به اینکه بهره مندی از فرصت های معافیت مالیاتی از خواسته های واحدهای صنعتی و تولیدی استان است گفت: تصویب موضوع افزایش های مالیاتی سبب ایجاد وظیفه ای مضاعف بر دوش واحدهای تولیدی شده است.
یونس ژائله با بیان اینکه سرمایه گذارانی که در شهرک های صنعتی اقدام به سرمایه گذاری می کنند باید از معافیت های مالیاتی بهره مند شوند افزود: میزان رد دفاتر در آذربایجان شرقی زیاد بوده و از این حیث جزو استان های رده آخر کشور هستیم که سازمان امور مالیاتی استان باید راهنمایی لازم برای افزایش میزان قبولی دفاتر را به واحد تولیدی ارائه کند.
وی با تاکید بر لزوم افزایش سواد و مهارت واحدهای مالی شرکت های تولیدی و صنعتی اضافه کرد: اینکه نتوانیم دفاتر مالی را آنطور که باید و شاید در اختیار اداره مالیات قرار دهیم نقض بزرگی برای واحدهای تولیدی به شمار می رود که در این زمینه باید نسبت به تربیت افراد بامهارت و باسواد در حوزه مالی اقدام شود.
ژائله تاکید کرد: شکایت از افرادی که دفاتر را بدون دلیل رد می کنند، باید مورد توجه قرار گیرد چرا که در صورت عدم شکایت از این افراد، پیگیری های لازم شکل نخواهد گرفت.
رئیس اتاق بازرگانی تبریز عدم قبولی هزینه بعد از قبولی دفاتر را از دیگر مشکلات دانست و گفت: به جای برخی سخت گیری و تنگ نظری ها باید به فکر توسعه واحدهای تولیدی باشیم چرا که به دنبال آن، می توان انتظار افزایش درآمدهای مالیاتی از آن ها را داشت.
وی، مشکلات موجود را سبب فراری دادن سرمایه گذار از استان عنوان کرد و افزود: آذربایجان شرقی از تمام معافیت هایی که برای واحدهای تولیدی و شرکت های دانش بنیان در نظر گرفته است محروم بوده و متاسفانه از این فرصت قانونی استفاده نمی شود لذا از امتیازاتی که دولت به بخش های صادراتی داده است باید به درستی بهره مند شد.
ژائله همچنین خواستار بخشودگی جرایم مالیاتی شد و اظهار کرد: واحدهای تولیدی در شرایط کنونی اقدام به افزایش اشتغال و میزان تولید کشور می کنند که قبول بخشودگی جرایم مالیاتی در این شرایط برای این واحدها می تواند کارساز باشد.
وی با بیان اینکه هم اکنون نیازمند روحیه ای جدید در فضای کسب و کار استان هستیم گفت: سازمان امور مالیاتی می تواند نویدبخش اخباری خوش برای حوزه تولید باشد.
▪️ ۹۴ هزار مؤدی برای اولین بار به عنوان مؤدی مالیاتی شناخته شده اند

مدیرکل امور مالیاتی آذربایجان شرقی نیز در این نشست با اشاره به دغدغه واحدهای تولیدی در موضوع تراکنش های بانکی گفت: البته این موضوع نباید به دغدغه ای برای این واحدها تبدیل شود چرا که این تراکنش ها اگر در دفاتر قید شود، سازمان امور مالیاتی حق دخالت و مطالبه مالیات را نخواهد داشت.
عیسی اورج زاده با اشاره به راه اندازی کامل سامانه مودیان طی چند ماه آینده به منظور تحقق موضوع هوشمندسازی مالیاتی تاکید کرد و افزود: به خاطر عدم وارد شدن فشار مالیاتی بر روی مؤدیان، اقدام به تشکیل کارگروه فرار مالیاتی شده است که در این مدت نزدیک به ۹۴ هزار مؤدی برای اولین بار به عنوان مؤدی مالیاتی شناخته شده اند.
وی در خصوص برخی مشکلات واحدهای تولیدی در زمینه مالیات بر ارزش افزوده نیز تاکید کرد: موضوع استرداد مالیات بر ارزش افزوده را پیگیر خواهیم بود تا واحدها در این خصوص مشکلی نداشته باشند.
اورج زاده با اشاره به موضوع معافیت های مالیاتی شهرک آخولا نیز توضیح داد: ابهاماتی در خصوص شهرک یا ناحیه بودن آخولا وجود دارد و چون معافیت مربوط به ناحیه و شهرک های صنعتی متفاوت است، باید در ابتدا شاهد حل این ابهام باشیم.
▪️آماری در خصوص تقسیم بندی درآمدهای مالیاتی استان نداریم

مسعود بنابیان – عضو هیات نمایندگان اتاق تبریز – نیز با بیان اینکه رشد سرمایه گذاری در استان ما از سال ۸۷ به بعد منفی بوده است گفت: از سال ۹۵ به بعد آماری در خصوص تقسیم بندی درآمدهای مالیاتی استان نداریم تا متوجه میزان درآمدهای مالیاتی هر کدام از بخش های صنعت، معدن و غیره شویم.
وی با بیان اینکه میزان کارت های بازرگانی غیربومی استان در آذربایجان شرقی زیر ۲ درصد است افزود: این امر نشان از عدم رغبت سرمایه گذاران دیگر استان ها برای سرمایه گذاری در استان آذربایجان شرقی دارد که علت آن را می توان فضای نامناسب ایجاد شده برای بخش خصوصی در استان دانست.

▪️بحث فاکتورهای خرید جزو مشکلات موجود در حوزه مالیاتی است

قاسم قویدل – دیگر عضو هیات نمایندگان اتاق تبریز – نیز گفت: بحث فاکتورهای خرید جزو مشکلات موجود در حوزه مالیاتی است چرا که تمام خریدها بر اساس واقعیت صورت نگرفته و به عبارتی شفاف نیست.
وی سپس بر لزوم توجه به موضوع فاکتور در بحث محصولات کشاورزی تاکید کرد و افزود: موضوع بعدی نیز مربوط به کمیسیون های مالیاتی است که نباید شاهد جانبداری در این کمیسیون ها باشیم.
شایان ذکر است در این نشست، جمعی از فعالان اقتصادی و مدیران واحدهای تولیدی و صنعتی آذربایجان شرقی به بیان دغدغه و مشکلات مدنظر خود پرداختند که با توضیحات مسئولان امور مالیاتی استان، قول حل و فصل آنها در آینده نزدیک به عمل آمد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.