تجلیل از ناشران در عصر کتاب تبریز

مراسم تجلیل از ۶ ناشر آذربایجان‌شرقی و رونمایی از کتاب دکتر محمدعلی پرغو، استادیار دانشگاه تبریز به مناسبت هفته کتاب در قالب برنامه ای با عنوان «عصر کتاب تبریز» برگزار شد.

به گزارش عصرآزادی آنلاین، در این مراسم فرهنگی و ابتکاری با پخش کلیپ از یک عمر خدمات اساتید و پیشکسوتان حوزه کتاب و نشر آذربایجان شرقی همچون دکتر عبدالله عبدالهی، سیدعلی ترابی شهیدی، دکتر علی اصغر شعردوست، احمد غلامعلی زاده، جمشید لک لری و اصغر عباسپور تجلیل شد.

رونمایی از کتاب دکتر محمدعلی پرغو جانباز ۷۰درصد و استادیار دانشگاه تبریز با عنوان «مجموعه اسناد تاریخی تبریز و روسیه در قفقاز» (آکاک) در ۳۲۰ صفحه از دیگر بخش های مراسم عصر کتاب در تالار خاقانی خانه فرهنگ تبریز بود.

کیفیت چاپ و نشر در آذربایجان شرقی راضی کننده نیست

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی در این مراسم گفت: مفاهیم بلند و سترگ علمی و تاریخی از نسلی به نسل دیگر توسط کتاب انتقال می یابد و این روش هنوز ادامه دارد؛ گرچه رسانه های بزرگی در طول تاریخ ارتباطات اضافه شدند و اکنون برای توسعه فرهنگ نقش مهمی ایفا می کنند، ولی هنوز نتوانستند جای نقش فرهنگی کتاب را پر کنند.

سیدقاسم ناظمی اظهار کرد: هفته کتاب یادآور بزرگانی همچون علامه طباطبایی و علامه جعفری است که بزرگان تولید علم و اندیشه بودند.

وی افزود: هفته کتاب به نام علامه طباطبایی نامیده می‌شود و آذربایجانی ها و تبریزی ها باید این روز را پررنگ تر برگزار کنند، چون این ایام به رنگ بزرگان این خطه است.

وی همچنین در خصوص وضعیت نشر در آذربایجان شرقی گفت: شرایط امروز ما در حوزه نشر، تولید فکر و فرهنگ مناسب نیست؛ شاید از لحاظ کمیت در وضعیت مطلوبی قرار داریم، ولی به لحاظ کیفیت نشر، در وضعیت مناسبی نیستیم و این شرایط در شأن استان عالم پرور و فرهنگ خیز آذربایجان‌شرقی نیست.

ناظمی تاکید کرد: باید برای ترمیم ارتباط مردم با کتاب بکوشیم یا حداقل مبلغان کتاب های خوب باشیم.

وی افزود: سرانه مطالعه با وضعیت تاریخی ما سازگار نیست؛ پیشینه آذربایجان شرقی در حوزه کتاب پرفروغ بوده است و بر این اساس باید نسبت به جبران کاستی ها تلاش کنیم.

وی ادامه داد: متاسفانه نهاد فرهنگ در کشور ما نهاد نحیف و ضعیفی است بر این اساس حمایت هایی که از حوزه نشر و تولید محتوا اتفاق می‌افتد راضی کننده نیست.

وی افزود: البته تاریخ فرهنگ آذربایجان شرقی نشان داد که مردمان این خطه بدون تکیه به پشتیبانی های مالی به صورت خودجوش و مردمی کارهای بزرگی را انجام دادند که کتابخانه نخجوانی به عنوان یکی از گنجینه های کتابخانه‌ای و از گنجینه های بی نظیر کتاب های خطی ایران است برادرانی که خودجوش بدون حمایت این کتابخانه بزرگ را به یادگار گذاشتند.

ناظمی همچنین با اشاره به جایگاه فرهنگ کتابخوانی در ارتقای فرهنگ جامعه، گفت: فرهنگ کتابخوانی را باید به بدنه اجتماعی سرایت بدهیم تا جوانان جامعه به دنبال راحت طلبی نباشند، چون دانایی و کتابخوانی آسان نیست و به دنبال آن نیز با آگاهی و دانایی جامعه، توسعه میسر می شود.

مبنایی ترین حوزه توسعه، توسعه فرهنگی است

رئیس دانشگاه تبریز نیز در این مراسم گفت: مبنایی ترین حوزه توسعه، توسعه فرهنگی است و از عوامل و علل مشکلات جامعه قوی نبودن فرهنگ و ابزارهای فرهنگی است.

صفر نصراله زاده اظهار کرد: گنجینه های ارزشمندی از خلق هنرمندی ها در کتاب ها به یادگار می ماند و نسل های آینده از آن ها استفاده می کنند.

وی افزود: چرخش فرهنگی که حاصل اندیشه و زحمت های فراوان است، باید به دست همه برسد در عصر انفجار اطلاعات اندیشه هایی که در پستو بماند نمی تواند اثر گذار باشد.

