رینوتکس تبریز عرصه درخشش جوانان خلاق ایران

“عصرآزادی” از اهمیت آغاز به کار نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی تبریز گزارش می دهد؛

?عصرآزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

دهمین نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی تبریز موسوم به RINOTEX 2022 با رویکرد تجاری‌سازی و ایجاد تعامل بین عرضه‌کنندگان و متقاضیان فناوری و خدمات دانش‌ بنیان با حضور ۷۰۰ طرح نوآورانه از ۱۵ استان با حضور وزیر کشور در تبریز افتتاح شد.
این نمایشگاه در ۵ بخش ایده‌های فناورانه شامل طرح‌های استارتاپی، توسعه و تجاری‌ سازی فناوری، فروش محصولات و خدمات دانش‌بنیان، خدمات تجاری‌سازی و مشاوره و نیازمندی‌ های فناورانه تا روز جمعه ۶ آبان ماه در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تبریز ادامه دارد.
به گفته مشاور فناوری استاندار آذربایجان شرقی، برخی از طرح های رسیده در حد ایده بوده که زون خلاقیت و دانش آموزی به عنوان مرکز رشد در نظر گرفته شده است.
عبدالرضا فلاح تعداد طرح های خلاقیت را نیز ۷۴۸ مورد عنوان کرد که در داخل زون دانش آموزی قرار دارند و ۲۳۸ مورد نیز در معرض بازدید عموم می باشد.

▪️میدان اول

اهمیت برگزاری چنین رویدادهای علمی و نوآورانه در این است که هر دو بخش صنعت و دانش بنیان‌ها حضور پیدا کرده و طی این رویارویی علمی در جلسات B۲B نیازها و راههای رفع آن مطرح می‌گردد تا نیازهای صنعت مبتنی بر دانش محققان کشور در شرکتهای دانش بنیان و دقیقاً مبتنی بر خواسته صنعت موردنظر مرتفع شود.
از دیگر نتایج اینگونه رویدادهای تخصصی که با هدف شبکه‌سازی و بهره‌مندی از توان شرکت‌های دانش‌بنیان برای رفع چالش‌های حوزه‌های مختلف برگزار می‌شوند می‌توان به انعقاد تفاهم نامه‌ها، قراردادها و بومی سازی تجهیزات خارجی که منجر به صرفه جویی ارزی می‌شوند اشاره کرد که به کارگیری دانش پژوهشگران در صنایع می‌تواند اشتغالزایی داشته و به نوعی خودکفایی مهندسی داخل کشور را رقم بزند.
رینوتکس ۲۰۲۲ تبریز فرصتی برای شبکه سازی و گسترش همکاری های فناورانه منطقه ای، ملی و بین المللی، معرفی توانمندی های پژوهشی و فناوری و بسترسازی برای کاربردی کردن آنها، بسترسازی برای تکمیل چرخه علم تا فناوری و فناوری تا کسب و کار، شناسایی و معرفی نوآوری ها و اختراعات فناورانه و طرح ها و ایده های دانش محور است که در راستای حمایت و ظرفیت سازی برای تولید دانش، محصولات بومی و تجاری سازی آنها برگزار می شود.
این نمایشگاه، بزرگترین گردهمایی شرکت های نوآور و دانش بنیان است و در سالی که به نام تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین مزین است میزبان بیش از ۷۰۰ طرح و ۸۰ رویداد جانبی می باشد.
▪️میدان دوم

فناوران و شرکت های حاضر در نمایشگاه رینوتکس ۲۰۲۲ به ۱۱ زون تخصصی با عناوین نوآوری و فناوری کشاورزی و آب، فناوری زیستی و صنایع غذایی، نوآوری و فناوری حوزه سلامت شامل دارویی، بهداشتی، آرایشی – مهندسی پزشکی و علوم شناختی، نوآوری و فناوری مواد پیشرفته و محصولات مبتنی بر فناوری های شیمیایی، نوآوری و فناوری ماشین آلات و تجهیزات پیشرفته، نوآوری و فناوری برق، الکترونیک، فوتونیک و مخابرات، نوآوری و فناوری اطلاعات و نرم افزارهای رایانه ای، خدمات تجاری سازی و مشاوره، نیازمندی های فناورانه، صنایع نرم، هویت ساز و خلاق، خلاقیت و شکوفایی دانش آموزی و نوآوری و فناوری های خودرو و حمل و نقل تقسیم شده و ۴ بخش ایده های فناورانه و طرح های استارتاپی، توسعه و تجاری سازی فناوری، فروش محصولات دانش بنیان و معرفی نیازمندی های فناورانه را نیز در بر می گیرد.

▪️میدان سوم

برگزارکنندگان دهمین دوره نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی، دو جشنواره ویژه نیز برای این دوره از رینوتکس در نظر گرفته اند که شامل جوایز ارزنده ای برای سه تیم برتر خواهد بود.
به گفته دبیر اجرایی این رویداد، جشنواره اول توسط تیم داوری رینوتکس ۲۰۲۲ برگزار می شود و روند این جشنواره به این صورت است که طرح های تجاری برگزیدگان طی فرایند داوری بررسی می شود و جوایز به سه تیمی که در جایگاه اول تا سوم قرار گیرند، تعلق خواهد گرفت.
برای برگزیدگان این جشنواره، جوایز ارزنده ای در نظر گرفته شده است که نفر اول مبلغ ۵۰ میلیون تومان، فناور دوم مبلغ ۳۵ میلیون تومان و فناور سوم نیز مبلغ ۲۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده و هر سه فناور جهت اخذ وام به نهادهای حامی معرفی می شوند.
جشنواره دوم نمایشگاه رینوتکس ۲۰۲۲ نیز جشنواره مردمی عنوان دارد که برای اولین بار در طول یک دهه برگزاری نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی برگزار می گردد که در این بخش ویژه نیز که طرح های برگزیدگان توسط رای مردم انتخاب می شوند جوایز ارزنده ای در نظر گرفته شده است که به فناور اول مبلغ ۵ میلیون تومان، فناور دوم مبلغ ۳ میلیون تومان و فناور سوم نیز مبلغ دو میلیون تومان همگی به علاوه معرفی جهت اخذ تسهیلات اهدا می گردد.
▪️میدان چهارم

