حمایت نِسیه

“عصرآزادی” از کم لطفی خودروسازهای داخلی در خرید از محصولات دانش بنیان نسبت به قطعه سازان چینی گزارش می دهد؛

?عصرآزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

یک کارآفرین جوان می گوید متاسفانه شركت هاي خودروساز داخلی وقتی می‌خواهند به خرید از قطعات باکیفیت دانش بنیان اقدام کنند پیش پرداخت نمی دهند و پس از تحویل کالاها سه ماهه چک می نویسند!
صنعت خودروسازی کشور تاکنون به‌ جز در مقاطعی کوتاه و البته مُنقطع، نقشه راه روشن و شفافی نداشته است و همین مسئله سبب شده که جریان پایداری از توسعه قطعات اتومبیل نداشته باشیم زیرا دانش‌بنیان نبودن این صنعت دلیل اصلی ضعف‌های متعدد آن است که خود را در قالب خروجی خودروسازی نشان می‌دهد.
با این وجود اما، خودروسازی از قابلیت‌هایی برخوردار است که با برنامه‌ریزی و عمل به برنامه‌ها، همچنین استفاده از فرصت‌هایی همچون نیروی جوان و متخصص تحصیلکرده، زیرساخت‌ های موجود تولید خودرو و انرژی ارزان، در کنار توجه به دانشی شدن بیش از پیش این صنعت می‌توان بازدهی خوبی را از آن انتظار داشت.
کارشناسان پژوهشکده مطالعات فناوری می گویند صنعت خودرو زمانی می تواند به توسعه دست پیدا كند كه در كنار مجموعه های دانش بنیان و نخبگان دانشگاهی قرار گیرد؛ باوری که گروه های خودروساز داخل کشور از آنها غافل شده و حتی از خرید تولیدات جوانان مبتکر و توانا طفره می روند.
در صنعت خودرو به شدت نیاز به قطعات حساس همچون ECU و امثال آن وجود دارد که شرکت‌ های دانش بنیان کشور در حال تولید آنها هستند و علیرغم اینکه باید در فرآیند خودروسازی قرار گیرد اما در حال حاضر خودروسازها به بهانه های واهی از جمله نرخ ارز، خرید خارجی و بدون توجه به شعار امسال از این قطعات باکیفیت استقبال نکرده و سراغ قطعات چینی می روند که پدر خودروها را در می آورد و کسی جلودارشان نیست…
▪️قرارداد اول

یک کارآفرین موفق در حوزه قطعات خودروی دانش بنیان گفت: اگر شرکت های خودروساز به جای خرید از سازنده چینی از امثال ما خرید نموده و ما را حمایت می کردند ما می توانستیم با یک هشتم قیمت مدل های چینی، جنس با کیفیت صد درصد خوب با خدمات و گارانتی های معتبر تحویل آنها دهیم.
جعفر امینی افزود: متاسفانه صنایعی که نیاز به خدمات واحدهای کوچک‌تر دارند این کار را نمی کنند و در عوض، می روند از کشورهای خارجی و از بابای چینی جنس را می خرند که ابتدا باید ۳۰ درصد نقدی بدهند و ۷۰ درصد هم، زمانی که کالا را می‌خواهند تحويل دهند بپردازند در حالی که اگر تمام اجناس معیوب باشد هیچ گارانتی و خدماتی وجود ندارد!
وی با گلايه از شركت هاي خودروساز داخلي در خصوص تبعيض ميان شركت هاي داخلي و خارجی اضافه کرد: متاسفانه شركت هاي خودروساز داخلی وقتی می‌خواهند با ما معامله کنند می گویند پیش پرداخت نمی دهیم و پولتان را هم زمانی که جنس را تحویل دادید سه ماهه پرداخت خواهیم کرد در حالی که اینگونه نمی توان از تولید داخلی حمایت کرد و با این روش به ایجاد رونق اقدام نمود.
امینی تاکید کرد: متاسفانه اکثر شرکت ها هم شرکت هایی هستند که وابسته به دولت بوده و با تغيير رويه باید به گونه‌ای باشد که واحدهای کوچکتر در کنار واحدهای بزرگتر بتوانند فعالیت کنند تا تعداد زیادی از هموطنانمان برایشان ایجاد شغل شده و رونق اقتصادی حاصل شود.
این کارآفرین حوزه قطعات خودروی دانش بنیان یادآور شد: ما که دانش نوین و ماشین آلاتش را داريم، پس می توانيم موحب اشتغال ۲۰ نفر جوان زُبده شویم پس چرا باید واحدهای بزرگتر اینگونه با ما رفتار کنند که نتوانیم کارها را انجام دهیم؟ و در نهایت این که نتیجه سفارشات خرید قطعات خودرو از کشور چین چيزی جز بیکاری و کسادی کسب و کار جوانان دانش بنیان نخواهد بود.
▪️قرارداد دوم

