20 درصد سيب کشور در آذربايجان شرقي توليد می شود

رئيس سازمان جهادکشاورزي استان خبر داد؛

عصر آزادی آنلاین/ سرویس شهرستانها: رئيس سازمان جهادکشاورزي آذربايجان شرقي گفت: ميزان توليد سيب در سال جاري ۶۰۰ هزار تن برآورد شده است که از اين ميزان ۲۷۲ هزار تن به کشور هاي ديگر صادر مي شود.
اکبر فتحي در حاشيه جشنواره سيب مراغه، آذربايجان شرقي را با سطح زير کشت ۱۰۳ هزار هکتار باغات ميوه هفتمين استان کشور دانست و افزود: آذربايجان شرقی ۳.۵ درصد باغات کشور را در خود جاي داده و با توليد ۱.۲ ميليون تن محصول باغي در رتبه ششم کشور قرار دارد.
وي با اشاره به مساحت ۲۴۷ هزار و ۷۷۳ هکتاري سطح زير کشت باغات سيب کشور ادامه داد: سطح زير کشت باغات سيب استان ۴۷ هزار و ۲۷۹ هکتار مي باشد که از اين ميزان ۳۷ هزار و ۷۹۹ هکتار را باغات بارور تشکيل مي دهند.
فتحی با بيان اينکه ۲۰ درصد سيب کشور در آذربايجان شرقي توليد مي شود اضافه کرد: آذربايجان شرقي از نظر سطح زير کشت و توليد محصول سيب بعد از آذربايجان غربي در رتبه دوم کشور قرار دارد و پيش بيني مي شود در سال جاري بيش از ۶۰۰ هزار تن سيب از باغات استان برداشت شود که شهرستانهاي مراغه، ميانه، اهر، هشترود و مرند از نظر سطح زير کشت و توليد در جايگاه اول تا پنجم قرار دارند.
وي تاکید کرد: ارقام کشت شده پاييزه غالباً رِد دليشز و گلدن دليشز با توليد ۵۵۰ هزار تن در سال و ارقام تابستانه گلاب کهنز، خان الماسي و قره يارپاق اهر و ميشگي جمعاً با توليد ۵۰ هزار تن در سال هستند.
فتحي عملکرد شاخص استان در زمينه توليد سيب را ۱۱۵ تن در هکتار دانست و افزود: توجه به شرايط نامساعد جوي عملکرد امسال به طور متوسط ۱۶ تن در هکتار برآورد مي شود.
وي در خصوص کيفيت سيب آذربايجان شرقی هم گفت: از ۶۰۰ هزار تن محصول برآورد شده، ۲۴۰ هزار تن ممتاز، ۱۸۰ هزار تن درجه يک، ۱۲۰ هزار تن درجه دو و ۶۰ هزار تن نيز درجه ۳ و صنعتي مي باشد.
فتحي با اشاره به صادرات ۲۷۲ هزار تن از سيب استان اظهار کرد: از سيب توليدي در استان، ۱۲۰ هزار تن داخل استان مصرف شده و ۶۰ هزار تن توسط صنايع فرآوري مي شود و ۳۰۰ هزار تن نيز در سردخانه ها ذخيره مي شود.
وی تعداد سردخانه هاي فعال استان را ۱۳۳ واحد با ظرفيت نگهداري ۴۵۰ هزار تن دانست و یادآور شد: با توجه به شرايط اقليمي، سيب توليدي استان از مرغوبيت و خاصيت انبارداري بالايي برخوردار است و به کشورهاي عراق، روسيه، پاکستان، داغستان و آذربايجان صادر مي شوند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی در پايان سخنان خود خاطرنشان کرد: مراغه با ۱۴ هزار و ۶۰۰ هکتار باغات بارور و توليد ۲۷۰ هزار تن، ميانه با ۵ هزار و ۹۹۴ هکتار باغات بارور و ۸۵ هزار تن، اهر با ۶ هزار و ۹۰۰ هکتار باغات بارور و ۷۰ هزار تن، مرند با ۳ هزار و ۱۲۱ هکتار باغات بارور و ۶۲ هزار تن و هشترود با ۲ هزار و ۹۹۰ هکتار باغات بارور و ۲۷ هزار تن توليد سيب عمده شهرستانهاي توليدکننده سيب در استان هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.