چرا نان زود تمام می شود؟!

“عصرآزادی” از نارضایتی شهروندان برخی ازشهرهای آذربایجان شرقی در رابطه با نانوایی هاگزارش می دهد؛

?عصرآزادی/ شهرام صادق زاده

چند هفته‌ است که صف‌های نسبتاً طولانی نانوایی‌ها اعم از سنگک و بربری، بسیاری از شهروندان ساکن در آذربایجان شرقی را کلافه کرده که ناشی از تعطیلی زودهنگام مراکز پُخت نان است اما نانوایی‌ها بازهم مدعی‌اند کمبود آرد وجود دارد.
با بررسی از چند نانوایی معلوم می شود عده ای از مردم معتقدند اغلب افرادی که در صف نان هستند خانوادگی خرید می کنند، برخی از نانوایی ها هم نان را به سوپرمارکت ها می فروشند و به نوعی از این طریق دنبال سود هستند و برخی دیگر نیز کاهش سهمیه آرد و کاهش زمان پخت نانوایی ها را دلیل تشکیل صف نان می دانند.
ایجاد صف های طولانی به هر دلیل ممکن در مقابل نانوایی ها مردم را کلافه کرده و مسئولان در این شرایط تنها از تداوم نظارت و تامین آرد مصرفی نانوایان سخن به میان می آورند که تنها در حد انجام وظیفه است.
مدیران دستگاه های مربوطه باید این دغدغه را در زمان کوتاه رسیدگی کنند تا لااقل در شرایط فعلی اقتصادی، شهروندان در تامین نان خود که اصلی ترین ماده غذایی خانواده هاست با مشکل مواجه نشوند و نظارت هوشمند تنها در نصب کارتخوان های هوشمند خلاصه نشده و وجدان کاری و مسئولیت پذیری سرلوحه امور قرار گیرد!
طبق آمار منتشر شده، از ۶ هزار و ۳۰۰ واحد نانوایی یارانه ای فعال در سطح مناطق مختلف آذربایجان شرقی، تعداد ۲ هزار و ۳۰۰ واحد نانوایی در سطح شهرستان تبریز به مردم خدمات ارائه می دهند که تاکنون آن طور که باید و شاید از لحاظ کیفیت و تایم پُخت نان رضایت مندی شهروندان را کسب نکرده است…

▪️مسئولان نباید تنها به “آرد به حد کافی وجود دارد” اکتفا کنند

این روزها صف‌های طولانی نانوایی‌ها در اکثر نقاط تبریز و سایر شهرهای آذربایجان شرقی به چشم می‌خورد اما واقعیت ماجرا چیست؟ آیا در تبریز کمبود آرد وجود دارد یا پای تخلف و سودجویی عده‌ای در میان است؟ چرا کمبود آرد فقط به بربری و سنگک پزی‌ها رسیده است؟
مشاهدات خبرنگار “عصرآزادی” نشان می‌دهد صف‌های طولانی این روزها فقط مربوط به نانوایی‌های پخت بربری و سنگک است و خبری از صف‌های طولانی مقابل لواش‌پزی‌ها وجود ندارد. اگر مسئله کمبود آرد که برخی نانوایی‌ها به این بهانه نان کمتری پخت می‌کنند، درست باشد باید این کمبود به لواش‌پزها هم سرایت کند در حالی که چنین موضوعی وجود ندارد!
کاهش ساعت کاری به بهانه‌های واهی یکی از اصلی ترین دلایلی که این روزها باعث صف‌های نسبتاً طولانی نانوایی‌ها شده است به طوری که بسیاری از نانوایی‌ها با کاهش حدود ۳ ساعته پخت و یا تک شیفته کردن نوبت پخت به بهانه کمبود آرد، باعث ایجاد صف‌های طولانی و نارضایتی مردم در ساعات اولیه صبح شده‌اند.
برخی از شهروندان از تخلفات برخی نانوایی‌ها در مناطق محروم و حاشیه نشین تبریز خبر می‌دهند، طبق آنچه آنها عنوان می‌کنند گویا برخی از نانوایی‌ها از مردم می‌خواهند که تعداد بیشتری کارت بکشند و یا بدون خرید نان در دستگاه‌های مجهز کارت بکشند تا نانوایی‌ها آرد را به صورت آزاد به فروش برسانند!
همین تخلفات باعث شده تا آرد به جای تبدیل شدن به نان و رسیدن به دست مردم به صورت آزاد فروخته شود و مردم هم در صف‌های نانوایی منتظر بمانند؛ مسئله‌ای که باید مسئولان به آن رسیدگی کنند و جلوی سوءاستفاده برخی‌ها از وضعیت اقتصادی پیش آمده را بگیرند و تنها به “آرد به حد کافی وجود دارد” اکتفا نکنند!