وی یادآور شد: روزانه میلیون‌ها پیام در فضای مجازی انتشار می یابد پس مشکل در نشر می تواند مشکل اثرگذاری را به دنبال داشته باشد پس باید اطلاعات و مطالب را به خوبی در فضاهای مختلف چرخش دهیم.

مراقب افول فرهنگی باشیم
رئیس دانشگاه تبریز با تاکید بر اینکه باید به فکر حفاظت از فرهنگ خودمان باشیم، این سوال را مطرح کرد که آیا ممکن است فرهنگ غنی و دچار افول شود، و افزود: فرهنگ غنی مثل کشور مصر که سابقه دیرینه دارد پس از هزاران سال که مهد علم و فرهنگ بوده به یکباره هزاران نفر در آن کشور کشته می شوند پس باید مراقب افول فرهنگی باشیم.

وی ادامه داد: همه باید تلاش کنیم مسیری را که دیگران برای ما ترسیم می کنند وارد آن مسیر نشویم اکنون مقابله فرهنگ هاست طوری که در برخی کشورها فرهنگ متجاوز غالب و فرهنگی که ریشه دار است منزوی می شود بر این اساس باید نقش خود را برای حفاظت از فرهنگ ایفا کنیم.

وی با اشاره به اهمیت منطقه قفقاز گفت در قفقاز افرادی امور را به پیش می برند که آینده خوبی برای آنها متصور نیست البته قرابت های فرهنگی کشورهای همسایه وجود دارد که باید به آنها پررنگ پرداخت شود تا ارتباطات فرهنگی تقویت یابد و در این مسیر خطر ها را به فرصت تبدیل کنیم.

وی همچنین ادامه داد: روابط خوبی با روسیه داریم چون سیاست های عاقلانه‌ای را دنبال می‌کند و در قبال مردم خود ویژگی سلطه ناپذیری را در پیش گرفته و با ویژگی های فرهنگی و سیاسی ما هم خوانی دارد بر این اساس همکاری های خوبی را با آن کشور داریم.

نصراللهی یادآور شد: روسیه از بازیگران اصلی در منطقه قفقاز است گرچه برخی از روی ناآگاهی یا عناد برخلاف این رویکرد رفتار می کنند.
وی خاطرنشان کرد: اگر در منطقه زنگ زور اتفاقی بیفتد و ارتباط کشور ما قطع شود رویدادهای خوبی هم رخ نمی دهد.

دایره بودجه فرهنگ هر روز کوچک تر می شود

علی اصغر شعردوست، دیپلمات و فعال فرهنگی نیز که به عنوان مهمان ویژه فرهنگی و پیشکسوت عرصه نویسندگی و نشر در این مراسم شرکت کرده بود، گفت: متاسفانه حوزه فرهنگ در کشور به قدری بدیهی است که موجب شده مورد بی توجهی واقع شود.

وی افزود: از طرفی آنقدر اعتبار بخش فرهنگ در گذشته کم بوده و کوچک دیده شده که اکنون افزایش چندین برابری اعتبار آن به اندازه یک درصد حوزه های دیگر نمی شود.

شعردوست تاکید کرد: ایران به لحاظ فرهنگی و قدمت قابل مقایسه با کشورهای منطقه نیست ولی به لحاظ سخت افزاری خیلی عقب مانده ایم.
وی افزود: مهمترین سرمایه یک مملکت نیروی انسانی آن است که البته در کشور ما بیش از کشورهای دیگر بوده، با این سرمایه اهداف بلند قابل دسترسی است.

وی همچنین با اشاره به مظلومیت فرهنگ خطه آذربایجان گفت: در تقسیم امکانات آذربایجان مظلوم واقع شده و میزان ارقام تخصیص‌یافته از بودجه کشور به آذربایجان شرقی هرگز به ۵ درصد نرسیده به رغم اینکه نفوذ و حداقل جمعیت این خطه پنج درصد کشور است.

وی ادامه داد: به رغم ظرفیت های بزرگی که در آذربایجان شرقی وجود دارد بودجه‌ای برای حمایت از فرهنگ استان به آن صورت وجود ندارد که برای جبران این نقیصه عزم جمعی لازم است.

وی تاکید کرد: سهم حوزه فرهنگ آذربایجان شرقی اعم از سخت افزاری و نرم افزاری باید ارتقا پیدا کند تا در شأن این نظام و مملکت باشد.

شعردوست یادآور شد: نیروی انسانی توسعه یافته، باسواد، فهیم، ریشه‌دار و با سابقه در آذربایجان شرقی وجود دارد که باید شناسایی و به کارگیری شوند ضرورت توجه به نیروی انسانی توسعه یافته بسیار جدی است.
وی همچنین خاطر نشان کرد: احترام عمومی به نیروی انسانی توسعه یافته لازم است همچنین نباید از بخش خصوصی غفلت کرد.

به گزارش ایرنا، سی‌امین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران از ۲۱ تا ۲۷ آبان در سراسر کشور در حال برگزاری است. ابتکار برگزاری هفته کتاب به تبریز مربوط می شود و بنا بر اسناد موجود، نخستین هفته کتاب کشور به عنوان دستورالعمل کشوری در نیمه نخست دهه 1340 شمسی در این کهن شهر برگزار شده است.

منبع/ ایرنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.