در کنار دانشجویان هستیم

“عصرآزادی” از مباحث مطرح شده در کنفرانس خبری رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با خبرنگاران آذربایجان شرقی گزارش می دهد؛

?عصرآزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز می گوید در صورت استفاده بیش از حد از آنتی بیوتیک ها ویروس مقاوم تر و جهش یافته می شود که در نهایت مصرف آنتی بیوتیک تاثیر خود را از دست می دهد!
در چهارمین نشست خبری دانشگاه علوم پزشکی تبریز با خبرنگاران رسانه های گروهی آذربایجان شرقی معلوم شد که این مجموعه در دیدار با اصحاب رسانه و انتقال مشکلات به مسئولان به قول های خود جامه عمل می پوشاند تا با ارائه صحیح خدمات رسانی، اعتماد شهروندان جلب گردد.
رئیس این دانشگاه در پاسخ به سوالات متعدد خبرنگاران رسانه ها درباره آخرین وضعیت دانشجویان بازداشت شده و نگرانی از حمایت از فرزندان مردم به آنها اطمینان داد هیچ دانشجوی علوم پزشکی در بازداشت نیست.
بهمن نقی پور از اخذ مجوز گفتگو و تجمع دانشجویان این دانشگاه خبر داد و تاکید کرد که سه نفر از دانشجویان در خارج در سطح شهر بازداشت شده بودند که با پیگیری های لازم نسبت به آزادی آنها اقدام گردید.
از بخش های جالب این کنفرانس خبری، سوالی در مورد پخش شبنامه‌ای منتسب به گروه داعش در خوابگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز بود؛ او پاسخ داد طبق بررسی‌ها چنین موضوعی صحت ندارد و در این مدت، تمام سعی خود را کرده‌ تا در کنار دانشجویان باشد تا با ایجاد فضای گفتگو و ارتباط نزدیک و چهره به چهره، بهترین شرایط روحی و روانی برای دانشجویان ایجاد گردد…
▪️درباره وضعیت کرونا و دارو

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به وضعیت کرونا در سطح آذربایجان شرقی گفت: در حال حاضر ۶۲ نفر بیمار کرونایی در مراکز درمانی استان بستری هستند که ۲۰ نفر از آنها در بخش ICU بوده و تنها ۱۰ نفر زیر دستگاه ونتیلاتور تحت کنترل می باشند و خوشبختانه برای چندین هفته متوالی، مرگ و میر کرونایی به صفر رسیده است.
“بهمن نقی پور باسمنجی” در خصوص تامین مواد اولیه و کمبود دارو افزود: در حوزه تامین دارو یک سری مشکلات وجود دارد که با اجرای طرح دارویار خدمات دارورسانی بیشتر شده است که در این طرح با هزینه ای که دولت متحمل شده دارو توزیع می گردد.
وی با بیان اینکه در دو ماه اخیر با کمبود تعدادی از داروها مواجه بودیم اضافه کرد: واقعیت این است که با اعمال تحریم های موجود، برخی از کارخانه های داروساز با مشکل تامین مواد اولیه روبرو شدند و تولید دارو صورت نگرفت، همچنین مشکلات زیرساختی برخی از کارخانه های داروسازی باعث شد برخی از این کارخانه ها دارو را دپو کنند اما با تغییر و تحولات سازمان غذا و دارو این مشکلات کاهش یافته و تولید کنندگان دارو به صورت سه شیفت مشغول به کار هستند.
▪️درباره داروسازی و سِرم سازی

نقی پور یادآور شد: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با وارد کردن برخی از داروها از کشورهای خارجی در صدد رفع کمبود دارو است لذا در مورد داروی بیماری های خاص نیز کمبودهایی وجود دارد اما در سطح استان کمبودی وجود ندارد زیرا هم کارخانه های سِرم سازی و داروسازی در استان مستقر هستند و هم به دلیل مراجعه بیماران استانهای همسایه سهمیه دارو نسبت به استان های دیگر بیشتر است و این روند رو به رشد، مشکلات را کاهش می دهد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز تاکید کرد: با توجه به فعالیت واحد R & D دانشگاه علوم پزشکی تبریز که بخش تحقیق و توسعه شرکت های دانش بنیان است منجر به همکاری دانشگاه علوم پزشکی با شرکت های داروساز جهت تولید داروهای کمیاب شده که این اقدام سهمیه استان در حوزه دارو را افزایش می دهد.
▪️درباره تجهیزات پزشکی و نیازها