▪️در تمام مشاغل، نظارت درون صنفی کارآیی لازم را ندارد

این روزها در سطح برخی از شهرهای آذربایجان شرقی همچون تبریز، مرند، صوفیان، جلفا، میانه و غیره شاهد بازگشت صف های خرید نان در مقابل نانوایی ها هستیم.
سال هاست روش غلط پخت نان، کیفیت نامناسب آن و اخیراً تشکیل صف های خرید نان مورد انتقاد شهروندان است؛ اما تاکنون راه حلی برای آن اتخاذ نشده است زیرا نظارت ها ضعیف بوده و در حد شعار است!
کمبود آرد در حالی مطرح می‌شود که فرماندار تبریز عنوان کرده که کمبود آرد در این شهر وجود ندارد و گفت: مشکلی به نام کمبود نان در تبریز نداریم و مردم هر چه نان بخواهند وجود دارد و از این بابت هیچ نگرانی وجود ندارد و با هر گونه کم فروشی، گرانفروشی، کاهش کیفیت و کاهش ساعت نانوایی ها برخورد می‌شود.
علی جعفری آذر ادامه داد: از اردیبهشت ماه سال جاری قیمت آرد که ۲۵۰۰ تومان بود ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان شد و پس از آن نانوایی‌ها به دستگاه‌های جدید کارتخوان برای خرید نان مجهز شدند.
وی که خود اصرار بر نصب دستگاه های جدید نانوایی ها داشت از نحوه نظارت توسط آنها اظهار نارضایتی کرد و یادآور شد: کارتخوان هایی که نصب شده اند قدرت کافی مانیتور تخلفات را به طور کاربردی مهیا نکردند و البته در تمام صنوف، نظارت درون صنفی کارآیی ندارد.
جعفری آذر با تاکید بر اینکه نانوایی ها باید نسبت به نصب قیمت نان در محل نانوایی اقدام کنند اضافه کرد: هر نانوایی که خارج از قیمت مصوب، کم فروشی، تعطیلی غیرموجه و گرانفروشی کند تحت پیگرد قانونی قرار می گیرد و در این خصوص رصد لازم انجام می شود.
وی با بیان اینکه شهروندان نسبت به طولانی شدن نسبی صف خرید نان معترض بودند یادآور شد: با توجه به تقویت نظارت بر واحدهای نانوایی‌ و همکاری و همراهی مردم روز های آتی شرایط بهتر خواهد شد.

▪️تامین نان مردم به هیچوجه سطحی و شوخی بردار نیست

از قرار معلوم، سامانه شاپرک هم به مسئله جدیدی تبدیل شده است زیرا پشتیبانی خوبی نداشته و نانوایان را سردرگم می‌گذارد و از سوی دیگر تعلل و فاصله در ارسال مبالغ تراکنش ها، مشکلات مالی برای نانوایان ایجاد کرده و قطع و وصل‌شدن‌ این سامانه هم از دیگر مشکلاتی است که دائم دغدغه و به‌ هم خوردن اعصاب نانوا‌ها را به‌دنبال دارد.
آنها معتقدند طی یک روز که مثلاً ۸۰۰ کارت برای فروش نان کشیده شده اما، سامانه تنها ۵۰ کارت را نشان می‌دهد، این در حالی است که چنانکه پیش‌تر اشاره گردید به دلیل گرانی نان فانتزی مراجعه برای خرید نان سنگک افزایش یافته است.
با شرایط فوق و عدم‌ پشتیبانی صحیح و اصولی بموقع سامانه شاپرک، نانوایان مجبور شده‌اند از کارت‌ خوانهای هوشمند استفاده نکنند زیرا درآمد روزانه نانوایان برای همان روز باید تامین شود، چرا که کارگران این صنف روزمزد بوده و در پایان کار، مزد خود را دریافت می‌کنند.
تعلل در پرداخت تراکنش‌ها توسط سامانه شاپرک موجب می‌شود که نانوایان به‌ جای سود، زیان کنند لذا مسئولان امر به این مشکل بزرگ رسیدگی و از دغدغه‌های نانوایان بکاهند تا تامین نان شهروندان دچار مشکل نشود زیرا فروش هوشمند نان با کارتخوان های جدید باید نظارت هوشمند را نیز در برداشته باشد.
نکته جالب توجه اینجاست که چرا همیشه مردم باید شکایت از گرانفروشی را گزارش نمایند؟ مگر سازمان‌ها و اصناف متولی امر مبارزه با گران فروشی و نهادهای نظارتی همچون سازمان تعزیرات و بازرسان اصناف، وظیفه نظارت بر نرخ‌ها را ندارند؟
اگر این نظارت‌ها قوی باشد کوچکترین صنفی به خود اجازه نخواهد داد که نسبت به تخطی از ضوابط و مقررات اقدام نماید تا کار به اعلام گزارش مردمی از آن صنف برسد، آن هم قضیه مهمی همچون تامین نان مردم که به هیچوجه شوخی بردار و سطحی انگارانه نیست!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.