توليد مرغ +A به عنوان باکيفيت ترين نوع مرغ در آذربایجان شرقی

معاون بهبود توليدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خبر داد؛

عصرآزادی/ سرویس شهرستانها: معاون بهبود توليدات دامي سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان شرقی گفت: راه اندازي زنجيره توليد، راه تحقق بهره وري و کاهش قيمت تمام شده است که اين سياست در بخش کشاورزي اعمال شده است.

“صمد زمانزاد قويدل” در گفتگو با خبرنگاران با بيان اينکه باکيفيت ترين نوع مرغ در استان توليد مي شود افزود: شهرستان مرند با دارا بودن ظرفيت‌هاي بالاي توليدي در زمينه پرورش انواع طيور و تخم مرغ و کشتارگاه‌هاي مربوطه، مرغ با کيفيت آ مثبت +A به عنوان بالاترين رتبه محصول و باکيفيت ترين نوع مرغ توليد کرده و يکي از قطب‌هاي توليد گوشت مرغ آذربايجان شرقي محسوب مي‌شود.

وي ادامه داد: صنعت مرغداري دومين صنعت بزرگ کشور محسوب مي‌‍‌شود و آذربايجان شرقي جزو پيشتازان اين عرصه است و در صنعت مرغداري، ايجاد زنجيره توليد مي‌تواند گامي مهم در جهت ارتقاي بهره وري شناخته شود لذا زنجيره توليد گوشت مرغ و تخم مرغ نيز شامل مرغ مادر تخمگذار، مرغ مادر گوشتي، مرغ گوشتي و مرغ تخمگذار بوده و جوجه يکروزه که توسط واحدهاي مادر توليد مي‌شود در اين زنجيره قرار داشته و تامين خوراک آماده توسط کارخانجات تهيه خوراک دام نيز حلقه ديگري از زنجيره توليد گوشت مرغ و تخم مرغ به شمار مي‌رود.

قويدل اضافه کرد: تعداد ۵ حلقه در زنجيره توليد گوشت مرغ شامل جوجه کشي، پرورش مرغ مادر، فارم گوشتي، کارخانه خوراک دام و کشتارگاه وجود دارد و ما به کساني که توانايي در اختيار گرفتن اين حلقه‌هاي زنجيره را داشته باشند، مجوز زنجيره توليد چه به صورت حقوقی و یا حقیقی را صادر مي‌کنيم.

وي با اشاره به فعاليت دو زنجيره توليد مرغ در استان و راه اندازي يک واحد ديگر در روزهاي آتي، در خصوص حمايت‌هاي جهادکشاورزي از توليد مرغ آرين اظهار کرد: توليد مرغ مادر کشور ساليان سال وابسته به کشورهاي غربي بود اما با توجه به رهنمودهای رهبر انقلاب، وزارت جهاد کشاورزي مکلف شد تا نژاد اصيل و رو به نابودي مرغ آرين را احيا کند.

قويدل با اشاره به حمايت وزارت جهادکشاورزي از نژاد آرين یادآور شد: با وجود برخي کم و کاستي‌ها ثابت کرديم که حرفی برای گفتن در زمينه توليد اين نژاد اصيل داريم و قطع وابستگي به واردات مرغ اجداد و مادر با لاين آرين تحقق مي يابد.

معاون بهبود توليدات دامي سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان شرقي در خصوص حمايت‌ها از توليد مرغ آرين نیز توضیح داد: شرکت پشتيباني دام در زمان خريد تضميني، مرغ آرين را با ۱۲ درصد قيمت بيشتر از ساير نوع مرغ‌ها خريداري مي‌کند، همچنين واحدهاي توليد مرغ آرين نیز اجازه دارند تا ۱۰ درصد مازاد بر پروانه توليد کنند و تسهيلات ۴ درصدي به مرغداري‌هاي مرغ مادر آرين ارائه مي‌شود.

قويدل در خاتمه با اشاره به توزيع نهاده‌هاي دامي با شرايط ويژه به اين مرغداري‌ها تاکید کرد: با اين اقدام سعي داريم که مرغداري‌ها را به سمت جوجه ريزي آرين سوق دهيم و بتوانيم با تکيه بر توانمندي‌هاي داخلي، نژادهاي مرغداري‌هاي استان را اصلاح کرده و خودمان صاحب گله، اجداد و مادر نژاد آرين شويم و از وابستگی خارج شويم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.