یک فعال حوزه تجارت گفت: در شرایطی که صنعت خودرو با تحریم روبرو بوده و واردات برخی از قطعات با دشواری انجام می‌شود می‌توان با همکاری مجموعه‌های دانش‌بنیان نسبت به تولید قطعات خاص اقدام کرد.
بهنام نیکفر درباره استفاده از توان مجموعه های دانش بنیان در صنعت خودرو افزود: مجموعه‌های دانش‌بنیان در بخش‌های مختلف پیشرفت خوبی داشته و به واسطه حضور آنها در اقتصاد، برخی از مشکلات حوزه تولید برطرف شده است.
وی ادامه داد: به دلیل مواجهه کشور با تحریم‌ها و عدم واردات برخی از قطعات خودرو، بهترین راهکار، استفاده از توان مجموعه‌های دانش بنیان فعال در حوزه خودرو است زیرا شرکت‌های خودروسازی با استفاده از توان مجموعه‌های دانش‌بنیان می‌توانند به سمت حل مشکلات تولید حرکت کنند.
نیکفر با بیان اینکه بخشی از مشکلات بازار خودرو و گرانی رخ داده به دلیل کاهش تولید خودرو و تجاری نشدن خودروها به علت نقص قطعه است تاکید کرد: با حضور مجموعه‌های دانش‌بنیان، صنعت خودرو تقویت می‌شود و این امکان برای شرکت‌های خودروسازی فراهم خواهد شد تا تیراژ خود را بالا ببرند و دیگر خودرویی به علت تحریم و نقص قطعه در پارکینگ شرکت‌های خودروساز باقی نماند.
این فعال اقتصادی اظهار کرد: تولید قطعات “های تک” خودرو با تکیه بر توان دانش‌بنیان‌ها محقق خواهد شد، هرچند شرکت‌های قطعه‌سازی هم در این حوزه فعالیت‌های بزرگی انجام دادند اما دانش‌بنیان‌ها به دلیل ماهیت خود می‌توانند در این زمینه اثرگذاری خوبی داشته باشند.
وی پیشنهاد کرد برای توسعه همکاری‌ها، دفاتر مشترکی بین شرکت‌های خودروسازی و مجموعه‌ های دانش‌بنیان ایجاد شود تا در پی آن بتوان به تولیدی دست یافت که نخست، مورد نیاز صنعت خودرو باشد و دوم، هم افزایی بین مجموعه‌ها انجام شود.
نیکفر با بیان اینکه خودروسازان باید به سمتی حرکت کنند که خودروها از نظر کیفیت ارتقا یابند بیان کرد: ‌باید فضای همکاری دوجانبه و حتی سه جانبه میان قطعه سازان – خودروسازان – دانش بنیان ها فراهم شود تا شاهد رونق و رشد صنعت خودروسازی داخلی باشیم.

▪️قرارداد آخر

در کشور‌های توسعه یافته از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان و تکنولوژی پایه به عنوان موتور محرک و نوآوری صنعت در لایه‌های مختلف استفاده می‌شود و عملاً شرکت‌های بزرگ با بررسی جامع شرکت‌های چابکتر و با پیشینه خوب یا وارد سرمایه‌گذاری در آن مجموعه می‌شوند یا به صورت کامل آن را خریداری کرده و تحت مالکیت خود قرار می‌دهند؛ این موضوع را در شرکت‌های خودروسازی مختلف جهان می‌توان دنبال کرد.
در سالهای گذشته اکوسیستم فناوری و نوآوری نتوانسته در کنار کارخانجات خودروسازی به درستی شکل بگیرد؛ این بدین معناست که نیاز واقعی صنعت به بخش دانش بنیان به درستی منتقل نشده و متقابلاً توانمندی‌های شرکت‌های دانش بنیان برای بخش صنعت مشخص نشده است.
طی دو سال اخیر سعی شده است این دو گروه – یعنی خودروسازها و دانش بنیانی ها – بتوانند به یک گفتمان مشترک دست یابند و حتی مدیران ارشد خودروسازان نگاه مثبتی به برقراری این ارتباط دارند اما یکپارچگی و انسجام عملکردی میان آنها نیازمند ایجاد ساز و کار اجرایی مستحکم برای پیشبرد بهتر این موضوع است؛ فضایی که بتوان به صورت عملیاتی شرکت‌های خودروساز و قطعه‌ساز را در کنار شرکت‌های دانش بنیان قرار داد و نیاز صنعت به تفکیک و دسته بندی مشخص در اختیار شرکت‌های دانش بنیان توانمند قرار گیرد.
اعتماد به شرکت‌های دانش بنیان، مسیری است که قطعاً در یک روز یا یک ماه حاصل نمی‌شود بلکه در همکاری دو سویه صورت خواهد پذیرفت، از این رو خودروسازان برای واگذاری بخشی از فعالیت‌های خود به شرکت‌های دانش بنیان باید اقداماتی را انجام دهند.
در حقیقت، با ورود شرکت‌های دانش بنیان و حمایت نهاد‌های تسهیل‌گر و بالادستی می‌توان دریچه‌های جدیدی در صنعت خودرو ایجاد کرد لذا خودروسازان با اتکا به توان داخلی و ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان می توانند در تحقیق و توسعه، طراحی و تولید قطعات خودرو گام‌های روشنی بردارند که تا به حال پشت گوش انداخته اند!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.