جوانان فناور و مبتکر معتقدند عمده مشکلات نظام علمی کشور نه به حوزه فنی بلکه به نوع مدیریت آن مربوط می شود به طوری که تحولات علمی در دنیا متاثر از دگرگونی‌های پرشتاب در عرصه های مختلف علمی و برپایه مدیریت دانش و موج توانمند جهانی شدن است و ایران نیز باید به این حد دست یابد.
به اعتقاد آنها، این تحولات به صورت مشکلات عدیده، اساس و خروجی دانشگاه های مرسوم را دچار چالش اساسی خواهد کرد، لذا شناخت و تحلیل مشکلات دانشگاه‌ها گامی اساسی برای توسعه نظام علمی و دانشگاهها به شمار می رود.
به گفته آنها، در ساختار نوآوری و فناوری تقسیم بندی ها و تنوع حمایت ها به صورت مشخص و متناسب با میزان نوآوری و انواع فناوری تنظیم نشده است به گونه‌ای که نوآوران و فناوران جوان امکان تنظیم میزان توقع خود از زیست بوم نوآوری و فناوری کشور را ندارند که این امر باعث می شود گروه ها و شرکت های نوپا به مراجع و مسیرهایی مراجعه کنند که متناسب با محصول و ایده آنها نیست.
▪️میدان پنجم

معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم و تحقیقات نیز در حاشیه این نمایشگاه گفت: علیرغم اینکه پایان‌نامه‌ها و رساله‌های خوبی در موضوع تبدیل دانش به محصول تجاری در دانشگاه‌ها نوشته شده است اما به‌دلیل عدم حمایت‌ قانونی لازم از اساتید فناور و مجوزهای کسب‌وکار و آشنا نبودن فناوران و نوآوران با نظام بازار، متاسفانه تنها حدود ۱۰ درصد از اساتید در طرح‌های فناورانه مشارکت دارند که در نتیجه‌ این امر، فرآیند صحیح تولید محصول در شرکت‌های فناوری و ارائه‌ی آن به‌عنوان یک محصول به بازار طی نمی‌شود.
علی خیرالدین در راستای جبران عقب ماندگی‌های موجود در بخش فناوری افزود: اجرای طرح “دستیار فناوری” ویژه‌ دانشجویان، پرداخت حقوق به دانشجویان حاضر در شرکت‌های دانش‌بنیان و پارک‌های علم و فناوری، تکمیل زیست‌بوم فناوری کشور با ایجاد پردیس‌های علم و فناوری با مشارکت دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری و اعطاء گرنت پژوهشی و ۱۰ پایه‌ تشویقی به اعضای هیات علمی برای انجام فعالیت‌های فناورانه مانند تاسیس شرکت‌های دانش‌بنیان و حل مشکلات جامعه، از مهمترین برنامه‌های این معاونت محسوب می‌شود که تحقق این برنامه‌ها تنها با تلاش و برنامه‌ریزی بیشتر دانشگاه‌ها امکان پذیر خواهد بود.

▪️میدان آخر

بررسی ها نشان می‌دهد مجموعه شرکت های دانش بنیان ثبت شده با مجموع شرکت های دانش بنیانی که محصولات آنها به صورت تجاری سازی شده در اختیار مشتریان قرار گیرد متفاوت است به عبارتی، شرکت های واقعی دانش بنیان به مراتب از میزان شرکت های ثبت شده کمتر است.
به رغم تمامی تلاش‌های انجام شده، فرهنگ سازی مناسب در ایجاد شرکت های دانش بنیان در انواع رشته های تخصصی وجود ندارد و تناسب درستی در تعداد شرکت های دانش بنیان رشته های مختلف وجود ندارد و در بعضی از رشته ها تعداد شرکت های دانش بنیان بسیار اندک است.
عدم وجود استراتژی مشخص در حمایت از شرکت‌های متفاوت در سطوح مختلف از جمله شرکت های نوپا، شرکتهای ثبات یافته و شرکتهای در حال توسعه موجب می شود که شرکت های نوپا و واحدهای نوآور و فناور از بسیاری حمایت های حوزه دانش بنیان محروم بمانند به عبارتی بسیاری از حمایت ها شامل حال شرکت های نوپا نمی شود.
عدم نظارت دقیق و حمایت از فعالین واقعی حوزه نوآوری و فناوری کشور به ویژه در دانشگاه‌ها موجب شده که بسیاری از فضاهای پژوهشی و آموزشی تنها به مراکز نوآوری خانه های خلاق و مراکز رشد به چشم محلی برای کسب درآمد اجاره از شرکت های دانش بنیان، توجه داشته باشند، این امر در بسیاری از کارخانه های نوآوری بخش خصوصی نیز دیده می شود لذا عدم وجود ساختاری اصولی و منطقی در نوع حمایت از شرکتها و مراکز استقرار شرکت های دانش بنیان موجب شده بعضی مراکز و کارخانه های نوآوری تنهاجهت دریافت حمایت های مالی معاونت علمی تشکیل شوند و خروجی مشخصی از این مراکز دریافت نشود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.