وی در خصوص تجهیزات پزشکی نیز اظهار داشت: شرایط موجود به گونه ای است که با شیوع کرونا تمام هزینه ها صرف نیازهای مصرفی بیماران کرونایی شده و تمام تجهیزاتی که از ۱۰ سال پیش خریداری شده بود بیشتر از قبل مورد استفاده قرار می گیرد که به جای آن می توانستیم برای خرید و جایگزینی تجهیزات پزشکی اقدام کنیم لذا با وجود این، در حال حاضر به دلیل افزایش دستگاه ها در سطح استان میزان بیماران ارجاعی کاهش یافته است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز در خصوص بدهی های این دانشگاه نیز گفت: بدهی به شرکت های تجهیزات پزشکی به قدری زیاد بوده که توان خرید مجدد تجهیزات وجود نداشت اما از اوایل سال ۱۴۰۱ بخش اعظم بدهی تسویه گردید تا امکان همکاری شرکت های تجهیزات پزشکی جهت تامین نیازها فراهم شود و طبیعتاً تهیه تجهیزات گران قیمت نیاز به زمان دارد تا به چرخه استفاده اضافه شوند.

▪️درباره آنتی بیوتیک و قاچاق دارو

نقی پور بیان کرد: آنفولانزا یک بیماری ویروسی است که مصرف آنتی بیوتیک کمکی به بهبود بیمار نمی کند اما گاهاً تجویز از طرف پزشک و هم درخواست بیمار کاملاً بیجاست لذا در صورت استفاده بیش از حد از آنتی بیوتیک ها ویروس مقاوم تر و جهش یافته می شود که در نهایت، مصرف آنتی بیوتیک تاثیر خود را از دست می دهد.
وی در خصوص اجرای طرح دارویار نیز گفت: این طرح جهت جلوگیری از قاچاق دارو این طرح اجرا می شود لذا در روند اجرای این طرح قیمت دارو با سیستم بیمه ای افزایش نمی یابد بلکه قیمت برای بیمه گذار افزایش می یابد به طوری که در گذشته به دلیل بالا بودن هزینه داروی قاچاق شده سوبسیددار افزایش می یافت که منجر به بالا رفتن قیمت آزاد دارو می شد اما خرید دارو با استفاده از دفترچه بیمه می تواند از قاچاق دارو جلوگیری کرده و حتی هزینه دارو را هم کاهش دهد.
نقی پور در خصوص افزایش مطب‌های پزشکی در سطح شهر تبریز نیز توضیح داد: صدور مجوز مطب پزشکی بر عهده سازمان نظام پزشکی است اما در صورت بروز تخلف در حوزه سلامت استان، دانشگاه علوم پزشکی به عنوان متولی نظام پزشکی موظف به رسیدگی است به عنوان مثال معرفی آزمایشگاه جهت انجام آزمایشات لازم توسط پزشک یک تخلف است که با بررسی بازرسان با متخلفین برخورد می شود.

▪️درباره بیمارستان جدید کودکان

وی درباره انتقال بیمارستان کودکان تبریز به خاوران نیز افزود: بیمارستان مردانی آذر یکی از افتخارات استان است که در این مرکز درمانی ظرفیتی قریب به ۴۰۰ تخت قابل استفاده است که در حال حاضر حداقل ۳۰۰ کودک بستری دارد لذا دسترسی افرادی که از شهرستان ها اعزام می شوند راحت تر از زمانی است که بیمارستان در داخل شهر قرار داشت.
نقی پور تاکید کرد: جهت رفع مشکل دسترسی، کلینیک کودکان داخل شهر از صبح تا شب برقرار است که در اوایل، شیفت شب درمانگاه برقرار بود ولی در حال حاضر با توجه به کاهش مراجعین، پزشکان شیفت شب به بیمارستان مردانی آذر انتقال یافتند لذا جهت خرید دستگاه های بخش دیالیز، پیوند مغز و استخوان برای بیمارستان مردانی آذر نیز اقداماتی صورت گرفته است.
▪️درباره تفاهم نامه ها و پروژه ها

وی تاکید کرد: در طول یکسال اخیر عقد تفاهم نامه همکاری با دانشگاه ها و موسسات علمی کشورهای ترکیه، آذربایجان و جمهوری چک در زمینه های آموزشی، پروژه های مشترک تحقیقاتی، کاربردی و خدمات آزمایشگاهی انجام گرفته است، همچنین رتبه برتر تزریق واکسن کرونا توسط دانشگاه علوم پزشکی تبریز کسب شده است.
نقی پور در پایان گریزی هم به عملکرد حوزه تحقیقات و فناوری زد و خاطرنشان کرد: عقد تفاهم نامه با کارخانه داروسازی شهید قاضی برای تولید ۵ داروی استراتژیک توسط شرکت های مستقر در مرکز رشد و عقد تفاهم نامه با کارخانه داروسازی زهراوی برای تولید ۴ داروی استراتژیک و ۵ آنتی بادی مونو کلونال درمانی توسط شرکت های مستقر در مرکز رشد انجام گرفته است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.