رتبه اول آذربايجان شرقي در فرآوری و بسته بندی عسل

مديرعامل اتحاديه زنبورداران از فعاليت ۱۳ هزار زنبوردار در تحقق کشاورزی قراردادی توليد عسل استان خبر داد؛

عصرآزادی آنلاین/ سرویس شهرستانها: مديرعامل اتحاديه زنبورداران استان آذربايجان شرقي از فعاليت ۱۳ هزار زنبوردار در تحقق کشاورزی قراردادی توليد عسل خبر داد.

حسن وحدتيان فر در گفتگو با خبرنگاران افزود: در مناطق مختلف استان عسل تهيه مي‌شود که در اين عرصه برخي از زنبورداران استان عسل تهيه شده خود را به کارخانجات تحويل مي‌دهند و برخي ديگر نيز محصولات خود را بدون واسطه به دست مشتريان مي‌رساند.

وي با بيان اينکه در سطح استان ۱۳ هزار زنبوردار حرفه‌اي، نيمه حرفه‌اي و تفنني به فعاليت مي‌پردازد که نتيجه فعاليت آنها در کارخانجات بسته بندي عسل به ۱۴ هزار تن مي‌رسد ادامه داد: به تقريب ۵ هزار زنبوردار به طور حرفه‌اي به زنبورداري مشغول مي‌باشند که در اين بين تعدادي ديگر زنبورداري را به عنوان شغل دوم خود برگزيده‌اند که براي مصارف شخصي خود عسل توليد مي‌کنند و ما از آنها به عنوان زنبوردار تفنني ذکر مي‌کنيم.

وحدتيان فر در خصوص فرآوري عسل اضافه کرد: در بحث فرآوري عسل، عسل خالص و کرم عسل يا به عبارتي عسل حرارت نديده به چرخه توليد مي‌رسد که عسل کرم براي اولين بار در شهرستان شبستر به ثبت ملي رسيده است اما ژل رويال و گرده گل اکثراً مواقع بدون بسته بندي و توسط خود زنبورداران به فروش مي‌رسد و براي اين امر در حال حاضر کارخانه‌اي احداث نشده است.

مديرعامل اتحاديه زنبور داران استان تاکید کرد: در شهر دريان منطقه شبستر حدود ۶ کارخانه بسته بندي عسل موجود مي‌باشد که عمده مشتري‌هاي اين کارخانجات سوپرمارکت ها و پخش‌هاي مواد غذايي مي‌باشد که به استان تهران فرستاده مي‌باشد.

وي اظهار کرد: آذربايجان شرقي در عرصه تعداد کندوي عسل رتبه اول کشوري، توليد عسل رتبه دوم و در فرآوري و بسته بندي عسل رتبه اول کشور استاني را دارا مي‌باشد لذا از نژادهاي زنبورهاي گرده افشان مي‌توان از نژاد ايراني، کارنيکايي، قفقازي و غيره نام برد.

وحدتیان فر تاکید کرد: کارخانجات بسته بندي عسل در سطح استان بالغ بر ۲۵ کارخانه مي‌باشد که تعدادي بصورت تخصصي به بسته بندي عسل مي‌پردازند و تعدادي ديگر بصورت تلفيقي به توليد مربا، ترشي و غيره مي‌پردازند.

وي اظهار کرد: تسهيلات بانکی در انواع سرمايه در گردش و سرمايه ثابت می باشد که سرمايه ثابت براي نوسازي زنبورستان‌هاست که از نظر تجهيزات کهنه شده‌اند و سرمايه در گردش داريم اما متاسفانه در ۱۰ سال اخير هيج تسهيلاتي براي زنبورداران در نظر گرفته نشده است لذا آنها شديداً در تنگنا قرار دارند زیرا قيمت نهاده و تجهيزات زنبورداري به شدت بالا رفته است. حداقل 100 ميليارد تومان براي تسهيلات ثابت و سرمايه در گردش براي استان نياز است.

شايان ذکر است در آذربايجان‌شرقي کشاورزي قراردادي از طريق تشکل‌هاي مربوطه براي توليد عسل نيز انجام مي‌گيرد، به طوري که اتحاديه استاني خريد قراردادي را در دستور کار خود قرار داده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.